~קצת שקט!!!!!!~


דיון ציבורי על הניקיון בכפר ורדים
עודד שלומות

לקראת הדיון הציבורי ב-12/9 בנושא הניקיון בכפר ורדים

כפרניק  047 ~קצת שקט!!!!!!~

 

ראו הודעת המועצה::

ביום חמישי ה 12.9 בשעה 20:00 במליאת המועצה יתקיים דיון פתוח עם תושבים בנושא – חזות הכפר, ניקיון, ומפוחים. הציבור מוזמן.

****

 

בעקבות הודעה זו, מצאתי לנכון לפרסם בשנית בכפרניק קטע ממאמר שלי בנושא המפוחים בפרט, והרעש בכלל.

המאמר המלא פורסם לפני כשנה בירחון "חיים אחרים", בו אני כותב מדור קבוע, "ירוק בעיניים", בנושאי סביבה.

 

 

קרקוש הנעל על העלים

 

לפני שבועות ספורים אישרה הכנסת את "תקנות הרעש" החדשות האוסרות, בין היתר, על הפעלת מפחי העלים ואזעקות הרכב. אכן, מפוחי העלים ראויים לכל גינוי לא רק בשל הרעש מחריש האוזניים אותו הם פולטים לכל עבר – אלא בשל הקונצפציה "המטומטמת", תסלחו לי, בה עלים הינם "לכלוך" הצריך להיאסף מרחובה של קרת או מחצרו של בית. הרי אין הרבה דברים היפים והמשמחים לב אדם כמו מרבד עלי שלכת הפרוש בנונשלאנטיות על המדרכה, אין קולות הנעימים יותר מקרקוש הנעל על העלים וזמרת הציפורים המחפשות מזונן מתחת לשלכת הקצרה שלנו, ואין מחזות יפים כמו מערבולת עלי שלכת ברוח.

ואם באדמה חשופה או גינה עסקינן – אין כמו רחש תולעי האדמה הפעלתניות מתחת לעלים ואין כמו שכבת הלחות הנשמרת הודות למעטה האורגני ולצמחיית החורף המגיחה מתוך חגיגית הרקב הנהדר והארומתי הזה.

 

הו עלי השלכת / פאר יצירת הטבע / סמל נשגב של מוות והתחדשות / פואטיקה של טקסטורות וצבעים / שמיכת טלאים לאימא אדמה – מי יעז ויכנה אתכם "פסולת" או "לכלוך", רחמנא ליצלן???

 

אלא שבית המחוקקים לא ראה לנגד עיניו את מרבדי השלכת היפיפיים או את בית גידולם של תולעי האדמה. התייחסותו הפעם הינה לשקט: נושא ראוי מכובד.

הרעש הינו אחד הזיהומים הסביבתיים ה"חמקמקים" והמוזנחים ביותר, בעיקר בשל היותו בלתי מצטבר ובלתי נראה. לרגע אזעקת רכב מטורפת קורעת לך את עור התוף, ולאחר דקה חלפה ואיננה עוד. שלא כמו זיהום האוויר, הקרקע והמים שלו השפעות שאריתיות, הרעש נעלם כלא היה. הזמנתם משטרה לטפל במסיבת שיכורים בבניין ממול, ועד שהגיעה הניידת אין כבר זכר לעומס הדציבלים שהרעידו את כל השכונה. ועכשיו, לך תוכיח…

הרעש גם איננו זיהום "סקסי" משום שאינו גורם להתחממות הגלובלית. הוא גם איננו מסרטן את הגוף באופן פיזי, אולם גרוע מכך: הוא מטריף את הנשמה!

בעולם המודרני אנחנו חשופים לרעשים רבים: כלי רכב, מטוסים, מזגנים, אתרי בניה, מדיה אלקטרונית ועוד. בשל צפיפות הבניה למגורים והדחיסות במקומות העבודה (מי אמר אופן ספייס ולא קיבל?), אנחנו נמצאים רוב הזמן בענן סמיך של רעשי רקע. המרחב הציבורי "הזדהם" בשנים האחרונות גם בזמזמת הסלולרית ואין לאן לברוח מהצלצולים והדברת-קשקשת-ברשת הבלתי נלאית: ברחוב, ברכבת, באוטובוס, בבית הקפה, בתור בסופר ואפילו באמצע הצגה או סרט (!). בחלק גדול של הבתים הטלוויזיה ו/או הרדיו פתוחים ללא הפסקה וטוחנים את המוח.

יתרה מזאת: אפילו בטבע כבר קשה למצוא פינה שקטה, כאשר טרקטורונים מטרטרים תחת כל עץ רענן, ובשעות הלילה מסיבות "ניו אייג'" רבות משתתפים ודציבלים קורעות את הדממה במרחבי המדבר או בהרי הגליל. אפרופו גליל: למרות הדימוי השקט, רבים מתושבי הצפון סובלים קשות מקולות המואזין והנפץ (יריות וזיקוקים) בשמחותיהם של אחינו בני המיעוטים. רעשים נוספים מגיעים גם מאותן "הפעלות" לילדים המלוות ברעש סביבתי בלתי נסבל. כי ככה זה אצלנו: כל אחד מרעיש "רק" פעם אחת – ביום הולדת, חג ומסיבה – אבל התחושה המצטברת היא של קקופוניה רבתי.      

הרעשים, הפנימיים והחיצוניים, כבר הפכו אצל רבים מאיתנו לחלק אינטגראלי מהחיים: כמו במערכון של יוסי בנאי שבתחילתו איננו יכול להירדם מהרעש, ובסופו מתלונן כי כבר "התרגל" ולכן דווקא השקט מפריע לו.

בשמירה על השקט מרכיב מהותי של התחשבות, כבוד, שמירה על פרטיות וריסון. השקט מאפשר לנו התבוננות בלתי מופרעת ויכולת הקשבה לקולות ולצלילים מעודנים יותר.

***

לינק לידיעה קודמת – רפ"ק רז: מתרבות התלונות הפנימיות על רעש בכפר ורדים

 

 

עיקרי רפורמת הרעש:

 

איסור מוחלט על שימוש במפוחי עלים

 

כלי גינון

 

איסור הפעלת כלי גינון רועשים בין השעות 19:00 – 07:00

וערבי ימי מנוחה בין השעות 17:00 – 09:00

בימי מנוחה בין השעות 14:00 – 16:00

(עד כה לא הייתה שום הגבלה לגבי שימוש במפוחי עלים וכלי גינון)

 

איסור הפעלת אזעקה קולית בכלי רכב

 

בכלי רכב חדשים, איסור התקנת אזעקות קוליות בתוך חצי שנה.

כלי רכב ישנים בהם מותקנת כבר אזעקה – ידרשו בתוך 6 שנים לנתק או להסיר את האזעקה הקולית.

(עד כה ההגבלה בתקנות הייתה רק לגבי עוצמת הרעש הנגרמת מהאזעקה ולא הייתה שום יכולת לאכוף את התקנה.)

 

רעש מאירועים ציבוריים באזורי מגורים

 

ניתן יהיה להפעיל מערכת הגברה באירועים ציבוריים רק עד שעה 23:00 וזאת רק במידה והפעלת המערכת אושרה מראש ובכתב על ידי הרשות המקומית.

לראשי רשויות תינתן אפשרות לאשר עד 12 אירועים בשנה בהם ניתן יהיה להפעיל את מערכת ההגברה עד לשעה 01:00.

 

הגבלות שעות עבודות לצורך בנייה באזורי מגורים

 

איסור שימוש בציוד בניה בין השעות 19:00 – 07:00

ובערבי ימי מנוחה בין השעות 17:00 – 07:00

(עד כה ההגבלה בתקנות הייתה רק בין השעות 19:00 – 06:00 )

 

הגבלת שעות שיפוצים באזורי מגורים

 

איסור עבודות תיקונים ושיפוצים בין השעות 20:00 – 07:00

ערבי ימי מנוחה בין השעות 17:00 – 07:00

(עד כה ההגבלה הקיימת הייתה בין השעות 22:00 – 07:00 )

 

הגבלות על שימוש בנפצים וזיקוקים באזורי מגורים

 

איסור על הפעלת זיקוקין, נפצים וכדומה. ההפעלה מותרת אך ורק:

במרחק של לפחות 1000 מטר מאזור מגורים ובין השעות 07:00 – 22:00

אירוע ציבורי שאושר מראש על ידי הרשות המקומית בערב יום העצמאות, מוצאי שמחת תורה, פורים, יום ירושלים ול"ג בעומר – לא תחול המגבלה.

 

 

תגובות פייסבוק


0 תגובות

  1. אורח/ת הגב

    מפוחי עלים
    היתי מוסיף לראש פרק “איסור מוחלט על שימוש במפוחי עלים” גם, בכל שעות היממה ובכל ימות השנה. וכל כך מדוע? מפני שגם האחראי על הגננים מעגל פינות מדי פעם ומאפשר לחברת יסמין לעבוד עם מפוח.וגם מפני שבג”צ אישרוהדגיש את עניין “כל שעות היממה וכל ימי השנה”.

  2. אבנר שילה הגב

    יפה כתבת, עודד
    לתשומת לב ראש המועצה
    עלים הם לא ליכלוך, אבל רעש המפוח הוא בהחלט רעש

  3. אורח/ת הגב

    הגבלת שעות רק לשעות היום?בלילה מותר?
    אולי מישהו דובר עברית טוב ממני יכול לפרש הכתוב-אין להפעיל כלי גינון מרעישים בין 7 בבוקר ל19 בערב?לכסח הדשא בלילה?לישר השיחים רק עד 7 בבוקר?אשמח לפירושים מחכימים משלי!

  4. פרשן הגב

    תשובה ל- 3
    כשאומרים 19.00 – 7.00 , מתכוונים לשעות שבין 7 בערב ל7 בבוקר , כלומר כל שעות הלילה.

  5. תושב קבע הגב

    שקט
    בקצוות, שקט = מוות ורעש = חיים. הכל עניין של מידה. בכפר יש שני מנהגים מגונים: האחד, לקצור את הדשא בשבת בבוקר. השני, להרשות לצופים לתלות סחבות במרכז הדרך הראשית שלעיתים אף מסתירות התנועה

  6. תושב קבע הגב

    שקט
    בקצוות, שקט = מוות ורעש = חיים. הכל עניין של מידה. בכפר יש שני מנהגים מגונים: האחד, לקצור את הדשא בשבת בבוקר. השני, להרשות לצופים לתלות סחבות במרכז הדרך הראשית שלעיתים אף מסתירות התנועה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן