התיכון קרוב מתמיד


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
עודד שלומות

בדקה ה-90: תיכון כפר ורדים בשת"פ "תפן"-"אמירים"

כפרניק  039 התיכון קרוב מתמיד

 

המועצה אישרה: בשנה הקרובה ייפתח תיכון בכפר ורדים.

מסלול יישובי: במסגרת "תפן", ובאחריות "אמירים".

המגמות בבדיקה: התלמידים רוצים ביולוגיה, ערבית ואמנויות.

 

המועצה תיקח הלוואה של 1.5 מלש"ח לגישור פערי בינוי.

 

 

בישיבת מועצת כפר ורדים שנערכה בתחילת השבוע אישרה המועצה את הצעתו של סיון יחיאלי, ראש המועצה, לפתיחת בית ספר תיכון בכפר ורדים, וזאת במסלול ייחודי ונפרד "תחת" בין הספר תפן, אך באחריות הנהלת "אמירים".

פתרון זה ניתן לאחר שמשרד החינוך לא אישר פתיחת תיכון נפרד לכפר ורדים, וכן לאור הפחתת המכסה לקליטת ילדי כפר ורדים במנור-כברי בשנים הקרובות.

שבעה חברי מועצה תמכו בהצעה: סיון יחיאלי, אורי אמיתי, דבירה גזית, איריס וקנין, יעקב זיו, מאיר גרינפלד ויוסי מילוא.

התנגדו: אסנת עקירב ועודד נוריאל.

 

תיכון צומח

 

בפתח הישיבה סקר יחיאלי את השתלשלות העניינים וציין כי למרות לוח הזמנים הקצר, מדובר בהחלטה חשובה שלה השלכות חינוכיות וקהילתיות מרחיקות לכת על כפר ורדים. לדבריו, לאחר שהסתבר כי מנור-כברי יצמצם את קליטת תלמידי הכפר בחטיבה העליונה בשנים הקרובות, וזאת בשל מחויבותו לתלמידי הקיבוצים (אילון וכברי) – נעשתה כבר לפני חודשים רבים פניה למשרד החינוך להקמת תיכון בכפר. אלא שמשרד החינוך עיכב מאוד את תשובתו, ולבסוף השיב לאחרונה כי לא מאשר שני תיכונים בכפר. יחיאלי אף סיפר, שנאמר לו כי אם רוצים תיכון "של הכפר", עלינו לוותר על מעבר בית הספר תפן (יחיאלי: "אמירה בעלמא, משום שידעו כי לא נרצה לוותר על תפן ובטח שלא להפר הסכמות מלפני כשלוש שנים").

יחיאלי הסביר כי המודל המוצע כיום הוא הקמת תיכון צומח (בשנה הקרובה כיתה י' וכל שנה שכבה נוספת) באחריות כוללת של הנהלת "אמירים", אך "תחת" סמל המוסד (הגדרת משרד החינוך לתקצוב והתנהלות מול בתי הספר) של תפן.

 

 

כפרניק  039_0 התיכון קרוב מתמיד

 

 

כמה זה עולה לנו?

 

בהמשך הציג איתן היימן (מנכ"ל נתיב "נתיב" – יעוץ כלכלי למוסדות חינוך, ויועץ בתפן) את ההשלכות הכלכליות מהמהלך הצפוי שמשמעותו עלויות מועצה של כמיליון ₪ לשנה, למימון התיכון (בעיקר תחזוקת מבנים). היימן הדגיש כי מתוך סכום זה, יש "נתח" נכבד וקבוע של הוצאות המועצה על חטיבת הביניים "אמירים" (גם כיום) של מעל 600 אלף ₪ בשנה.

היימן הסביר כי בשורה התחתונה עלות המועצה לתלמיד עומדת על כ-2,000 ₪ לשנה, וכי העלויות נגזרות, פחות או יותר, ממספר התלמידים (אם כי, במספר גדול, העלויות לתלמיד יורדות מעט).

לכן, עלויות של כמיליון ₪ לשנה למועצה, מבוססות על תיכון (שש שנתי) עם קצת מעל 500 תלמידים.

לפי תחשיב היימן, יעמדו תשלומי ההורים על כ-5,000 ₪ לשנה לתלמיד.

היימן הדגיש כי כל ההיבטים הכספיים בין "תפן" ל"אמירים" ינוהלו בנפרד. הוא הוסיף כי החשבון שלו מאוד "שמרני", וכי הסיכונים יכולים להיות הסכמים קיבוציים של המורים, לעיתים אפילו רטרואקטיבית, וקשיי תזרים בשל עיכוב העברות שונות ("אבל בסוף זה עובר"…) ממשרד החינוך.

הוא ציין, כי מעבר להיבטים הכלכליים יש פה סיכוי להצמיח מנהיגות צעירה ואיכותית בתוך הכפר, ומנגד העלה חשש במפני הישארות הנערים בתוך "בועה".

לאחריו, הציג איתן שטיינפלד, יו"ר ועדת החינוך, את החזון החינוכי והקהילתי שהחלו לגבש צוות המורים, ההורים והתלמידים ב"אמירים".

שרון בינדר, מנהלת חט"ב "אמירים", עדכנה את המועצה בתהליכי בירור ומיפוי שנעשו, בהם נמצא כי כמחצית מתלמידי שכבת ט' רואים ב"תיכון אמירים" אופציה טובה עבורם. המגמות המועדפות על התלמידים היו ביולוגיה וערבית, כאשר לצידן ביקשו גם פיזיקה, אמנות (מחול, מוזיקה ותיאטרון), מחשבים ומדעי החברה.

יעקב זיו: "נראה לי שהנושא לא בשל. לא ברור איזה מגמות יהיו ומי קובע אותן. למה לפעול בלחץ זמן? בואו נקים בעוד שנה בית ספר עצמאי" (יחיאלי: "צריך לקיים את ההתחייבות לתפן. זאת גם הזדמנות עבורנו").

ורד תמיר, יו"ר ועד ההורים ב"אמירים", אמרה כי התלמידים וההורים של שכבת ט' נמצאים במצב חוסר ודאות ארוך וכי יש לתת להם תשובות במהירות.

 

סטירת לחי

 

תמר אוגד, מנהלת בית הספר הניסויי על-אזורי תפן, אמרה כי מדובר בשתי "ישויות" נפרדות, אשר "חוברו" יחדיו רק בשל אילוצים בירוקרטים, וביקשה להדגיש את "האחריות" (פדגוגיה, כספים, ביטוח וניהול) הנפרדת.

אבי כהן, נציג עמותת ההורים, הציג בפני חברי המועצה מסמך שעיקרו אחריות נפרדת, הבטחה כי תפן לא יפגע תקציבית מהמהלך, הפרדה פיזית בין "תפן" לחטיבה העליונה "אמירים", שמירת הזהות החינוכית של תפן, הבטחת מועצת כפר ורדים לשפות את תפן במידה ויפגע מירידת תקציבים ממשרד החינוך ודרישה מהמועצה לשאת בהוצאת התקורה הניהולית (מזכירות) בשל הפעילות המשותפת.

מסמך זה, ובעיקר דרישת השיפוי, התקבל אצל חברי המועצה במורת רוח ואפילו באמירות של כיפוף ידיים וסטירת לחי.

ד"ר אסנת עקירב אמרה כי תומכת בחטיבה עליונה בכפר, אלא שחייבת להיות בעלת ייחודיות ולא כמו "כולם" באזור, והציעה שהחטיבה בכפר תציע גם לימודים לתואר ראשון.

ד"ר יפעת שאשא-ביטון, מנהלת מחלקת החינוך: "משרד החינוך יתנגד השל החשש כי 'נשאב' תלמידים מצטיינים מכל האזור".

עודד נוריאל אמר כי עד לפני כעשור כ-70 אחוז מתלמידי כפר ורדים הלכו לאורט מעלות, אלא שאז החל תהליך סוחף בו הילדים "קבעו" להורים היכן "כיף ללמוד", אפילו במחיר מופרז של 12 אלף ₪ בשנה במנור-כברי. לדבריו, צריך לחזור ולראות באורט את בית הספר "שלנו" ולעודד את ההורים והילדים ללכת לשם, כמו גם לשלוח מורים וצוות אחר, אל מנת להטביע חותם חינוכי משמעותי. נוריאל הציע ללכת לתוכנית בו יקום תיכון בעל שלוש זרועות: אורט, שלוחה בכפר ורדים ושלוחה טכנולוגית בלבון בשיתוף סטף ורטהיימר.

מספר חברי מועצה התייחסו לתהליכים השונים (למשל, מנהלים…) שהביאו לירידת קרנו של אורט בכפר ורדים ועל אפשרות המועצה "להכריח" הורים ותלמידים לחזור וללמוד שם.

 

 

 

 

 

לוקחים הלוואה

 

לסיכום הדיון הציג יחיאלי את הצעת ההחלטה שעיקרה הקמת תיכון צומח בתפן במסלול ייחודי, הפרדה ניהולית ופדגוגית ודרישה ממשרד החינוך לתת לכך גושפנקא ותמיכה.

כן נאמר בהחלטה, כי מועצת כפר ורדים תיקח הלוואה של 1.5 מיליון ₪ להשלמת בניית בית ספר תפן בכפר ורדים (עלות הבניה הכוללת כ-22 מיליון ₪ במימון משרד החינוך. כרגע קיים פער בין "העלות" ל"תקצוב"), בהתחייבות עמותת תפן להחזר מלא (קרן +ריבית) על ההלוואה.

כאמור, המועצה אשרה את ההצעה, ונשלח מכתב למשרד החינוך  ברוח זו.

ככל הידוע, משרד החינוך טרם השיב.

 

יחאלי העריך כי שכבת י' באמירים תלמד בשנת הלימודים הקרובה במבנים יבילים.

 

 


0 תגובות

  1. תושבת חושבת הגב

    חסרים בסביבה????
    יש מספיק בתי ספר תיכוניים באזור
    ממש מיותר

  2. אלמוני הגב

    החלטה מצוינת
    זה מסוג ההחלטות שאני לא מבין כיצד לא התקבלו עד היום ,
    בהצלחה למועצה ומובן לילדנו ,

  3. רואה עתיד הגב

    לא צריך את תפן בכפר
    עדיף תיכון שלנו ולוותר על תפן

  4. תמר הגב

    איני תומכת בהחלטה
    מדוע לא להעלות החלטות כאלו למשאל אצל התושבים?
    הארנונה ביישוב גבוהה מאד גם ככה. מספר התלמידים בשכבה אינו מגיע ל 100 תלמידים.
    איני רואה סיבה, כרגע, להקים תיכון נוסף באזור. במידה והיישוב יצמח בעתיד, וודאי משרד החינוך יתמוך בהחלטה זו.
    מה גם שיש אפשרויות טובות מאד באזור. אני מזכירה שכברי דחו את הטענה לפיה לא יקלטו תלמידי היישוב. אל תשכחו שתקציביהם נסמכים על התלמידים שלנו.
    ממש חבל.

  5. איקה הגב

    למה אנחנו צריכים לדאוג לתקציב של מנור כברי??
    רוב התושבים לא מסוגלים לממן את העלות הגבוהה, הם נתונים
    ללחצים של הילדים, לוקחים הלוואות למימון הלימודים.
    מיותר לחלוטין.
    כל הכבוד על היוזמה להקמת התיכון בכפר(-:

  6. חיה ב הגב

    חינוך בכפר
    בית ספר “קשת” נפתח כשהתגוררה פה משפחה אחת.
    הילדים הוסעו מנהריה וממעלות.הוא היה בית ספר צומח. משנה לשנה
    מספר הילדים גדל.אם חטיבת ביניים נפתחה ופועלת כבר מספר שנים.באופן טבעי יש דרישה למערכת חינוך בכפר מגיל 3 עד 18.
    רק למה מסתבכים עם בית ספר “תפן” ?

  7. אמא הגב

    זה שונה כשילד מתחיל כתה א מאשר ילד שמתכונן לבגרויות
    השיקולים לבית ספר צומח כשמדובר בתיכון – צריכים לקחת בחשבון תכנית לימודים שעומדת בדרישות, רמת הלימודים, מי יהיו המורים ומה הנסיון שלהם בהוראה לקראת בחינות בגרות, איכות ההוראה ועוד המון המון שיקולים שתיכון לוקח בחשבון – מערכת שעות, הצדקה להקבצות, מורים מחליפים, טיולים, שיבוץ למגמות והיכן תהיינה המגמות, וכמובן הכי חשוב – ההרכב החברתי של התלמידים ב”כל” כיתה? לא יהיה כל כיתה, כי תהיה כתה אחת. עד כמה הילדים ייחשפו לאוכלוסיות אחרות וילמדו סובלנות ופתיחות לאחר – עוד לפני שהם מגיעים לצבא – כשאז מתברר ההלם ממפגש עם חיילים שמגיעים מבת ים, משדרות, מאשדוד… תיכון הוא לא עוד נקודה שמסמנים עליה וי בחיים של הילד. לפעמים זו נקודה קריטית בהתפתחותו החברתית-רגשית. עד כמה נלקחו כל השיקולים האלה בחשבון?
    שלוש שנים – וזהו. וצריך לתת כאן תשובות לכל השאלות האלה. ואם אין תשובות – זה לא רציני.

  8. המואזין הגב

    משהו בדק את החובות לספקים של האמותה בתפן ,,כדאי שתבדקו !!!!
    לפני שנכנסים להרפתקה כדאי לבדוק שהעמותה של ביס’ תפן יכולה לעמוד בהתחייבויות ,,בסוף הכל יתמוטט כמגדל קלפים מחוסר יכולת העמותה לממש את התחייבויותיה והסחטנות שלה מול מועצה חלשה ואנמית ואל תגידו שלא ידעתם ,,מדובר בכסף גדול גדול מידי על מועצה קטנה ועניה ,5000 שקל תשלום שנתי לכל הורה !! האם זה בכלל חוקי ????ומה תעשו למי שלא ירצה לשלם או לא יכול לשלם ,,

  9. CAPTCHA הגב

    שילמתי לכברי המון
    שילמתי לכברי בערך 10,000 ש”ח לשנה. מתוכם כ 3,500 ש”ח עבור הסעות.
    אם התיכון בכפר יהיה טוב הרי שיש כאן פתרון שמרבית ההורים יסכימו לשלם עבור הלימודים כ 5000 ש”ח לשנה (מחצית מהעלות בכברי) !!!

  10. CAPTCHA הגב

    ל – 9
    3.5 אלף ש”ח – 10 אלף = 6.5 אלף .
    זה חשבון של כיתה ב’ , לא בטוח שצריך תיכון עבור זה ……

  11. מודאגת מאוד הגב

    ,תיכון “כאילו”………………
    איזה מסר לילדים – “עובדים” על החלטת משרד החינוך. זה עלול לפגוע בכל מערכת החינוך בכפר.
    אפשר למנות את כל האלטרניבות הקרובות. יש בהן מקום לכל ילד, בכל רמה ומגמה שתתאים לו :
    תפן האמתי, כברי, אורט מעלות, לבון, כברי מושבים, סאסא ועוד כמה
    באיזור נהריה עם מגמות יחודיות.
    אז למה אנו צריכים להסתבך עם “כאילו” תפן?

    האם בדקתם כמה ילדים אכן יירשמו? שלא יצאו קרחים מכאן ומכאן.
    ןמחשבה נוספת: השתתפות בהסעות של המועצה תעלה הרבה פחות מהקמת
    תיכון עם מגמות ותוזיל להורים את מימון הילדים.

    למה להסתבך עם “כאילו” תפן?ראו הערות למעלה.

  12. CAPTCHA הגב

    ל 10 החביב במיוחד
    נכון ש 10,000-3,500=6,500
    אבל ההתייחסות לסכום של 5,000 היתה כי בכתבה (שמעל ההערה המתמטית שלך) רשום שזה הסכום שההורים ידרשו לשלם.
    מציעה שתלמד הבנת הנקרא (בתיכון החדש?)

  13. אמא הגב

    התיכון יעלה למועצה הון. בעוד כמה שנים יתברר
    שתקציב משרד החינוך והתשלומים של ההורים לא מספיקים ואז תמצא את עצמה המועצה מממנת את השוטף.
    מי יזכור אז את כל המודלים כאשר הארנונה תעלה ב5% כדי לממן סתם תיכון שיש במעלות.

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן