איכות הסביבה


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
יעקב זיו

דילול עצים, ריסוסים, שילוט, תפן, מפוחי עלים, קרינה, קומפוסטרים, אזור תפעולי וחקלאות כפרית

כפרניק  מארג 001_1 איכות הסביבה

 

מסכנים ומטרידים: סרבני דילול עצים, ריסוסים חקלאים, פליטות מתפן, מפוחי עלים וקרינה.

 

ועוד על הפרק: קומפוסטרים, שילוט אחיד, אזור תפעולי וחקלאות כפרית.

 

 

הוועדה לאיכות סביבה, סיכום ישיבות מס' 25      09/09/2012

נוכחים חברי וועדה: עדנה, טוביה, לידיה, תמי, דורית, צילה, סיון, ארנון, יעקב, מאיר ומוטי.

אורחים: אוליבר, גיורא, יצחק, נתן, תושיה, בוב , אמנון.

 

1. סקירה על שריפות וכבוי אש – סיון יחיאלי.

סיון סקר את התארגנות המועצה לטיפול בכבוי שריפות . לדבריו, מדו"ח מבקר המדינה בנושא זה ניתן ללמוד שהאחריות הראשית לכבוי דליקות ביישוב מוטלת על הרשות המקומית.

המועצה ביצעה השלמות ציוד בארונות הכיבוי ברחבי הכפר ונרכש גרר כיבוי.

הקרן הקיימת מבצעת, בתאום עם המועצה, דילול והרמת נוף בחורשות ממזרח לישוב. עד עתה בוצע דילול בחורשות ממזרח לרחובות דולב ואלה וממזרח לחלק המרכזי של רחוב שניר. עדיין יש לבצע דילול בחורשות משני עברי הכניסה מכביש 854, בחורשות הצפוניות מזרחיות הגובלות בשניר ובצפוניות הגובלות ביערה ובמרווה. כמו כן דרוש דילול בחורשות ממזרח ל-854.

הקרן הקיימת הציעה לדלל ולהרים נוף בבתים הגובלים לחורשות ברחוב שניר. חלק מהתושבים סירבו להצעה הנדיבה (ביצוע עצמאי כרוך בהוצאה של כמה אלפי שקלים). אומנם לא ניתן לחייב את המסרבים, אבל זו תופעה מדאיגה שמסכנת בתים אחרים. המועצה הבטיחה לפנות למסרבים, אם באופן ישיר או בקול קורא ציבורי, אולם לא ביצעה נכון להיום.

במסגרת ההתארגנות, הוזמן סקר מקיף מיועץ כבוי ידוע שאמור לבחון את כל הפרמטרים הקשורים לנושא, החל ממערכת מי הכבוי, דרכי גישה ומילוט, דילול חורשות מסביב לכפר ובחצרות הבתים, השלמות ציוד כבוי, ארגון מתנדבי אש, אומדני עלות ואחרים. הסקר התחיל רק לפני שבוע, באיחור של כ-3 חודשים משום שהיועץ לא קיבל את הנתונים הדרושים.

חשוב להזכיר שאלוף פיקוד הצפון שביקר בכפר לפני כחצי שנה, ציין שהתארגנות לכבוי הוא אחד המרכיבים החשובים במוכנות ישוב כמו כפר ורדים, במקרה של מלחמה.

 

2. ריסוס בחלקות חקלאיות הגובלות בבתי הכפר- מאיר

"תקנות חומרים מסוכנים" משנת 2005 קובעות כללים ברורים לגבי ריסוסים חקלאיים בקרבת בתי מגורים. התקנות קובעות את מרחקי הבטיחות בזמן ריסוס, (כתלות בכיוון הרוח וברמת הרעילות של חומר ההדברה) ושילוט לידוע התושבים.

תושבים הגרים בסמיכות לחלקות חקלאיות של ינוח הגובלות בקו השיפוט מדרום מזרח, התלוננו על ריסוס שלא בוצע לפי התקנות. אחד האורחים דיווח שמזה 3 שנים לא מבוצע יותר ריסוס הנוף של עצי זית, אלא רק ריסוס הקרקע נגד עשביה. ( ריסוס נגד עשביה מבוצע בגינות רבות ברחבי הכפר).

בישיבה האחרונה של מליאת המועצה התקבלה החלטה בנושא זה , המטילה על המועצה לפעול בתאום עם המועצות והמשרדים הנוגעים בדבר להכלת החוקים והתקנות הקשורות לריסוסים חקלאיים. חשוב גם שהמועצה תיידע את התושבים לגבי ריסוסים מותרים ואסורים בגינות הבתים.

 

3. שילוט בכפר- סיון

סיון ציין שחוסר האחידות בשילוט המוצב ברחבי הכפר אינו אסטטי ובנוסף אינו מספק את המידע הדרוש לאלו הזקוקים להכוונה. תכנית אב לשילוט תוצג בישיבת המועצה הבאה.

תמי ציינה שבבתים רבים בכפר אין שילוט (שם ומספר) למרות שיש חוק עזר מחייב. סיון הבטיח לכלול נושא זה בתוכנית השילוט.

עופר ירון, תושב הכפר, שאל (במייל) לגבי חוקיות השילוט על גדר מגרש הקט רגל. האם נקבעו מגבלות לגבי מיקום שלטי פרסום בחוצות הכפר וקריטריונים לתכנים. סיון הסביר שהותרו שלטי פרסום רק על גדרות מגרשי הקט רגל והמגרש המשולב (ליד המארג). ההכנסות מופנות לאגודת הספורט. אין עדיין קריטריונים לתכנים. אלה יוכנו מידית ויובאו לידיעת הציבור.

 

4. השפעה של א.ת. תפן על איכות אוויר באזורנו , יישום המלצות של ד"ר ברננדה פליקשטיין –יעקב

בתחילת פברואר 2009 התבקשה ברננדה ( מומחית בעלת מוניטין לאיכות סביבה תעשייתית, לשעבר סגנית מנהל איגוד ערים לאיכות סביבה חיפה, כיום פרופסור במחלקה למדעי הסביבה באוניברסיטת חיפה) ע"י ר.מ. תפן, ירון קמחי, לבדוק את ההשפעה של א.ת תפן על איכות האוויר בישובים מסביב לתפן. בדו"ח של ברננדה שתי המלצות חשובות שביצוען יאפשר לקבל מידע על איכות האוויר בכפר ורדים ובישובי הסביבה:

•          סקר השפעה על הסביבה אינטגרטיבי, שיבדוק את השפעתם של כלל המפעלים בתפן על הסביבה. הסיבה: גם אם כל מפעל בנפרד עומד בתקני הפליטה, קיים אפקט מצטבר שיכול להשפיע על איכות האוויר .

•          הרחבת הניטור הסביבתי: בהסתמך על הסקר למעלה, מומלץ להתקין מערך ניטור רציף של איכות אוויר מסביב לתפן ובישובים הסמוכים.

חוסר המידע הקיים פותח פתח להשערות והפצת שמועות לגבי ההשפעה הבריאותית של הפליטות מארובות תפן על תושבי הסביבה. רק פרסום מידע שיתקבל מביצוע שתי ההמלצות הנ"ל ימנע הפצת שמועות, או ישמש בסיס לתיקון הליקויים, אם אכן קיימים.

בעידוד וועדת איכות סביבה, קיים סיון מגעים עם ר"מ מועצת תפן הקודם, לביצוע המלצות הדו"ח מיד לאחר פרסומו. ללא תוצאות.

ביוני השנה נפגשתי עם ר"מ תפן החדש, צבי כהן, ומזכיר המועצה אדם עינב, בכדי לבדוק מה תוכניותיו לביצוע ההמלצות. הם לא שמעו על דו"ח ברננדה והבטיחו ללמוד את הנושא ולחזור אלי. ביולי השנה הייתה פנייה נוספת ממועצת כפר ורדים למועצת תפן. הנושא עדיין נלמד. אנו נמשיך לעקוב.

הוועדה דרשה מסיון לגלות יותר נחישות ואסרטיביות בטיפול בנושא זה.

 

 

כפרניק  מארג 001_0 איכות הסביבה

 

5. שימוש במפוחי עלים- יעקב

השימוש במפוחי עלים אסור לפי חוק. כמו כן, בחוזה עם קבלן הגינון של המועצה יש סעיף מפורש האוסר עליו להשתמש במפוחי עלים באזורי מגורים. לאור ריבוי המקרים של שימוש בכלים אלה הודעתי בישיבת המועצה האחרונה שאם אקבל תלונות או אראה שימוש במפוחים אבקש מהמועצה לבטל את ההסכם עם קבלן הגינון. מדיווחים שקבלתי, לאחר ישיבת המועצה, נראה שעובדי הגינון הציבורי נמנעים משימוש במפוחים. אבקש לדווח לי במקרה של שימוש במפוחים באזורי מגורים.

 

6. קרינה מכבל מתח גבוה, תת קרקעי- בוב חן

בוב חן דיווח, שב-4 בתים הסמוכים לביתו ונמצאים ליד עמוד מתח גבוהה, התגלו מקרי סרטן (מסוגים שונים). מומחה ששכרו המשפחות, טוען שהקרינה מגיעה בעקר מכבל תת-קרקעי המזין את העמוד. בוב מתבקש להעביר לוועדה/מועצה את דו"ח המומחה בכדי לאפשר המשך מעקב וטיפול.

 

7. קומפוסטרים וצואת חתולים – צילה

•          צילה התנדבה להיות "תומכת קומפוסטרים" ולייעץ למשפחות שנרתעות או מתקשות בתפעול קומפוסטרים. אפשר לפנות לצילה שנער טלפון 04-9979634 .

•          מצע השומשומית בגני המשחקים הוא מוקד משיכה לחתולים ומה שהם משאירים. המועצה תבדוק טיפול אפשרי בתרסיס ריח דוחה חתולים.

 

8. הכרזת כפר ורדים כאזור תפעולי לצורך הפעלת רכבים חשמליים- נתן

הכוונה היא לפתוח בפני כפר ורדים את האפשרות להפעיל בשטח השיפוט של המועצה כלי רכב אקולוגיים / חשמליים ובכך לשרת אינטרסים סביבתיים, קהילתיים וכלכליים. תוכנית זו אינה פוגעת באמצעי התחבורה הקיימים ובזרימת התנועה בתחומי הרשות.

 אזור רכב תפעולי הינו אזור מוכרז על ידי משרד התחבורה, במסגרתו רשאים לנוע כלי רכב המוגדרים כתפעוליים על פי הנחיות ונוהלי משרד התחבורה באמצעות מפקח אזור מאושר.

כלי הרכב בהם עוסקת התוכנית הינם כלי רכב המונעים באנרגיה חשמלית. כלי רכב אלו מהווים מענה לניידות אופטימאלית ברדיוס החיים הקהילתי. רכבים חשמליים יכולים לשמש כרכב תפעולי של המועצה, תחבורה ציבורית פנים יישובית, רכב פרטני לניוד בתחום הכפר וכמובן קלנועיות. המהירות מוגבלת, אבל גבוהה מזו המותרת לקלנועיות.

נתן מונה ע"י המועצה לטיפול בקבלת האישורים ממשרד התחבורה וישמש גם כמפקח אזור מאושר. האישור אמור להתקבל תוך 2-3 שבועות. לאחר קבלתו תשקול המועצה התארגנות להעברת רכבים תפעוליים להנעה חשמלית וארגון הסעות ברחבי הכפר.

 

9. הכשרת חלקות לגידולים חקלאיים עבור תושבי הכפר והסביבה- אוליבר

מוצע להכשיר כ-70 חלקות לגידולים חקלאיים בחלק הצפוני של נחל יחיעם, סמוך לבית הקברות. המיזם מצריך השקעה של כ- 1.5-2 מיליון שקל. מימון ע"י תרומות. אוליבר חושב שניתן יהיה לקבל תרומה מקק"ל. רוב חברי הוועדה תמכו במיזם.

אוליבר מונה כראש צוות ההיגוי יחד עם מתנדבים מתוך חברי הוועדה.

 

 

 


0 תגובות

  1. תושבת הכפר הגב

    לפני הכל איכות סביבה היא ניקיון
    איכות הסביבה נא לדאוג לניקיון הכפר! כל האקולוגיה לא דרושה בכפר אשר המדרכות מלוכלכות. עובדי הניקיון מכניסים את הלכלוך מתחת לשיחים ושם נוצר קומפוסט מצחין.

  2. מתלונן הגב

    עובדי המועצה
    הגיע הזמן לבדק בית אצל החבורה של מוטי הם כבר לא יעילים כמו לפני 20 שנה מה שנקרא “מעבירים אותה”
    גני המשחקים מטונפים בגרעינים ובדלי סיגריות, בק שתיה חריפה וגרפיטי. המנורות שבורות והברזיות לא עובדות!!!
    ככה זה בורדים 2012.

  3. אורח/ת הגב

    ראיתי את הסרטון של ליאורה אמיתי מאל”ס
    כפי שהופץ ביוטיוב ובפייסבוק ואני מאוד מודאגת.
    הנושא עלה בעבר וירד מסדר היום.
    מה תשובת הוועדה לנושא הזה?
    מה מליאת המועצה חושבת על זה?
    עד כמה הנושא חמור?
    תושבי הכפר רוצים תשובות.
    הנה הקישור ליוטיוב למי שלא צפה.

    http://www.youtube.com/watch?v=WJU7-p_5fA4&feature=share

    תעשו העתק הדבק לשורת הדפדפן.

  4. ססי הגב

    לא ראוים
    צודק שתיים עובדי האחזקה והניקיון בכפר לא ראוים!
    הכל מוזנח ומטונף אין פיקוח ומנקים רק את מה שרואים.
    חבל לי שזה המצב בכפר שלנו.

  5. דניאל דקל הגב

    דילול עצים = הודעה בכשלון המדינה ביכולת להתמודד עם שריפות
    אחד מלקחי אסון הכרמל הינו דילול עצים. לדעתי זה פתרון רע שמעיד על אזלת יד.
    הדבר דומה לאדם שלא מצליח להתמודד עם בעיית ההשמנה שלו ולכן מחליט לירות לעצמו בראש…

    נחרדתי לגלות את דילול העצים בכניסה הראשית של כפר ורדים. פעם היה שם יער ירוק ומרשים. עכשיו נראה כמו אסופת עצים ללא קשר.
    כאשר תהיה שריפה רצינית, זה ממה לא משנה אם המרחק בין העצים הינו מטר אחד או מספר מטרים.

    מדהים איך אנחנו מוצאים לעצמינו פתרונות הזויים במקום לטפל בבעיה לעומק…

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן