אייל שמואלי מדבר

תמיכה בגדעון סער * החלפת השטחים תקועה * אנשי קבע בשלב ג' * שיתוף ציבור * חינוך עתידי ותחבורה קהילתית


 

ראש מועצת כפר ורדים, אייל שמואלי, במורל גבוה. יחסית. הרגע יצא מזום עם תלמידי אמירים והוא כולו התפעלות מהנוער של כפר ורדים. ובנוסף, לאחרונה התקבלו נתוני השירות והגיוס ובהחלט יש במה להתגאות (פירוט בידיעה נפרדת): שיעור גיוס נשים  86.4%, שיעור גיוס גברים 92.6%.

אבל זה לא רק הנוער המצוין. בשעת המפגש “חוגג” שמואלי שבוע מהחיסון השני ולמעשה, מוגדר כרגע כמחוסן באופן מלא. המשבר של חצי מועצה מאומתת וחצי בבידוד מאחורינו; וגם בני משפחתו, שחלקם חלו בקורנה, כבר התאוששו והבריאו, והכל נראה דבש.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-01-27-at-07.08.12-scaled אייל שמואלי מדבר
אייל שמואלי: לכו להתחסן

 

 

גם אחוזי החיסונים בכפר ורדים עודדו מאוד בתחילה את ראש המועצה. כרגע יש האטה והוא קורא לאוכלוסיה להתחסן: “גם אני חששתי. במקביל לביקורת על ניהול הסיכונים הכושל של המדינה שחיסנה במכה אחת את כל גורמי הרפואה והצבא – ולקחה סיכון ענק במקרה של כישלון – היה ברור שעדיף שבאלטרנטיבה האישית עדיף להתחסן. כי אם החיסון באמת מסוכן, כל מי שיסרב עלול למצוא עצמו בסוף לבד בלי רופאים ובלי צה”ל… אז מה עדיף? במקרה כזה, חשוב להתחסן, ובכך גם לחזק את החוסן הקהילתי שישפיע על כל התנהלות הישוב”.

בזום עם תלמידי אמירים, הניח ראש המועצה דילמה לפתחם: בהתחשב בעובדה כי כפר ורדים ירוק, נתוני החיסון בכפר ורדים מאוד גבוהים וכמעט כל האוכלוסיה המבוגרת / בסיכון, כבר התחסנה – האם יהיה נכון מצדו לפתוח את הכפר לאירועים קהילתיים, תרבות וכו’? האם יש בכך אקט מנהיגותי אמיתי, נכון וצודק, או רק מצ’ואיזם? ואולי עדיף להמשיך לציית ולהישמע להוראות הבלתי הגיוניות של הממשלה? שמואלי גם מדגיש, כי עלינו לתת לילדנו חינוך חברתי, עם ולצד הפערים בחברה הישראלית וזהותה.

בתחילה זה נשמע כמו דיון תיאורטי עם התלמידים על גבולות הדמוקרטיה והציות, אבל שמואלי מספר שמתלבט בסוגיה באופן קונקרטי וממש מתקשה להחליט, בעיקר נוכח אבדן האמון בהחלטות הממשלה.

 

  • מה אתה אומר על הממשלה הזו?

“לא את הכל אני רוצה ויכול להגיד, אבל אציין כי החלטתי לתמוך בבחירות הקרובות במפלגת ‘תקווה חדשה’ בראשות גדעון סער ויפעת שאשא ביטון. זה לא בא לי באופן טבעי, משום שדעותיי מצויות יותר במרכז, ובעבר הצבעתי לכחול לבן ולמפלגת העבודה. וגם מאוד התאכזבתי מהתנהלותן.

“אלא שמדינת ישראל זקוקה כרגע ליציבות שלטונית, ואני מאמין שסער היחידי שיכול להביא זאת. בנוסף, לאורך כל המאבק על הטבות המס, זכינו לגיבוי ולשיתוף פעולה מיוחד מחברי הכנסת סער ושאשא-ביטון שהלכו אתנו לאורך כל הדרך בהובלת המהלכים. מעבר להסכמה הרחבה בכנסת, אני חייב לציין גם את חברות הכנסת שסייעו באופן יוצא מהכלל: מיכל שיר גם היא מ’תקווה חדשה’, והילה שי ואזן מ’כחול לבן’ שעוד לא ברור באיזה מסגרת תרוץ לכנסת הבאה.

“גם אם לא הייתי ראש מועצת כפר ורדים עם מחויבות עמוקה להטבות המס, הייתי מצביע לגדעון סער, שאינני מזדהה עם חלק מדעותיו. בכאוס שנוצר, ישראל זקוקה לשלטון יציב ואמין, ובקונסטלציה הנוכחית לא רואה מישהו מלבד סער שיכול לעשות זאת”.

 

כפרניק 141537633_2270640629746281_5268263442939283811_o-scaled אייל שמואלי מדבר
אייל שמואלי וח”כ יפעת שאשא ביטון

 

  • מה דעתך על אסנת עקירב, מכפר ורדים, מספר 2 של ירון זליכה?

“בהחלט ראויה ומאחל בהצלחה. מאחל לכפר ורדים חברת כנסת תושבת הישוב בדמותה של אסנת עקירב”.

 

  • הזכרת את הטבות המס. נראה שאנחנו צעד קדימה וצעד אחורה.

“כן. אבל בינתיים הצלחנו לשמר את ההטבות לאורך כל הדרך. בנובמבר אישרה הכנסת את הארכת הוראת השעה עד סוף 2020, כולל רטרואקטיבית. ואחרי נפילת הממשלה יש הארכה אוטומטית עד יולי 2021. אלא שזה לא הגיוני כל התנהלות הזו ומיד אחרי הבחירות וכינון הכנסת, נמשיך במאמץ לקיבוע ההטבות.”

 

  • והחלפת השטחים עם מעלות תרשיחא?

“גם החלפת השטחים היתה אמורה לקבע סופית את ההטבות לכפר ורדים. הועדה הגיאוגרפית סיימה את עבודתה כבר לפני כשמונה חודשים והמליצה לשר הפנים לחתום ולאשר את התכנית. לאחר אין ספור שיחות ודחיות, עדכן אותנו לאחרונה מנכ”ל משרד הפנים, מרדכי כהן, שיש ‘קשיים משפטיים ומקצועיים’ בהעברת השטח ממעלות-תרשיחא לכפר ורדים באזור קריית החינוך, כעשרים דונם הנמצאים בסמוך לכביש 845 – וזאת בשל כך שמדובר בהטבות מס לתושבים.

“זה אבסורד להעלות זאת עכשיו, משום שחילופי השטחים אכן נועדו לפתור שני עיוותים גדולים שנוצרו: איזונים מתאימים באזור התעשיה המשותף כפר ורדים מעלות-תרשיחא והטבות המס. דבר לא הוסתר מועדת הגבולות והמהלך נתמך לאורך כל הדרך על-ידי כל הגורמים המקצועיים והפוליטיים. למרות בקשות חוזרו ונשנות לקבל את חוות הדעת המדוברת של היועץ המשפטי במשרד הפנים, טרם קיבלנו. רק כך נוכל לבחון אותה ולראות מה עומד מאחוריה והאם ניתן לפעול לשנותה”.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-01-26-at-14.16.58-scaled אייל שמואלי מדבר
אייל שמואלי: נמשיך במאבק על הטבות המס

 



 

במקביל למאבק על הטבות המס פועל שמואלי, בעזרת חבריו במרכז השלטון המקומי ומשרד הפנים, לגיבוש “מדד חוסן רשותי”, שעשוי להשפיע על קריטריונים שונים בתקציבים ובפיתוח העתידי של כפר ורדים. הוא מציין כי במדד הסוציו-אקונומי, אותו קובע הלמ”ס, יש עיוותים רבים המנוצלים לרעה על ידי הפוליטיקאים – וכך כפר ורדים, למשל, ישוב חסר כמעט ארנונת עסקים נמצא באשכול סוציו-אקונומי 9, בשעה שהחוסן הרשותי נמוך. נושא זה מתחבר, בין היתר, להמשך פיתוח ושיווק שלב ג’ – כאשר אזור התעסוקה “תקוע” בשל היעדר הסיכום על החלפת השטחים וחוסר הודאות המתמשך על הטבות המס.

אלא שבעידן חוסר הוודאות השלטונית והקורונה, אי אפשר רק להמתין ולטפל בשוטף, ובמקביל לתנופת הפיתוח (למשל, מתחם אמנים, מבנה לגיל הרך, מגרש כושר ותחנת תיקון אופניים. תכניות לפארק משפחה ופארק אקולוגי) – גם שלב ג’ מתקדם, כאשר לאחרונה הוסבו שני מתחמים שהיו מתוכננים לבניה רוויה, והפכו ל-56 יחידות צמודי קרקע דו-משפחתי בדומה לשכונה הצעירה (הציפורים: רחובות חוחית, זמיר,דרור ועפרוני) המיועדים לאנשי קבע, בחוזה שאמור להיחתם בקרוב בין המועצה, רמ”י ומשרד הביטחון.

 

  • מילא ששר האוצר לא העביר תקציב מדינה משיקולים פוליטיים, מדוע בסוף ינואר אין עדיין תקציב 2021 למועצת כפר ורדים?

“בשל הסגר, אין אפשרות לעשות ישיבת מועצה פרונטלית – ואישור תקציב לא יכול להיות בזום. התקציב כבר מוכן, היו דיונים עם חברי המועצה, יש הסכמות ומניח ומקווה שיעבור בגיבוי רחב. יהיו שני דיונים – על תקציב המרכז הקהילתי ובהמשך של כל המועצה”.

“בכלל, כל השיח שלנו במועצה נעשה רובו ברמה גבוהה, באחריות ובענייניות. כל החברים, בלי יוצא מהכלל, מעורבים בעשיה, וכל אחד תורם במסגרת הכישורים, התפקיד והזמן שיכולים להקדיש בהתנדבות מלאה. למשל, איתן היימן מוביל עכשיו תהליך אסטרטגי של כפר ורדים 2030, ורק לאחרונה אישרנו לכך 200 אלף ₪ ליעוץ חיצוני”.

 

  • למרות החילופים עם סיון יחיאלי, הצלחת לשמר את רוב צוות העובדים. אלא שדווקא שני המינויים הבכירים שלך, ניר מסיקה כמנכ”ל וליאור פרי כמנהל מחלקת שפע – התאדו.

“כן. היתה לי תחושת אכזבה מאוד קשה, בעיקר שהאירועים היו דומים: זמן קצר אחרי שנבחרו והחלו לעבוד, הודיעו כי מצאו ג’ובים אחרים. ניר החליט להישאר במשרד האוצר וליאור קיבל את ניהול אצטדיון סמי עופר. איחלתי להם בהצלחה.

“בינתיים גם קלטנו את תמי חצ’ואל, המנכ”לית החדשה ואנחנו גם מתארגנים במחלקת ההנדסה – כאשר המהנדס שמר ברוך, ביקש לסיים את תפקידו וכבר נבחר מהנדס חדש, שמיד לאחר אישור משרד הפנים, גם נפרסם את שמו. למיטב זכרוני, לא פיטרנו איש ועובדי המועצה עושים עבודה מצוינת. תענוג לנהל את המועצה עם עובדים ונבחרי ציבור כל-כך איכותיים”.

 

  • השיח במועצה אולי טוב, אבל ברשתות החברתיות יש לעיתים טונים לא נעימים וטענות על היעדר שיתוף ציבור. גם למועצה גם חסרה דוברות מסודרת.

“ההסברה שלנו מיועדת כלפי פנים לתושבים, וכלפי חוץ בעיקר לצרכי שיווק. כרגע אין הצדקה להוצאה על דוברות והדלת פתוחה לכל שאלה או בקשה של אנשי התקשורת בכפר ובאזור. השיווק החיצוני מממון מקציב שקיבלנו ממשרד נגב-גליל ולאחר הקורונה נחזור לשיווק הכפר ובעיקר לכיוון קליטת משפחות צעירות”.

“אני ער לשיח ברשתות ובעיקר בפיסבוק, ולצערי אני גם מתויג על כל מיני זוטות. אבל מבחינתי הפיסבוק משמש בעיקר ככלי לשיתוף ולשיווק ולא לשיח עם ראש המועצה. אופי המדיה, ההתלהמות, השרשור והעובדה כי כותבים לעיתים מבלי לחשוב ומבלי לקרוא תגובות – לא מתאים לי. אבל אני בהחלט זמין כמעט 24/7 ומגיב לכל הפניות אלי במייל או בווטסאפ, לרבות שביל המייסדים, אחד הנושאים שקיבלו לאחרונה ווליום מיותר ומתלהם בפיסבוק.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-01-26-at-14.17.32-scaled אייל שמואלי מדבר
ראש מועצת כפר ורדים: איכות סביבה ושיח ציבורי איכותי

 

“היו כל מיני פרסומים על סלילת שביל אספלט בהר דפנה לטובת שביל המייסדים. זהו פרויקט קהילתי מבורך ביוזמת מספר אלמנות, שלצערי אחת מהן, חגית זאב, הלכה לעולמה לפני קצת יותר משנה. המועצה הקודמת אישרה עקרונית ואילו אנחנו הקצבנו 50 אלף ₪ לתכנון מקצועי של משרד מוביל בתכנון שבילי טבע. כמובן שנביא זאת בהמשך למועצה ולשיתוף ציבור בשקיפות מלאה כנהוג אצלנו. אגב, כל הרעש היה על סימונים שעשו במקום במטרה לקחת מידות לבחינת עלויות הקמה וכו’”.

 



 

  • כפר ורדים סובל מבעיות תחבורה קשות, ובעיקר הסיפור שאינו נגמר עם הכיכר בכניסה הראשית מכיוון כביש 854, והכניסה לרחוב גלבוע והגולדן וילג’. מה יהיה?

“כבר אמרתי לפני מספר חודשים, וכרגע גם יש הסכמה של יועצי תחבורה, כי במצב החדש שנוצר עם הקמת הכיכר מכיוון גבעת האורנים לכביש תפן – אין יותר צורך בכיכר ביציאה מכפר ורדים. מחד, כל מי שרוצה לצאת צפונה ומזרחה ייסע דרך הכיכר החדשה, ומאידך ייווצר עומס גדול של תנועה מצפון ב-854 על צומת הכניסה לכפר. לכן הפתרון המוסכם והנכון הוא להסתפק בנתיב האצה והשתלבות לכיוון תפן כרמיאל. פניתי לנתיבי ישראל לקדם פתרון זה, כמו גם לבצע את הכיכר על דרך ההר לכיוון רחוב גלבוע. יש כאן עניין בירוקרטי של ניוד תקציבים ואנחנו עובדים על זה במרץ. בחודשים הקרובים גם נצא לריבוד של מספר רחובות בשלב ב’.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-01-26-at-14.18.35-scaled אייל שמואלי מדבר
אייל שמואלי: פועל להפעלת תחבורה קהילתית בכפר ורדים

 

“אם כבר מדברים על תחבורה, החלום שלי זה להקים בכפר ורדים מיזם תחבורה קהילתית בפיילוט ארצי. אני בוחן באופן מעמיק, ביחד עם חברת ‘פיוצ’ר מוביליטי’, הפעלת מיניבוס חשמלי שיסתובב בקו קבוע בכפר ורדים במשך רוב שעות היום. המודל מבוסס על נסיעה חופשית תמורת דמי מנוי חודשיים מאוד אטרקטיביים. יש כרגע הרבה חסמים רגולטוריים ותפעוליים, אבל אני בטוח שיש לכך היתכנות מאוד גבוהה, וכמו שכפר ורדים מוביל בתחומים רבים, גם לזה נגיע”.

  • חלומות נוספים?

“כפי שהתחבורה הקהילתית היא מיזם פורץ דרך, כך גם מערכת החינוך שלנו. יש תכנית מסודרת וכתובה להקמת כפר חינוך עתידי-חברתי בכפר ורדים. רק עכשיו סיימנו לכרוך חוברת שמציגה את החזון, ועכשיו צריך למצוא מקור תקציבי וכמובן להכניס ממשות, מיקום, צוות וכו’. מניסיוני, בסוף החלומות שלי מתגשמים”.

  • בהצלחה!

 




5 תגובות

  1. בן עמי הגב

    מגוון מעניין וחבל שהציבור לא שותף לתכנונים יש בכפר לא מעט אנשים בעלי ראיה ומעוף וחבל שאינם משולבים בתוכנית
    בכל מקרה בהצלחה על המעוף

  2. שי סיני הגב

    איש מחשבה ומעש, אייל התברכנו בך!

  3. סמבלוסק הגב

    אייל, באחד ששנתיים בתפקיד וללא נסיון מוניציפלי ברזומה העשייה שלך ברוכה ומוצלחת.
    יישר כוח והמשך עשייה ברוכה.

    • אריק הגב

      אייל ממשיך את דרכו של סיון.
      גם סיון שידר כל הזמן שהוא משתף את הציבור.. בסוף רואים איפה הוא היום.

  4. כד הגב

    קודם לכל לפתוח את בעית החלפת השטחים מול משרד הפנים

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן