ציורי שואה בניו זילנד


בעקבות מפגש מטלטל בין דורית קראוס-גבאי והציירת היהודיה-ניוזילנדית הלן קארול: תערוכת  Alphabet Series בקרוב בלוחמי הגטאות *  A לתפוח (Apple) וגם לאושוויץ (Auschwitz)

 

כפרניק helan2 ציורי שואה בניו זילנד
מתוך השער של א-לה כפר

 

 

ב-2/4/2020 בשעה 16:00 תפתח במוזיאון לוחמי הגטאות תערוכתה של האמנית הניוזילנדית הלן קארול. תערוכה זו מוצגת בעקבות יוזמתה של דורית קראוס-גבאי, תושבת כפר ורדים (גילוי נאות: בת זוגו של עודד שלומות, מנהל ועורך כפרניק).

בכתבה מקיפה ומפורטת, המתפרסמת בגיליון הקרוב של עיתון א-לה כפר, כותבת שירה קורונה על השתלשלות העניינים המדהימה שהחלה בביקור “מקרי” במוזיאון המקומי בעיירה הניוזילנדית מאסטרטון, במטרה לראות קצת אמנות מאורית, המשיכה לתערוכת ציורי שואה מטלטלת “לפנים” ומפגש מרגש עם קארול, אמנית היהודיה, דור שני לשואה – ומגיעה בקרוב לפתיחת התערוכה בלוחמי הגטאות, ובעבודות הומאז’ של מגמת האמנות באמירים.

דורית, מספרת בכתבה על הניגודיות בין הנופים המרהיבים והשלווה של ניו זילנד – לבין התערוכה המפתיעה שגם היא בנויה על הפערים בין דימויים מקומיים או טבעיים לבין זיכרונות השואה.

 

כפרניק helan ציורי שואה בניו זילנד

הלן קארול מציגה בלוחמי הגטאותהתערוכה, Alphabet Series, כוללת  26  ציורי שמן קטנים, כל ציור יִצג אות מתוך האלף-בית האנגלי. האות A עבור תפוח (Apple) וגם אושוויץ (Auschwitz), האות B לציפור וגם למחנה ההשמדה בלזץ. בחלק העליון של כל דימוי הופיעו מושגים וציורים הקשורים להוויה המקומית ובחלקם התחתון מושגים וציורים הקשורים לשואה. “האות M  להרים (mountains) וגם למוּזֶלְמָן. האות W ליין (wine) וגם ל’למה’ (why)!

לגמרי במקרה הגיעה הציירת לפגישה במוזאון וספרה בקצרה על קורותיה: נולדה בפריז ב-47′ להורים ניצולי שואה מפולין. אמה ואביה נפגשו בגטו טרנוב, התאהבו והתחתנו שם. זמן קצר אחרי החתונה הופרדו, אולם הצליחו לשרוד את המחנות ולהתאחד שוב בקראקוב, כפי שהבטיחו לעצמם. מפולין עברו לברלין, שם גילתה האם שהיא בהריון. המחשבה ללדת בגרמניה הייתה בלתי נתפסת עבורה וכך נדדו לצרפת. שנתיים אחר כך נסעו עם בתם הפעוטה הלן לניו זילנד וקבעו בה את ביתם, אליהם הצטרף הסב, קרוב המשפחה היחיד שניצל מלבדם.

“כבר במפגש הראשון הרגשתי שאני מכירה ויודעת אותה, את הקודים שלה את המטען שאיתו היא באה”, מספרת דורית. “היה משהו עמוק ומוכר במבט שלה; לא הייתי צריכה יותר מזה”. יש לציין כי גם דורית הנה “דור שני” והוריה, יפה ויהודה קראוס, תושבי כבר ורדים בשנתיים האחרונות.

לדברי דורית, בעקבות הציורים, הסיפור האישי כמו גם המפגש עם קארול – לא יכלה לישון באותו הלילה והתגבשה בליבה ההחלטה להביא את הציורים והציירת לארץ. לאחר מפגשים רבים עם מוזאונים וגלריות, סוכם כאמור על הטסת הציורים לארץ והצגתם במוזיאון לוחמי הגטאות.

 

כפרניק helan3 ציורי שואה בניו זילנד
מתוך א-לה כפר

 

“בבית לוחמי הגטאות, כמו מוסדות נוספים שאליהם פניתי, לא יכולים לתמוך בתערוכה, לפחות בשלב הזה”, היא אומרת. “וחשבתי שלא נכון לחכות ולראות אם יתפנה תקציב בשנים הבאות. ברגע שקיבלתי את האישור מהמוזיאון הבנתי שיש דרך אחת כרגע: לשלם מכיסי את העלויות הנדרשות, ואחר כך לנסות ולמצוא מקורות מימון”.

דורית מגייסת תרומות ופתחה לשם כך חשבון בנק ייעודי. מי שרוצה פרטים נוספים על התערוכה, או להשתתף במימון הפרויקט, מוזמן להתקשר או להעביר תרומה בביט: 054-2173132.

 

הכתבה המלאה בא-לה כפר

 

עדכון: כל פעילות מוזאון לוחמי הגטאות נמצאת בהקפאה בשל הגפת הקורונה.

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן