המאבק על מנחת אסיף

משה דוידוביץ: מחדל חמור והתנגדות גורפת * ח"כ יעל רון בן משה: פגיעה בציבור רחב מאוד * מוטי שמואלי: הרישיון מותלה והמנחת לא פעיל * בעלי הצנחניה: ממשיכים קדימה


 

המאבק על מנחת “אסיף” בגליל המערבי עולה מדרגה: הועדה לפניות הציבור של הכנסת בראשות חה”כ יעל רון בן משה (מקיבוץ געתון), דנה לאחרונה בהקמת המנחת, כאשר נציגי הציבור מתנגדים באופן גורף להפעלת המנחת, בעוד רשות התעופה האזרחית ומינהל התכנון אינם ממהרים לגנוז את התכניות.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-24-at-13.18.50-4-scaled המאבק על מנחת אסיף
מנחת אסיף סמוך לשומרת, לוחמי הגטאות ונס עמים

 

מנחת אסיף, הנמצא כשני ק”מ מקיבוץ שומרת ולא הרחק מלוחמי הגטאות ונס עמים (כמו גם רגבה, עכו, בית העמק ועוד) – הינו פרי יוזמה פרטית של שי צברי ויוגב קלמנוביץ, בעלי חברת הצנחניה. זה מספר שנים מנסה החברה לקדם תכנית להכשרת המנחת לפעילות תיירותית של הטסה וצניחה חופשית בגליל המערבי. למעשה, לחברה כבר פעילות הדרכה וצניחה באזור, כאשר המראות המטוסים נעשית מחיפה.

 

כפרניק -למהנדס-הוועדה-14.6.20-page-013-scaled המאבק על מנחת אסיף
מתוך מצגת מנחת אסיף של ממן בינוי ותכנון ערים

 

בתכנית, שהוצגה זה לא מכבר בוועדה לתכנון ובניה במחוז צפון (בפרה רולינג), הציגו היזמים תכנית נרחבת למועדון הצניחה, הכוללת: אולם קליטת צנחנים, משרדים, אולם הדרכה, טנדם, אולם משפחות, אולם לינת מטוס, קיפול מצנחים, מחסן, שירותים, מסעדה ומרכז מבקרים בשטח נדרש לבנייה של 1,000 מ”ר. עוד בתכנית: מתקן של 8 חדרי אירוח, בית קפה, ומחסן ציוד בשטח בנוי של 600 מ”ר.

אלא שבמקביל לקידום הפעלת המנחת ואתר התיירות, קיימת התנגדות אזורית גורפת להשמשת מנחת אסיף, בעיקר מטעמי איכות הסביבה ואיכות החיים של תושבי האזור.

 

בישיבה שנערכה בכנסת בשבוע שעבר, אמרה יו”ר הוועדה לפניות הציבור ח”כ יעל רון בן משה, כי איננה זוכרת הליך תכנוני ש-15 ראשי רשויות, משרד החקלאות והמשרד להגנת הסביבה מתנגדים לו, ולמרות זאת מנהל התכנון ממשיך בשלו. לדבריה, לא קיבלה הסבר מניח את הדעת איזו תועלת תהיה למדינה ולאזור מהקמת המנחת. עוד הוסיפה כי ראשי הרשויות באזור ומשרדי החקלאות והגנת הסביבה חוששים כי הקמת המנחת תפגע ברווחת התושבים באזור ובמסדרון האקולוגי.

 

 

 

ח”כ רון בן משה אמרה כי מתקיים בנושא הליך שלא מבינה את טיבו, ומחר כל אחד יכול לגלות שליד הבית שלו מוקם אתר תעופה. כן הודיעה שתבקש דיון משותף לוועדה לפניות הציבור ולוועדת הכלכלה של הכנסת; והוסיפה כי יתכן ותוגש עתירה לבג”צ.

 



 

 

ראש מועצה אזורית מטה אשר, משה דוידוביץ, אמר בשם 15 ראשי הרשויות באשכול גליל מערבי כי כולם מתנגדים באופן גורף וחד משמעי להקמת המנחת: “מסביב למנחת המדובר יש מאגרי מים, מטמנה הכי גדולה בצפון ומסדרון אקולוגי. רשות התעופה האזרחית נותנת את ידה למחדל החמור הזה כאשר מקדמת את הקמת המנחת כאשר התכלית של כתב המינוי אומרת במפורש שבאזורים כאלה לא יוקם מנחת. לא סופרים אותנו בכלל”. הוא הודיע שיפעל בכל הכלים כדי לעצור את הפגיעה הקשה בתושבי הגליל המערבי.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-24-at-13.18.50-3-scaled המאבק על מנחת אסיף
תושבי הגליל המערבי בהתנגדות להקמת מנחת אסיף

 

מוטי שמואלי, ראש אגף תשתיות תעופתיות ברשות התעופה האזרחית, הסביר את ההליך התכנוני ואמר כי לא נעשה ניסיון להסתיר מהתושבים מידע. לדבריו, יזם פרטי ביקש רישיון רגולטורי להפעיל מנחת, לאחר מכן הותלה רישיונו עד להסדרת הבעיות, אך בפועל אף פעם אף מטוס לא נחת או המריא במנחת אסיף.

שרון שריבר, ממנהל התכנון, אמרה כי בניגוד לטענת ראשי הרשויות, המידע המפורט נמסר להם:  “נעשה שיתוף הציבור בזמן ועדת ההיגוי – ועדת משנה לנושאים תכנוניים ועקרוניים – שאליה זומנו כל ראשי הרשויות כולל מהנדסים ואת החומרים הם קיבלו שבוע מראש. מה שהם לא קיבלו זאת מצגת שמסבירה בצורה ויזואלית את כל החומר שהם קיבלו”.

 

כפרניק ASIF66566-scaled המאבק על מנחת אסיף

 

נציגת המשרד להגנת הסביבה: “השדה נמצא באזור רגיש על מסדרון אקולוגי ובסמוך למאגרי מים ומטמנה, האזור מושך ציפורים. אם יציגו אמצעים למניעת המטרד, הם יהיו לטובת המטוסים ולא לטובת הציפורים. המנחת לא מופיע בתמ”א 15 המאושרת, ובנוסף הוא היחיד מבין רשימת האתרים שהוא על שטח פתוח. המיקום והפגיעה בשטח תהיה מבחינתנו בעייתית”.

נציג משרד החקלאות: “אנחנו לא רואים סיבה לפגוע בקרקע החקלאית – כרמי זיתים, מטעי אבוקדו, זיתים וגידולי ירקות. לא הציגו חלופות ולא צריך לקום שם מנחת פרטי שאני לא יודע עד כמה ישרת את הציבור”.

 

 

 

 



 

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-24-at-13.17.36-scaled המאבק על מנחת אסיף

 

בשיחה עם ליאור בן חיים מהועדה לתכנון ובניה, הוא הדגיש כי הקמת מנחת אסיף, נעשית מתוך ניסיון לקבל את הזכויות ההיסטוריות של מנחת שמרת שכבר איננו נמצא בשימוש. לדבריו, זהו שדה תעופה בעל אזור לוגיסטי נרחב, המעניק עליית ערך כלכלית משמעותית, שמקודם במסגרת תכנון ציבורי, על קרקע פרטית בטאבו עבור יזם פרטי שעתיד להפעיל אותו לשימוש עסקי ספציפי של מטוסי הצנחה. שדה התעופה על מתקניו, חוצה וקוטע מסדרון אקולוגי, נמצא על שטח הצפה של נחל יסף, מוקף ב-5 מאגרים מושכי ציפורים – כך שנוצר (לפי הדו”ח של רמ”ד בטיחות טיסה וסכנות ציפורים של חיל האוויר לשעבר טל דלאל) סכנה בטיחותית חמורה.

בן חיים מוסיף כי השדה מוקף בישובים מתפתחים ובכלל זה הוא מסומן על גבי כביש החיבור הצפוני מעכו מזרח לכביש 6 באופן שנוצרת סתירה מהותית ביניהם; והקמת השדה לא תואם עם אף אחת מהרשויות המקומיות הרלוונטיות.

גם יובל הדר, פעיל סביבתי מקיבוץ לוחמי הגטאות, מגדיר את הפעלת המנחת כ”אסון סביבתי”. הוא מתייחס לשאיפות בעליה “הצנחניה” היזמים להקים אתר תיירות שילך ויתפתח לטובת יזמים פרטיים על חשבון תושבי הסביבה. לדבריו, ישנם גם סימנים שהיזמים “מקושרים” עם גורמים בעלי השפעה, ולכן זהו מאבק מורכב וארוך.

 

כפרניק -למהנדס-הוועדה-14.6.20-page-004-scaled המאבק על מנחת אסיף
מתוך המצגת של ממן על מנחת אסיף

 

**

 

מטעמם של שי צברי (תושב צורית)  ויוגב קלמנוביץ (מבוסתן הגליל) בעלי הצנחניה, נמסר:

חברת הצנחניה הוקמה בשנת 2014 בתמיכת ראש המועצה דה אז יורם ישראלי ובהמשך בתמיכת סגנו, משה דוידוביץ, לימים ראש המועצה האזורית מטה אשר.

הצנחניה הוקמה בגליל המערבי בקיבוץ שמרת תוך הבטחה של כל הנוגעים בדבר להסדרה תכנונית והקמת מנחת לתעופה כללית בקיבוץ שמרת או בסמיכות אליו, מנחת שישרת מטוסי הצנחה, כיבוי אש, חקלאות ותעופה כללית (בדיוק המטרות שעבורן הוקדם מנחת אסיף).

 

כפרניק MINHAT2232-page-001-scaled המאבק על מנחת אסיף

 

 

נכון להיום חברת הצנחניה היא המעסיק הגדול ביותר בגליל המערבי בתחום התיירות. החברה מעסיקה באופן ישיר למעלה מ-100 עובדים! כולם מתגוררים בגליל המערבי, ביניהם צעירים רבים תושבי מטה אשר לאחר שירות צבאי.

החברה מעסיקה מדריכי צניחה, מקפלים, טייסים, נהגים, אנשי מדיה, לוגיסטיקה, מכירות שיווק ועוד ועוד. בכל שנה מגיעות אל הגליל המערבי במיוחד אל הצנחניה למעלה מ 12,000 משפחות, אשר נהנות נופשות ונשארות באזור לתור.

לצערנו המועצה האזורית מטה אשר, בראשות משה דוידוביץ, החלה במאבק מכוער להוציא דיבת היזמים והעובדים של חברת הצנחניה כאילו נעשים דברים שאינם חוקיים או במחשכים והצגת מצג שווא. אותה מועצה אשר רק כמה שנים קודם לכן  דחפו את היזמים להקמת חברת הצנחניה ולהשקעות של עשות מיליוני שקלים במיזם תיירותי יחיד מסוגו באזור, מתנגדת לאותו מיזם שקידמה.

לאור זאת החליטו היזמים להגיש בקשה לרישיון למנחת תעופה כללי בגליל המערבי בכל נקודה בה ימצאו לנכון וועדות התכנון, וכך היה ואותרה הנקודה לאתר תעופה אסיף. מנחת תעופה כללית ראשון מסוגו בישראל אשר משתלב בשטח, ללא הפרעות לסביבה. מנחת אסיף מקודם ע”י כל ועדות התכנון הרלוונטיות בשיתוף כלל הרשויות הסובבות.

לשמחתנו ולצער המועצה האזורית מטה אשר עד כה כלל התנגדות התכנוניות לא נמצאו רלוונטיות והמיזם ממשיך קדימה כמתוכנן. מצורפים גם כמה מסמכים שמדברים בעד עצמם ועליהם חתומים המתנגדים היום.

השאלה שצריכה להישאל מה השתנה בשנים שעברו? האם רק פוליטיקה מדברת? האם בשביל כמה קולות בבחירות מכריזים מלחמה על חברה בגודל של מפעל קטן בגליל? היום חברת הצנחניה והיזמים שוקלים צעדיהם המשפטיים כנגד המועצה האזורית מטה אשר.

 

 

 




2 תגובות

  1. הלל גלזמן הגב

    שוב כבמאבק על חוף בצת לפני 10שנים יזמים בעלי הון מנסים להעצים את הונם על חשבון הטבע הסביבה ותושבי הגליל המערבי.
    הציבור וראשי הרשויות כאן לא יתנו למיזם שדה התעופה להתממש!

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן