מסוכן! לא אקולוגי ולא כלכלי


מתנגדי טורבינות הרוח: נזקים לבריאות, לסביבה, לכלכלה, לחברה, לביטחון ולבטיחות, לחקלאות, לתיירות ולחברה * איומים והפחדות מצד היזמים * ח”כ חיימוביץ’ נרתמת למאבק

 

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-07-03-at-11.43.01-scaled מסוכן! לא אקולוגי ולא כלכלי
טורבינות הרוח הרס לדורות

 

קבוצת פעילים גדולה מכל הארץ השתתפה אמש בפגישת זום ביוזמתו ובהנחייתו של אורי השילוני מייסד תנועת “מאבק 2020” ששמה לה למטרה לעצור את תכניות טורבינות הרוח הפוגעות ותחנות הכח הגזיות המזהמות. המפגש היה בהשתתפות ח”כ מיקי חיימוביץ’, יו”ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת (חוסן לישראל).

מדברי המשתתפים – אנשי מדע, סביבה, כלכלה, ראשי רשויות ותושבים – עולה תמונה מדאיגה הכוללת התנהלות ממשלתית-תכנונית כושלת ורשלנית כמו גם מערכת הפחדות ולחצים מצד בעלי עניין בהקמת הטורבינות. למול כוחות “הרשע” הללו מתייצבים אותם פעילי ציבור הפועלים בערוצים ציבוריים, קהילתיים ומשפטיים לבטל את רוע הגזרה והסכנה.

מקוצר היריעה לא נזכיר את כל הדוברים, חלקם כאמור אנשי מחקר ואקדמיה, אולם בשם הלוקל פטריוטיות נציין את מודי סעד, ראש מועצת ינוח-ג’ת, שסיפר כי לאחר ששר האנרגיה, יובל שטייניץ, התגאה בניצול הגבוה של אנרגיית השמש בישראל, פנה אליו (סעד, שגם תומך ליכוד בכיר. ע.ש.) והפציר בו להמשיך בכיוון זה, במקום טורבינות הרוח המזיקות. סעד עדכן כי זומן לפגישה עם השר בשבוע הבא והבטיח לפעול בכל כוחו להעביר את גזירת הטורבינות מהארץ. לדבריו, כל תושבי הכפר מתנגדים לטורבינות, כולל אלו שחתמו בעבר עם החברות ונתונים ללחצים קשים מצד היזמים – והוא הציע להקים קרן סיוע משפטי למי שיזדקק. לדבריו, החרם הדתי שהכריזו על כל מי ששיתף פעולה עם היזמים, מאוד משמעותי ואפקטיבי.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-07-03-at-16.53.57-scaled מסוכן! לא אקולוגי ולא כלכלי
ח”כ מיקי חיימוביץ בפגישת זום בנוגע לטורבינות הרוח

 

דוברים אחרים הזכירו גם הם את הפעילות הדורסנית והנכלולית של היזמים: הפרד ומשול בתוך ישובים, חוסר שקיפות בנוגע להשלכות השונות, חוזים דרקוניים ומכתבי איום מעורכי דין, העברת כספים מראש במטרה “לכבול” את בעלי הקרקע ועוד.

ניצן פלג, ראש המועצה האזורית הגליל התחתון, הזכיר כי תושבים מבוגרים בשדמות דבורה ממש חשים פחד בשל מכתבי איום של עורכי דין המייצגים את היזמים.

גם נביה חלבי ממג’דל שמס, תיאר את ההתנהלות הכוחנית של חברות הטורבינות.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-07-03-at-16.53.56-scaled מסוכן! לא אקולוגי ולא כלכלי
מחקר של חוקרים פורטוגלים בנושא אינפרא סאונד ובריאות

 

בליבת הדיון עלו שוב כל הרעות החולות של טורבינות הרוח: אינפרא סאונד (תת רעש) הנמצא לרוב מתחת סף השמיעה האנושית ומזיק מאוד לבריאות (ומגיע למרחקים עצומים), ריצוד וסינוור, פגיעה בנוף ובבעלי החיים (בעיקר ציפורים), מניעת פעילות מטוסים (חייל אוויר וכיבוי אש), בטיחות (למשל, טורבינה ממש בסמוך לכביש תפן 854), חוסר היתכנות כלכלי (הכדאיות ליזמים בשל מחירי חשמל גבוהים שכולנו מסבסדים), היעדר תכנית לפינוי הטורבינות בסוף תקופת ההפעלה (להבי ענק והשארת הפצע הנופי), נזקים לסביבה ולחקלאות (פגיעה בדורסים ובעטלפים תגדיל את אוכלוסיית המזיקים/מכרסמים. כמו גם נחשי הצפע).

בתוך כך, הזכירו הדוברים את האלטרנטיבה הירוקה והמוסכמת על כולם: ניצול אנרגיה סולארית.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2020-07-03-at-11.43.01-2-scaled מסוכן! לא אקולוגי ולא כלכלי
בז שנקטל מטורבינות רוח ברמת סירין

 

בתום הדיון, מעבר לגוש הגועל הגרון, היתה תחושה כי יש לפעול במהירות ובנחישות בכל המישורים בכלל, ובפרט לנסות להיעזר בח”כ חיימוביץ’ אשר נראה כי נכנסה לעובי הקורה ואולי תוכל להשפיע על המדיניות הממשלתית בנושא.

מכפר ורדים השתתפו מספר תושבים: הלל גלזמן, ד”ר סמדר אגרט, ולידיה ומאיר גרינפלד.

 

**

התגייסות כללית ביאנוח

 

כפרניק 106007534_603605217230790_4647227966814109836_n-scaled מסוכן! לא אקולוגי ולא כלכלי
מפגש נגד הטורבינות עם מודי סעד בינוח. מתוך דף הפיסבוק של סעד

 

בשיחה שערכנו עוד קודם לכן עם שחאדה סייף, מפעילי ההתנגדות לטורבינות בינוח, עדכן כי לאחרונה נערכה במועצת ינוח-ג’ת פגישה בהשתתפות כשלושים בעלי קרקעות באזור, בה סוכם על התנגדות נחרצת, מקיר לקיר, לטורבינות. שחאדה אמר כי אלו שחתמו בעבר, בתום לב ומבלי לדעת את השלכות, נמצאים בקושי משפטי. לדבריו, כל תשבי הכפר ונציגיו התגייסו לפעול במישורים הפוליטיים, התכנוניים והמשפטיים – להסיר את איום טורבינות הרוח מינוח-ג’ת ומכל הגליל המערבי.

 


השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן