“ללכת על בטוח”

מחקר ייחודי למניעת נפילות מרחוק יוצא לדרך בכפר ורדים ביוזמת ד"ר שיפרה סלע ובתמיכת ענת גנץ, עליזה כ"ץ וליה שניידר


 

המרכז הרפואי לגליל בנהריה מקדם בריאות בקהילה בפרויקט מחקר משותף עם אוניברסיטת חיפה למניעת נפילות בגיל המבוגר. חלק מהמחקר יערך בכפר ורדים בשיתוף המחלקה לשירותים חברתיים, “מועדון הזהב” ו”מועדון מועשר”.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-12-10-at-13.13.20-2-scaled "ללכת על בטוח"
ללכת על בטוח – מחקר בשיתוף קהילת הגיל השלילי בכפר ורדים

 

נפילות הינה אחת הבעיות הקשות בגיל השלישי. מדי יום, נופלים כ-1000 מבוגרים בישראל, וכתוצאה מכך מוחמר תפקודם ומצבם הבריאותי. מהנתונים העולמיים עולה שכל אדם שלישי מעל גיל 65 נופל לפחות פעם אחת. שכיחות שעולה עם הגיל ועומדת על 50% בקרב בני ה-80 ומעלה.

נפילה איננה חלק מתהליך הזדקנות נורמלי והיא ניתנת, לעיתים, למניעה.

עם הגורמים המרכזיים לנפילות נמנים מפגעים בסביבת הבית, הזדקנות מערכות הראייה והשמיעה, ריבוי תרופות ותופעות לוואי שלהן וירידה בכח ובמסת השריר שנקראת סרקופניה. עם העלייה בגיל יש תהליך של אובדן 30-50 אחוזים ממסת השריר, זהו תהליך שניתן להאטה. תרגול ואימון יכול לשפר את מסת וכח השריר ואת מהירות מעבר הפקודות מהמח לשרירים שישפיעו על תגובות שיווי המשקל ויוכלו לסייע בהפחתת הסיכון לנפילות.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-12-10-at-13.13.20-scaled "ללכת על בטוח"

 

שיווי המשקל שלנו תלוי בתפקוד תקין של כמה מערכות בגוף: המערכת הוסטיבולרית, תחושה עמוקה, תחושה שטחית, ראיה, שמיעה, קשב, כח שריר ותגובות שיווי משקל.

פגיעה במערכת אחת או יותר דורשת פיצוי על ידי מערכות אחרות על מנת לשמור על שיווי המשקל. חלק מהמערכות ניתנות לאימון ושיפור, לחלקן ניתן לתת סיוע חיצוני כמו משקפיים ומכשיר שמיעה אך לכל מערכת יש לתת את המענה הנדרש, לא להתעלם ולא לחכות לנפילה.



 

 

את מערכת השרירים ואת התגובה והעיבוד של המוח ניתן לאמן ולשפר על ידי תרגול שיווי משקל ושיפור כח השרירים. אחת מתכניות האימון למניעת נפילות נקראת תכניתOtago ‘ תכנית שפותחה בניו זילנד, נחקרה לאורך שנים ונמצאה יעילה בהפחתת שיעור הנפילות.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-12-10-at-13.13.20-1-scaled "ללכת על בטוח"

 

בשנת 2018 מדינת ישראל הכריזה על התכנית הלאומית למניעת נפילות, המודעות לנושא עלתה והושקעו משאבים רבים במניעה. הוקמו קבוצות תרגול בקופות החולים אך עם פרוץ הקורונה עלה הצורך ברפואה מרחוק ובמחקר להוכחת יעילות ישימות ובטיחות השירותים השונים.

בשנת 2020 הוקמה בישראל קהילת רפואה מרחוק שמונה כיום כ-850 אנשי מקצוע שעומלים יחד, בהתנדבות, לקדם ולהטמיע שימוש נרחב מושכל ובטוח של רפואה מרחוק בישראל, להגביר יעילות ולקדם נגישות לשירותי הבריאות בישראל באמצעות רפואה מרחוק.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-12-10-at-13.13.19-scaled "ללכת על בטוח"

 

השירות הפיזיותרפי שבמרכז הרפואי לגליל בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה עורך מחקר שמטרתו לבדוק את היעילות של תכנית אימון המבוססת על עקרונות Otago למניעת נפילות כשהיא מועברת ברפואה מרחוק.

ד”ר שיפרה סלע, תושבת כפר ורדים וחברה בוועדת האתיקה של המחקרים הנעשים במרכז הרפואי, פנתה בבקשה ליישם את המחקר כאן בכפר לקידום בריאות התושבים.

המחקר שייושם בישובים שונים בגליל יוצא לדרך כאן בתמיכתן של ענת גנץ מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים, עליזה כץ מ”מועדון הזהב” וליה שניידר מ”מועדון מועשר” לגיל השלישי. כח נשי שבריאות ורווחת התושבים עומדת לנגד עינהן.

בשבועות האחרונים נערכת בחינת התאמה של תושבים בני 65 ומעלה שהביעו רצון להשתתף במחקר ומתגבשת בהדרגה הקבוצה החלוצה. תהליך זה אורך זמן ונמצא בהתהוות, מתקיים במועדון הזהב ביוזמת ועד המועדון אשר הקצה מקום וזמן לטובת המחקר ולמען האזרחים הוותיקים.

מצורפות תמונות מהליך המבדקים: לצרף

עצרו את הנפילות לזקנה בריאה ופעילה!

להעשרה מוזמנים לבקר באתר משרד הבריאות https://fallprevention.health.gov.il

 

נכתב ע”י: עדי טולדנו-שובי, דוקטורנטית בחוג לפיזיותרפיה

 




תגובה אחת

  1. בן עמי הגב

    חשוב חשוב חשוב

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן