תמיכה רגשית להורים בקו החם


צוותי העבודה סוציאלית והפסיכולוגיה במכוני התפתחות הילד של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי מפעילים קו חם למתן ייעוץ רגשי התנהגותי להורי הילדים

 

המצב המאתגר שעוררה מגפת הקורונה, קשה עוד יותר עבור הורים לילדים צעירים, בעיקר ילדים עם צרכים מיוחדים. גם סגירת מסגרות החינוך והחינוך המיוחד הוסיפה עומס על המשפחות.

כדי להקל עליהן, החל צוות העובדות הסוציאליות והפסיכולוגיות ההתפתחותיות במכוני התפתחות הילד של כללית ברחבי מחוז חיפה וגליל מערבי להפעיל “קו חם” אליו יכולים ההורים שילדיהם היו בטיפול במכונים לפנות ולקבל ייעוץ ותמיכה בנוגע להיבטים התנהגותיים ורגשיים של הילדים בימים אלה. שירות זה הינו בנוסף להמשך טיפול טלפוני שניתן באופן יזום ורציף לילדים ולהוריהם הנמצאים כיום במהלך טיפול במכונים.

 

כפרניק 995460000-scaled תמיכה רגשית להורים בקו החם
ציפי חיימוביץ במענה טלפוני במכוני התפתחות הילד להורי ילדים במכון

 

ציפי חיימוביץ, אחראית תחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית ועו”ס דנה קרן צור, אחראית תחום העבודה הסוציאלית ברשת מכוני התפתחות הילד של כללית ברחבי המחוז, מציינות כי תקופה זו מעוררת אצל כולנו פחדים וחרדות, אך עוצמתם עולה עוד יותר בקרב הורים לילדים המוכרים במכוני התפתחות הילד. כדי לתת להם סיוע ולהעניק אוזן קשבת מקצועית, הופעל בכללית הפעלת קו חם בכל שבעת המכונים של כללית ברחבי המחוז. הוחלט להפעיל קווים חמים לכל אחד מהמכונים בנפרד ולא מוקד מרכזי אחד, כדי שההורה יגיע לצוות המוכר לו ומכיר אותו וכך יינתן מענה מותאם ומיטבי. הורים לילדים שטופלו במכון, גם כאלה שכבר אינם מטופלים בו או שילדם מעל הגיל בו ניתן טיפול במכוני התפתחות, לפי סל הבריאות, מוזמנים לפנות למכון בו ילדם טופל ולשוחח עם הצוות בקו החם.

מאז הופעל השירות פנו הורים רבים ששמחו לדעת שיש להם למי לפנות ועם מי להתייעץ. בין השאלות שעלו: איך לארגן ולנהל סדר יום לילד קבוע בתקופה כזו? איך להתמודד עם פחדים של הילד סביב המצב? כיצד לעזור לילד המסרב ללכת לישון בזמן? איך להציב גבולות לגבי “זמן מסך”? עד כמה לשתף את הילד במידע על הקורונה וכיצד לגייסו לשמירה על כללי היגיינה הנדרשת לאור המצב? איך להתמודד עם החרדה שלי כהורה?

כאמור, שאלות אלו מתעוררות כיום אצל כל ההורים ועבור הורים לילדים המטופלים במכון להתפתחות הילד, הן מורכבות אף יותר.

הקו החם פועל בימים ראשון עד חמישי בשעות 10:00 עד 13:00

מספרי הטלפון להתקשרות לייעוץ ותמיכה במכוני התפתחות הילד של כללית ברחבי המחוז:

חיפה:04-8543900

שמריהו: 04-8789529

נהריה: 04-8143810

עכו: 04-6027010

כרמיאל: 04-9904313

שפרעם: 04-8432313

יקנעם: 04-6656220

 

רצ”ב גם טיפים שהכינו צוות עבודה סוציאלית התפתחות הילד על התנהגות עם הילדים בזמן קורונה

 

הורים יקרים,

אנו חווים ימים מאתגרים בחיי העולם כולו, בחיי המדינה ובחיי המשפחות האישיות של כולנו.

המציאות הכתיבה את שבירת השגרה ואת ההתכנסות של כולנו בתוך הבית, ניתוק מהסביבה סגירת מקומות בילוי ואיסור מפגשים חברתיים, דאגה באשר לבריאות ולפרנסה.

המעונות, גני הילדים ובתי הספר נסגרו ועתה גם תכנית הלמידה המקוננת הופסקה. סדר היום הרגיל נקטע ובכל זאת כדאי וחשוב לייצר בתוך הכאוס ואי הסדר שיגרת תפקוד מיטבית כדי לאפשר לילדים עוגנים במציאות וכן מידה מסוימת של שליטה במצב. חשוב שהילדים יראו את הוריהם מתפקדים גם בתוך מתח וחרדה.

הסבירו לילדים על נגיף הקורונה בהתאם לגילם ויכולתם וכן מדוע אינם נמצאים כרגע במסגרות החינוכיות. הדגישו בפני הילדים שאתם עושים זאת כדי להגן ולשמור עליהם והדבר אפשרי אם נתגייס. העבירו להם מסר שאנו מאמינים ביכולתם לשתף פעולה.

אז איך מייצרים מציאות ביתית חדשה?

  1. חשוב להקפיד על שעות שינה של הילדים. הליכה לשינה בשעה סבירה וקבועה השכמה בבוקר בשעה לא מאוחרת על מנת לשמור על תחושה של שגרה ועל תכלית ליום שלפנינו.
  2. יש לקום ולהתלבש, לא להישאר בפיג’מה, לקום לצחצח שיניים ולהתלבש. חשוב שהילדים יראו שגם ההורים לבושים ולא נשארים בפיג’מה.
  3. הכינו לו”ז יומי כללי עבורכם ועבור הילדים. הוא לא חייב להיות נוקשה, אבל החליטו מראש על פעילויות קבועות במהלך היום. סדר היום יכול לכלול משחק חופשי, פעילות יצירה, תרגול חשבון, קריאה, הקראת סיפור וכמובן פעילות גופנית.
  4. העצימו את הילדים באמצעות מתן תפקידים שיהיו תחת אחריותם (סידור שולחן האוכל, השקיית עציצים ועוד).
  5. הקפידו על ארוחות קבועות, שתפו את הילדים בהכנת הארוחות, שבו יחד ליד השולחן בלי מכשירים אלקטרונים (הקפידו במהלך הארוחה על סגירת הטלוויזיה והרחיקו מכם את הטלפון הנייד), שתפו את הילדים בפינוי הארוחה.
  1. מומלץ לייצר פעילות משפחתית משותפת בבית כגון: ציור משפחתי גדול, בישול ואפייה משותפים, שתילת גן ירק לקיץ באדניות.
  2. נצלו את הזמן למשימות, סידור וארגון הבית או של דברים שכבר מזמן דחינו אותם (סידור החדר עם הילדים ומיון משחקים).
  3. הסבירו לילדים מדוע חשוב להימנע מפגישה עם סבא וסבתא כדי לשמור עליהם.
  4. תנו להם תפקיד לשמור עמם ועם חברים וקרובים בקשר – למזלנו יש לנו היום דרכי התקשרויות רבות.
  5. אפשר לתת לילדים זמן מסכים אך כדאי לא להגזים בזמנים (עד שעתיים ביום).

 

יחד נשמור על הרצף ונעבור את התקופה

 

צוות עבודה סוציאלית

התפתחות הילד

שרותי בריאות כללית חיפה וגליל מערבי

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן