ועד העובדים של ישקר

איתמר שרוני, הסתדרות העובדים הלאומית: הקמנו ועד עובדים בחברת ישקר * אריה רבהון: חסרים מאות עובדים להקמת ועד מייצג * הנושא בערכאות


 

האם הושלם מהלך היסטורי של הקמת ועד עובדים בישקר, אחד המעסיקים הגדולים בגליל המערבי? תלוי את מי שואלים.

איתמר שרוני, סמנכ”ל אגף הגיוס וההתארגנויות בהסתדרות העובדים הלאומית, משוכנע כי ועד העובדים של חברת ישקר הוא עובדה מוגמרת, בעוד שהנהלת החברה מנסה לטרפד את המהלך.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-09-at-12.50.32-scaled ועד העובדים של ישקר
הסתדרות העובדים הלאומית: הקמנו ועד עובדים בישקר

 

שרוני וחברי הועד המייצג, מפרטים את השתלשלות העניינים, אשר התעוררה בעקבות משבר הקורונה, אבל למעשה גם באה “לתקן” עוול היסטורי: לדבריהם, מספר עובדים מישקר פנו להסתדרות העובדים הלאומית, לאחר ששנים רבות החברה מנכה באופן אוטומטי לכ-1,700 עובדי היצור “דמי טיפול ארגוניים” של 0.8 אחוז מהשכר (סביב 100 ₪ לחודש) לטובת “הסתדרות העובדים הכללית” – וזאת מבלי שזוכים לכל טיפול או שירותים.

לדברי תומכי ההתארגנות, הפניה להסתדרות הלאומית היתה, בין היתר, בעקבות משבר הקורונה ומהלכים חד צדדים של ישקר כמו ביטול משמרת מוצאי-שבת (פגיעה של כאלף-אלפיים ₪ ויותר בשכר) והקפאת השכר.

לאחר פניית העובדים להסתדרות, הוקם ועד פעולה והחל תהליך של גיוס והחתמת עובדים מכל אגפי ומחלקות החברה (יצור, תכנון, שיווק, מטה וכו’) להצטרפות להתארגנות. המטרה היתה להחתים, לרוב באופן דיסקרטי, לפחות שליש מהעובדים, דבר המקנה על-פי החוק “מעמד” חוקי ומייצג לוועד העובדים.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-09-at-12.54.05-2-scaled ועד העובדים של ישקר

 

שרוני מציין כי לאחר גיוס לפחות שליש מהעובדים, אמור להיות תהליך “הכרה” בוועד מצד ההנהלה, שולחנות עגולים ומשא ומתן להסכם קיבוצי המסדיר את יחסי העבודה, כולל נוהל פיטורין, הכשרות מקצועיות, מנגנון לתוספת שכר, ניצול חופש ומחלה, קרנות השתלמות ועוד. התשלום עבור “דמי החבר” בהסתדרות: 0.95 אחוז מהשכר.

שרוני: “מזכיר כי לעובדי היצור ניכו אוטומטית 0.8 אחוז ללא שום תמיכה או תמורה. בכל מקרה, למרות העבודה הרבה שאנחנו משקיעים, נתחיל לגבות דמי חבר רק לאחר החתימה על ההסכם הקיבוצי”.

 



 

 

אמנם בתחילה היה שיח קונסטרוקטיבי עם עו”ד רן תמם מישקר, ואנשי ההסתדרות אף נכנסו למפעל לצורך ההחתמות; אלא שברגע האמת, בו דרשה ההסתדרות “הכרה” בייצוג ובוועד, החל (לטענת ההסתדרות) מסע לחצים לביטול חתימות ובשל כך גם סירבה ההסתדרות להעביר לישקר את טפסי ההתפקדות וביקשה בדיקה דיסקרטית של הטפסים.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-09-at-12.50.18-scaled ועד העובדים של ישקר

 

 

לדברי שרוני, במהלך הגיוס, הבטיחה ההסתדרות לעובדים כי ההליך מקובל וחוקי ואין בו שום סכנה למעמדם – ולנוכח אותם לחצים עמדו בפני משבר אמון.

עניין בדיקת הטפסים התגלגל  לפתחו של בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בראשותו הנשיא, השופט אלכס קוגן, כאשר ישקר טוענת כי אין שליש מתפקדים מכלל העובדים ולכן הוועד איננו חוקי ואיננו מייצג.

מאידך, טוענת ההסתדרות כי ביום הקובע להכרזת היצוגיות היו ברשותה 1008 טפסי הצטרפות, מתוך 2842 עובדי ישקר – ואפילו אם נפסלו מספר טפסים, עדיין ישנם מספיק על מנת שהקמת הועד יהיה מהלך מוכר וחוקי בכל החברה בכלל, ובפרט בקרב עובדי הייצור.

טענות ישקר, בין היתר, היו כי ישנם פגמים טכנולוגים ואחרים במערכת ההצטרפות המקוונת-דיגיטלית של ההסתדרות. בנוסף, לאחר “הכרזת יציגות”, ביטלו כמה עשרות עובדים את הצטרפותם. לדברי שרוני, המערכת הדיגיטלית אמינה וביטול הצטרפות הוא עניין רגיש מאוד, משום שעלול להיות כתוצאה מלחצים כאלו ואחרים של המעסיק או גורמים אחרים. לדבריו, התקבלו תלונות עובדים על הפעלת לחצים ו”שכנועים” לביטול הצטרפות להתארגנות.

לפי שעה, טרם התקבלה הכרעה סופית בסוגיית חוקיות הוועד, ובטח שלא התקיימו כל דיונים על ההסכם הקיבוצי. בינתיים אישר בית המשפט מתווה לכניסת נציגי ההסתדרות למתחמי ישקר שלוש פעמים בשבוע, וזאת לפחות עד סוף ינואר 2022 – כאשר שלב ההוכחות במשפט יתחדש בימים הקרובים.

במקביל, בית הדין לעבודה קיים כבר מספר דיונים בנוגע לגילוי מסמכים הדדי. כן הגישה ההסתדרות הלאומית עתירה כנגד הדחתה של העובדת ליזי אלחי מתפקידה כמנהלת פרויקט, בשל מעורבותה בהתארגנות העובדים. אמנם העתירה התקבלה אבל אלחי החליטה לבסוף לסיים את עבודתה בישקר.

שרוני: לאחר שחזרה לעבודה, החליטה ליזי אלחי כי לא מוכנה לשאת יותר ביחס אליה ופרשה מעבודתה בישקר. ליזי ממשיכה ללוות את ההתאגדות ואת עובדי ישקר המאוגדים.

אריה רבהון, מנהל משאבי אנוש בישקר: מבקש שלא להתייחס לטענת ההסתדרות. אציין רק כי ליזי החליטה להתפטר מעבודתה בישקר והיא סיימה את עבודתה בסוף אוקטובר.

 

כפרניק ISHKAR-scaled ועד העובדים של ישקר

 

לדברי שרוני, ישקר קיימת עשרות שנים ובעלת תרומה משמעותית לכלכלת הגליל המערבי ומדינת ישראל – והגיע הזמן לראות גם את העובדים, זכויותיהם ותרומתם לחברה, כאשר זכות העובדים להתארגן, איננה “כנגד” המעסיק, אלא לטובת רווחתם, שזו אמורה להיות גם שאיפת המעסיק.

לדבריו, בהסתדרות הלאומית מאוגדים כ-150,000 עובדים מרוצים – והוא מביא לדוגמה מוצלחת בגליל המערבי את ועד העובדים בזוגלובק ובמועצת שלומי שלומי.

 



 

 

משיחות עם מספר עובדי ישקר אשר לא הצטרפו להתאגדות, נשמעו ספקות וחששות באשר לנחיצות הקמת ועד העובדים. חלקם אמרו כי ישקר היא מעביד טוב והגון, ולעיתים אפילו “נדיב” מעבר למקובל ולהוראות החוק. אחרים אמרו כי לישקר מסורת של ניהול מאוד ריכוזי, והיא מתגמלת שלא על פי קריטריונים ברורים ושקופים, כאשר ישנם עובדים הזוכים ליחס מעולה ועזרה מיוחדת בעוד שאחרים מרגישים מקופחים.

אחרים אומרים כי אמנם מכירים בנחיצות הוועד, אבל חוששים כי הקמתו עלולה דווקא להרע את יחסי העבודה בישקר, ולהכניס מתחים מיותרים עם ההנהלה. בכל מקרה, אותם עובדים עמם שוחחנו, בקשו שלא נזכיר את שמם – וזה אולי גם אומר דרשני.

 

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-11-09-at-12.54.05-scaled ועד העובדים של ישקר

 

 

תגובת אריה רבהון בשם ישקר:

בחודשים האחרונים מתבצע ניסיון לאיגוד עובדים בישקר על ידי ההסתדרות הלאומית. הנהלת ישקר אינה מעורבת ואינה מתערבת בנושא.

מבלי לגרוע מכך, להבנת החברה ניכר כי להסתדרות חסרים מאות עובדים כדי לעמוד בהוראות החוק כארגון יציג של עובדים בישקר.

הנושא תלוי ועומד בימים בפני בית הדין האזורי לעבודה בחיפה.

 

 

 

 




השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן