לראות את הקולות


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
אסתי דוד

חוויה מיוחדת: מוזיקה ויזואלית עם ד"ר אורי לשמן בחוג האזנה  במועדון הזהב

כפרניק 2018436 לראות את הקולות

חוויה מיוחדת: מוזיקה ויזואלית עם ד"ר אורי לשמן בחוג האזנה  במועדון הזהב

 

חוג האזנה למוסיקה, מתנהל בכפר מזה שנים רבות. תחילתו בהתכנסויות בבתי המשתתפים ובמשך שנים ארוכות במועדון הזהב ע״ש תמר זגר ז״ל, זה שפעם היה מועדון 50 פלוס.

חברים שונים ניהלו אותו בהתנדבות וביניהם: עכסה, אמנון יחד עם הארי שטרק ז"ל, ואחריהם לסלי שטוך יחד עם שולמית ואיתמר שלאחר פרישתו של לס, ממשיכים ועושים עבודה נפלאה עד היום וחושפים אותנו למידע רב ומעניין.

במשך השנים זכו משתתפי החוג לשמוע הרצאות שונות ומגוונות, למדו הרבה על קומפוזיטורים, היסטוריה של המוסיקה ועוד, ואף נהנו מהופעות חיות רבות: סולו, דואטים, והרכבים קאמריים שונים.

בשבוע שעבר היה ערב מיוחד. שמה של ההרצאה עורר סקרנות: "לראות את הקולות" (מתחבר מעט עם מעמד הר סיני) מפיו של ד״ר אורי (Ori) לשמן. חיפשתי בגוגל וקראתי על האיש, כשרונו, כישוריו ועשייתו המרשימים ועל תחומי יצירתו, אך למען האמת לא הצלחתי אף לדמיין מה מצפה לנו.

אכן היתה לי הפתעה מוחלטת וחשיפה לתחום שאף לא העליתי קיומו בדעתי; שילוב של יישומי מחשב, אנימציות, מצלמות וידיאו ועשייה מוסיקלית חדשנית, מותאמת לצעירים של היום שהעיסוק בטכנולוגיות ובמשימות שונות בו זמנית מייחד אותם.

אין זה סוד שרבים מבני הדור הצעיר בעולם נחשבים כ"אינם מתעניינים" במוסיקה קלאסית, וגם באולמות הקונצרטים מורגש שהקהל הולך ו"מזדקן". לתזמורות יש קושי רב לכלכל את עצמן ואת נגניהן, והם מתקיימים עדיין רק בזכות תרומות ומינויים שהולכים ומתמעטים מסבות טבעיות.

הנוער, וגם גיל הבינים לצורך זה, לא מרבה לקחת חלק בכך, וישנה תחושה שכל הגאונות המוסיקלית של דורות קומפוזיטורים תישאר נחלתם של יחידים בלבד ואולי ימצאו בעתיד רק במגדלי השן של האקדמיה.

אבל מצד שני מתברר שהמחשב ו"היוטיוב" מאפשרים לחובבי המוסיקה להאזין ולשמוע יצירות של מיטב המלחינים, התזמורות, המבצעים והמנצחים וליהנות מהם במרחב הפרטי שלהם. בעוד הליכה לקונצרט דורשת התארגנות מיוחדת, ומשאבים כספיים עצומים, הגישה למחשב ול-YOUTUBE אינה כרוכה בכל אלה. יכול אדם לשבת מול המסך בביתו, לראות ולשמוע מבחר ענק של ביצועים ליצירות מכל הדורות, תלוי מה תחום התעניינותו. ניתן לעקוב ולראות כמה כניסות יש לכל סרט ומסתבר שיש מיליונים רבים שכל כניסות והאזנות.

אם כן לא הכל נעלם, זו רק עוד מעין "מהפיכה" או שינוי בעולם המוסיקלי. מאז ומעולם עברה המוסיקה גלגולים ומהפיכות. האדם יצר לעצמו צורות רבות של מוסיקה ושימוש בכלים בכל הדורות, מהשמעת רעשים ומקצבים שונים (שגם הם מוסיקה), לטקסים דתיים שבטיים שונים, אל המוסיקה הקולית של התפילות במנזרים ובכנסיות, ומשם לארמונות הפרטיים של נסיכים ובני אצולה, ורק במאות האחרונות הפכה נחלת הכלל כשהקהל קונה את הכרטיסים וממלא את אולמות הקונצרטים והאופרה ורוכש ומאזין לתקליטים ודיסקים. האם מה שקורה היום הוא מהפיכה נוספת בעקבות המדיה הנגישה לכל אחד, מעין תהליך של "הפרטה"?!

 

בכל אחת מההתפתחויות שרדו רק הבולטים שבין היוצרים והיצירות שנכתבו, ומה שקורה היום הוא עשיה אינטנסיבית בה יוצרים משתמשים בכל המדיות הנגישות להם במחשב. דברים נפלאים שאותם הזדמן לנו לראות בהרצאתו של ד"ר לשמן. היה ממש מרתק. אנימציות נפלאות של אנשים מוכשרים וצעירים שבאמת מאפשרות "לראות את הקולות"! כשמסתכלים ביצירות של באך על המסך, ויכולים לעקוב בעיניים אחרי התפתחות ה"עלילה" המוסיקלית בצורה ויזואלית.

אוכל רק לומר שזו היתה לי חוויה מאד מיוחדת.

 

והיוצרים החדשים, שמסוגלים לשלב סוגים שונים של מוסיקה ול"אלתר" יצירות תוך כדי שהם שומעים בראשיהם את הדברים כאילו כתבו פרטיטורה כשהם שומעים את הצלילים, יודעים כיצד לחבר הכל ליצירת מוסיקה חדשה ויפה מאד (כמובן בעיני השומעים והמתבוננים. כי יש הבדלים בטעם אישי, יש גם דברים שאנשים צעירים נהנים מהם מאד, ולעומתם אחרים אינם יכולים לסבול) כך היה מאז ומתמיד וכן יהיה כנראה גם בעתיד.

אישית, אני רואה בזה נחמה. הדברים הטובים יישארו לעד, וכל מה שהוא אפנה חולפת יתמעט ואנשים יצרו דברים חדשים, ניסיוניים וחלקם אף יכנס לפנתיאון היצירות הגאוניות של האדם.

 


השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן