ארמנים בצל הכרמל


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
עליזה כ”ץ

מועדון הזהב כפר ורדים בטיול בעקבות הארמנים בהדרכת יואב אבניאון.

כפרניק IMG_9907 ארמנים בצל הכרמל

מועדון הזהב כפר ורדים בטיול בעקבות הארמנים בהדרכת יואב אבניאון.

 

 

הטיול "ארמנים בצל הכרמל" הותיר אותי נרגשת עוד זמן רב וכשהגעתי הביתה נכנסתי לאתר של יואב כדי לקרוא ולהעמיק עוד בנושא הכאוב של רצח העם הארמני.

בטיול זה שמענו על העם הארמני המיוחד, על הנסיבות שהביאו לתוצאה הטרגית של רצח עם שארע ב-24 באפריל 1915 ועל הקשר לארץ ישראל שבעקבותיו נמצאת עד היום בארץ קהילה ארמנית ייחודית.

 

 

כפרניק IMG_9903 ארמנים בצל הכרמל

 

פתחנו את היום בביקור בבוסתן פורח וציורי אשר בבית משפחת פאנויאן ובו גלריה של כלי קרמיקה מעוטרים בסגנון ארמני. רנה הקרמיקאית ובעלה קיבלו את פנינו בלבביות וסיפרו לנו על משפחתם ועל עיסוקם.

משם המשכנו לכנסיה ארמנית מעניינת אשר שוכנת בסמטה קטנה בשולי ואדי ניסנאס ופגשנו את הכומר, דיראיר האבקימיאן , הרועה הרוחני של הקהילה, אשר סיפר לנו על עצמו, על המורשת הארמנית בכלל ועל הקהילה הקטנה שבעיר. בסיום המפגש התפעלנו משירתו המופלאה, מה שהפתיע מאוד את המדריך שלנו ששמע את שירתו בפעם הראשונה.

לאחר סיור קצר בסמטאות הצבעוניות של ואדי ניסנאס וארוחת צהרים באזור המחודש של הנמל נסענו לאתר ייחודי ולא מוכר: שרידי הכפר הארמני הנטוש שיח' בוריך, ליד עתלית. שוטטנו על רכס הכורכר שעליו עוד נראים שרידי הכפר ושמענו על נסיבות ישובו דווקא כאן בשנת 1926, לפני כתשעים שנה, ועל האירועים העגומים שהסתיימו בנטישתו בשנת 1980.

כיום חיים בישראל עשרות ארמנים שחיו בפרקי זמן שונים בכפר. הם חיים בחיפה ובירושלים ופוקדים לעיתים את הכפר הנטוש ואת בית הקברות הקטן שבו. בעמדנו בבית הקברות ליד שני קברים בודדים ששוקמו ע"י בני המשפחה בשנים האחרונות, האזנו בהתרגשות לשירו של שארל אזנבור אשר פועל רבות להעלאת המודעות לנושא הארמני ברחבי עולם. השיר "הם נפלו" לזכר רצח העם הארמני שמסתיים במילים: "רק בשל היותם אשמים. אשמים בהיותם ילדיה של ארמניה" הדהד באוזני עוד זמן רב כשבליבי התקווה לזכור ולא לשכוח את גורלו העצוב של העם.


השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן