הופתענו. אפילו הופתענו בריבוע

פרופ' מסעד ברהום: מערכת הבריאות נשארה כקרן אור בוהקת ובודדה בחושך הגדול בו אנו מצויים


 

טור דעה של מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ’ מסעד ברהום

 

 

מי העלה על דעתו שחוויית מלחמת יום הכיפורים תצוף שוב לנגד עינינו, בבוקר שבת, 7 באוקטובר, ותמצא אותנו, אזרחי ישראל, עומדים חסרי הגנה וישע אל מול המון טרוריסטי, סדיסטי, שפל, מתועב ואכזר.

אין כמעט אדם היכול להאמין לסיפורי הזוועה. להיקפם, רשעותם, נבזיותם ובעיקר היותם ממשיים. מעטים האנשים שפגשתי אשר צפו בסרטון שנערך ע”י דובר צה”ל עבור הכתבים הזרים.

אלו מהם שצפו בו, לא הצליחו לראותו במלואו והם מספרים בשפתיים רועדות את שעיניהם ראו. ובעיקר ליבנו נמצא עם החטופים ובני משפחותיהם, והלב יוצא לחבקם.

אולם כאשר קראתי לעובדת ותיקה ויקרה שלנו, שבנה נחטף ונמצא בעזה, להגיע אל משרדי, נאלמו מילותיי ורק דמעות אשר זלגו מעצמן הופיעו בחדר.

מודה אני, כי מעולם לא התכוננתי לרגע בו אצטרך לנחם אדם שבנו או בתו נחטפו.

ולמרות כל זאת, הופתענו שוב, הפעם לטובה.

 

כפרניק 8467028f-9f0d-4b5c-bc12-a0bb6190fa28-scaled הופתענו. אפילו הופתענו בריבוע
מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ’ מסעד ברהום. צילום תומס סולינסקי

 

מערכת הבריאות, שיחד עם מערכת הביטחון היתה מן הבולטות בהצטיינותה בתקופת הקורונה, נותרה בעיניי כקרן אור בוהקת ובודדה בחושך הגדול אשר בו אנו מצויים.

אין מילים שיכולות לתאר את עוצמתם של המרכזים הרפואיים ברזילי וסורוקה – ושל העובדים בהם. איני מכיר בית חולים בשום מדינה בעולם שהיה מסוגל להגיב כך ולאורך זמן תחת אש, ביום מנוחה, ללא הפסקה וכמעט ללא עזרה.

“להסיר את הכובע” זו לשון המעטה, וזאת מבלי להזכיר את מד”א וארגוני ההצלה הנוספים וכוחות הביטחון, שאנשיהם שעטו תחת אש כדי לחלץ נפגעים פעם אחר פעם אחר פעם.

הם אינם היחידים שמוכיחים שוב, כי מערכת הבריאות הישראלית היא אולי, על אף כל תחלואיה, נס רפואי – אשר ככל שעושים כולם מאמצים בלתי פוסקים לצמצמה, לגדוע את שורשיה ולהקפיא את התפתחותה וצמיחתה – נעמדת על רגליה כאילו זועקת: “אנו כאן למענכם”.

 



 

המרכז הרפואי לגליל, אשר אותו אני מנהל, נמצא מזה יותר מ-30 ימים במתחם תת-קרקעי ממוגן ומשוכלל, שנבנה ביוזמה פרטית של קודמי וזכה להרחבה והעצמה בשנים האחרונות (גם זאת, אגב, ביוזמה מקומית).

במשך כל הימים הללו אנו מהווים את הקו הקדמי ביותר, 10 ק”מ מהגבול עם לבנון.

היישובים שנמצאים צפונית לנו פונו, וכך גם כשליש מעובדינו, המתמודדים עם הצורך לקיים שגרת חיים בתנאים כה מאתגרים (תעסוקה לילדים, מקום מגורים, בן או בת זוג שגויסו במילואים), תוך התייצבות למשמרת מדי יום כדי שיוכלו להמשיך ולהעניק מכישוריהם וחריצותם, מסירותם ואהבתם, עבור המטופלים.

3,260 עובדים – יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, בדואים וצ’רקסים – עובדים יחד כתזמורת, ללא חריקות (אף לא קטנות), כל זאת עם חיוך, תקווה ומקצועיות ראויה להערצה, חרף העשן הסמיך שיורד מהשריפה של פצצות המרגמה על רכס הלבנון שמולנו. כל זאת גם על אף שאון התותחים והטנקים, המזכיר לכולנו ששום דבר כאן לא נגמר, ואולי גם טרם החל.

 

כפרניק c178b07f-901b-4a12-a1dc-c0f3e4d72c2f-scaled הופתענו. אפילו הופתענו בריבוע
המרכז הרפואי לגליל. טקס הזיכרון לנרצחי ה-7 באוקטובר

 

 

כפרניק c70a1401-65fe-4d16-9bf2-3f7006565b26-scaled הופתענו. אפילו הופתענו בריבוע
בית חולים נהריה. דקה דומיה לנרצחי השבת השחורה

 

 

כשעמדנו דום בדקת הדומיה לזכר הנרצחים והנרצחות, חיילי צה”ל ואזרחים, נקודת הכינוס הקבועה המשמשת לקיום הטקסים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, לא הספיקה בגודלה עבור כל אלו שביקשו להזדהות ולהתייחד.

בחודש האחרון טיפלנו במאות פצועים, ולצערי אנו חווים אירועים קשים שאין אנו יכולים, כצוות מטפל, להישאר אדישים אליהם.

ליבי נשבר בראותי את משפחות החיילים המגיעות אלינו, ונדמה לי כי לא פעם הן עצמן מחזקות אותי – בעוצמתן, בחוזקן ובחוסנן הנפשי – ולא אני אותן.

למדתי שיעור על ה”ביחד” הישראלי, שאין דומה לו בעולם.

איני יודע באיזה שלב של המערכה אנו נמצאים, אולם למדתי גם שיעור על הזיכרון הישראלי הקצר. לצערי, גם לו אין דומה בעולם.

 

זכרו שהיינו כאן, מערכת הבריאות כולה, בעת שהייתם זקוקים לנו.

מי ייתן ונדע ימים טובים.

 

פרופ’ מסעד ברהום

מנהל המרכז הרפואי לגליל

 




11 תגובות

  1. בתיה הגב

    מרגש

  2. הלל גלזמן הגב

    תודה לך פרופסור ברהום על המילים המרגשות והמחזקות ותודה ענקית לך ולכל צוות בית החולים נהריה גליל מערבי על עמידתכם האיתנה עבורנו תושבי הגליל המערבי בכל ימות השנה ובמיוחד במצבי החירום!! החלמה מהירה לכל הפצועים וחזרה הביתה של כל החטופים במהרה לחיק משפחותיהם!!

  3. פסיה גל הגב

    אתה אדם אדיר ונדיר

  4. אבי הגב

    זכינו שיש לנו אותך ושכמותך
    תבורך

  5. שמוליק ג. הגב

    אז תסביר לי למה ניתוח קטאטר פשוט של חצי שעה נדחה 3 חודש קדימה בגלל המצב. מה עם אלה שכבר חצי עיוורים? למה אין להם פיתרון אצלכם?

  6. קיקו הגב

    פרופסור ברהום היקר ! אתה מהווה דוגמה ומופת לכל אזרחי ישראל , אנחנו מודים לך על כל העשיה הרפואית שלך ושל כל בית החולים לגליל בנהריה

    • דפנה שאשא הגב

      פרופסור ברהום היקר מאד!

      התרגשתי עד כדי דמעות למקרא טור הדעה

      הרבה כח והצלחה

      דפנה שאשא

  7. נורה אליזבת בודהא שביט הגב

    תודה לך פרופסור יקר !
    כולנו אחד במלחמה על האור וחירות האדם .
    מאחלת לך .משפחתך וכל צוות בה”ח ימים יפים וטובים מאלה
    תבורכו באהבת הבריאה כולה
    בכבוד ובהערכה
    נורה

  8. ראיק ביסאן הגב

    באמת זו הביחד האמיתי לכאוב את הכאב של כולם ולעשות את הנדרש מכל אחד מתוך הלב ועד הסוף ו,לי חשבון המשפחות אבדו את היקר מכל והשקול הטהור הזה למען המדינה שווה ההקרבה והאהדה ואהבת האשים זה לזה פרופסור ברהום אמר את הכל מלבו ואני כאדם שמכיר את הכל מתוך המערכת רוצה לראות שהכל מסתדר ויש אהבה במדינה ולא שום דבר אחר
    ברופסור ברהום אני מאמין לך ורוצה שירבו אנשים כוץמוך שמאחדים ול נשארים מאחור

  9. יפלח מיקי הגב

    ריגשת אותי מאד כל הנאמר נכון ואמיתי ואני מצדיעה לאנשי הבריאות במדינה ומחזקת את ידיכם.
    אין עליכם יישר כוח.

  10. איציק הגב

    אלוף
    ריגשת
    תבורך

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן