חנוכת בית הכנסת


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
מערכת כפרניק

בית הכנסת של המניין המסורתי משפחתי בכפר ורדים נחנך באופן רשמי

כפרניק DSC_6482 חנוכת בית הכנסת

היהדות הפלורליסטית בישראל… צריכה להיערך ולהתארגן כדי שהכנסת הבאה, וזו שאחריה, באמצעות המפלגות הקיימות, תיראה אחרת. אנו מאמינים שזה אפשרי…

 

זכו תושבי כפר ורדים, זכו, באיש שפיו וליבו שווים; מנהיג עם מצפון ומצפן; עם חזון; עם תבונה פוליטית ומחויבות אמיתית לפלורליזם יהודי.

 

בית הכנסת של המניין המשפחתי-מסורתי (קונסרבטיבי) בכפר ורדים נחנך אתמול באופן רשמי, אם כי שרת את הקהילה כבר מסוף חודש מאי.

בטקס נקבעו בבניין 3 מזוזות, ונטע אלבז הפליאה בחצוצרה.

כן דיברו וברכו: אסנת אור-לוירר יו"ר המניין, סיון יחיאלי ראש המועצה, יזהר הס מנכ"ל התנועה, עופר דוד היו"ר הקודם של המניין, אבי נוביס-דויטש רב הקהילה, והרב צבי ברגר רב הקהילה הקודם.

 

 

כפרניק DSC_6473 חנוכת בית הכנסת

 

אלו הדברים שאמר יזהר הס:

 

חברי סיוון יחיאלי, ראש המועצה המקומית כפר ורדים

אמילי לוי שוחט, יו"ר התנועה המסורתית

אוסנת אור לוירר, יושבת ראש המניין המשפחתי

עופר דוד, יושב הראש הקודם שעמל רבות, וקשות, שנגיע לערב הזה.

נינל חייט, חברת ועד הקהילה ונציגת קרן זימר

רות דרוקס היקרה, היקרה מאוד,

הרב אבי נוביס-דויטש, שבימים אלה ממש עושה צעדים ראשונים כרב הקהילה

הרב צבי ברגר, מי שעמד בראש הקהילה שנים ארוכות

כל חברי הנהגת המניין המשפחתי, בעבר ובהווה

 

היו אלף סיבות טובות, ואף היום ישנן, מדוע לא לעשות את המעשה. מדוע כל הניסיון הזה להקהיל קהילות מסורתיות בישראל, לעולם לא יצליח. אפשר היה, אז כן עתה, לדבר על הממסד האורתודוקסי המתעמר; אפשר לדון את המדינה לכף חובה על ההדרה המתמשכת של היהדות הפלורליסטית מעמדות השפעה או ממקורות תקציביים; אפשר גם להזכיר כי יותר מ-3,000 רבנים מועסקים על ידי המדינה ואף לא אחד מהם הוא רפורמי או קונסרבטיבי. אבל כל הטענות האלה, הנכונות מאוד, לא פותרות איש מאיתנו מהחובה לעשות מעשים ראויים. והמעשה הראוי אז, ממש כמו היום, הוא לא לוותר. לפעול בכל מקום ואתר כדי להוכיח שיש שבעים פנים לתורה; להראות כי דרכיה דרכי נועם; ולהיאבק בנחישות על כך שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי.

"הו, למי תודה, למי ברכה?", שואל חיים נחמן ביאליק בשיר שבטעות חושבים אותו לשיר ילדים. והוא עונה: "לעבודה ולמלאכה!, לעבודה ולמלאכה!".

ביאליק, שהבין דבר או שניים בהתחדשות יהודית, ידע גם שרוב הרעיונות הגדולים לא יבשילו לידי מימוש בלי מלאכת כפיים.

לעבודה ולמלאכה

מלאכה, במובן הגשמי.

עבודה, גם במובן הגשמי אבל גם בזה הרוחני.

הערב הזה הוא עדות לכך שמאבק ציבורי חשוב, שידע עליות ומורדות, הבטחות והפרות, בתי משפט ופסקי דין, יכול – בזכות העבודה והמלאכה,  להגיע לתוצאות.

אולי חבל, אולי חבל שלא קרה קודם, לפני שלושים וארבעים שנה, כשהקהילות המסורתיות הראשונות בישראל צעדו את צעדיהן הראשונים, אך זה גם לא מקרה שזה קורה עתה. משהו הבשיל. החברה הישראלית היום פתוחה יותר למסר המסורתי  משהייתה לפני עשרים או שלושים שנה. כי בצד תהליכים מדאיגים, גם משהו טוב  קרה לישראליות בעשור האחרון. היהדות חזרה לשיח, והיא בת-בית לגיטימית בו. דגלים שלא היינו בטוחים שניתן להרים, אפשר היום לשאת בגאון. וזה חדש. וזו גם הזדמנות שאסור לנו לפספס.

ולכן הטקס היום, כאן בכפר ורדים, הוא הרבה יותר מטקס קביעת מזוזה או חנוכת בית. חברים, אנו בשיאה של מלחמת תרבות. זהו מאבק איתנים על אופייה של מדינת ישראל.

התנועההמסורתית משלבת באומץ נאמנות למסורת היהודית עם פתיחות לעולם המודרני. היהדות המסורתית רואה את ההלכה היהודית כמכלול דינאמי, מכלול מתפתח של ערכים, החייב להתאים עצמו לתנאי המקום ולנסיבות המשתנות בכל דור ודור. כך נהגה היהדות מאז ומעולם, ומדינת ישראל צריכה להיות גאה בערכים עליהם חתמה במגילת העצמאות – להבטיח ביושר חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות לכל תושביה.

שגשוגו של המניין המשפחתי בכפר ורדים, כמו גם שגשוגן של כל אחת מ-60 (כמעט 70 ביום כיפור הקרוב), הקהילות המסורתיות בישראל, נחוץ על מנת להבטיח את דמותה היהודית של מדינת ישראל. ישראל שמכבדת את זרמי היהדות כולם, שיש בה חופש דת וחופש מדת, היא מדינה דמוקראטית יותר, אבל גם יהודית יותר.

מכאן חשיבותו הרבה של הערב הזה.

אנו גאים לתמוך במניין המשפחתי, ונוסיף לעשות זאת, אך עיקר המלאכה על כתפיכם חברי המניין, תושבי כפר ורדים, ובעצם – על תושבי הארץ כולה. על כל אלו שחרדים לדמותה של מדינת ישראל.

ואסור לטעות, חברים, אנחנו לא מיעוט. מדינת ישראל היא מדינה יצרית מאוד, אך לא בלתי דמוקראטית באופייה. עלינו להתגייס על מנת לתת אומץ לפוליטיקאים שעומדים היום ליד ההגה, ולאלה שיבואו אחריהם בכנסת הבאה, שכדאי ערכית – אבל גם כדאי אלקטוראלית – לתמוך בפלורליזם יהודי בישראל. יש היום איזה מיתוס שפוליטיקאי שרוצה להצליח חייב לשלם את ליטרת הבשר לאורתודוקסיה לגווניה (לזו החרדית ולזו הדתית לאומית) ולהתחייב, אם במעשה ואם במשתמע, שהוא לא יקרא תיגר על השיטה.

זה קרה, בין היתר, כי נתנו לזה לקרות. כי העדפנו להפקיר את הזירה לאלו שלא נרתעו מלעסוק בפוליטיקה.   

היהדות הפלורליסטית בישראל לא תקים מפלגה, זה לא יקרה, גם לא נכון שיקרה, אבל היא בהחלט צריכה להיערך ולהתארגן כדי שהכנסת הבאה, וזו שאחריה, באמצעות המפלגות הקיימות, תיראה אחרת. אנו מאמינים שזה אפשרי.

אני רוצה להודות, באופן אישי, ותנועתי, לסיוון יחיאלי ראש המועצה. אני זוכר היטב את שיחות הטלפון ואת הפגישות לאורך השנים, כשלא ידענו איך, ואם, ומתי נצליח לממש את פסק הדין ואת הבטחת השרים הממונים, המתחלפים, להעמיד סוף סוף תקציב להקמת בית הכנסת.

 

ולאחר תלאות אין ספור, והשהיות ללא שיעור, ולחימה נחושה של סיוון, לחימה ללא לאות וללא פחד, זה קרה.

סיוון, הלוואי והיו לנו עוד ראשי מועצה וראשי עיר כמוך במקומות הרבים בהם אנו פועלים. זכו תושבי כפר ורדים, זכו, באיש שפיו וליבו שווים; מנהיג עם מצפון ומצפן; עם חזון; עם תבונה פוליטית ומחויבות אמיתית לפלורליזם יהודי. 

יחד עם הנהגת הקהילה, עם תומכיה, תורמיה, ידידייה, הוספת לכפר ורדים מוסד שלא רק ישרת היטב את תושבי הכפר וסביבתו, גם יוסיף הרבה כבוד ויקר לישוב שאתה עומד בראשו. 

יום כיפור בפתח.

על חטא שחטאנו לפניך, כך נתפלל לפחות עשר פעמים ביום כיפור הקרוב.ברשותכם, בצד פשוטם של דברים, אני רוצה לנסות להעניק לוידוי את משמעותו החברתית, המסורתית-אקטואלית, לימנו אלה. דברים שנאחל לעצמינו, לכולנו, לשנה הקרובה.          

"על חטא שחטאנו לפניך באימוץ הלב"

שלא נעלים עין מסבלם של אחרים, שלא נתכחש לסבל כשאנו רואים אותו.

"על חטא שחטאנו לפניך בבלי דעת"

שלא נברח מאחריות, שלא נתעלם מהתנכלות לקבוצות חלשות.

"ועל חטא שחטאנו לפניך בתמהון לבב"

שלא נפסיק להאמין שהחברה בה אנו חיים יכולה להיות טובה יותר. שלא נפסיק להאמין בכוחנו שלנו לשנות ולתקן אותה.

חברים יקרים, בשמי ובשם אמילי לוי שוחט, יושבת ראש התנועה המסורתית,  שתזכו להפוך את המבנה הזה לאבן שואבת ליהדות מסורתית, פלורליסטית ומכבדת.

שנה טובה.

 

***

דברי הרב אבי בטקס:

 

קודם כל עלינו להודות אחרי שנים רבות שזכינו לבניין, ולא סתם בניין אלא בניין שהוא חלק מקריית החינוך ההולכת ונבנית כאן בכפר. וכאן אולי עולה התמיהה כיצד כפר ורדים שמגדיר עצמו כישוב חילוני מציב לצד קריית החינוך שלו בית כנסת מסורתי. אני חושב שהתשובה נמצאת באחת הסיסמאות שאמצה לעצמה התנועה המסורתית – התנועה המסורתית – יהדות ישראלית.

האתגר שבית הכנסת לוקח עליו הוא להיות גשר שבין יהדות לישראליות – בין עבר להווה, בין אחריות למדינה לאחריות לעם. אני תקווה כי בית הכנסת יהיה מקום פתוח בשביל להיות חלק מן השיחה בין יהדות לישראליות, בשביל להבין מה פירוש "מדינה יהודית"?

הדרך לכך היא בפעילות ילדים בתנועת הנוער נוע"ם בשיעורים למבוגרים, בביקורי חולים ובתשומת לב לבעלי המוגבלות שביננו.  בתפילות ובטקסי חגים, בסוכת שלום, ובטיפוח יחסי הרעות בין חברי קהילת כפר ורדים השונים, ובין כפר ורדים לישובי הסביבה יהודים, מוסלמים דרוזים ונוצרים.

ועכשיו אני רוצה לשאת תפילה:

יהי רצון שבבית זה ישכנו אהבה ואחווה שנוכל לקיים בו חדש ימינו כקדם ולהפגיש את העבר והעתיד במקום אחד.

יהי רצון שנזכה להיות משענת לרעב ולצמא ומקום מנוחה בעת צרה.

יהי רצון שנהיה מקום מחבק ואוהב לרגעי שמחה וצער.

ריבונו של עולם יהי רצון שמקום זה יהיה מקום של שלום, ומקום שיסייע בידינו ביצירת שלום בין אדם לחברו ובין אדם לקונו ונזכה לקיים כאן את תפילתו של אלימלך מליזנסק, אדרבה תן בליבנו בנראה כל אחד מעלת חברנו ולא חסרונם ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והראוי מלפניך ואל יעל בלבנו שום שנאה מאחד על חברו חלילה – אמן כן יהי רצון.

**

 

צילום: בן עמי מוסק

 

 

 


0 תגובות

  1. אורחת הגב

    יישר כוח
    הרבה חום ותקווה – זאת התחושה שניתנה בטקס.
    יהדות אמתית של קבלה ונתינה.

  2. רובי הגב

    בהצלחה לקהילה בביתה החדש
    באמת זכו תושבי כפר ורדים

  3. נורא חבל הגב
  4. חנן.ח הגב

    הקהילה
    שאפו ענק לחברי הקהילה שמגלים סבלנות וסובלנות בכל הקשור לנושאי דת בית כנסת מדהים ויפה תודה למועצה ולעומד בראשה על העזרה הגדולה שהעניקה לקהילה
    סיון יחיאלי איש שמבטיח ומקיים אדם ישר בולדוזר אמיתי

  5. לא חבל? הגב

    לחנן.ח אולי בנושא שלכם סיון הבטיח וקיים. בנושא אחר (של הכפר) לא!
    לא בולדוזר ולא בטיח.
    ישר? אולי.
    אינטרסים אישיים? כן וכן.

  6. תומך של סיוון הגב

    ל5
    איזה אינטרסים אישים יש לסיוון בכפר??
    אני מבטיח לא לתמוך בו אם נראה משהוא אמיתי ולא סתם לכלוך….

  7. חנן ח. הגב

    ל 5 לא חבל
    קשה נורא למפסידים לפרגן זה ידוע
    אתה לא כותב מאינטרסים אישים
    על מי אתה עובד על עצמך ?
    לסיכום
    כן ישר זה אתה מסכים כן מקיים גם על זה אתה מסכים (כתבת שלא לך שזה מובן אבל לאחרים כן מקיים ) בולדוזר לא צריך אישור ממך
    בקיצור סיון הוא הראוי

  8. מפרגן הגב

    5 – זכו תושבי כפר ורדים
    ומותר לפרגן…

  9. כותב תגובה 5: לא חבל? הגב

    לחנן ח. (7), אתה התחלת ! וגם ל(6)
    אתה התחלת !
    אתה התחלת בתעמולת בחירות לסיון. הרבה לפני הזמן, ולא במקום הנכון. אז רק רציתי שתדע את האמת האחרת:
    הוא לא בולדוזר ולא בטיח.
    הוא ישר? אולי. לא יודע.
    אינטרסים אישיים? כן וכן!
    אם לא הבנת, אינטרס אישי זה גם: לא לטפל בבעיה, כי אולי אפגע, אספוג ביקורת מלמעלה וכו’ ועד לתכניות עתידיות.
    לאינטרס אישי יש טווח רחב מאוד, אם לא הבנת.
    עכשיו לא ברור לי למה אתה קורא לי “מפסיד”?
    לא הפסדתי כלום. בזה שסיון לא מטפל, ה כ פ ר מפסיד. לא אני!
    סיון הוא הראוי??? למה? כי בניתם בית כנסת?

  10. ש. הגב

    חנן ח., כשאצטרך בולדוזר, תאמין לי, אקח בולדוזר אחר !!!
    הבולדוזר הזה כשל!

  11. משתתף הגב

    בעתונים המפרטים פעילויות חג (גם בצפון) אף מילה על כפר ורדים
    זה הבולדוזר שלנו?
    זה אחד שאין לו רכז תרבות.
    זה אחד שלא דואג לפרסם את יריד הקרמיקה, ואחר כך תמה: למה לא הגיעו?

  12. חנן ח. הגב

    בולדוזר
    מצטער לכל אותם שחושבים שמבנים את המערכת המוניציפלית טעות גדולה בידיכם זו היא מערכת קשה ומסובכת ושאני מתכון בולדוזר הכוונה היא לתקציבים וההכרה של הישוב שלנו בקרב השלטון המרכזי
    וזה הוא עושה מצוין ומתחילים לראות פירות נורא קשה לפרגן בעולמנו אבל צריך לעשות כך וחבל שאנשים כמו ש. ולא חבל לא מפרגנים לקהילה שמרוצה ורצים לזרוק בוץ לפרגן זה לא כואב

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן