חופש הביטוי


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
מערכת כפרניק

יחיאלי: זיו רוזנצוויג, בן הכפר, שירת כלוחם בסדיר ובקבע, פעל רבות לעידוד הגיוס ואני בטוח שיעשה חיל.

כפרניק  יחיאלי מצביע_2 חופש הביטוי

סיון יחיאלי מגיב על סערת הפייסבוק:  98% גיוס, מעידים יותר מכל שזו עמדת הרוב הגדול. מכאן שמצופה שרכז הנוער של ישוב ככפר ורדים, יהיה אדם שמייצג במעשיו ובעמדותיו את "דעת הרוב". עם זיו רוזנצוויג זה בהחלט הצליח לנו.  בן הכפר, שירת כלוחם בסדיר ובקבע, ממשיך ועושה מילואים, פעל רבות לעידוד הגיוס לצה"ל ואני בטוח שיעשה חיל.

 

לא ניתן להתעלם מהעובדה שתחת שליטת מדינת ישראל, ביהודה ושומרון, חיים אנשים ללא מעמד אזרחי עם הגבלות קשות על חופש התנועה ועוד. ישנה בחברה הישראלית (וכמובן בעולם) מחלוקת בנושא הריבונות.

 

לא להיבהל ולא לפקפק "בפטריוטיות" של האחר. חשוב להכיר בלגיטימיות של ריבוי הדעות.

 

 

רקע: בעקבות פרסום הידיעה כי זיו רוזנצוויג מונה לרכז הנוער של כפר ורדים התחוללה "סערת פייבסוק" הנוגעת למידת ה"פטריוטיות" של זיו אשר השתתף בהפגנות כנגד פטוריו של המורה אדם ורטה מטבעון (על רקע פקפוקו של ורטה בהתנהלותו המוסרית של צה"ל בשטחים).

את שאלת כשירותו של זיו לתפקיד העלה עידו בקר, אשר סיקר את האירועים בטבעון מטעם YNET, וכתב, בין היתר, כי "רכז נוער יישובי לא יכול לבוא לאחר הפגנות בעד סירוב לשרת בצהל!!!!"

 

בעקבות הסערה והתגובות הרבות, פרסם היום ראש המועצה, סיון יחיאלי, את הדברים הבאים:

 

 

שלום לכולם,

קראתי בעיון רב את הדיון הער בפוסט של עידו בקר, בעניין זיו רוזנצוויג – רכז הנוער החדש. אני נושא באחריות למינויים במועצה ומבקש להתייחס למינוי ולדיון שהתעורר בעקבותיו.

הפוסט המדובר קם בעקבות השתתפות של זיו בהפגנה, אותה תיעד עידו בקר, ומטרתה (על פי הבנתי) לתמוך בחופש הביטוי של אדם ורטה. אדם ורטה הוא מורה שהביע בכיתה עמדות המבקרות את מוסריותו של צה"ל (ולכאורה גם תמיכה בסירוב או השתמטות משירות צבאי, אם כי לא מצאתי לכך עדות). השתמטות משירות צבאי וסירוב פקודה אינם מקובלים על רוב רובו של הציבור בכפר ורדים, המגדיר את עצמו כציוני, ותומך באמירה ובמעשה בשמירה על בטחון המדינה. בקיצור, הקהילה שלנו מעודדת, תומכת ומעריכה את בני הנוער להתגייס לשרות משמעותי בצבא.

לא רחוק מכאן, מעבר לגבול, מצויים רבים-רבים החורשים את רעתנו. כל שנה, בערב המתגייסים, אנחנו חוזרים ואומרים שכל עוד הם שם, חרבנו צריכה להיות מושחזת וחדה, ואחוזה ביד איתנה. משחיזי החרב, אוחזי החרב ולעיתים גם הלהב שבה, הם כמובן בני הנוער שלנו. 98% גיוס, מעידים יותר מכל שזו כאמור עמדת הרוב הגדול.

מכאן שמצופה שרכז הנוער של ישוב ככפר ורדים, יהיה אדם שמייצג במעשיו ובעמדותיו את "דעת הרוב". עם זיו זה בהחלט הצליח לנו. זיו, בן הכפר, שירת כלוחם בסדיר ובקבע, ממשיך ועושה מילואים, פעל רבות לעידוד הגיוס לצה"ל ואני בטוח שיעשה חיל.

 

לכאורה, בזה הסתיים העניין, אך הדיון גלש לכיוון של חופש הביטוי וכיוון שמדובר בסוגיה חינוכית ממדרגה ראשונה, ובני נוער רבים שותפים לשיח, הדבר מחייב התייחסות.

אחרי 2,000 שנות גלות, קמה מדינת ישראל, קמו מוסדות שלטון, פרלמנט שהוא הכנסת בה 120 נבחרים המייצגים את הריבון שהוא העם (!). קמה מערכת משפט עצמאית והגונה. קמו הממשלה ולה זרועות ביצוע – מערכת חינוך, בריאות, צבא, משטרה ועוד.

(אם אנחנו מרסנים רגע את הביקורת העצמית הנוקבת שלנו, הרי שמדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית לתפארת).

בצד החובה, לא ניתן להתעלם מהעובדה שתחת שליטת מדינת ישראל, ביהודה ושומרון, חיים אנשים ללא מעמד אזרחי עם הגבלות קשות על חופש התנועה ועוד. ישנה בחברה הישראלית (וכמובן בעולם) מחלוקת בנושא הריבונות, ובכלל, סביב הנושא מחלוקת פוליטית עזה, החל בשאלה מה הפתרון הראוי וכלה בשאלה מי אחראי לעובדה שטרם הושג.

בתווך נמצא צה"ל, שחובתו לממש את מדיניות הממשלה ומכאן שחלק מסוים מפעולותיו מצויות בליבה של המחלוקת הפוליטית. לטעמי, למרות המחלוקת הפוליטית, השתמטות וסירוב אינם באים בחשבון!

אבל מה לגבי ביקורת על צה"ל ופעולותיו. בכלל, מה לגבי חופש הביטוי? מה לגבי השמעה חופשית של רעיונות.

חופש הביטוי הוא הזכות של כל אדם להביע את דעתו. הפילוסוף וולטר ניסח זאת במילים "אינני מקבל את דבריך, אך אני מוכן להקריב את חיי כדי שתוכל לאמרם" (וכן כן… אני יודע שוולטר היה אנטישמי, אבל את הערך של חופש הביטוי הוא ניסח היטב).

האבות המייסדים של המדינה, קבעו בחכמתם, שבישראל יהיה חופש ביטוי והחופש הזה מקודש בעיני. הוא מאפשר לנו לבקר את הפעולות של השלטון וזרועותיו ללא חשש. לבדוק ולברר ערכים ונושאים הנמצאים על סדר היום. מותר בישראל להביע עמדה, גם אם היא אינה נעימה לי, גם אם היא פוגעת בי. זוהי זכות יסוד ורק כך ניתן לקיים דמוקרטיה. דוגמה פשוטה אחת מיני רבות היא, שלמרות שהחוק בישראל קובע שאסור לצרוך סמים, מותר בישראל להביע עמדה בזכות לגליזציה של סמים.

כאן אני מגיע אל עמדת בני הנוער שהשתתפו בדיון. אני חייב להודות שהנכונות והרצון שלהם להתנדב לשרות משמעותי, שהם כל כך לא מובנים מאליהם, ריגשו אותי. מצד שני, בשיח הזה, נכון לכבד דעות נוגדות, לא להיבהל מהן ולא לפקפק "בפטריוטיות" של האחר. חשוב להכיר בלגיטימיות של ריבוי הדעות. לרגע חשבתי שאולי זיהיתי פחד וחשש מעמדה חולקת, כאשר ברור שהדרך הנכונה היא להביע עמדה, להביע בנחרצות כשצריך, אך במקביל לכבד את זכותו של הזולת לעמדה אחרת.

 

חג עצמאות שמח לכולם.

 

תגובות פייסבוק


0 תגובות

  1. אורח הגב

    אחרי ביטול הטבות המס
    לא יישארו בני נוער בישוב ולא יהיה את מי לרכז.
    חוץ מזה חשבתי שסיון משקיע את כל זמנו ומרצו ב…. מרפאה של מכבי.
    אני מתפלא שיש לו זמן לענות בפייסבוק.

  2. 30% הגב

    אצל סיון
    מסקנדל לסקנדל
    אין רגע דל!!!!!!!!

  3. נומה הגב

    נומי נומה
    המרדים הלאומי סיון יחיאלי

  4. אביב הגב

    1, 2, 3, וכל העכברים עלומי השם מתחילים להשמיץ
    יאללה קדימה

  5. חרד ולא דתי הגב

    לא סומך עליך

    תעביר את הבדיקה לאנשים ללא חברות וקשרים חברתיים
    שהבדיקה ללא משוא פנים

  6. תושב הגב

    מאחורי הנאום הממלכתי ציוני מסתתר משהו אחר לגמרי
    מה שסיון אומר לציבור: בנושאים חשובים, בין השאר אלה שקשורים בחינוך ילדינו, לא מעניין אותי מה דעתכם, אני יודע יותר טוב מכם. אני ראש המועצה הנבחר והכל יכול, אני גם יו”ר של הפורום, אני גם בקורס משילות אצל בוחבוט לפחות פעם בשבוע בבית הקפה בכפר, כל המועצה בכיס שלי. אתם לא תגידו לי מה לעשות ואת מי למנות. אני לא מקשיב לרחשי הציבור, שימשיך לקטר. למה, מי הוא בכלל? אני מעל זה ואמשיך בדרכי, תוך התעלמות מכם, הטרחנים. אני סגנו של אלוהים.

    מאחר וזו לא הפעם הראשונה שכך מתמנים האנשים (שחלקם לא התאים בעליל למשרה) לתפקידים חשובים במועצה, סביר להניח שזו גם לא הפעם האחרונה.
    את זיו רוזנצוויג אני מכיר דרך מה שפורסם לאחרונה, וצורם לי שלא ראיתי כל תשובות או הבהרות ענייניות מצידו לנושא, דבר שאני מצפה ממועמד שמועמדותו שנויה במחלוקת. כמו כן אני מצפה להתייחסות עניינית יותר לגבי הביקורת שנמתחה על המינוי, מאלה שהחליטו (החליט?) על המנוי.

  7. גם אבי הגב

    א-פרו-פו לגבי מרפאת מכבי…
    נראה שכל הכפר מתגייס לעזרת אבי אדיר,
    אז זה לא בדיוק כך.
    מי ששוכר מקום מברר קודם ארנונה, ולא עושה תרגילים…

    ברור שמרפאה בכפר זה דבר נחמד, אבל כמו שעושים קניות במעלות, הולכים לסרט במעלות, וטובלים במקווה במעלות, כך גם הולכים למרפאה במעלות. 7 דקות נסיעה… אז אל תגזימו.

  8. גם אבי הגב

    כן, נזכרתי גם-
    גם אני רוצה הנחה בארנונה. גם אני משלם הרבה מדי.
    מי מהחברים שלי מוכן לכתוב בשבילי תגובות אוהדות, ולהצטלם עם שלט, כמו שעשתה צ. (צילום סטייל נחלאווי)?

השארת תגובה ל-חרד ולא דתי

ביטול

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן