מה יקרה ביולי 2021?

ישיבת מועצה סוערת: הטבות המס לקראת סיום * למרות ההמלצה החיובית של הוועדה הגיאוגרפית, משרד הפנים טרם אישר


 

מליאת מ.מ. כפר ורדים ערכה השבוע דיון ארוך, טעון ומתסכל בנושא הטבות המס והחלפת השטחים עם מעלות תרשיחא. הנושא עלה לדיון לאחר שאילתה של חבר המועצה איתן היימן, בעקבות מספר התפתחויות, מפגשים והתכתבויות של הנוגעים בדבר במועצת כפר ורדים, עיריית מעלות תרשיחא, משרד הפנים ורשות מקרקעי ישראל.

 

כפרניק 20210412_205506-scaled מה יקרה ביולי 2021?

 

ראש המועצה, אייל שמואלי, תיאר בקיצור את השתלשלות העניינים, שתחילתה ביוזמה משותפת של כפר ורדים ומעלות-תרשיחא, עוד בקדנציה של סיון יחיאלי ושלמה בוחבוט, להחלפת שטחים כדלהלן:

כ-19 דונם יועברו ממעלות-תרשיחא לכפר ורדים באזור המדרשה הישנה (סמוך לכביש 854 ולכיכר החדשה מכיוון גבעת האורנים) וזאת במטרה לקרב את השטח המוניציפלי של הכפר לתחום של פחות מתשעה ק”מ הגבול ובכך לעגן את הטבות המס.

כ-250 דונם באזור התעסוקה המשותף בשלב ג’ יעברו מכפר ורדים למעלות-תרשיחא. חלק זה מיועד להבטיח כי אזור התעסוקה כולו יהיה אחיד מבחינת הגדרות אזור פיתוח א’, עידוד השקעות, מענקים וכו’. יחד עם זאת, יישמרו לכפר ורדים הזכויות בארנונה במקום ובניהול המשותף על-פי התב”ע (מינהלת משותפת).

המתווה הוגש כבר ב-2018 לוועדה הגיאוגרפית של משרד הפנים בתמיכה של כל הגורמים באזור ובממשלה. ואכן, כבר באוגוסט 2019 הגישה הועדה דו”ח מפורט התומך בהחלפת השטחים. אלא שבשל המשבר הממשלתי המתמשך, ממשלות מעבר וכו’ – הדו”ח לא נחתם על יד שר הפנים.

זאת ועוד, גם משהוקמה ממשלה לפני כשנה, התעכבה החתימה. ולהפתעתנו, לפני מספר חודשים הוחזר הנושא לדיון נוסף לוועדה הגיאוגרפית (בשעה שכבר היה מסוכם!) וזאת בשל  “קשיים משפטיים”, כלשון משרד הפנים.

אלא ש”קשיים” אלו לא הובאו בפני ראשי הישובים וגם שתי פניות שלנו (מערכת כפרניק) נענו באותם “קשיים” לקוניים ללא פירוט.

שמואלי הסביר, כי הקושי בניהול המשבר נובע מחוסר היציבות השלטונית, ובעיקר מהיעדר מידע אלמנטרי הנוגע לאותם קשיים – כך שלא ניתן לבחון אותם משפטית בוועדה, בעתירה מנהלתית, בבג”צ או בכל פורום ו/או ערכאה שנבחר.

לפי שעה נראה כי “הקשיים” מתייחסים בעיקר להעברת השטח ממעלות-תרשיחא לכפר ורדים (19 דונם במדרשה), משום שהם מגלמים הטבות מס – הגם שנושא זה היה תמיד על השולחן ונועד לתקן בהסמכה עיוות קשה ופגיעה חמורה מאוד בכפר ורדים.

 



 

 

במקביל, למרות הלינקג’ הברור, מנסה הועדה לנקוט ב”הפרד ומשול” ולבחון החלפת שטחים חד כיוונית: רק 250 דונם מכפר ורדים למעלות-תרשיחא באזור התעסוקה. שמואלי דיווח כי לצערו ארקדי פומרנץ, ראש עיריית מעלות תרשיחא, נפל לבור שטמנה הוועדה הגיאוגרפית ונהג באופן לא קולגיאלי וחד צדדי – כאשר תמך באפשרות זו. כפי הנראה פומרנץ התעשת (טרם התקבלה תשובה ברורה בסוגיה), חזר בו והבטיח כי נצמד למתווה המוסכם של החלפה דו-צדדית.

שמואלי הרחיב כי הוא פועל מתוך סולידריות אזורית ואף אישר לאחרונה שיווק של 4 מגרשים ראשונים באזור התעסוקה בחלק של מעלות-תרשיחא. יחד עם זאת, הביע תסכול רב מעבודת המינהלת המשותפת (חצי-חצי, אך בהובלת מעלות-תרשיחא) בה הוחלפו כבר שני מנהלים – ולכן פנה לרשות מקרקעי ישראל בבקשה שההובלה תעבור לכפר ורדים.

 

 

כפרניק 20210412_205640-scaled מה יקרה ביולי 2021?
שמואלי: מצפה לסולידריות אזורית

 

בדיון במליאה, רוב חברי המועצה הביעו דאגה עמוקה מהמצב, בעיקר על רקע העובדה כי ביולי 2021 תפוג הוראת השעה להטבות המס (פעמיים הוארכה בחקיקה ביוזמת ראש המועצה ופעמיים הוארכה אוטומטית מתוקף סעיף 38 ג לחוק יסוד הכנסת) – וכי למרות פניות רבות איננו מקבלים ממשרד הפנים את בסיס המידע הנדרש לפעולה.

נבחנו בעיקר השאלות האם החזרת הדיון לוועדה הגיאוגרפית הינו חוקי והאם עלינו לשים את עיקר המאמץ בתחום המשפטי או הפוליטי, כמו גם כיצד לתאם עמדות עם השכנים ממעלות-תרשיחא.

 



 

 

חבר המועצה יורם איילון הזהיר כי ללא הטבות המס, כפר ורדים יהיה ישוב אחר לגמרי. לעומתו, טוביה ארז (במיעוט) אמר כי למרות שרואה בהטבות יתרון גדול, איננו חושב כי תהיה להיעדרן השפעות כל-כך דרמטיות.

עופר כהן ציין את החשיבות בליווי משפטי של משרד מוביל בארץ, עופר חלה הדגיש כי המאבק איננו מול מעלות-תרשיחא אלא במישור הממשלתי ואיתן היימן (שיזם את הדיון) ביקש מכל חברי המועצה להתגייס למשימה ולתת גיבוי מלא לשמואלי.

היתה תמימות דעים כי צריך לפעול במהירות ולהקים צוות פעולה מצומם שיביא בהקדם למליאה תכנית פעולה, כמו גם גיבוי תקציבי לכך.

 

כפרניק 20210412_205455-scaled מה יקרה ביולי 2021?

 

 

**

 

עוד במליאה

 

המועצה אישרה פה אחד הגדלת תב”ר פיתוח בית עלמין בסך 200 אש”ח במימון קרן בית עלמין, שמקורה בתקבולים בגין שמירת חלקות קבורה. שמואלי הסביר כי בתכנית להכשיר חלקה ל-90 קברים חדשים, דבר שייתן מענה לשלוש השנים הקרובות. יואב ניצב ביקש לטעת עצים בהקדם בחלקות החדשות ושמואלי אישר את בקשתו.

 



 

 

הודעות ראש המועצה:

 

מבין שיש כעס בציבור, בעיקר בקרב הילדים והנוער, על היעדר אירועי יום העצמאות קהילתיים. לדברי שמואלי, הוראות משרד הבריאות על איסור התכנסות בלתי מחוסנים (מתחת גיל 16) – לא אפשרה אירועים המוניים ולכן גם בוטל אירוע המרכז המסחרי. הוא הזכיר שיערכו מספר אירועי זיכרון ועצמאות כמו הריצה לזכר גיא לוי, מסיבות במועדון הזהב ובמארג ואירוע מפגן רחפנים במוצאי החג.

 

 

בתוך זמן קצר מעיינות זיו יחלו בפרויקט החלפת צנרת מים ברחוב ארבל. במסגרת זו בכוונת המועצה לרבד את הרחוב בסיום העבודות, כולל את חצב והדס – כך שיושלם סוף-סוף הריבוד השני בכל שלב ב’. לדברי שמאולי, נותר גם קטע במחצית רחוב מירון, מכיוון המארג, ואולי גם הוא יושלם באותה ההזדמנות.

 

 

במסגרת השיווק של מגרש 701, הנמצא מתחת מעלה השמורה (אזור מדורות ל”ג בעומר), בוצעו במקום בדיקות להימצאות עתיקות (לא נמצא…).

 

נמשכות תכניות התכנון והפיתוח של פארק המשפחה והפארק האקולוגי, שיקבל עדיפות בקידום מהיר.

 

גם הרחבת מבנה מועדון הזהב (50+) על הפרק, והמועצה קיבלה את תרומתו של האדריכל משה אפלבאום, 50 אש”ח, שערך את התכנון בהתנדבות.

 

חברת בזק התחייבה על השלמת פריסת סיבים אופטיים בכפר ורדים עד סוף 2021. בשלב ב’ לא תידרש חפירה, אלא השחלה בתוך תשתית קיימת. השימוש בסיבים יתומחר באופן קבוע במהירויות הורדה גבוהות במיוחד (500 מגה ואולי אפילו 1000).

 

כפרניק 173947218_2348174308659579_4579979810052776919_n-scaled מה יקרה ביולי 2021?
פריסת סיבים אופטיים בכפר ורדים

 

השבוע נפתח מועדון מעושר, “הלובי” המיועד לאוכלוסיה המבוגרת. יפעל 3 ימים בשבוע. התקצוב: 75% משרד הרווחה ו-25% הרשו המקומית.

 

 




5 תגובות

  1. בן עמי הגב

    בהצלחה במאבק על הטבות המס
    לתחושתי המצב לא קל ומשימה לא פשוטה
    אני חרד זה יפגע בהגעת משפ צעירות

  2. אריק הגב

    תודות:

    אורנה שמחון – מחוז צפון- חינוך מוטה עתיד.

    סיון יחיאלי – כפר ורדים ישוב קו עימות צמוד גדר.

    ראשי רשויות האיזור – שנותנים אימון בחינוך כפר ורדים ושולחים את ילדי הישובים להתחנך בכפר.

    ועד הורי תפן – מיישובי משגב והסביבה .

    לתושבי תרשיחא שרכשו מגרשים בשלב ג – ברוכים הבאים.

    למתווכי ה נדל”ן בכפר – שמעלים את מחירי הדיור.

    לצוות המנהלים ועובדי המועצה.

    ולכל התושבים שיודעים מהי קהילה מכילה ומוכלת.

  3. שרון הגב

    הזדמנות פז לפירוק המועצה ואיחוד רשויות

  4. אלה הגב

    ביטול ההטבות שווה ערך לפירוק המועצה

  5. עודד הגב

    ההטבות לא יפסקו
    סיון מקושר ויסגור את הנושא

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן