קשיים בפיקדון למיכלי משקה

ורה קופיאן: המכונה האוטומטית בדבאח ביג מרקט לא מותאמת למיכלים גדולים * ג'וואד דבאח: מה שלא נכנס למכונה יתקבל בקופה הראשית * המשרד להגנת הסביבה: החוק מחייב בתי העסק לתת פתרון, עדיף שלא לצרוך משקאות במיכלים


 

לעתים נראה כי פניה לעיתונות יכולה להציף בעיה ואף להביא לפתרונה:

לפני מספר ימים פנתה ורה קופיאן, תושבת כפר ורדים, במכתב נזעם למערכת כפרניק – ובו היא מתארת אירוע קפקאי של ניסיון כושל להחזרת מיכלי משקה במכונה אוטומטית שהוצבה בדבאח ביג מרקט (בקומת החניון) במעלות.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-08-23-at-16.30.56-scaled קשיים בפיקדון למיכלי משקה
המיכל גדול מדי….

 

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-08-23-at-16.30.57-2-scaled קשיים בפיקדון למיכלי משקה
אופס. המיכל הוכנס לאט מדי למכונה

 

לדבריה, המכונה קלטה היטב בקבוקים קטנים ו”רגילים”, אולם כאשר ניסתה להכניס מיכלי משקה של פירות סחוטים של פרי ניב או פרי גת (יתכן ויש נוספים) החייבים בפיקדון, הבחינה כי פתח המכונה קטן מדי. קופיאן מלינה על כך שלא בחנו את התאמת המכונה לגודל הבקבוקים, ויותר מכך – שלא קבלה מענה הגיוני ושירותי בקופות בית העסק.

לפי תיאורה ועל פי התמונות שצירפה, אכן, מיכלים אלו אינם נכנסים למכונה! אולם לאחר שביקשה להחזיר את הבקבוקים הגדולים באופן ידני בקופה, כפי שהיה מקובל בעבר – סורבה, ולא עזרו כל בקשותיה והסבריה. אפילו סגן המנהל, שהגיע עד למכונה וראה את הבעיה (“לקחתי את הבקבוק פיזית ודחפתי לו לידיים, דרשתי שיבדוק. בדק. נדהם”… ), לא הציע את הפתרון המתבקש של קבלת הבקבוקים בקופה.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-08-23-at-16.31.00-1-scaled קשיים בפיקדון למיכלי משקה
כמה כח להפעיל על מנת להניס את המיכל למכונה?

 

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-08-23-at-16.30.57-1-scaled קשיים בפיקדון למיכלי משקה
מעניין איזה תקן יש למכונות הפיקדון? למשרד להגנת הסביבה הפתרונים

 

 

ג’וואד דבאח, מנהל דבאח ביג מרקט, הבטיח לבדוק את הנושא עם יבואנית המכונות ולאחר מספר ימים הסביר כי אכן המכונות אינן מותאמות למיכלים גדולים, שהם מאוד בודדים. הוא הלין על כך שהרגולטור לא מצא לנכון ליצור סטנדרטיזציה בגודל הבקבוקים החייבים בפיקדון, והוסיף כי בתי העסק אינם עושים כל רווח מחוק הפיקדון, והכנסת המכונות היתה במטרה לשפר את השירות ללקוחות.

בשורה התחתונה, אמר דבאח כי במקרה שהבקבוקים אינם נכנסים למכונה, ניתן יהיה לקבל החזר פיקדון בקופה הראשית.

עוד הוסיף וציין כי ישנם גם בקבוקים, פחיות ומיכלי משקה המגיעים דרך השטחים או בכל מיני מסגרות של יבוא מקביל – ואינם חייבים בחוק הפיקדון.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-08-22-at-20.09.03-scaled קשיים בפיקדון למיכלי משקה
בקבוקי פרי ניב ופרי גת שאינם נכנסים למכונות הפיקדון

 

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-08-23-at-16.30.58-1-scaled קשיים בפיקדון למיכלי משקה

 

 



 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה (אחרי שבוע מפנייתנו… יש לציין כי לא השיבו כלל על שאלותינו הנוגעות למעורבות המשרד בהכנסת מכונות אוטומטיות ובמתן תקן למכונות):

חוק הפיקדון על מכלי משקה הורחב בחודש דצמבר 2021, וכיום מוטל פיקדון על כל מכל משקה בנפח של 100 מ”ל ועד חמישה ליטרים. מטרת הרחבת החוק היא להביא לשיפור רמת הניקיון ברשות הרבים, להקטנת כמות האשפה המופקת ונטמנת והנהגת שיטה שתעודד ותמריץ ייצור של מכלי משקה הניתנים למחזור ושימוש בהם. ערוץ האיסוף המוסדר בחוק הוא באמצעות החזרת המכלים הריקים והמסומנים לבית העסק וקבלת דמי הפיקדון בעדם.

נדגיש, כי הדבר הנכון ביותר בכל הקשור למכלי המשקה הוא למנוע במקור וכלל לא לצרוך אותם.

המידע לגבי מכונות להחזר פיקדון שהוצבו בבתי העסק, אינו מנוהל במשרד להגנת הסביבה. על פי חוק הפיקדון – שהוא חוק מסוג אחריות יצרן מורחבת – החובה לעמוד ביעדי איסוף מכלי המשקה חלה על יצרני ויבואני הבקבוקים. על היצרנים והיבואנים לתת מענה מספק להחזרת הבקבוקים, בין אם באמצעות מכונות ובין אם בכל צורה אחרת.

יחד עם זאת, המשרד ער לאתגרים שמעלה החוק המורחב ופועל להתרתם, בין היתר באמצעות פעילות הסברה לציבור ופעילויות אכיפה על בתי עסק שאינם נותנים שירות מיטבי לאזרחים המבקשים להשיב את המכלים הריקים ולקבל את דמי הפקדון חזרה.

בית עסק המסרב לקבל את מכלי המשקה הריקים והמסומנים (עד 50 בכל יום) ואשר אינו משיב את דמי הפיקדון, מפר את הוראות החוק. המשרד להגנת הסביבה מבקש בכל מקרה של אי קבלת בקבוקים לפי החוק, לפנות למוקד הפיקדון, שהוקם לטובת הצרכנים על ידי המשרד להגנת הסביבה והמועצה לצרכנות, בטלפון: 03-5100190, כדי שהמשרד יוכל לבצע אכיפה כנגד רשתות אשר אינן עומדות בהוראות החוק באם יידרש לכך.

 




השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן