אקזיט לקיבוץ יחיעם

51 אחוזים ממעדני יחיעם נמכרו לקרן גרין לנטרן לפי שווי חברה של כ-165 מלש"ח *  ירון פוקס: רוב הכסף לכיסוי חובות והבטחת פנסיה לוותיקים * יוחאי נאמן: הרוכש שותף אסטרטגי


 

לחברי קיבוץ יחיעם בגליל המערבי ולעובדי “מעדני יחיעם” היתה השבוע סיבה להיות מרוצים: קיבוץ יחיעם מכר 51% ממפעל הנקניקים לקרן “גרין לנטרן” בבעלות ריצ’י האנטר. שווי החברה המוערך עומד על כ-140 עד 165 מיליון שקל. הממונה על התחרות ברשות התחרות של מדינת ישראל, מיכל כהן, אישרה את המיזוג.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-02-28-at-11.39.03 אקזיט לקיבוץ יחיעם
מפעל מעדני יחיעם צילום: Sell360pro

 

ירון פוקס, יו”ר הנהלת קיבוץ יחיעם, שגם ריכז את תהליך המשא ומתן ומכירת האחזקות (ביחד עם יו”ר המפעל יהודה בן חיים והמנכ”ל יוחאי נאמן), מדגיש כי הקיבוץ דאג ל”זכויות מיעוט”, כמו השארת המפעל התוך קיבוץ יחיעם. לדבריו, המהלך היה מגובה בהחלטות אספת הקיבוץ ברוב גדול ובהסכמה רחבה ונועד בעיקר לסגור פערים פנסיונים וגרעון אקטוארי הנוגע לעתיד חברי הקיבוץ המבוגרים.

בנוסף, יקבלו גם חברי הקיבוץ ויורשיהם (תלוי בוותק, מועד פטירה/ עזיבת הקיבוץ) מעל 100 אלף שקלים לאדם. פוקס מדגיש כי העסקה טרם הושלמה במלואה וכי נושאי מיסוי שונים עדיין בבדיקה – כך שייקח זמן רב עד ל”חלוקת הכסף” ולקביעת הסכום המדויק. לדבריו, גם עובדי המפעל ייהנו באופן מסוים מכספי המכירה.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-03-01-at-13.25.43-scaled אקזיט לקיבוץ יחיעם
ירון פוקס, יו”ר הנהלת קיבוץ יחיעם: מכירת המפעל החלטה ערכית

 

בקיבוץ יחיעם 105 חברים מלאים, וכן עוד כמה עשרות “חברים בעצמאות כלכלית” וכן תושבים בהרחבה. לדברי פוקס, רק חברי הקיבוץ המלאים (ויורשיהם כאמור) ייהנו באופן ישיר מהמכירה, שברובה הגדול תכסה חובות עבר ותבטיח את רווחת החברים המבוגרים. הוא מכנה את המכירה כ”החלטה ערכית” שתבטיח את עתידו של קיבוץ יחיעם.

יחיעם הוא קיבוץ “מופרט”, למעט בריאות וסיעוד, עם פעילות משקית משותפת של ענפי חקלאות, תיירות והשכרה (מבנים, מערכות סולריות ועוד).

 



 

למפעל “מעדני יחיעם”, שהוקם ב-1969, מחזור מכירות שנתי של כ-130 מיליון שקל – ומועסקים בו כ-150 עובדים, בודדים מהם חברי קיבוץ יחיעם. החברה מייצרת, משווקת ומוכרת בארץ ובהחו”ל מעדני פסטרמה, סלמי ונקניקיות כשרים במגוון טעמים, ציפויים ואריזות. למפעל עם ערוצי אספקה ומערך לוגיסטי להפצת מוצרים טריים בטמפרטורה מתאימה.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-02-28-at-11.38.52-scaled אקזיט לקיבוץ יחיעם
צילום: Sell360pro

 

 

משנות ה-80 פיתחה החברה את שווקי היצוא וכיום למעלה מ-20% מתוצרת “מעדני יחיעם” מיוצאת לשווקים כשרים וכשרים למהדרין בארה”ב במותג “הוד גולן” ובאמצעות מערך הלוגיסטיקה וההפצה של חברת “בייגל-בייטס”. באירופה (צרפת, אנגליה, איטליה והונגריה) ההפצה במותגים שונים ובכללם “לה-גראנז”‘ – מותג פרימיום בבעלות מעדני יחיעם. החברה מחויבת ברמת תקינה גבוהה של ISO, GMP , FSSC ועוד תוך קיום בקורות בין לאומיות.

המפעל היה בבעלות מלאה של הקיבוץ, אולם כבר ב-1993 בוצעה הפרדה ניהולית והוקם דירקטוריון נפרד לחברה תוך הקפדה על יו”ר חיצוני ודירקטורים מקצועיים.

ב-2012 רכשה “מעדני יחיעם” את החברה האמריקאית “Abeles & Heymann” – שמייצרת מעדני בשר כשרים למהדרין 100% בקר, פועלת בניו-יורק משנת 1954 ומייצרת מגוון מוצרים ללא חומרים משמרים, מופחתי שומן ומלח. H&A מוכרת את מוצריה בקרב הקהלים היהודים בניו-יורק רבתי, ומיוני 2020 התחילה למכור גם בשוק הכללי ברשתות ארציות ובכללן:Costco , BJ’S , Trader Joe’s ונוספות.

לקרן “גרין לנטרן” בבעלות ריצ’י האנטר, שרכשה 51 אחוזים מ”מעדני יחיעם”, מספר השקעות בתחום המזון (פטריות מרינה, מחלבות גד ומחלבת כפר תבור, גלידות פלדמן, גילרו ליצור גביעי גלידה וופלים ועוד) – והגורמים המעורבים רואים שותפות אסטרטגית לפיתוח החברה, וכן אפשרות להנפקה עתידית בבורסה.

מטעם גרין לנטרן הובילו את ההשקעה שלושת השותפים: ריצ’י הנטר, דני בן רעי ויוסף עליאש, אשר מסרו כי, “יש לנו 5 עקרונות השקעה והם: מותג אהוד על הצרכנים, חברה מובילה בתחומה, רמת רווחיות טובה, שותפים טובים והוגנים ופוטנציאל צמיחה – ומעדני יחיעם עונה על כולם! אנחנו גאים להיות שותפים של קבוץ יחיעם, מייסדיו וממשיכיו ולעבוד כתף אל כתף עם צוות המנהלים והעובדים של החברה, אליו נחשפנו וממנו התרשמנו כמומחים, נחושים ואולי אף יותר מכך כקבוצה שרוצה ללמוד ומודעת לתועלות שהחיבור יכול להביא לה בתחומי הסחר, השיווק, גיוון הפעילות, החדשנות והשילוב עם חברות נוספות בקבוצת גרין-לנטרן”.

יוחאי נאמן, מנכ”ל חברת “מעדני יחיעם”: “הקיבוץ החליט למצוא שותף אסטרטגי שביחד יאיץ את צמיחת החברה בשנים הבאות. שותף שיכול להוביל שינוים רציונאליים תוך יצירתיות, השקעה ופתיחות במחצית המשותפת. הפעם השתכנענו שטובים השניים מהאחד ואם גם יהיו גדולים השניים מהאחד – זכינו”.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2022-02-28-at-11.39.37-scaled אקזיט לקיבוץ יחיעם
יוחאי נאמן, מנכ”ל מעדני יחיעם: שותפות אסטרטגית. צילום: יעל נאמן

 

אם השם “נאמן” ו”יחיעם” מוכר לכם – זה משום שהסופרת יעל נאמן, אחותו של המנכ”ל, תיארה את החיים בקיבוץ בספרה “היינו העתיד”.

 




השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן