הפגנה להפסקת הריחות מטבע-פוסט

תושבים מהגליל המערבי (צוריאל, פקיעין ומעלות): "סירחון זה אסון", ו"תנו לנשום בשקט" * המשרד להגנת הסביבה: היו כ-300 פניות בשנה האחרונה והנושא בבדיקה * איגוד ערים גליל מערבי: עורכים פיקוח * מעלה יוסף: יערך דיון ציבורי * רמו בן שושן: עומדים בכל התקנים


 

הבוקר (שישי, 28/10/22) נערכה הפגנה של תושבים מהגליל המערבי (בעיקר מצוריאל, פקיעין ומעלות) על כביש 864, סמוך למתחם היצור של פטריות מרינה ומפעל טבע-קומפוס (ליד שכונת מח’ול בצפון פקיעין) – וזאת בדרישה להפסקת מטרדי הריח הקשים, שמקורם (לטענתם) במפעל טבע-פוסט, המייצר את הקומפוס עבור גידול “פטריות מרינה”.

 

כפרניק IMG_20221028_110500-scaled הפגנה להפסקת הריחות מטבע-פוסט
תושבים מהגליל המערבי מפגינים להסרת מפגעי הריח מטבע-פוסט

 

ההפגנה נערכה ברישיון ובתאום עם המשטרה, שאף אפשרה לחסום את הכביש למספר דקות. השלטים שהונפו היו “סירחון זה אסון”, “תנו לנשום בשקט”, “תנו לגדול בריאים”, “טבע פוסט טראומה”, “אוויר נקי זה בסיסי”, “מזהמים לנו את האוויר ולנו נמאס”, “הצילו אנחנו נחנקים”, “צוריאל נושמת רעל” ועוד.

 

 

 

כפרניק IMG_20221028_111500-scaled הפגנה להפסקת הריחות מטבע-פוסט
המפגינים חוסמים למספר דקות את כביש 864

 

המפגינים סיפרו על ריחות קשים המגיעים לבתיהם – בעיקר בישובים צוריאל, פקיעין ומעלות – וקראו לרמו בן שושן, הבעלים של “פטריות מרינה” / “טבע פוסט”, לטפל לאלתר במפגע. הם תיארו ריחות בלתי נסבלים שלעיתים מחייבים אותם לעזוב את הבתים.

הדוברים בהפגנה אמרו כי לא ינוחו ולא ירפו עד שהמפגע הקשה יוסר מהאזור.

 

 

 



 

במכתב שהועבר למערכת כפרניק, שנשלח כבר לפני שנה (!) למשרד להגנת הסביבה, מתארים תושבי ההרחבה של צוריאל, הנמצאת מעט מזרחית למפעל האמור, כי הם סובלים מעל שנתיים “ריח נוראי אשר נפלט, לכאורה, ממפעל טבע פוסט בע”מ”.

לדבריהם, הריחות מפריעים לישון, גורמים לבחילות, הקאות וכאבי ראש. הם גם מזכירים כי המפעל שהוקם בשנת 2,000 במעלות – נאלץ לעבור לא.ת. חוסן (בין פקיעין לחוסן) ב-2005 בעקבות תלונות על מפגעי הריח באזור מעלות-תרשיחא.

הם מציינים כי למרות פניות רבות לכל הגורמים (משרד להגנת הסביבה, מ.א. מעלה יוסף, כיבוי אש, משטרה, מבקר המדינה ובעלי המפעל) – דבר לא עזר, והמפגעים ממשיכים.

על המכתב חתומים 25 תושבי ההרחבה בצוריאל.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-10-26-at-14.44.26-scaled הפגנה להפסקת הריחות מטבע-פוסט
עשן העולה מטבע פוסט

 

 

 

**

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה:

לאור פניות שקיבל מתושבי האזור, פועל מחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה לזיהוי ואיתור מקור הריחות לצד פעולות לצמצום מפגעי ריחות פוטנציאליים במרחב. פעולות אלו של מחוז צפון, כוללות בין היתר ניתוח מודלים לפיזור ריח לצד קיום סיורים וסיורי פתע במקומות פוטנציאליים למפגעי ריחות, במקביל לפעולות ודרישות ממוקדים אלו במטרה לצמצם את מפגעי הריחות.

לצד פעולות אלו, דרש מחוז צפון של המשרד ממפעל טבע פוסט (פטריות מרינה) להציג תכנית שדרוג מקיפה לתשתיות המפעל, הכוללות בין היתר סגירת מבנים ומשטחי תפעול והקמת מערכות חדישות ליניקה וטיפול באוויר. התוכנית נמצאת בשלבי הפקדה בוועדה המחוזית, ועל פי לוחות הזמנים סיום הביצוע עתיד להתרחש במהלך שנת 2023.

כמו כן, נערכו למפעל בדיקת ארובות ומוקדי פליטות לאוויר על פי התנאים ברישיון העסק. הבדיקה התבצעה בפיקוח האיגוד ובהתאם לתוכנית שאושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה.

בשנה האחרונה, קיבל מוקד החירום של המשרד להגנת הסביבה כ-300 פניות מתושבי צוריאל, פקיעין והסביבה. מחוז צפון של המשרד ימשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותו במטרה לצמצם את מפגעי הריחות במרחב.

 



 

**

מאיגוד ערים לאיכות הסביבה גליל מערבי נמסר, כי מודעים לתלונות על מטרדי הריח הרבים של תושבי האיזור (בעיקר פקיעין, צוריאל, מעלות), אשר מקורם במפעל טבע פוסט אך גם במקורות ריח נוספים שזוהו ומטופלים כגון: פיזור זבל בשטחים החקלאיים של פקיעין, תקלות וגלישות ביוב מתחנת השאיבה לביוב בחוסן, לול פטם ומפטמת בקר הצמודים למפעל טבע פוסט, בית הנחירה במעיליא, ועסקים נוספים.

האיגוד מפקח על טבע פוסט באופן הדוק במשך כל השבוע (כולל הוצאת כונן בלילות ובסופי שבוע באם נדרש). הפיקוח הנרחב כולל: שימוש במודל פיזור ריחות לאיתור מקורות הריח בזמן התלונות, ליווי דיגומי ארובות ובדיקות של מעבדה על מערכות הטיפול בריחות, השתתפות בצוותי מריחים ביחד עם מפקחי המשרד להגנת הסביבה, הוצאת דרישות לביצוע דגימות ותיקון תקלות ועוד.

בנוסף, האיגוד הזמין מכשירי ניטור אויר מתקדמים אשר יוצבו בצוריאל בעוד כ-3 שבועות. ידוע לנו כי המשרד להגנת הסביבה החל בהליכי אכיפה מול המפעל.

נדגיש כי מפעל טבע פוסט יזם תוכנית להגדלה וזו מותנית בדרישותינו לבצע שדרוג תשתיות במפעל הקיים כתנאי מקדים , לרבות – סגירת מבנים ומשטחי תפעול והקמת מערכות חדישות ליניקה וטיפול באוויר.

התוכנית נמצאת בשלבי הפקדה בועדה המחוזית. התוכנית הוצגה מספר פעמים לנציגי האיגוד והמשרד להגנת הסביבה.

בהתאם ללו”ז שהועבר- סיום הביצוע יהיה באמצע 2023. ידוע לנו כי היו דחיות שונות בשל מורכבות הפרויקט, העלויות הגבוהות, בעיות ייצור ואספקה בשל קורונה (חברת הייעוץ והייצור מהולנד).

ככל הידוע לנו בשלב הראשון, אשר אמור להתחיל בשבועות הקרובים, יותקנו המערכות המתקדמות לטיפול במקור העיקרי לריחות, וכולנו תקווה שהדבר ישפר את איכות החיים של תושבי האיזור.

 

כפרניק IMG_20221028_111701-scaled הפגנה להפסקת הריחות מטבע-פוסט

 

 

כפרניק IMG_20221028_111719-scaled הפגנה להפסקת הריחות מטבע-פוסט

 

**

תגובת מועצה אזורית מעלה יוסף:

המועצה פועלת מול המשרד להגנת הסביבה, שנמצא בתהליך בדיקה של תלונות התושבים, במספר מישורים. בנוסף, בתאריך 14.11.22 יתקיים דיון ציבורי בהשתתפות התושבים, נציגי המועצה, איגוד ערים לאיכות הסביבה גליל מערבי, ובעלי מפעל “טבע פוסט”, על מנת להשמיע את טענות התושבים ולהמשיך לקדם את הטיפול בנושא בהקדם האפשרי.

 

 

**

 

כפרניק 77676889 הפגנה להפסקת הריחות מטבע-פוסט
ארכיון: רמו בן שושן בחגיגות שלושים שנה למרינה. JINIPIX

 

רמו בן שושן, בעלי מפעל טבע פוסט / מרינה, אמר כי יעביר התייחסות מפורטת לנושא בתחילת שבוע הבא, לאחר שיבחון לעומק את הסוגיה. הוא הוסיף בקצרה כי המפעל עומד בכל התקנים, כי ישנם עוד מספר מפגעי ריח באזור כמו לולים, רפתות, ביוב ועוד, וכן שהמאבק נובע משיקולים פוליטיים ואחרים.

כמובן שנביא את תגובתו המפורטת כאשר תועבר אלינו.

 




2 תגובות

  1. אביב צאלום הגב

    סירחון בשעות הערב והלילה ביפה נוף מעלות .מחנק .

  2. אנונימית הגב

    הגיעו ריחות קשים גם אלי (בשלב א’) בשעות הלילה. אני לא מבינה איך התושבים בכפר לא מתלוננים? זה ריח נוראי!

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן