אושרה המרינה בנהריה

המועצה הארצית לתכנון ובניה: תוקם מעגנה בנהריה. המיקום טרם נקבע * החברה להגנת הטבע: נפעל לביטול ההחלטה * פעילי סביבה בגליל המערבי: עדיף במרכז העיר על פני הצפון


 

ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (הוולנת”ע), בראשות מנכ”לית מינהל התכנון דלית זילבר, החליטה היום (שלישי 30/11/21) לדחות הקמת 5 מרינות (מעגנות) חדשות, ולאשר קמת מרינה חדשה אחת בלבד, בנהריה. בנוסף המליצה על הרחבת וייעול המרינות הקיימות.

בעד ההחלטה היו שמונה חברי ועדה, והתנגדו שניים: נציג עיריית תל אביב ונציג משרד התחבורה. בדיון השתתפו נציגי רשויות החוף, נציגי משרדי ממשלה וכן ארגוני סביבה וים.

 

 

צילום: יאיר צרפתי

 

הוועדה שמעה את העמדות השונות שהוצגו, ולבסוף צידדה בעמדת המשרד להגנת הסביבה ונציגי ארגוני הסביבה, אשר התנגדו להקמת מעגנות חדשות, לנוכח השפעתן הצפויה על גריעת החול מהחופים, וצמצום השטח החופי הפנוי שיוותר לציבור הרחב.

במסגרת זו הוצג בפני הוועדה מספר המבקרים הרב בחופי הים והיחס הנמוך כבר כיום, בין מספר התושבים בישראל לק”מ חופי הרחצה הקיימים, בכלל ובפרט לנוכח הגידול הצפוי באוכלוסייה ובצפיפות בשנים הבאות. כן הוצגה עבודה כלכלית שהוכנה לבקשת המשרד להגנת הסביבה, אשר מסקנותיה הטילו ספק בהיותה של המעגנה מקור לפיתוח כלכלי.

הוועדה שמעה את נציגי הרשויות השונות (נתניה, חדרה, חיפה, נהריה, בת-ים ותל אביב), המבקשות הקמת מעגנות בשטחיהן בשל התרומה הצפויה מהן לתיירות, ספורט ימי ולשימושים עירוניים מגוונים. כן נשמעה עמדת נציג שרת התחבורה, מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים ברספ”ן, התומכת בהקמת מעגנות חדשות אלה, לאור המחסור במקומות העגינה, והביקוש הרב לספורט הימי.

בסיכום הדיון קבעה הועדה כי לנוכח החשש לפגיעה בסביבה החופית, וניסיון העבר המעיד על גריעת החולות מהחופים והשפעת גריעת החולות על קצב ההתדרדרות של המצוק וצמצום רצועת החוף הפנויה לשימוש הציבור, המהווה מרחב ציבורי פתוח ללא עלות לבילוי, פנאי וספורט, ככלל –  אין מקום לקדם מעגנות חדשות.

ההחלטה להמליץ על הקמת מעגנה בנהריה נובעת משום שבאזור זה יש חשש מופחת לגריעת חולות. המעגנה תיתן מענה לביקוש לעגינה במרחב הצפון ותהווה מעגנת קצה במרחב השייט בישראל, ותסייע בפיתוח התיירות בצפון הארץ, אשר תשען על עורף עירוני אינטנסיבי, המאפשר פיתוח מוקד עירוני של חינוך ותרבות ימית ואינו גורע חוף רחצה. רק בעת התכנון המפורט יבחן המיקום המתאים, בין אם בשטח המעגנה הקיימת ובין אם במיקום צפוני יותר.

במהלך הדיון אמרה מנכ”לית מינהל התכנון, דלית זילבר, כי “חוף הים הינו ‘נחלת הכלל’ ומשאב מוגבל,  וככזה צריך לשרת את כלל הציבור במדינת ישראל, ולא כמגרש חניה ליאכטות. מדינת ישראל הולכת להכפיל את עצמה, ולכן ההחלטה הזו מקבלת משנה תוקף כדי להבטיח שחופי הים יישארו עבור הציבור והדורות הבאים”.

 



 

 

כפרניק 256039175_10157938245707245_8965291030587399755_n-scaled אושרה המרינה בנהריה

 

מהחברה להגנת הטבע, שהובילה את הפעילות הציבורית והמקצועית, למען שמירת החופים ונגד הקמת ששת המרינות, נמסר: “אם זו תהיה החלטת המועצה הארצית, אז בהחלט ניתן לומר, שביטול הכוונה להקים 5 מרינות, על החופים של כולם, זה הישג ציבורי אדיר, שממנו ירוויחו הציבור, הטבע, הסביבה וכמובן החופים, שימשיכו להישאר טבעיים, פתוחים ונגישים. עם זאת, החברה להגנת הטבע, תפעל בכלים העומדים לרשותה, גם לביטול המרינה בנהריה.

“אפשר לתת מענה לצרכי העגינה העתידיים ואף להכפיל את מספר מקומות העגינה הקיימים, רק על ידי ייעול והרחבת המרינות הקיימות, ללא כל צורך להקים אפילו מרינה חדשה אחת”.

 

 

כפרניק 260168427_10157954293947245_2141712975456011161_n-scaled אושרה המרינה בנהריה

 

פעילי סביבה ותושבים מנהריה והגליל המערבי שהקימו כבר לפני שנה וחצי מטה מאבק להתנגדות למרינה, מתכוונים להמשיך ולהיאבק בעיקר נגד מיקומו האפשרי בצפון נהריה ובצמוד לשמורה הימית.

הפעילים תומכים בהרחבת מסוימת של המעגנה הקיימת הממוקמת במרכז העיר. ההחלטה הנוכחית מהווה המלצה לוועדה הארצית שתתכנס בקרוב, שם מתכוון המטה, יחד עם אירגוני הסביבה הארציים, להמשיך את המאבק.

מטה המאבק מציין שלמרות האכזבה מהאישור בנהריה יש השג מסוים לפעילות המטה והוא פתיחה לדיון על המיקום האפשרי של המרינה: מהחלופה של הצפון כפי שהוצגה על ידי מינהל התכנון שאליה המטה התנגד נחרצות, לאפשרות המסתמנת של החלופה במרכז העיר.

 




4 תגובות

  1. לאה הגב

    הקמת המרינה בנהריה זו תהיי בכיה לדורות.לוקחים לנו את החוף לכל אלה שידם משגת ליכתה.בעיני נורא.

  2. רותי הגב

    מקווה שההצעה תיפול ושחופי הצפון היפים ימשיכו לשמש בעיקר כשטחי ההטלה של צבות הים וכמקום המפלטשל כל חובבי הים והטבע.

  3. סמי הגב

    שום בכיה לדרות זה יביא תיירות ובתי האבות ההוא שוב מתי מלון

  4. משה הגב

    תעשו כבר מרינה

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן