מרכז גלילי לזירוז היתרי בניה לתעשיה

אשכולות גליל מערבי ובית הכרם נבחרו להקמת המרכז לקיצור הבירוקרטיה להקמת מפעלים


 

לראשונה בישראל: מרכז היתרים לרישוי תכנון ובניה לתעשייה יוקם באמצעות אשכולות אזוריים בצפון, לאחר עבודת מטה משמעותית שהוביל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה ביחד עם מינהל פיתוח כלכלי במשרד הפנים ומשרד רה”מ.

 

כפרניק 8878779 מרכז גלילי לזירוז היתרי בניה לתעשיה
מימין: מירב בן שימול מנכ”לית אשכול רשויות גליל מערבי, שמעון לנקרי יו”ר אשכול רשויות גליל מערבי, משה קונינסקי יו”ר אשכול בית הכרם, רז טישלר מנכ”ל אשכול בית הכרם. צילום: יח”צ אשכול רשויות גליל מערבי

 

במסגרת הליך תחרותי, נבחרו אשכול רשויות גליל מערבי ואשכול רשויות בית הכרם הגלילי להקים יחד את המרכז, שמטרתו, בהתאם להחלטת הממשלה, לשפר את הסביבה העסקית, לקצר את משך הקמת מפעלים בישראל ואת הליך הרישוי ב-50% מהזמן, על מנת לאפשר לתעשייה הישראלית תנאי פתיחה תחרותיים יותר.

העיקרון המרכזי לצמיחת התעשייה מבוסס על שמירת כושר התחרות שלה ביחס למקובל בעולם ויצירת סביבה בירוקרטית ורגולטורית התומכת ביזמות והשקעות של המגזר העסקי.

היום הליך הקמת מפעלים בישראל אורך בין 4-5 שנים והוא נובע ממסלול המורכב בו נאלץ המפעל לעבור תהליך אישור של עשרות גורמים שונים בממשלה וברשות המקומית. לרוב גורמים אלו אינם מסונכרנים ביניהם, ונוצר תהליך ארוך וחסר וודאות של בירוקרטיה מסובכת. על מנת להתמודד עם האתגר, הוקם למרכז רישוי היתרים ראשון מסוגו בצפון הארץ.

המרכז יוקם מתקציב משרד הכלכלה בעלות של 13 מלש”ח לשלוש שנים, ובמודל של פיילוט והוא ייתן מענה, בשלב הראשון, לכ-7 ועדות מקומיות מרכזיות בצפון הכוללות 21 ישובים, שייצרו עבור המרכז טיפול במאות היתרים בשנה. בתום הפיילוט ובהתאם לעמידה ביעדים יוחלט אם לבצע את ההרחבה לשאר הארץ.

 



 

 

אלו ועדות התכנון והישובים שבפרויקט:

1.כרמיאל.

  1. בית הכרם: בענה, דיר אל אסד, מג’ד אל כרום, נחף, סאג’ור וראמה.
  2. מעלה הגליל: מ.א. מעלה יוסף, כסרא-סמיע, ינוח-ג’ת, שלומי, כפר ורדים ומועצה תעשייתית מגדל תפן.
  3. גליל מרכזי: אבו סנאן, ג’דידה-מכר, ג’וליס, ירכא ו, כפר יאסיף.
  4. חבל אשר: – מ.א. מטה אשר ומזרעה.
  5. עכו.
  6. מעלות תרשיחא.

 

כפרניק BG-scaled מרכז גלילי לזירוז היתרי בניה לתעשיה
מיזם משותף של אשכולות גליל מערבי ובית הכרם

 

 

במרכז יינתנו כלל היתרי הבנייה הרלוונטיים:

הגנ”ס, כב”ה, פיקוד העורף ובתיאום עם הוועדות המקומיות. כן תוקם יחידת מחקר ומעקב כדי לשפר את מודל השירות ולבחון את אפקטיביות העבודה.

 



 

 

מנהל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה, עוז כ”ץ: “אנו שואפים שמדינת ישראל תהיה המקום הטוב ביותר בעולם לעשות בו עסקים. הדרך ארוכה אך אנחנו נחושים להגיע לשם. פיתוח התעשייה במדינה צפופה כמו שלנו חייבת לקבל מענה בשמירה על האיזונים העדינים בין פיתוח תעשייתי וצרכי התשתיות והמגורים”.

 

יו”ר אשכול רשויות גליל מערבי וראש העיר עכו, שמעון לנקרי: “הקמת המרכז ייתן פתרון לחסמים המרכזיים שעומדים בפני התעשיינים בכל הנוגע לקבלת רישוי והיתרי בנייה וזאת על ידי ליווי יועצים ומרכז הדרכה מקצועי, בתיאום של צוותי התכנון והגורמים המאשרים ברשויות. כן המרכז יסייע ליזמים ויתחייב מולם על זמני טיפול מהירים. מיזם המרכז הוא דוגמה מצוינת כיצד ניתן על ידי שיתוף פעולה להוביל לצמיחה אזורית של כלל הרשויות. אני מודה לחברי הוועדה על הבחירה”.

 

יו”ר אשכול בית הכרם וראש העיר כרמיאל, משה קונינסקי: “שיתוף הפעולה בין האשכולות, הרשויות ומשרדי הממשלה הוא חשוב ומשמעותי, יקצר תהליכים רבים, יקדם את התעשייה והכלכלה ויסייע רבות לפיתוח האזור כולו. אחד האתגרים מולם אנו מתמודדים הוא הצורך בבסיס תעסוקתי וכלכלי איתן ואיכותי לכלל תושבי האזור, תוך ביסוס וקידום התעשייה במרחב. מבית הכרם והגליל המערבי תצא הבשורה לכל תעשיית ישראל!”.

 

מנכ”ל משרד הפנים יאיר הירש: “המשרד מקדם את האשכולות האזוריים ואת יכולתם להוות פלטפורמה עבור הרשויות המקומיות לייעול התהליכים, שיפור השירות לתושבים וצמצום הפערים בין

המרכז לפריפריה. יוזמה זו שמה לנגד עיניה את שיפור הסביבה העסקית והנגשת תהליך ההיתרים בתעשייה, וכן קידום הליכים אלה לרשויות בצפון, על מנת לאפשר להם להניע את התעשייה במרחב בקצב מהיר יותר”.

 

יו”ר רשות האסדרה, יואל בריס: “הקמת המרכז להיתרי בנייה לתעשייה משקף דוגמה של כל יעדי רשות הרגולציה: מיקוד בטיוב רגולציה, שיתוף כל הגורמים בממשלה בשלטון המקומי ובתעשייה, ולמידה מתמדת ושיפור מתמשך. אני בטוח שההצעה שנבחרה תביא לשיפור הסביבה העסקית ותשמש בסיס ודוגמא ליישום בכל הארץ”.

 

 




השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן