שנה של הצטיינות

מסכמים הצטיינות באיכות רפואית במחוז חיפה וגליל מערבי של כללית * עם רונן נודלמן, ד"ר לילך צולר וד"ר ליעד ורדי


 

במהלך חודש אוגוסט הוכתרו חמש מנהלות המחוז כמצטיינות הכללית בתחום האיכות הרפואית. הישג זה הוא עדות לטיפול רפואי איכותי הניתן ע”י צוותים מקצועיים, שעובדים בסינרגיה למען המטופל ולשרותי בריאות מצוינים אותם מעניק המחוז למטופלי הכללית בחיפה והגליל המערבי.

לסיכום תשפ”ג ערכנו ראיון חגיגי עם מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית, רונן נודלמן, ההנהלה הרפואית ומנהלי המנהלות של מחוז חיפה וגליל מערבי על ההישגים, האתגרים, גאווה מקומית  וברכות לשנה החדשה.

 

כפרניק 77766768899-scaled שנה של הצטיינות
תעודת הערכה לצוות מינהלת אשר. צילום: דוד חורש

 

 

כמה משמעותי בעינכם לקבל הצטיינות בתחום האיכות הרפואית?

נודלמן: “אנחנו ארגון רפואי, עיקר העשייה שלנו היא מתן שירותי בריאות. הליבה היא האיכות הרפואית והשרות הרפואי הניתן למטופלים. אני מאוד גאה לראות את ההתגייסות למשימה הכל כך חשובה של כלל הסקטורים. העובדים שלנו מדברים באותה שפה ומשתפים פעולה, כל זאת על אף שהמחוז שלנו בפריסה גיאוגרפית רחבה, וכולל אוכלוסיות מגוונות, תרבותית וחברתית. חשוב לציין כי בזכות שיתוף הפעולה המצוין עם ראשי הערים והמועצות, אנשי דת ומובילי דעת קהל וקידום פעילויות משותפות לאורך השנים, הצלחנו להגיע למטופלים רבים.”

ד”ר לילך צולר המנהלת הרפואית של מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית: “כמנהלת רפואית במערכת הבריאות, אני רואה בנושא קידום האיכות הרפואית את אחת המטרות החשובות ביותר שלנו ושמחה מאד שמחוז חיפה וגליל מערבי, המחוז הגדול והמורכב בכללית, נבחר לקבל הצטיינות בתחום. איכות רפואית גבוהה מאפשרת לנו למקסם את משאבי הבריאות אשר תמיד נמצאים במחסור לטובת המטופלים ולהבטיח טיפול מיטבי וההצלחה היא בזכות השותפות לדרך והחתירה למצוינות של כולנו יחדיו”.

ד”ר ליעד ורדי מנהלת מינהלת אשר בכללית מספרת בהתרגשות על ההצטיינות שקיבלה המינהלת בחודש אוגוסט: “המינהלת שבראשה אני עומדת היא מיוחדת מאד, הכוללת 160,000 מטופלים בפיזור גאוגרפי נרחב באיזור הצפון המערבי של מדינת ישראל. היא כוללת תושבים וישובים מכלל גווני החברה הישראלית – ערים יהודיות וערביות, יישובים וכפרים בינוניים וקטנים, קיבוצים ועוד. גם הצוות הרפואי  מגוון וכולל צוותים שכירים ועצמאיים כאחד ומכאן כי ההישגים בתחום זה מרגשים עוד יותר”.

 

מה הן שיטות עבודה מומלצות לקידום איכות רפואית? 

נודלמן: “אנו עובדים בהתאם לשגרת עבודה שוטפת שיצרנו לאורך השנים. הקמנו פורום איכות שמתקיים אחת לחודש, אליו אנחנו מגיעים עם נתונים עדכניים, יושבים ומנתחים יחד ועורכים סיעור מוחות של כלל הסקטורים. אנו מציגים את התחומים החדשים והשינויים ומקבלים החלטות.

“במיקרו, ההנהלה הרפואית של המחוז ומנהלי המינהלות מלווים ומתמקדים במרפאות וביחידות רופא בעלות אחוזי תחלואה גבוהים ומחלות מורכבות ובמידת הצורך מכניסים אותם לתוכנית מאומצת שתסייע להם לבצע פעולות מניעה של חולי, ולאזן רפואית את המטופלים השונים שזקוקים לכך. מטופלים בריאים וכאלו שמאוזנים רפואית אינם מהווים נטל כלכלי על מערכת הבריאות, צורכים פחות שירותים, מתאשפזים פחות ומבקרים פחות במיון”.

 

כיצד נשארים מעודכנים בשיטות העבודה המומלצות לשיפור האיכות רפואית?

ד”ר צולר: “צוותי האיכות שלנו מחוברים מאד למחקר ולשיטות המתפרסמות בעולם בנושאי האיכות. במקביל מתקיים שיח חשוב עם גורמי האיכות בהנהלת הקופה וכן עם השותפים שלנו בחברה הישראלית לאיכות ברפואה. אני שותפה בפעילות החברה כבר שנים רבות והחודש נבחרתי כחברת הועד המנהל בחברה. החברה מנגישה לנו מידע ומגמות בארץ ובעולם בתחום האיכות ונותנת מקום לשיח על בין אנשי מקצוע בארגונים שונים שכולם שותפים למטרה אחת”.

 

איך מניעים את הצוותים למצוינות בתחום האיכות הרפואית?

ד”ר צולר: “האתגר המרכזי הוא ברתימת שותפים רבים ממקצועות שונים לתהליך משותף ולאמונה במטרה אחת, ברגע שעשינו את זה האתגר הבא הוא ביצירת תהליכי עבודה מתואמים והעברת מסרים יעילה בין הגורמים. מבחינתנו, זה היה תהליך ממושך של חיבור האנשים השונים בצוות למשימה, יצירת פתיחות בין תחומים שונים שהוא אתגר בפני עצמו, ויישום של תהליכי תחקור ושיפור מתמיד”.

ד”ר ורדי: “במגוון רב של אוכלוסיות הן של מטופלים והן של עובדים, קידום איכות רפואית מהווה אתגר. התגברנו עליו כאשר למדנו כי לכל מקום ומטופל יש ‘לתפור את החליפה המיוחדת לו’ על מנת לוודא רפואה איכותית מותאמת למטופל ולצוות כאחד”.

נודלמן: “אי אפשר להצטיין בתחום מסוים מבלי שלומדים אותו לעומק, מתעדכנים בשינויים ובחידושים, מבצעים מעקב על הנתונים, כולל פגישות חשיבה של מומחי התוכן, כולל הצעות לשיפור. צריך לחשוב בכל הזדמנות איך אפשר לעשות טוב יותר ולא לפחד ‘לצאת מהקופסא’. בניית שגרות עבודה חודשיות, שבועית, העיסוק היומיומי, ושילוב הנושא בשיח השוטף הם הגורמים העיקריים להצלחה. גם בתקופת הקורונה המאתגרת המשכנו לעבוד עם השגרות השוטפות מעבר לטיפול ולהערכות הנוספת שהייתה נדרשת בהתאם לרוח התקופה”.

 

איך גורמים למטופל ובני משפחתו להיות מעורבים בתהליך?

ד”ר ורדי: “התקשורת היא הבסיס ולתקשורת טובה יש תפקיד מרכזי בהשגת איכות רפואית. מטופל שמבין את משמעות וחשיבות הבדיקות ישתף יותר פעולה. מטופל שסומך על הצוות הרפואי שמטפל בו יסמוך עליהם גם בביצוע בדיקות וחיסונים שהוא פחות מכיר בהכרחיותם”.

 



 

 

איך שומרים על המובילות?

נודלמן: “בתחום הבריאות לא עוצרים, יש תמיד לאן לשאוף ובמה להשתפר. עידוד העובדים להיות מעורבים יותר ומחויבים יותר למטופלים, בפרט למטופלים עם המחלות הקשות. בניית מערכת יחסים המבוססת על אמון וכבוד יביאו להצלחה טובה יותר בכל הקשור בהיענות לטיפול. בתחום מדדי האיכות הרפואית יש שינויים בכל שנה ואנו מחויבים ללמוד, להתעדכן ולפעול בהתאם לשינויים הנעשים בארץ ובעולם, בהתאם לסטנדרטים המקובלים”.

ד”ר צולר: “העיסוק באיכות מחייב להפוך אותו כחלק מובנה בשגרת העבודה של כל המעורבים, רק בפיתוח שגרות הכוללות איכות ניתן לשמור על רציפות בשיפור ובקידום האיכות. אנחנו מקיימים ישיבות סדירות עם כל השותפים ועושים מאמצים רבים לנתח נתונים, לשפר תהליכים, לשתף מידע, בין אם זה תחקירים על נושאים לשיפור ובין אם זה למידה מהצלחות. איכות היא מסע. משוב חיובי, לצד התייעלות מתמדת ופתיחות הם מרכיבים קריטיים להובלה באיכות הרפואית”.

ד”ר ורדי מסבירה כי בעיניה האסטרטגיה הכי חשובה היא פרסום סיפורי מטופלים והצלחות לכלל העובדים: “לספר על מטופלים שאיתור מוקדם הציל את חייהם, על מטופלים שבזכות המדדים הגענו אליהם, דאגנו לאיזוני מחלות ושיפרנו את איכות חייהם לטווח ארוך. לשמור את מכתבי התודה של המטופלים שמביעים את שביעות רצונם ומודים לנו על השיפור שעשינו בחייהם”.

 

תארו את רצף הטיפול עם בי”ח כרמל, ומודל העבודה המשותף למען בריאות המטופלים?

נודלמן: “מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית ובית החולים כרמל מפעילים מודל עבודה משותף במשך שנים רבות. בי”ח כרמל נבנה היסטורית כמעט ללא מרפאות חוץ ומרפאות החוץ שלו נמצאות במרכזים הרפואיים לין וזבולון.

“בזכות המודל הזה, המטופלים רואים את אותם הרופאים אצלנו בקהילה ואח”כ בבי”ח כרמל. זהו מודל שירותי ואיכותי מהמעלה הראשונה שאנו מרחיבים משנה לשנה וקיים כמעט בכל התחומים. מנהלי מחלקות בבית החולים כרמל הם גם מנהלי התחומים במרפאות הקהילה, לדוגמא, פרופ’ גיורא פילר הוא מנהל מחלקת הילדים בכרמל וגם אחראי על רפואת הילדים בכל רחבי המחוז”.

 

כיצד בונים גאווה מקומית?

נודלמן: “במהלך השנה פתחנו שרותי רפואה מתקדמים ושילבנו טכנולוגיות חדישות תוך הנגשה מלאה לכלל סוגי האוכלוסיות ברחבי המחוז. יש לנו פריסה רחבה של מרפאות בחיפה והגליל המערבי. בשונה מכל הקופות, אנו נמצאים בכל מקום, גם בכפרים, ביישובים, בקיבוצים, ובערים הגדולות. יש לנו מרפאות ראשוניות, מרפאות משולבות, הכוללות רפואה ראשונית ורפואה יועצת ובאזורים הגדולים במחוז מרכזים גדולים לרפואה יועצת כולל מיונים קהילתיים.

“יש לנו שני מרכזים גדולים, מיני בתי חולים, לרפואה יועצת: לין בחיפה וזבולון בקריות. הכוללים יחידות מתקדמות כולל קרדיולוגיה, אולטרסאונד, רנטגן, מחלקות אונקולוגיות, חדרי ניתוח ומיונים קהילתיים שפתוחים מבוקר ועד ערב ומאוישים ע”י רופאים מומחים. ככל שהטכנולוגיות הולכות ומתקדמות אנו מפנים את חדרי הניתוח בבתי החולים לפעולות מורכבות ומעבירים מגוון רחב של ניתוחים ופעולות לשירות בקהילה ואנו גאים על כך מאוד”.

“בכל שנה, אנו עובדי מערכת הבריאות ניצבים בפני אתגרים רבים ויחד עם זאת השנה החולפת הייתה מלאה בעשייה ורבת הישגים. אני רוצה להביע את הערכתי הרבה למסירות, לעבודה הקשה והמאתגרת ובעיקר למחויבות של העובדים שלנו למען מטופלי כללית באזור חיפה והגליל המערבי ולאחל לכל העובדים, בני משפחותיהם ולמטופלים שלנו, שתהיה שנה נפלאה, שנת התחדשות, בריאות, אחווה, רעות, אחדות ואהבת חינם”.

 

(כתבה פרסומית)

 




השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן