חסימת נחל הגעתון

הלל גלזמן: הסגירה המוחלטת של סכר געתון, איננה חוקית ופוקעת באקולוגיה * רשות הניקוז: רק בסכנת הצפה בנהריה * רשט"ג: נפעל לקיום ההסכמות וזכות הטבע למים


 

בעקבות הצפות חוזרות ונשנות בנהריה ונזקים בשווי מיליוני שקלים לרכוש ולפרנסת התושבים הוחלט בממשלה בשנת 2012 על תכנית חרום לאיגום מי גשמים ועצירת שיטפונות במעלה אגן נחל הגעתון על מנת למזער את כמויות המים שמגיעים לנהריה באירועי שיטפונות.

 

 

כפרניק IMG_20220104_114310-scaled חסימת נחל הגעתון
סכר על נחל הגעתון

 

לאחר מקרה אובדן חיי אדם בהצפות בנהריה בינואר 2020 הוחלט כי בשלב ראשון ומידי שמי נחל געתון העליון יוטו לאתר מחצבת יחיעם, תוך חלוקה עם הטבע. כן סוכם כי בהמשך יוקמו מספר מאגרי איגום וסכר לעצירת שיטפונות בנחל אושרת. המים שיאגמו ישמשו לחקלאות ולהחדרה להעשרת מי התהום.

לקראת החורף הנוכחי נבנה סכר על נחל הגעתון שמטרתו להטות את מי השיטפונות ממעלה הנחל לתוך מחצבת יחיעם במסגרת תכנית כוללנית להפחתת הזרימה המגיעה בגעתון לנהריה על מנת לסייע למניעת ההצפות בעיר. בכל אירועי הגשם מאז חודש דצמבר האחרון נסגר הסכר לחלוטין על ידי רשות הניקוז באופן שמי הנחל והמעיינות לא יכלו לזרום כלל במורד לכיוון נהריה אלא הוטו במלואם למחצבת יחיעם, וזאת בניגוד להסכמות שהושגו עם רשות הטבע לפיהן תישאר כמות מינימלית של זרימת מי המעיינות וחלק קטן של שיטפון למורד הנחל כל הזמן.

 

כפרניק IMG_20211221_132952-scaled חסימת נחל הגעתון
מורד נחל געתון יבש וללא זרימה

 



 

סגירת הסכר לחלוטין מהווה מהלך לא חוקי שפוגע באקולוגיה של הנחל. הסכר נועד להטות בארועי גשם קיצוניים בלבד את מי הנחל למחצבת יחיעם כשעל פי ההסכמים 4 קוב שניה אמורים עדיין לעבור במובל שהותקן בסכר למורד וסגירתו ההרמטית יכולה לקרות רק בארועים ממש ממש קיצוניים שבהם יש חשש של הגעה למעל 15 קוב לשניה למובל הנחל הסגור בנהריה.

 

 

“קיימא” עוקבת אחר הנושא ותלונה הוגשה הן לרשות הניקוז והן לרט”ג. למותר לציין שהצפות בנהריה נגרמות גם מבעיות בנהריה עצמה כמו תכנון לקוי של הניקוז העירוני, תנאי תחזוקה לקויים ובניה אינטנסיבית שלא מאפשרת חלחול ולראיה ההצפות נמשכות ללא קשר לסגירת הנחל. קיימא והציבור בכלל נמשיך לעקוב ומקרוב אחרי שחרור המים לטובת הנחל.

הלל גלזמן, חבר באירגון “קיימא” – תושבים למען איכות הסביבה בגליל המערבי

**

 

לאחר אירועי הגשם, הסכר נפתח…

צילום: איתמר ברגר:

 

 

 



 

**

מרשות ניקוז ונחלים גליל מערבי נמסר כי הרשות נדרשת לספק הגנה מפני שיטפונות והצפות בגליל המערבי שמקורם בנגר עילי, תוך שמירה על ערכי טבע. בשלב זה בוצע רק שלב ראשון של אחד משלושת הפתרונות שיעניקו לעיר נהריה הגנה מפני שיטפונות. 

כאשר מתקבלת התראה לסיכוני שיטפונות מהגורמים המוסמכים מתקיימת הערכת מצב לה שותפים משרד החקלאות, עיריית נהריה ורשות הניקוז ומתקבלת החלטה בהתאם לרמת הסיכון.

חשוב לזכור כי מטעמים של הגנה על העובדים ומניעת נזקים לטבע ולחיות הבר (זיהום אור, חיות לילה וכו’) תפעול הסכר מתבצע רק בשעות האור.

בשלב זה יכולת הוויסות היא אך ורק ע”י סגירת הסכר במחצבת יחיעם והסכר נסגר, רק כאשר קיים סיכון.

רשות  ניקוז ונחלים גליל מערבי רואה חשיבות גבוהה לשימור ערכי הטבע. במקביל מקודמת תכנית לסכר בנחל אשרת ומאגר בשטחי קיבוץ עברון, בכדי שנוכל לשמור על ערכים אלו ללא סיכון לנפש ולרכוש. קידום תוכנית זו יאפשר קיום זרימות בסיס בנחלים  מבלי להוות סיכון לבני אדם ולרכוש.

 

 

כפרניק IMG_20211221_132907-scaled חסימת נחל הגעתון

 

**

 

רשות הטבע והגנים השיבה כי פועלת בנושא מול רשות ניקוז גליל מערבי על מנת שההסכמות שהתקבלו ייושמו בפועל ונחל הגעתון יקבל את מנת המים הטבעיים שלו על פי עקרון זכות הטבע למים.

 

צילומים: הלל גלזמן

 




2 תגובות

  1. אברום רותם הגב

    לא ברור.
    אם הסגירה היא לכמה ימים בשנה (רק בימים בהם ישנה זירמה חזקה במיוחד), אז על מה הרעש?
    אנא הבהירו.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגב

    מקווה מאוד שנחל הגעתוןלא יוזנח וישאר יבש, הצפות חשוב למנוע, אבל אסור לפגוע בטבע גם

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן