חיסון שפעת משודרג


בכללית: במבצע חיסוני השפעת עם חיסון משודרג הכולל ארבעה זנים ואפשרות לחיסון דרך האף בפלומיסט

חשוב להקפיד: על חיסון ילדים מגיל חצי שנה ואילך וחיסון נשים הרות, שמהווה גם חיסון לילוד עד גיל חצי שנה, למניעת סיבוכים קשים והדבקה סביבתית.

 

 

כפרניק hhh2-300x196 חיסון שפעת משודרג
מנכ”ל הכללית החדש פרופ אהוד דודסון מתחסן נגד השפעת. צילום פאביאן קולדורף

 

מזג האוויר מטעה ואנשים חושבים שחיסון השפעת עדיין אינו רלבנטי, אך חשוב להדגיש כי לוירוסים לו”ז שלהם ומגיפת השפעת בדרך. יתר על כן, חשוב להתחסן כחודש לפני שהמחלה מתפרצת באוכלוסיה, כדי שהגוף יפתח את הנוגדנים באופן מיטבי. לכן הוחל במבצע החיסונים במרפאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי ומבוטחי כללית, בעיקר בקבוצות הסיכון, נקראים להגיע ולהתחסן. במקביל, יוצאות אחיות כללית אל בתיהם של מטופלים המרותקים לביתם, שהם בקבוצת סיכון בשל גיל גבוה ומחלות כרוניות ודואגות לחסנם באופן יזום.

ד”ר לילך דולב, סגנית המנהל הרפואי במחוז חיפה וגליל מערבי, מציינת כי קבוצות היעד למתן החיסון הן: בני 65 ואילך, חולים כרוניים – בעיקר אסטמטיים וחולים אונקולוגיים, או חולים עם מערכת חיסונית מוחלשת מסיבות נוספות, אנשים שאושפזו בשנה שעברה בשל דלקת ריאות, עובדי מערכת הבריאות, דיירי בתי אבות ומוסדות, נשים הרות וילדים, החל  מגיל חצי שנה ועד 12.

השנה יחוסנו כולם בחיסון הכולל ארבעה זנים, במטרה להגיע לכיסוי מיטבי של זני הוירוסים מחוללי השפעת שאותרו באיזורים אחרים בכדור הארץ, בהם כבר הופיעה המחלה. החיסונים בזריקה מבוססים על וירוסים מומתים. בנוסף, השנה יבוצעו גם חיסונים בשאיפה לאף, שהם חיסונים בוירוס מוחלש ויתרונם גם בכך שאין צורך בהזרקה לחוששים מפניה. חיסונים אלה עתידים להגיע למרפאות בתוך זמן קצר.

ד”ר דולב מציינת כי מודעותם של ההורים לחשיבות מתן חיסון לילדים אינה מספקת ויש עדיין לא מעט מיתוסים מוטעים וחשש מפני החיסון. צוותי הכללית ישקיעו מאמץ רב בהגברת ההיענות של  הורים למתן חיסון לילדיהם, החל מגיל חצי שנה. מומחי כללית מציינים כי חשוב שכל ילד מגיל חצי שנה עד גיל 12, גם ללא כל מחלות רקע, יחוסן כנגד שפעת. על חשיבות החיסון מעידה העובדה שכיום הוחלט במשרד הבריאות לתת את החיסון במסגרת בית הספר לתלמידי  כיתות ב’, ג’ ו-ד’.

 

כפרניק hhh1-300x169 חיסון שפעת משודרג
דנה כץ מחסנת את בתה

 

יש להדגיש כי אצל ילדים שמקבלים את החיסון לראשונה, ניתנת חצי מנה ולאחר כחודש נדרשת השלמת חצי המנה השניה, המתבצעת במרפאות, וחשוב שההורים ידאגו להשלמתו עבור ילדיהם. מחקרים הראו כי יעילות החיסון בילדים גבוהה במיוחד והוא מסייע בהפחתה משמעותית של הסיכון לחלות בשפעת ולהדביק אחרים בשפעת.

מתן חיסון שפעת לילדים, אשר מהווים מקור הדבקה עיקרי, מהווה גם חיסון סביבתי חשוב מפני תחלואה של ההורים וכן של הסבים והסבתות שמרבים כיום לטפל בנכדיהם ונמצאים כבר בקבוצת הסיכון של גילאי 65 ומעלה.

דרך נוספת לדאוג לבריאותם של הילדים היא מתן חיסון לנשים המתכננות הריון או נשים הרות. מתן חיסון השפעת במהלך ההיריון, מבטיח הגנה משמעותית על בריאות העובר ובהמשך על הילוד שמחוסן בדרך זו עד הגיעו לגיל 6 חודשים – רק אז ניתן לתת לתינוק עצמו חיסון. הוכח כי מתן חיסון לנשים הרות הפחית מאד את הסיכון שהן  יחלו בשפעת.

רות ברוך, מנהלת הסיעוד במרפאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי מציינת כי צוותי מחוז חיפה וגליל מערבי הובילו ברמה ארצית בשיעור החיסונים שנתנו: סה”כ כ-170 אלף חיסונים וכמות דומה של חיסונים הוזמנו גם השנה, כאשר הצוותים יוזמים פעילויות להגברת ההיענות, תוך פניה יזומה לקבוצות הסיכון השונות.

אילנה רוזנר, אחות במרפאת כללית כפר ורדים, מסרה כי החיסונים מגיעים למרפאה בכל פעם ב”מנות” ולכן לפני שמגיעים להתחסן, עדיף לברר במרפאה ובשרד את זמינות החיסונים.

שירותי בריאות כללית, מרפאת כפר ורדים: 04-9971187

 

להלן השעות בהן ניתן לקבל חיסונים בכפר ורדים:

יום א’: 9:00 עד 15:30

יום ב’: 11:00 עד 18:30

יום ג’:  9:00 עד 15:30

יום ד’:  9:00 עד 11:30

יום ה’: 8:00 עד 18:30

יום ו’: 9:00 עד 11:30

 

כפרניק hhh-169x300 חיסון שפעת משודרג
יהודית כהן מחסנת את ד”ר מארי ברהום, תושבת כפר ורדים

 


השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן