באתי לנצח ולתקן

ניר שילה על מועצת כפר ורדים: הפקרות ביטחונית ובטיחותית, עיקור הדמוקרטיה וכישלונות בהטבות המס, בגולדן, בצביון ועוד * התכנית: הצבת שערים, קליטת עליה, איפכא מסתברא ופתרונות יצירתיים


 

– שלום ניר שילה, מועמד “דרך ערך” לראשות מועצת כפר ורדים. עברתי על הרזומה שלך (ראו בסוף הידיעה). עשית מספיק, מה אתה צריך דווקא עכשיו את כל הפוליטיקה הזאת על הראש?

“אל תגזים, יש לי עוד הרבה מה לעשות ומה לתרום. נכון שלמרות מעורבות קהילתית גדולה מאוד, במשך השנים לא ראיתי עצמי מועמד למועצה, כראש הרשות או כחבר. לפני מעל 15 שנה הייתי בצוות שהריץ את עודד נוריאל ז”ל, ולצערי נכשלנו.

“הטריגר הראשוני להתמודדות היה הוואקום המנהיגותי בכפר, תרתי משמע. עד לפני מספר חודשים נראה היה כי איש אינו מתמודד מול ראש המועצה המכהן. בלי קשר להישגיו או כישלונותיו – זה לא סביר בעיניי, וממש מעקר את רוח הדמוקרטיה. אפשר להגיד קטגורית כי התמודדות היא חיונית ומצביעה על חברה בריאה, ביקורתית ותוססת. אני ער לכך שבמספר רשויות בארץ בכלל ובאזורנו  בפרט – יש רק מועמד אחד. ב-2018 היו בכפר ורדים חמישה מועמדים ושש סיעות וכיום שני מועמדים ושלוש סיעות בלבד. חוסר הרצון או הפחד להתמודד, מעיד על חולשה בקהילה.

 

כפרניק 384573107_126688983866675_2385358980696501206_n-scaled באתי לנצח ולתקן
ניר שילה והכח הנשי בסיעת דרך ערך: מיכל כפיר, מריסה שפר, אורית שגב וגילי קרפילובסקי

 

“משחר ההיסטוריה הדמוקרטית חברה בריאה נמדדת, בין היתר, בכך שאיננה פועלת כעדר, וכוחות שונים יוזמים ומקדמים את החברה. שמעתי גם על אנשים שחוששים או מפחדים להעלות אצלנו בכפר ביקורת. זה לא יאמן. החשש הזה מראש המועצה, גם גרם לתושבים לעזוב את הכפר. מאוד מקווה שאיש לא יפחד ממני, אני אחבר את  הכוחות השונים בהקהילה.

“לפני כמעט שנה, בעקבות פניות אלי, התחלתי בדיקה וגישושים. נפגשתי עם מאות תושבים והקדשתי שעות לימוד רבות. ככל שהיריעה התרחבה, כך  הזדעזעתי ממה ששמעתי וראיתי. חמש שנים במקום ל’נהל’, המועצה ‘התנהלה’ והעומד בראשה במקום לעסוק ב’מהות’, עסק ב’נראות’.

“לאחר פניות התושבים, בשל החשיבות להתמודדות דמוקרטית ולאור מחדליה הרבים של המועצה המכהנת והעומד בראשה, ההחלטה היתה חד משמעית – לרוץ ולנצח“.

 

כפרניק 382110168_125504400651800_6766065877133669855_n0000-scaled באתי לנצח ולתקן
ניר שילה: לרוץ ולנצח

 

–  אבל לא כל כך ראינו אותך בחמש שנים האחרונות. היה אפשר לעשות הרבה מאוד דברים על מנת לנסות להשפיע.

“אלו שנים בהן המשכתי להיות מעורב, בשקט ובצניעות בתרומה לקהילה, לתרבות ולאמנות בכפר.

“בבחירות הקודמות תמכתי באייל שמואלי והאמנתי שיוביל את הספינה, לא את היאכטה ביוון, בצורה טובה. לצערי התבדנו. וכגודל הציפיה – גם גודל האכזבה. אני בהחלט מכה על חטא שלא הייתי מעורב יותר, גם ברמת הכפר והקהילה, וגם בכל המדינה.

“אפשר גם להגיד כי הקואליציה מקיר לקיר, בצורה הקלוקלת שנבנתה ונוהלה, עקרה מהמועצה חלקים גדולים של איזונים, ביקורת ובחינת תהליכים. היעדר ביקורת היא רעה חולה לכל חברה או ארגון, וזה בין היתר הביא את ישראל והצבא למחדל הנוראי של ה-7/10. לכשאהיה ראש מועצה, הצבעות פה אחד מאוד ידאיגו אותי; ואם יהיה כך, אפעל לשמוע גם את ה’איפכא מסתברא'”.

 

כפרניק IMG_20220619_211608-scaled באתי לנצח ולתקן
ארכיון: הצבעות פה אחד במליאת מ.מ. כפר ורדים

 

ארבעה שערים 24/7

 

–  הביקורת שלך לא קצת מוגזמת? קמפיין מאוד נגטיבי.

“תאמין לי שלעיתים אני גם עוצר את עצמי, כי כל הזמן צצים עוד כשלים והזנחות. בחמש השנים האלה איבדנו את הטבות המס, חווינו פגיעה בצביון הכפר, והתדרדר הביטחון האישי. אלה העובדות ואין שום קשר לקמפיין נגטיבי כי עם העובדות קשה להתווכח.

“אם כוחות רדואן היו פולשים מלבנון ב-7/10, כפר ורדים היה בצרה צרורה. המחבלים היו מוצאים כאן אפס מוכנות וקשה לחשוב על התוצאות. הכפר היקר שלנו לא היה מוכן למצב חרום מכל בחינה. היו חודשים של התרעות ודבר כמעט לא נעשה.

“גם כיום, 4 חודשים למלחמה, 25% מתושבי הכפר לא שומעים את צופר האזעקה. זאת גם עובדה וזה לא נתפס. עוד לפני המלחמה הדגשתי מאוד את הצורך בהגברת הביטחון האישי בכפר ורדים, ועכשיו על אחת כמה וכמה.

“זה הנושא הראשון בו אטפל כראש מועצה, כולל גיבוש תכנית כוללת. בכוונתי לסגור את כל הכניסות לכפר ורדים עם שערים ושמירה 24/7. נדאג לדרך ביטחון מסביב לכל הכפר, שכבר קיימת ברובה, לאפשר גישת רכב חירום, כיבוי וכו’. נאמן ונצייד את כיתת הכוננות וצוותי סע”ר. לא רק בחירום עם צווי 8, אלא גם בשגרה. נפסיק את ההפקרה של תושבי הכפר”.

 

–   ארבעה שערים (כניסות 854, ינוח, תרשיחא ושלב ג’) 24/7? אלו עלויות מטורפות. ותזכור שאנחנו גם ציר מעבר, למשל בין ינוח לכיוון צפון ומזרח.

“נמצא את הכסף והפתרונות ולא נתפשר על הביטחון והחיים שלנו, והכל במסגרת החוק. ניתן גם לקדם, די בקלות, יציאה ישירה מינוח לכיוון תפן / כביש 854. גם עומס התחבורה בכפר היא נושא בטיחותי קריטי”.

 

–  הזכרת קודם את הצורך באיפכא מסתברא. עניין השערים, לדעתי, לא ריאלי.

“תודה על המשוב. עדיין חושב שנחוץ וגם אפעל שיהיה. זה לא פשוט אבל אפשרי ונחוץ. על ביטחון לא נתפשר.

“אני קושר את עניין הביטחון והבטיחות, גם לקונטקסט האזורי. כפר ורדים נמצא בתוך אוכלוסיה מגוונת, מנהגים וצרכים שונים. הקשרים והיחסים עם ראשי הרשויות השכנות  לוקה בחסר. ראינו את זה בעיקר בהתמודדות העקרה עם קולות המואזין, בקשיים בבינוי מול גבעת האורנים, באזור התעשייה המשותף, בנהיגה פרועה בכפר והטרדת נוער ונשים. חייבים לשפר את המצב. בנחישות וברגישות”.

 

כפרניק 617b5bdb-8e48-4d31-970b-8ac49d781252-1-scaled באתי לנצח ולתקן
ניר שילה בלוויה בכפר יאנוח

 

 

כפרניק ed4f9372-89c8-4dfd-a806-5d768b7c9def-1-scaled באתי לנצח ולתקן
שילה בסוכת שלום בכפר ורדים

 

– אחרי שתטפל בביטחון?

“לא אחרי. במקביל. נתגייס לשקם את הקהילה הנפלאה שלנו, שקצת סבלה מ’הפרד ומשול’. יש חשיבות גדולה לתמוך בכל הפעילות הממוסדת של המועצה, המתנ”ס ושאר הגופים – יחד עם היוזמות הקהילתיות הפרטיות. לתת לכל יוזמה שניתן רוח גבית בגיבוי, פרגון, פרסום, תקציב אם אפשר וכו’.

“באופן מיוחד אני רוצה להדגיש את מחויבותנו לגיל השלישי שקופח מאוד בשנים האחרונות. נמנה עובד/ת לריכוז הפעילות ונדאג להקים מרכז שייתן מענה לכל הצרכים של האוכלוסייה המבוגרת בכפר ורדים.

“נפגשתי גם עם בני הנוער בכפר, ושמעתי על הצרכים שלהם. הם מבקשים ‘בית נוער שכבתי, כמו בהילה ובקיבוצים’. מדובר במרחב שבני הנוער יוכלו לבלות בו באופן בטוח ללא מבוגרים או פעילות מודרכת. מעין ‘זולה’ שהם יהיו אחראים גם לטפח ולנקות. פרויקט פשוט ומתבקש.

“אדאג גם שמדריכי תנועות הנוער ב’תפקיד’ לא יצטרכו לשלם על פעילות בה הם מדריכים. ואפעל לצירוף כפר ורדים כישוב בו ניתן לצאת לשנת שירות דרך התק”ם. זה יפתח אופציות רבות לנוער שלנו”.

 



 

ועדות המועצה

 

–   ובאשר להמשך הבניה והפיתוח של הכפר?

“זה נושא מורכב שמשולב עם השמירה על צביון הכפר. בחמש השנים האחרונות אוכלוסיית הכפר כמעט לא גדלה, אבל ההרכב השתנה.

“לא נמשיך לשווק שכונות חדשות, מבלי להבטיח את צביון הכפר. ניתן להביא לכאן אוכלוסיות בדרכים שונות – למשל בעזרת עמותות וארגונים של יוצאי חייל האוויר, יחידות מיוחדות ועוד. ניתן גם עדיפות לבני המקום ולקליטת עולים חדשים.

“כחלק משיעורי הבית הרבים שעשיתי, ביקרתי בסוכנות היהודית. חשבתי לתומי שכפר ורדים מופיע אצלם כ’ישוב קולט עליה’. וטעיתי. למיטב ידיעתי לא הייתה בעבר פניה וקשר לסוכנות להפנות לכפר עולים. הדבר כמובן יתוקן במהרה.

“אגב, גם אתר המועצה איננו באנגלית או בשפות נוספות. אפילו לא בחלקו. אין בו שום מידע הקשור בקליטה. לא בעברית ולא בשפות אחרות…. ככה בטח שלא נהיה ישוב אטרקטיבי לעולים וחבל”.

 

–  אבל אתר המועצה המחודש דווקא נראה לא רע.

“אתה צוחק? אם זה חלון הראווה של כפר ורדים, אנחנו בבעיה. האתר צריך לתת הרבה יותר מידע על הישוב, אירועים ושירותים שונים. הוא קשה להתמצאות ודל בתכנים. בושה.

“דווקא ‘זירת השקיפות’ באתר היא אליה וקוץ בה. מחד, חשובה השקיפות. לפחות ניסיון פתטי למראית עין; ומאידך הנתונים על התכנסות ועדות המועצה לדוגמא, מעידות על ליקוי מאורות.

“על-פי האתר, ועדות המועצה כמעט ולא היו פעילות. רוב ועדות החובה לא התכנסו אחת לרבעון כנדרש בחוק. אפילו לא קרוב לזה. ועדת הביטחון התכנסה פעמיים בחמש שנים, רק ב-2019. זה בדיחה ומתקשר למוכנות שלנו ולביטחון האישי. רובם ככולם של חברי הועדות הם חברי ועובדי המועצה. רק בודדים תושבים מהשורה. בתחילת הדרך מאיר גרינפלד ז”ל והלל גלזמן היו פעילים בועדה לאיכות הסביבה, עד שגורשו ממנה כי לא יישרו קו. ככה דוכאו כוחות רבים וטובים בקהילת כפר ורדים. וחבל שהגענו למצב הנוכחי”.

 

כפרניק 8888686568-scaled-1 באתי לנצח ולתקן
ארכיון: מתוך מצגת של ירמי אגרט על הגולדן וילג’

 

“היכן שלא מסתכלים רואים הזנחה ואזלת יד של המועצה. לדוגמא הגולדן וילג’. גם האמירה שמדובר ביזם פרטי פשוט מקוממת. גם כשאין אחריות פורמלית, לראש מועצה אחריות ברורה על איכות החיים של כל התושבים, ובטח לאוכלוסייה מבוגרת ומוחלשת. הפצע הזה, כבר 12 שנה, הוא אות קלון לכפר ורדים, במיוחד לאחר שבית המשפט קבע כי חלק מהתנהלות היזם הייתה בניגוד לחוק.

“לצערי ראינו מועצה שגוררת רגליים, שכל מה שניסתה לעשות לטובת התושבים היה רק שביל, בנגישות מפוקפקת, ערב הבחירות. תושבי הגולדן לא טיפשים ולא קונים את גימיק הבחירות הזה”.

 

–  אולי אין פתרון לגולדן?

“יש ויש. המועצה בראשותי תעשה שם סדר. בטוב או ברע. או שהקבלן יעמוד בכל ההתחייבויות שלו לדיירים, וכמובן בכל הנוגע לאחוזי בניה, פיתוח ובטיחות – או שמישהו אחר ישלים את המלאכה. הגולדן עוד יהיה זהב!”

 

שת”פ עם בן גביר וטיבי

 

–   מה עמדתך בנוגע למבני ציבור ומבנה המועצה החדש?

“לצערנו חסרים בכפר מבני ציבור רבים ובעיקר אולם כנסים ואירועים בעדיפות ראשונה. ראינו זאת לאחרונה במארג, שבקושי הספיק המקום לכל מי שרצה לחזק את איתן גונן ומיטל וייס, ולהתפלל לחזרתה הביתה של רומי בריאה ושלמה מעזה. מבנה המועצה אינו בעדיפות הראשונה מכל מבני הציבור החסרים לנו כל כך. בכוונתי לגייס תקציבי בינוי מהממשלה וגם מתרומות וגופים אחרים כדי לקדם את המבנים החסרים”.

 

–  אתה מדבר על השגת תקציבים, בשעה שממשלה מטורללת, חלקה אנטי ציוני, בוזזת כספי ציבור לכל מיני מגזרים שכפר ורדים איננו נמנה איתם. למה דווקא אתה תצליח?

“לא מקבל את המונח מטורללת. זו ממשלה של כולנו, בין אם אוהבים אותה או לא. גם אני חושב שראוי שהממשלה תיקח אחריות ותסיק מסקנות על התנהלותה הקלוקלת בתחומים רבים ובטח על מחדל ה-7/10.

“מאמין כי יש לי את היכולת ליצור קשרי עבודה טובים למען כפר ורדים עם כל הקשת הפוליטית, מבן גביר ועד אחמד טיבי. למיטב הבנתי כל חברי הכנסת בעד פיתוח הגליל”.

 

כפרניק 54758872-e521-467e-b8a1-3f981b97514f-scaled באתי לנצח ולתקן
יעלון (במרכז) עם ניר שילה מכפר ורדים (מימין) ונמרוד כנעני מכברי (משמאל)

 

–   ראינו אותך מאוד פעיל במחאה כנגד ההפיכה המשטרית בשנה האחרונה.

“לתפיסתי, המחאה לא הייתה מפלגתית, אלא עקרונית. מיום שעמדתי על דעתי, אני רודף צדק ומאמין במערכת דמוקרטית חזקה ועצמאית. היה כאן ניסיון דורסני לשנות את כללי המשחק הדמוקרטי, וכמובן שנזעקתי על כך. בכלל, אחרי ה-7/10 השתנו הרבה מאוד דברים בציבוריות הישראלית”.

 

–  בכל זאת אתה הרי איש שמאל.

“זו לא הגדרה מדויקת. בגושים שנוצרו כאן, חלק באופן מלאכותי, אני בהחלט בגוש השמאל-מרכז. אבל כראש המועצה הבא של כפר ורדים, אני צריך לראות את האינטרסים המשותפים של כולנו, וכך אעשה”.

 

–  איך תפעל למען הטבות המס?

“מאמין  שיותר טוב מהפעילות העקרה של המועצה היוצאת, ששמה יהבה רק על החלפת השטחים ובהמשך על הבג”ץ. ישנם עוד מנופים פוליטיים ואחרים לא רק לקבל את ההטבות בחלקן, אלא להשוות אותן לישובים השכנים שלנו.

“בנוסף, אטפל ביוקר המחייה בכפר בכל דרך הקשורה למועצה. לא ייתכן שפעילות או חוג אצלנו, יעלה פי שתיים מאשר ברשויות השכנות”.

 



 

כפרבוס

 

–   אין לך אף מילה טובה? אולי על הכפרבוס שממש עכשיו גם עובד עם אפליקציה.

“הכפר בוס? דווקא הוא מיקרו קוסמוס של התנהלות המועצה. נסעתי בו מספר פעמים, ולעיתים גם הייתי הנוסע היחידי. הצורך בתחבורה בכפר קיים, אבל השאטל הזה נולד בחטא בגלל גחמה של ראש המועצה וללא כל ביקורת ציבורית. יש גם יועצי תחבורה שהתנגדו, אבל האוטובוס כבר יצא מהתחנה. של שמואלי.

“כל הסיפור הזה התגלגל מעל שלוש שנים של מכרזי נפל, שאף אחד לא ניגש אליהם. כנראה היו בלי שום הכנה והערכה. גם האפליקציה הושלמה חמישה חודשים אחרי ההשקה. ביזיון, אין מילה אחרת.

“הדבר המדהים והשערורייתי שחודשים ספורים לפני הבחירות, אחרי כל המכרזים הכושלים, החליטה המועצה שהפרויקט יתוקצב לשנתיים במקום לשלוש. למה? כי פתאום התברר שהעלויות גבוהות בחמישים אחוז וזה ‘רק’ כספי ציבור. לא מכיר שום גוף שמתנהל ככה”.

 

–   ולעצם השירות?

“תחבורה פנימית בכפר ורדים היא חשובה. אנחנו נבחן פתרונות יעילים יותר כמו רכבים חשמליים קטנים יותר שינועו במסלולים שונים בכפר, ויתכן והנהגים יהיו מתנדבים מהקהילה.

“בכלל, נצטרך לתת את הדעת גם על התחבורה פנימית והחיצונית. סוללים עכשיו נתיב האצה ביציאה מהכפר לכיוון תפן. בכך פותרים רק את החלק הקטן של הבעיה, ומנציחים את הצומת המסוכן, בעיקר בפניות שמאלה הקשות לתוך הכפר כשמגיעים מתפן, ולכיוון מעלות/חוסן כשיוצאים מהכפר. לא מובן ושלומיאלי”.

 

–   לא היה תקציב לכיכר.

“היה גם היה תקציב, בניית הכיכר אושרה ותוקצבה, לפנינו דוגמא נוספת לפספוס של ראש המועצה שהתמהמה ואז ‘שתו’ לנו את האישור והתקציב. תפקיד המועצה להביא תקציבים ופתרונות, ולא למשוך בכתפיים ש’אין ברירה’, משום שלא עשו את תפקידם והסתפק ב’פתרונות מסוכנים’”.

 

דרך ערך

 

 

כפרניק 8ba975d3-a376-4c56-9261-b0468e8b68b3-scaled באתי לנצח ולתקן
סיעת דרך ערך בראשות ניר שילה

 

–    איך גובשה סיעת דרך ערך?

“כשגיששתי האם לרוץ, וביתר שאת אחרי שהכרזתי, התחילו להגיע אלי אנשים טובים והציעו עזרה ומעורבות. חלק בקמפיין, בחוגי הבית ואחרים בנכונות להתגייס למשימה בתוך המועצה. לקראת גיבוש הרשימה הסתדרו הכוכבים ככה שדי בקלות מצאנו את האנשים הנכונים בסדר הנכון. לכולם רקורד מדהים ורצון אמיתי לשינוי. הרשימה גם מגוונת מאוד אני גאה בה”.

(רשימת דרך ערך על-פי הסדר: ניר שילה, גילי קרפילובסקי, שי זלצר, מריסה שפר, אורית שגב, יורם כהן, מיכל כפיר, חיים דוד הלפגוט ועליזה כץ).

 

–    חסרים צעירים.

“כולם עם רוח צעירה. הצעירים פחות פנויים ולצערי גם ברשימות האחרות אין מספיק צעירים, וחבל. אבל אנחנו נפעל למען הצעירים ונעודד צעירים לפעולה”.

 

– משהו לסיום?

“התייחסות קצרה לתוכנית האסטרטגית שיצאה לדרך לפני יותר משלוש שנים ופורסמה בעיתוי ‘מעניין’ של ערב הבחירות. לא נתפס שלוקח זמן כה רב להכין תכנית כזו, שחלקה כבר לא רלוונטי לכפר כיום. ניהלתי גופים רבים, הייתי דירקטור ומעולם לא נתקלתי בעזות מצח שכזו. מי שיקרא את התכנית, יראה כי גם מבוססת על נתונים מ-2018-19. על זה בזבזנו את האנרגיה והכסף הציבורי?

“המועצה בראשותי תהיה יוזמת, ולא נגררת. מנוהלת ולא מתנהלת. תגבש תכניות עבודה הכוללות לוחות זמנים ראליים ולא מריחות זמן. נעשה בקרה מסודרת ובכל הקדנציה יהיה מבקר/ת מועצה על פי החוק. כמובן שנהיה קשובים ונגישים לציבור כולו.

“אנחנו באים לעבוד חמש שנים 24/7, ולא לנפוש ולעשות קורסים. אשרת את הציבור ביושר, נאמנות, ענווה אחריות מקצועיות ואהבה ללא משוא פנים.

“אני יודע שנאמרו דברים נוקבים. אין לי שום דבר אישי נגד ראש המועצה, או חברי המועצה. הייתי מעדיף לקבל לידי מועצה הרבה יותר מתפקדת, אבל מכיוון שאלו לא פני הדברים, מוטב כי יאמרו באופן ברור ומנומק. מאחל לנו סיום מערכת בחירות הגונה וטובה”.

**



 

ניר שילה, בן 61, נשוי + 4, יליד חיפה ובוגר בית הספר הראלי. היה פעיל מאוד בתנועת הצופים בכרמל, כולל ריכוז “שבט כרמל” (ללא מרכז בוגר) והקמת שבטי “לוטם” ותדהר” בחיפה. את השירות הצבאי החל בקורס טייס והמשיך בסיירת מטכ”ל.

לאחר השחרור נישא למיכל (שילה. לבית ברלב) לאחר חברות מגיל 16. הזוג הצעיר התגורר בתחילה בירושלים ובהמשך באלון הגליל. בין לבין גם טיילו כשנתיים בדרום מזרח אסיה, למדו ועבדו. שילה ניהל את חוגי הסיור של החברה להגנת הטבע בירושלים ובהמשך בצפון – כולל ניהול החברה בכל אזור הצפון. הוא השלים תואר בגיאוגרפיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה ולפני 36 שנים עברו לכפר ורדים.

 

כפרניק 0ef4f6b6-6782-4e4c-8670-8cb1654596af באתי לנצח ולתקן
ניר שילה, צופים, חוגי סיור והדרכות טיולים

 

כפרניק 08382970-3764-4724-9b5d-c21d403df94d-scaled באתי לנצח ולתקן

 

שילה: “באותה תקופה אלון הגליל עבר מהמושבוץ’ לנקודת הקבע בתוך שמורת אלוני התבור יפיפייה. הדבר לא התאים לתפיסתנו וחיפשנו קהילה בגליל. בתחילה לכפר ורדים היה דימוי אליטיסטי, אבל מהר מאוד מצאו כאן קהילה תוססת ואיכותית. את המעבר מאלון הגליל עשינו יחד עם חברינו, משפחת אלדר, דני ז”ל ונילי תיבדל לחיים ארוכים”.

במשך השנים התמחה שילה בהדרכת טיולים בארץ ובחו”ל. הקים עם חברים את חברת “הטיול בראש צעיר להודו” (לפני שהיו לישראל קשרים דיפלומטיים עם הודו, היתה אפשרות לטייל כמעט רק בקבוצות), שבהמשך התמזגה עם “החברה הגיאוגרפית”. במסגרת זו זכה להיות בין הישראלים הראשונים שביקרו בהודו, סין, בהוטן, מרוקו, מונגוליה ואינדונזיה.

פעילות זו הובילה את שילה להקמת “טריפ”, חברת תיירות שמרכזה בכפר ורדים – שגדלה במשך השנים והתמקדה בתיירות עסקית.

גלגול עסקי נוסף היה שותפות עם חברות כלל תיירות ודיזנהאוס, שהחזיקוה מספר סניפים בצפון בהיקף פעילות של מאות מיליוני דולרים ואחריות על מאות עובדות.ים. בעיצומה של תקופת הקורנה עזב שילה את ניהול החברה (מהשותפות יצא קודם) לאחר שנתגלעו חילוקי דעות עם הבעלים בנוגע לטיפול באתגרי הקורונה (החזרים ללקוחות והעסקת עובדים בחל”ת).

 

כפרניק 0d519d00-9489-43ef-a6d7-2c4ee1b89e24-scaled באתי לנצח ולתקן

 

כרגע שילה הוא הבעלים של חברת “אשכול מדיה”, “קו האופק” להרצאות קורסים וטיולים בארץ ו”בראשית” – טיולי עומק בעולם.

ניר משמש כיו”ר קרן קולנוע גליל, מזכיר עמותת חוגי הסיירות ע”ש אורי מימון, חבר בעמותת ידידי בי”ס חורשה ובמסדר “דורשי טוב” של יוצאי סיירת מטכ”ל.

בנוסף לעסקי מדיה ותיירות, בעבר הרחוק (15-20 שנה) היה הבעלים של “טריפ, חנות ספרים וציוד טיולים במרכז המסחרי בכפר.

“חלק מהיוזמות ‘העסקיות’ שלי היו בכלל בפן קהילתי”, אומר שילה. “חנות הספרים הייתה מוסד תרבותי בכפר, כולל שבוע הספר שיזמנו במרכז המסחרי. גם להביא חברות כמו סלקום ויס לפריפריה, היה במטרה לאפשר לתושבים לקבל שירותי תקשורת במחירים תחרותיים.

 

כפרניק f1f53246-a8a3-4d5b-83cd-cd22cf44f933-scaled באתי לנצח ולתקן
ארכיון: שבוע הספר בכפר ורדים

 

כפרניק e94c449c-3d8a-4e62-98e3-62c2d2a070ed-scaled באתי לנצח ולתקן
ארכיון: קו האופק – טריפ, החנות של ניר שילה במרכז המסחרי כפר ורדים

 

בעלות על א-לה כפר

 

“במשך השנים גם נתתי בהתנדבות הרבה מאוד הרצאות בכפר בכל מיני גופים ומסגרות. לפני כשמונה שנים הקמתי, ביחד עם ורד אוסמן, את ‘קרן קולנוע גליל’, בה אני משמש כיום יו”ר בהתנדבות.

“כמובן שגם הקמתי לפני יותר מעשרים שנה את עיתון ‘א-לה כפר’ ובהמשך את פורטל  ‘כפרניק’ (גילוי נאות: זה זמן שאין לניר שילה כל קשר עסקי או מערכתי לכפרניק. אני מודה לו מאוד על העזרה והתמיכה בתחילת הדרך. ע.ש.).

 

–  איך אתה רואה את הבעלות שלך על כלי תקשורת מקומי בזמן בחירות? וגם לאחר מכן זה עלול להיות מאוד בעייתי.

“אמנם אני הבעלים של אשכול מדיה בע”מ, המו”ל של א-לה כפר, אבל ידידי אייל כץ משמש כמנכ”ל עצמאי, ולמעשה שותף מלא, אפילו אם לא פורמלית. מיום שהודעתי על מועמדותי, איני מעורב כלל בהחלטות העסקיות והמערכתיות של אשכול”.

 

–  בכל זאת, זה לא נשמע טוב.

“כשאבחר לראשות המועצה, אהיה מחויב להפקיד את עסקי בנאמנות, על-פי חוק. בכל מקרה, ובלי קשר – זה זמן שאייל ואני מנסים למצוא ממשיכי דרך להוצאת העיתון שעומד למכירה או מסירה, תלוי בקונסטלציה.

“למרות הקשרים שלי בתקשורת המקומית, אני ער לקושי שלה לעשות תחקירים ולבקר את המועצה וכל הגופים בכפר. היעדר ביקורת זוהי רעה חולה, ומקווה למצוא את הדרך כראש המועצה, לחזק את התקשורת והבקרה בכל דרך”.

 

כפרניק f7b1ccf0-44bb-45f6-99f3-45272e1deb93-scaled באתי לנצח ולתקן
ניר שילה משחק שח מט עם בנו כליל

 

משימתיות ותרומה

 

מעבר לקורות החיים המפורטים לעיל, עסקו מיכל וניר שילה בנושאי חינוך: היו מעורבים בהקמת בית ספר תפן (בתפן), ובהמשך בהעברתו לכפר ורדים.

מיכל הקימה מסגרת חינוכית ייחודית לילדים אוטיסטיים, שבהמשך התפתחה לבית ספר “חורשה” (בין כפר מסריק לעין המפרץ) אותו ניהלה עד לפני שנתיים. בני הזוג שילה עדיין מעורבים בפעילות התנדבותית ב”חורשה”.

יש להם ארבעה ילדים:

כליל (33) נשוי + נכדה – מנהל בכיר בהייטק. גר בתל-אביב.

נוי (31) – עובדת סוציאלית המתגוררת בחיפה.

ניצן וגל (תאומות בנות 18) לקראת סיום הלימודים באמירים ויציאה לשנת שירות.

 

כפרניק 2047ca92-a3f1-47d3-901e-bb22e5cd73f6-scaled באתי לנצח ולתקן
ניר שילה והנכדה (בת של כליל וניצן שילה)

 

“במשך השנים צברתי נכסים כלכליים, משפחתיים, קהילתיים ואחרים”, אומר שילה. “אחרי שמיכל פרשה מניהול חורשה, חשבנו שנוכל עכשיו להתמקד בטיולים בארץ ובעולם, במשפחה ובחברים. אלא שלאחר שראיתי כי יתכן ולא תהיה התמודדות על ראשות המועצה, ובמשך הזמן גם הבנתי את האתגרים הרבים שלא מטופלים כראוי – נרתמתי למשימה. החיים היפים ימתינו לנו לאחר סיום השליחות החשובה הזו. אני גם בטוח שאמצא הנאה וסיפוק רב מהתפקיד ומהשינויים הבאים עלינו לטובה בקהילת כפר ורדים”.

 

כפרניק 90c5fab8-1559-42bc-93c1-e515e7205312-scaled באתי לנצח ולתקן
ניר שילה בכיכר החטופים בתל אביב

 

 

כפרניק 9fe42b32-21af-45e8-9a9f-f6d05e39df39-scaled באתי לנצח ולתקן
ניר שילה בחתונת החיילים בשטח ליד כפר ורדים אוקטובר 2023

 

כפרניק d28d1082-75dc-4a02-bef0-50fc7f5e8810-scaled באתי לנצח ולתקן
מיצג במרכז המסחרי להשבת החטופים, ביוזמת ניר שילה

 

ה-7/10 תפס את שילה, כמו את כולנו, בתדהמה. הוא כמובן הפסיק מיד את קמפיין הבחירות (היו אמורות להיערך בסוף אוקטובר 2023) ונרתם למאמץ האזרחי והצבאי. הוא התנדב לשירות המדינה, לפעילות ב”אחים לנשק” ובמסגרות התנדבותיות נוספות בכפר ורדים ובאזור, כמו מיצג להחזרת החטופים, הכנת אוכל לחיילים באזור, בארגון החתונה בצל המלחמה ועוד.

**

 

ראיון עם אייל שמואלי לקראת סוף הקדנציה

 

 




6 תגובות

  1. הלל גלזמן הגב

    מחזקים את ניר שילה וסיעת דרך ערך להצלחה בבחירות ולהובלת הכפר למנהיגות אמיצה וחזקה למען וביחד עם תושבי הכפר!!

  2. ת. הגב

    נירשילה יקר! אני כל כך מקווה שתיבחר. אני מאמינה בהתלהבות, בכוחות הרבים שאתה תביא איתך, ובמקוריות שלך!

  3. דוד הגב

    ניר שילה
    לפני הכתבה חשבתי שאני גר בישוב איכותי עם הרבה דברים טובים וחינוך מצויין
    אחרי הכתבה איתך מרגיש שאני גר בבירות
    לא להאמין כמה אתה מוכן לרדת נמוך
    אתה מדבר רבות על ה 7.10 אבל בסגנון שלך אתה לגמרי ה 6.10
    קצת צניעות לא תזיק לך
    אותי לא שכנעת

    • יורם הגב

      זה בסדר לתמוך במתמודד השני בתגובתך לכתבה הסגרת את עצמך בצורה הנמוכה ביותר!

  4. אורנה הגב

    ראיון ארוך אך שווה את השקעת הזמן בקריאתו.
    רשימת הטעון תיקון ארוכה מאוד ( ויש עוד לא מעט כמו מבנה לחנות היד השנייה, הרחבת מועדון הזהב )
    ניר, מי יתן וכשתיבחר תקדם בקדנציה הראשונה ולו רק חלק מהטעון תיקון. השאר בקדנציה השניה
    שיהיה בהצלחה לך ולכל תושבי הכפר.

  5. יורם הגב

    האיש הנכון בזמן הנכון – הצלחתך – הצלחת הכפר

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן