יום השואה והגבורה כ״ז ניסן תש״פ


אייל שמואלי: הגזענות המבחילה, שנאת האחר המבהילה והאנטישמיות המחליאה – תופעות הניכרות במקומות שונים בעולם

 

כפרניק 33422267 יום השואה והגבורה כ״ז ניסן תש״פ
קהילת כפר ורדים היקרה,
הזיכרון אינו מובן מאליו. הוא מחייב רצון ובהקשר השואה – הוא מחייב את ההכרח לעשות זאת בשם צו המצפון והמוסר האנושיים אשר העדרם איפשר לחולל את השואה.
מדי שנה ובתקופת התפשטות הנגיף אף בעוצמת יתר , נגרעים בזה אחר זה מי שנחשבים כאחרוני השורדים החיים ומספרם המתמעט מחייב זאת ביתר שאת. מה שהיה דחוף בשנה שעברה הופך השנה לדחוף ביותר. בהעדר עדים חיים ייהפך זיכרון השואה לקשה ומאתגר יותר, והשנה ללא טקסים וזיכרון בסלון אנו מחויבים שבעתיים.
זכר השואה והעברתו מדור לדור אינו רק מימוש החובה המוסרית לזכור את שישה מיליון הנספים בשואה – הוא ה הכרח קיומי המגולם במאמץ לעשות הכל כדי למנוע חלילה את הישנותה.
באופן פרדוכסלי ככל שאנחנו מעמיקים את הידע שלנו על אודות מה שהתחולל בשואה אנחנו מבינים פחות את עצם היתכנותה. לעולם היא תיוותר בלתי נתפסת. ובגלל שהיא תיתפס כך קל יותר למכחישים אותה ולמתכחשים לה להגיד כי היא לא היתה אלא היא פרי רוחם החולנית של היהודים.
העם היהודי שבתודעתו ובזיכרונו נצרבו מראות השואה ואימתה צריך ויכול להיות נושא נר הזיכרון ולדאוג לכך שעד עולם תבער בו אש התמיד של חובת הזיכרון.
מדינת ישראל אשר הקמתה לפני 72 שנה היתה לא רק אות ועדות לקימתו של העם היהודי מעפר אלא ביטוי לכוח החיים המופלא שלו, נשבעת לעצמה כי לעולם לא עוד. לעולם לא תישנה חלילה שואה.
את המשמעות ואת התוקף לשבועה זו שואבת מדינת ישראל מכוח המגן וההרתעה שלה, מעצמתה הצבאית ומעליונותה המוסרית.
הגזענות המבחילה, שנאת האחר המבהילה והאנטישמיות המחליאה- תופעות שניכרות במקומות שונים בעולם, לרבות במדינות הנחשבות נאורות ומתוקנות, יוצרות קרקע פורייה לצמיחתן ולשגשוגן של תנועות ניאו- נאציות.
ערב יום השואה מזקק בתוך כל אחד ואחת מאתנו את ההבנה כי הזיכרון אינו מובן מאליו. ככל שהארכיון של הזיכרון מלא עדויות – קיים חשש כי הארכיון של ההכחשה והשכיחה אף הוא ילך ויתמלא בעדויות שקריות, מרושעות וזדוניות.
נזכור ונזכיר לעולם את השואה, אשר ערב יום השואה והגבורה הוא מועד לתת לעצמנו תזכורת את החובה שלנו לעשות זאת.
יהי זכר הנספים ברוך !
אייל שמואלי, ראש מ.מ. כפר ורדים
יום השואה והגבורה כ״ז ניסן תש״פ
21/4/2020

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן