בין פיתוח ושימור

תכנית אב לשטחים פתוחים בגליל המערבי * משה דוידוביץ: לדאוג לדורות הבאים * עמיר אנטלר: שימור החקלאות * יפתח לנדאו: שיתוף הציבור


 

תכנית אב לשטחים פתוחים בחבל אשר במטרה לשמור על הצביון הירוק והחקלאי של הגליל המערבי לצד תחזית הכפלת האוכלוסייה – הוצגה בוועדת היגוי מסכמת במועצה אזורית מטה אשר. זוהי תכנית חלוצית שפותחה על-ידי מועצה אזורית מטה אשר ומועצה מקומית מזרעה בהובלת אשכול רשויות גליל מערבי ובשיתוף גופים שונים בתחומי הגנת הסביבה.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-05-03-at-11.50.47-scaled בין פיתוח ושימור
תכנית אב לשטחים פתוחים בגליל המערבי

 

 

התוכנית נועדה להגן על שטחי הגליל המערבי אל מול לחצי הפיתוח, על ידי שמירה על צביון גלילי ירוק וחקלאי ועל מרחבי נחל, כמו גם הגדרת פונקציות חינוכיות וערכיות של שימור מורשת למען הדורות הבאים.

לוועדה הגיעו נציגים של גופים שונים השותפים בבניית התוכנית: רט”ג, קק”ל, איגוד ערים לאיכות הסביבה גליל מערבי, רשות ניקוז גליל מערבי, משרד החקלאות, ונציגים מרשויות שכנות (נהריה, מעלות, מעלה יוסף, יאנוח ג’ת) – וזאת כביטוי לעניין הרב שמייצרת התוכנית.

 



 

 

 

את ועדת ההיגוי פתח יפתח לנדאו, מנהל תחום התכנון באשכול רשויות גליל מערבי המוביל את התוכנית, שתיאר את חזון התוכנית כמגדיר מדיניות ומטרות למען התושבים והדורות הבאים, ואת תהליך העבודה באמצעות כנסי ציבור פתוחים, צוותי עבודה ופגישות פרטניות עם נציגי הישובים של חבל אשר. בתכנית זו הושם דגש על בניית מנגנון ניהול אשר יהיה אחראי ליישום המדיניות בפועל ע”י כל גורמי התכנון במרחב.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-05-03-at-11.50.47-2-scaled בין פיתוח ושימור
ועדת היגוי לשטחים פתוחים בחבל אשר

 

יפתח לנדאו: “חבל אשר מכיל בתוכו שטחים טבעיים, שטחים חקלאיים, רשת נחלים משמעותית, מסדרונות אקולוגיים ואתרי טיילות ותיירות. כדי שהגליל המערבי יישאר מרחב פתוח, ירוק, טבעי וכפרי גם כאשר אוכלוסייתו תוכפל, הבנו כי אנו חייבים לגבש מנגנון ניהול אשר יתמודד עם לחצי הבנייה והפיתוח – לא במניעתם אלא בהכוונה ופיקוח תוך גיבוש מדיניות לתכנון וניהול השטחים הפתוחים. שטחים טבעיים וחקלאיים אלו הם נכסי המרחב ומאפייניו, רכיב משמעותי בזהות המרחב והקהילה מקומית, הריאות הירוקות שלנו. התוכנית החלוצית שגיבשנו מטרתה בניית כלי יישומי בשיתוף כלל בעלי העניין והציבור אל מול יוזמות הפיתוח והבנייה.”

 



 

 

ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ: “התוכנית מייצגת את אחת הסוגיות המהותיות והרלבנטיות ביותר לעת הזו. בעקבות הקורונה שביטלה את תיירות החוץ זינקה תיירות הפנים – אנשים גילו את הארץ שלהם ואת האזור שהם גרים בו. בחבל אשר 220 אלף דונם, נופים פראיים וטבעיים שחשוב לשמר ככל הניתן עם לא מעט אתגרים בדרך. לאזור הגליל המערבי פוטנציאל עצום של תיירות- לינה, הסעדה, טיולי טבע. יש חשיבות עליונה לגבש מנגנון מקשר בין כל החלקים בעזרת האשכול שמרכז את פעילות 13 הרשויות במרחב, מנגנון מאחד שיאפשר למנף ולפתח. הדבר החשוב ביותר מבחינתי הוא שהדורות הבאים יוכלו ליהנות ממה שהטבע העניק לנו. במדינת ישראל הקטנה, אחת הצפופות בעולם אין הרבה אזורים בעלי מסדרונות אקולוגיים כמו הגליל המערבי. במאבק בין פיתוח ושימור, ערך כלכלי דורס ערכי טבע ולנו כמובילי מדיניות ברשויות האג’נדה התכנונית חשובה ביותר.”

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-05-03-at-11.50.47-1-scaled בין פיתוח ושימור
משה דוידוביץ: לדאוג לדורות הבאים

מנהל מחוז גליל גולן במשרד החקלאות, עמיר אנטלר:  “כיוון שזו תכנית אב ולא סטטוטורית החשיבות היא פיתוח מנגנון ליצירת שותפויות והסכמות למניעת בעיות ביישום. משרד החקלאות חייב להיות מעורב כי חלק גדול מהשטחים הם חקלאיים. אזור הגליל המערבי מאד מאוים ואנחנו חייבים לשמר את המוטיב החקלאי שהוא חלק משמעותי בפרנסת התושבים.”

 

צילום: אשכול רשויות גליל מערבי

 




השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן