ראיון סיכום עם ורד אמר, מנכ”לית מ.מ. כפר ורדים


המשך פיתוח הכפר – חיוני * תפקיד מנכ”ל המועצה – הכרחי * הטבות המס – מהלך אסטרטגי * קליטת תושבים חדשים – להיערך ברמה הקהילתית * 5 ימי לימודים בשבוע – חשוב * יחיאלי – תרם רבות לכפר * שמואלי – נושם את הקהילה

 

עודד שלומות / אדם רנוב

 

כפרניק WhatsApp-Image-2019-07-24-at-22.19.05 ראיון סיכום עם ורד אמר, מנכ"לית מ.מ. כפר ורדים
ורד אמר מסיימת תפקידה כמנכלית מועצת כפר ורדים

 

 

מסקרן מאוד מה תעשה ורד אמר לאחר פרישתה מהמועצה המקומית כפר ורדים, וזאת בעיקר לאור מסלול חיה המרתק והרב גוני: מושבניקית שגדלה במושב חזון (“חינוך לעבודה ואחריות מגיל צעיר”), מורה חיילת בבית יגאל אלון ובאורט בחצור הגלילית, לימודי אדריכלות בבצלאל ועיסוק בתחום, הוראה במכללה למינהל, פעילות בקרן רש”י, בוגרת מכון מנדל למנהיגות חינוכית וקורס מנהלי בתי ספר, בעלת תעודת הוראה ומנהלת מחלקת החינוך ומנכ”לית מ.מ. כפר ורדים. ובטח גם השמטנו משהו. ואת כל זה הספיקה לעשות ב-49 שנים, מתוכן כשבע וחצי בכפר ורדים.

 


תיקון עולם

 

לאורך כל השיחה, אמר מדברת על שאיפתה ל”תיקון עולם” ועל הצורך לעבוד עם אנשים בתחומי “תוכן”. זו גם הסיבה, לדבריה, כי פורשת מתפקידה, בעל ההיבטים האדמיניסטרטיביים בעיקרם, כמנכ”לית המועצה.

אמר, תושבת קורנית שבמשגב, נשואה+ 3 ילדים (הגדולה בצבא, האמצעי עולה לי”א והקטנה עולה לכיתה ט’) נמצאת בימים אלו בעיצומה של החפיפה עם ניר מסיקה, המנכ”ל החדש. את עיקרי סיכום התקופה הקריאה לפני שבועות ספורים כשנפרדה ממליאת המועצה – אבל ישנם דברים נוספים שרצינו לשמוע על תפקידה.

 

כפרניק vered-shasha ראיון סיכום עם ורד אמר, מנכ"לית מ.מ. כפר ורדים
ורד אמר ויפעת שאשא ביטון, בעבר: מנהלות מחלקת החינוך בכפר

 

למכרז לתפקיד מנהלת מחלקת החינוך במ.מ. כפר ורדים, ניגשה אמר בהמלצת ד”ר חנה ניב, תושבת הכפר, אותה הכירה בקרן רש”י. חנה יידעה אותה על המכרז ביום האחרון להגשת המסמכים ו”השאר היסטוריה”.

לאחר פרישתו של המנכ”ל הקודם, אביעד כהן – ראש המועצה דאז, סיון יחיאלי, ביקש אותה לכהן במשרה זו (משרת אמון ללא צורך במכרז). אמר התלבטה ארוכות והחליטה להיעתר “לקריאת המפקד” ולהתמנות למנכ”לית. במקומה מונתה חני יאיר למנהלת מחלקת החינוך, ואמר משבחת אותה על עבודתה.

אמר נכנסה למנכ”לות בתחילת 2018, שנת בחירות בה ראש הרשות המכהן, יחיאלי, הודיע שלא יתמודד בשלישית. היא מסבירה כי רצתה לוודא שחילופי השלטון יבוצעו בצורה המיטבית ובמינימום זעזועים. לדבריה, מכיוון שמקובל שראשי רשויות מבצעים מנויים אישיים למשרות אמון, נערכה לעזוב את תפקידה והופתעה לגלות כי ראש המועצה הנכנס, אייל שמואלי, אותו כלל לא הכירה לפני כן, ביקש שתישאר. לדבריה, זהו תפקיד מקצועי נטו ולא פוליטי, הכולל אחריות  על כלל ההיבטים המנהליים של הרשות, כמו חוזים, התקשרויות, הסכמים, ביטוחים, פרוטוקולים, מכרזים, משאבי אנוש, וגם עיסוק באסטרטגיה.

המועצה תפקדה הרבה שנים ללא מנכ”ל. זה תפקיד הכרחי?

“זה תפקיד חובה ברשות. אני לא מבינה איך היה אפשר לתפקד ללא מנכ”ל. מה גם שהמציאות בכפר השתנתה: המועצה פועלת גם על תקן חברה מפתחת – המקימה תשתיות לשכונות, הקמנו את תיכון אמירים ותפן ובפועל זה אומר שאנו מעסיקים במועצה עשרות מורים ועובדי חינוך. המועצה מוציאה תלושי שכר לכ-200 עובדים, רובם בחינוך. יש פה מערך גדול שצריך לנהל אותו. ולדעתי יש צורך להכניס אדם שיעסוק במשאבי אנוש”.

אמר גם מסבירה שהמועצה אחראית על תחום החינוך ועל הצוות באופן ישיר; דבר הדורש תשומות ניהול גבוהות, ותורם רבות לאיכות החינוך.

 

כפרניק hni ראיון סיכום עם ורד אמר, מנכ"לית מ.מ. כפר ורדים
ורד אמר מחליפתה החינוך כפר ורדים: חני יאיר

 

 

גנים, קשת, אמירים ותפן

 

כמנהלת מחלקת חינוך במועצה, הובילה אמר תהליכים רבים. בתחילה עסקה בייצוב צוותי הניהול החינוכיים: “איריס לביא נבחרה לנהל את אשכול הגנים והתמודדה בתחילה עם אתגר לא פשוט – הצורך לסגור גנים. והובילה את המערכת לשגשג למרות הקושי.

“הצלחנו גם במינויה של ענת שוורץ כמנהלת קשת, בית-ספר שחווה משבר ניהולי. היא עשתה עבודה נפלאה עם הצוות והדבר ניכר בשיפור באקלים ובהישגי בית הספר.

“בחרנו להציב את שרון בינדר בראש המשימה של הצמחת תיכון אמירים. שרון הוכיחה שהיא מנהיגה. למרות שלא ניהלה תיכון בעבר היא סחפה אחריה את הצוות ואת התלמידים. גם מינוייה של מירב לבקוביץ’ למנהלת חטיבת הביניים באמרים היה מדויק. מירב צמחה אל תוך התפקיד. הצוות והקהילה קיבלו את המינוי שלה בפרגון גדול.

“בבית ספר תפן היו חילופי מנהלים רבים, אני מקווה שעם כניסתו של איתי דינר לתפקיד המנהל הכולל ושל גלי רז לתפקיד מנהלת היסודי, בית הספר יזכה ליציבות. יציבות ניהולית היא תנאי הכרחי להתפתחות”.

גולת הכותרת בפעילות  אמר במחלקת החינוך היתה הקמת תיכון אמירים, בהבניית התשתית הפדגוגית, בהשגת סמל מוסד עצמאי לבית הספר ובהקמת התשתית הפיזית (בכל זאת, גם ארכיטקטית…). במקביל להקמת התיכון פעלה לשפר את התשתיות בבי”ס קשת  שעבר שיפוץ נרחב לאחר ששכנעה את חברי המועצה לקחת הלוואה של 1.2 מיליון ₪. כמו כן עסקה באינטנסיביות בקליטת בית הספר תפן לכפר ורדים. בנוגע לבית ספר תפן, מדגישה אמר את יחסי האמון ושיתוף הפעולה עם בית הספר העל-אזורי בעל המאפיינים הפדגוגים והכלכליים הייחודיים.

בנוסף, באותה תקופה, טרם הקמת המתנ”ס, היתה תחת אחריותה גם כל פעילות החינוך המשלים. נקודת ציון משמעותית היתה ב-2016 – עם קבלת פרס חינוך מחוזי ופרס חינוך יישובי ארצי. “כל המסגרות החינוכיות והקהילתיות היו חלק מהמאמץ לספר את הסיפור של כפר ורדים. וועדת הפרס שביקרה במערכת החינוך שלנו התרשמה ממה שנעשה פה ובחרה לתת לנו את הפרס”, אומרת אמר.

בנוסף מציינת אמר באופן מיוחד את התכניות הפדגוגיות “הדיאלוג היצירתי” בבתי  הספר קשת ואמירים ואת התכנית  להוראת  מתמטיקה  בבי”ס קשת בגישה חדשנית שלדבריה, בטח גם נראה תוצאות והישגים בזמן הקרוב.

 

 

כפרניק ver ראיון סיכום עם ורד אמר, מנכ"לית מ.מ. כפר ורדים
ורד אמר בהנחת אבן הפינה לתיכון אמירים

 

מבנה למועצה וחמישה ימי לימוד בשבוע

 

 

כמנכ”לית המועצה הובילה אמר את הטיפול השוטף בוועדה הגיאוגרפית ושינוי הגבולות “מהלך אסטרטגי מדרגה ראשונה, שמטרתו לאפשר הקמת אזור תעסוקה שיהווה מנוע לצמיחה כלכלית מחד, ופתרון מסודר להטבות המס מאידך”.

כמו כן, לאחרונה סיימה את הכנתו והוצאתו של מכרז למיתוג הכפר, פנימה והחוצה, במטרה להביא אוכלוסיות צעירות להתחדשות הישוב. במסגרת זו גם יעשה מהלך לשיפור, שקיפות ונגישות המועצה באמצעות חידוש אתר האינטרנט וניהול ממשק לתושב. אמר מתארת זאת כך: “לעשות את המועצה זמינה, נגישה ושירותית. השאיפה היא שתושב לא יצטרך להגיע למועצה בכלל. נחסוך זמן יקר לתושב”.

ישנם דברים שרצית לעשות ולא הספקת?

“כן. שיפוץ משרדי המועצה. ראוי שתושבי כפר ורדים יגיעו למקום מכבד יותר. כ-30 שנה המועצה לא התחדשה. באשר להקמת מבנה מועצה חדש, זו סוגיה שצריכה להיבחן באופן כלכלי.

“אני גם מקווה לראות את שביל המייסדים מוקם, זה פרויקט קהילתי חשוב המנציח את מייסדי הכפר”.

לדברי אמר, נושא חשוב במיוחד הוא להיערך, ברמה הקהילתית, לקליטת האוכלוסיות החדשות שמגיעות לכפר, חרף זה שאין לתושבים המגיעים סל קליטה. “לא תמיד יישוב ותיק יודע לקבל אוכלוסיות חדשות”, אומרת אמר. “לכן יש לפעול ולקדם קליטה טובה, מכילה ומכבדת על מנת שהשתלבותם תהיה חלקה והחוויה הקהילתית לא תיפגע”.

על השאלה במה נכשלת, ענתה בפתיחות: כמנהלת חינוך ניסתה להוביל, ביחד עם ענת שוורץ וסיון יחיאלי, מהלך שמטרתו לעבור לחמישה ימי לימוד בבתי הספר היסודיים. הסיבות: מחנכי הכיתות וכל הצוות נמצאים בכל ימי הלימודים מכיוון שהיום החופשי שלהם הוא שישי, הדבר מועיל במיוחד בגילאי היסודי, כי “ידוע” שכל התקלות קורות ביום שמחנך הכיתה לא נמצא. עוד יתרון הוא שמטבע הדברים, מגדילים את שעות הלימודים גם באמצעות תל”ן (תכנית לימודים נוספת) וברגע שמורידים יום (שישי) – ישנן  עוד שעות שיוקצו לטובת הארכת ימים במהלך השבוע ותוכניות ייעודיות. “אני חושבת שהתנאים הבשילו – יש עכשיו גם מתנ”ס שיכול לתת מענה בימי שישי לפעילות בלתי פורמאלית. לא נכון לוותר על הרעיון הזה שבעבר נתקל בהתנגדות חזקה של ההורים”.

על העבודה ביחד עם שני ראשי מ.מ כפר ורדים אומרת אמר כי “מרגישה ברת מזל שהיה לי הזדמנות לעבוד עם שני ראשי רשויות כאלה, סיון יחיאלי ואייל שמואלי”.

על שמואלי: ראש מועצה שהנושא הקהילתי בראש מעייניו, חושב קהילה ונושם קהילה. אייל רואה את התושב ואת משתמש הקצה – אני מרגישה שיש פה חגיגה קהילתית.

על יחיאלי: הוא אסטרטג שבנה פה מבני ציבור, הייתה לו תרומה גדולה לכפר ורדים, הקמת בית ספר תיכון, אולם הספורט החדש, פיתוח חיוני של שכונות חדשות שבלעדיהם – כלכלית, לא היינו מצליחים לשרוד.

על העבודה עם חברי המועצה:

“מאוד נהניתי לעבוד עם חברי מועצה, גם בקדנציה הקודמת וגם בקדנציה הנוכחית, ההנהגה בכפר שואפת להיות עניינית ולטובת הציבור.”

אם כל כך טוב, למה את מסיימת?

“זה השנה השמינית שלי ברשות, התחלתי במאי 2012, אני מוכנה ובשלה להמשיך הלאה ובעיקר-בעיקר אני רוצה לחזור לעשייה מוכוונת תוכן ופחות אדמיניסטרציה. רוצה לחזור לתחום החינוכי והחברתי. ברשות קטנה כמו שלנו מונחות על כתפי המנכ”ל משימות המזכיר ונתח גדול מהעשיה זו בירוקרטיה.”

בסיום דבריה מציינת אמר את עובדי המועצה “אי אפשר לבד. בכל דבר שעשיתי היו לי שותפים נפלאים. עובדי המועצה מעטים, אבל שחקני נשמה”. לדבריה מצאה בכפר ורדים “מקום מתוקן” ואפילו “מגדלור. חברת מופת ועוגן למצוינות תוך טיפול באוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, רוח התנדבות, התייחסות לטבע ולסביבה, מחויבות ואחריות הבאה לידי ביטוי גם באחוזי הגיוס לצה”ל ולשנות השירות.

“הגעתי לעבודה כל בוקר בשמחה ובהכרת תודה”, היא מסכמת את השבע וחצי שנים האחרונות.

*

פורטל האינטרנט “כפרניק” מאחל לורד אמר הצלחה בהמשך הדרך וכן מוקיר לה על שירותה במועצה.

 

 

 


5 תגובות

  1. חידוד הגב

    הרעיון ל 5 ימי לימוד לא “הבשיל” לאור העובדה שהמועצה לא שמה לב שעפ התקנה באחריותה לספק מסגרת חלופית ללא עלות לילדי א- ד בימי שישי.
    משהביאו את הדבר לידיעתם (פשוט הקראנו את התקנה..) באורח פלא הרעיון נזנח. חבל מאוד שדרך העבודה היתה בשיטת סכסך ומשול…

  2. רגב אליהו הגב

    למה כל אדם סימפטי חיובי מורחק מהמועצה ?

    אנחנו הילדים שנולדו ליפני קום המדינה למדנו 45 בן ובת בכתה במיקרה שלי היה זה בבית ספר אליאנס בשכונת שבאזי , היום היא ניקראת נווה צדק.ארכיטקטורה טורקית מדהימה , היום לא קיימת .
    המורים והמורות הכי מדהימים ,בדגש על חינוך לערכים, דרך ארץ וכו.ללא וועדות ורעיונות ניסיוניים חסרי תוחלת.אולי יאמצו חלק משיטות חינוך מהעבר ,במקום להיתגאות בכמה אני משקיע ,אלא מה התוצאה.

  3. דינה להב הגב

    ורד יקרה,
    תודה והערכה רבה על קשרי העבודה הפוריים שקיימת עם צוות ניהול חנות “סיפורי בדים”.
    ידעת היטב, לא רק לגייס את תמיכתנו הכספית במימון מיזמי חינוך חשובים, אלא, ראית בנו שותפות לעשייה החינוכית, תוך מעורבות בתהליכים ובתוצאות.
    בישיבות הרבות שקיימנו איתך, התרשמנו עמוקות מרצינותך, מקצועיותך ובמיוחד מנועם הליכותייך.
    מאחלות לך הצלחה בדרכך החדשה, לנו את כבר חסרה…
    בתודה, הערכה והוקרה עמוקה,
    צוות ניהול חנות “סיפורי בדים”

  4. מחפשים מנכ"ל למועצה | כפרניק הגב

    […] מסיקה החליף את המנכ”לית ורד אמר שסיימה את תפקידה באוגוסט האחרון. […]

  5. מנכ"לית מועצת כפר ורדים: תמי חצ'ואל | כפרניק הגב

    […] יש לציין כי ורד אמר, מנכ”לית המועצה הקודמת, פרשה מתפק… […]

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן