מת אב, נולד אלול


חגית פרידלנדר על מת אב נולד אלול
חגית פרידלנדר

לא חייבים להיות שומרי מצוות אבל לדעת מאיפה באנו לא יזיק לאיש

כפרניק 1111_0 מת אב, נולד אלול

 

חודש הסליחות בפתח. לפי המסורת היהודית כבר בחודש אלול נהוג לעשות חשבון נפש ולהכין עצמנו לקראת השנה החדשה. תקופה זו של השנה מביאה עימה לרבים מאיתנו הרהורים, התכנסות לתוכנו, התכווננות למעשים טובים ורצון להתחדשות. פיוטים רבים ופסוקי תפילה המביעים חרטה מלאה שזורים במנהג אמירת הסליחות, כל זאת כדי לזכות בסליחה ובמחילה. עלינו לקבל על עצמנו לשנות דרכנו והתנהגותנו.
 
בירושלים ובצפת, בעיקר, מתקיימים בלילות חודש אלול "סיורי סליחות" ומטיילים רבים באים לחוש את האוירה המיוחדת של ימי אלול. כשהתגוררתי בירושלים חוויתי לילות כאלו, הייתי מתעוררת מהקריאות להשכמת המתפללים, לעיתים בליווי דפיקות בחלונות למתקשים להתעורר באשמורת בוקר ראשונה. התמונה הזו של צללים בחשיכה המטלטלים פנסים ומאירים/מעירים עולם אחר מכל מה שידעתי עד אז סיקרנה אותי ועירבלה בתוכי מושגים חדשים על אמונה ומסורת.
עבורי חודש זה במיוחד מעורר אותי להרהורים ועבודה פנימה, מה גם שנולדתי בט"ו באלול והשנה במיוחד אני חשה בשינויים שהתווספו לרשימת המשתנים בחיי (חוץ מעוד סיפרה שחברה למנין שנותי…).  אני מתבוננת לתוכי פנימה, ממיינת את תחושותי, החלטותי, בחירותי מחשבותי ושאלותי.
 
כפרניק 1111_1 מת אב, נולד אלול
הפעם הססתי אם לשלוח לאתר הכפר שלנו ציטוט נפלא המתאר כה יפה אוירה זו, ולו רק על מנת לאזן בין "מלחמות היהודים" המתחוללות בכפר, קצת להתרחק מהמחלוקות בין חילונים לדתיים ולראות שאפשר להתנהל אחרת בראיה רחבה יותר. מצאתי עצמי נוברת בסיפורים הקשורים לימי אלול עם כמיהה ללמוד יותר.
בחפשי מקורות להעשרת ידיעותי הקלושות, גיליתי למשל שבפיוט המפורסם "אדון הסליחות", כל משפט בו כתוב בסדר הא"ב, כמו ב"אשת חיל" ואולי כמו גם בעוד טקסטים המופיעים במקורות.
לפעמים כחילוניים אנו יודעים מעט מדי על העולם המאמין ובבתי הספר החילוניים לא זכור לי שלמדנו משהו מעמיק מאד בנושא יהדות, שלא לדבר על כך שגם במגזר הדתי לא מלמדים מקצועות רבים המרחיבים דעתו של אדם ו"עלולים" להסיתו מדברי התורה.
לדעתי האישית יש החמצה גדולה בכך. לא חייבים להיות שומרי מצוות אבל לדעת מאיפה באנו לא יזיק לאיש, כמו גם לנסות להבין את מקומו של האחר בחברה המורכבת שלנו וליצור דיאלוג מכבד מעשיר ומקבל שאינו שיפוטי ובודאי שלא מתלהם. גם כך איש באמונתו יחיה, תהיינה בחירותיו אשר תהיינה.
נכון שהנושא טעון הרבה יותר והדעות השונות מייצרות קושי כשכל צד מגן ומבצר את עמדותיו ותפיסת עולמו בעוצמה, מי יותר ומי פחות, אך למרות זאת ניתן להשתדל יותר.
אפשר לדמות זאת לתיירים המבקרים בארץ אחרת ורוצים לדעת יותר על מנהגי המקום האחר, ואז הם סקרניים, שואלים, מתעניינים, ולומדים את האחר בהתבוננות ובהקשבה אמיתית.
שנחשוב על כך?
 
 
 
 
אָדָם חַי בָּעוֹלָם שֶאוֹתוֹ הוּא עוֹשֶֹה לְעַצְמוֹ ,
מִן הַתַּאֲווֹת שֶבְּשָֹרוֹ מִתְאַוֶּה לְעַצְמוֹ
מִן הַנוֹפִים שֶבָּהֶם הוּא מַמְתִּיק לְעַצְמוֹ
אֶת הַפְּחָדִים שֶבָּהֶם הוּא מַפְחִיד אֶת עַצְמוֹ
וּמִן הָאַהֲבָה שֶאוֹתָהּ הוּא אוֹהֵב לְעַצְמוֹ.
וּמִן הַשִֹּנְאָה שֶאוֹתָהּ הוּא שֹוֹנֵא לְעַצְמוֹ
וּבַקַּיִץ הוּא יוֹצֵא אֶל מִחוּץ לְעַצְמוֹ
וּבַסְּתָיו הוּא חוֹזֵר חֲזָרָה לְעַצְמוֹ
וְרוֹאֶה מֶה עָשָֹה לְעַצְמוֹ
בַּקַּיִץ וּמַה לא עָשָֹה לְעַצְמוֹ
מַבְחִין בֵּין זֶה לְזֶה וּמֵבִין לְעַצְמוֹ.

נתן זך

תגובות פייסבוק


0 תגובות

  1. גורי הגב

    מטפורה נהדרת!
    המשפט האחרון על התיירים ועל הארץ הזרה
    פתח בי את צוהר העמדות.. את נהדרת! איזו הקלה! איני צריכה עוד להתבצר בדעותי הפילוסופיות ובאמונתי..
    תודה!

  2. רז הגב

    חודש אלול
    כל אחד והאלול שלו
    האחד מעדיף להתבונן בתוך עצמו ונפשו האחר באמת מחפש את החרטה והסליחה
    מישהו מנסה להגיע לאותו גשר מחבר בין עדות ישראל השונות
    מילת המפתח בכתבתה של חגית היא ” לא חייבים להיות שומרי מצוות ” אבל כן חשוב לדעת מאין אנו באים ומה המייחד אותנו ומשתף אותנו.
    חגית פגעה בלב הבעיה שאינה פשוטה כלל ועיקר
    המון תודה לך חגית שאת משתפת אותנו בהרהורייך שלמעשה הרהורינו שלנו מבלי שתמיד יכולים אנו להציפם על פני השטח . יישר כוח חגית

  3. אורח/ת יעל הגב

    מת אב נולד אלול
    ושוב כרגיל כמו בכל אחת מכתבותיך הנפלאות נגעת בנושא העדין והלא פשוט.לקראת עשרת ימי תשובה חשבון נפש לכל אחד ואחת להביט בך פנימה ובאחר בחוץ.

  4. נעמי הגב

    אכן, תחושה של אלול באוויר….
    אמנם החוץ עוד מהביל, אבל החגים המוקדמים השנה כבר בפתח, והתחושה כבר כאליו בסתיו… היטבת לתאר חגית את “תחושת אלול” שלך, האישית, והרחבת את הנפש בסובלנות וברצון ללמוד ולהכיר את האחר והשונה. מקסים, תודה!

  5. ש.ג. הגב

    הבעייה היא לא לדעת מאיפה באנו
    אלא לדעת לאן נלך…

  6. אורח/ת הגב

    יש לי תחושה שהדתות השונות מחמיצות את המטרה שלהן
    הדתות השונות מפרידות בין אדם לאדם, יוצרות בידול והתנשאות מ”אנחנו הכי טובים ועד… אנחנו נהרוג אותך כי נולדת לדת אחרת”.
    כתוצאה מכך נוצרות מלחמות דת בין הצלבנים / נוצרים למוסלמים והיהודים תמיד היו שנואים על כולם.
    כולנו בני אדם, כולנו נולדנו ערומים וכולנו נמות ערומים וכולנו בלא יוצא מן הכלל נהפוך לקומפוסט (אפילו שזה לא תיאור ממש אסתטי, אבל תסכימו איתי שזו המציאות).
    אני לא חושבת שאלוהים התכוון לכך (קטונתי מלדבר בשמו). אבל לא נראה לי שבשם האינקויזיציה הנוצרית אפשר להרוג אנשים רק כי כמה כמרים החליטו מי כופר ואת מי מעלים על המוקד.
    לא נראה לי שאלוהים התכוון שבג’יהאד צריך להרוג את כל מי שלא מוסלמי.
    ולא נראה לי שזה נכון “להרוג יהודים” רק בגלל שהם יהודים.

    הדתות מלכתחילה הביעו עקרונות אוניברסליים של אהבת אדם וטבע, אבל הפרשנות שלנו כאנשים הכניסה את האגו שלנו ואת החולשות האנושיות שלנו ולכן זה נראה כפי שזה נראה.

    האמת, לא צריך ללכת רחוק, מספיק להסתכל ולראות את מלחמת היהודים ביהודים בכפר הישן שלנו בשביל להבין שנשארנו באותו מקום. שום השכלה, תעודות ותארים לא הצעידו אותנו קדימה לכיוון של סובלנות וקבלת האחר.

    ואהבת לרעך כמוך, כנראה נשאר עדיין מיתוס.

  7. וליד ולי הגב

    שלום מאושו כשהנעל מתאימה
    מעניין מאד השקפת עולמך .
    יהיה מעניין להמשיך בשיחות הנפש

  8. אורח/ת ישר הגב

    אלוא חודש הסליחות
    שמע בני מוסר אביך,ואל תטוש תורת אמך.תתנהג תמיד לדבר כל דבריך בנחת לכל אדם ובכל עת…כך כתב באיגרת לבנו הרמב”ן…אם רק נדע,אם רק נדע לדבר בנחת רוח ובנעימות,גם אי הסכמה לדבריו של האחר יכולה להיות בהבנה,בהבנה שיש דעות אחרות שהן מנוגדות לדעותינו,וכי זוהי זכותו הבסיסית של אדם להיות שונה מאיתנו ולא מסכים לדעותינו.אינני גר בכפר,אך בין השורות מבין אנוכי כי ישנן מחלוקות בין תושבי הכפר.ואך טבעי הוא הדבר.”נצור לשונך מרע”למען יאריכון ימיך על פני האדמה…הד’ סולח לבני האדם על מעשיהם ועל חטאים שעשו כלפיו…לזה נועדו בקשת הסליחות. אך דבר אחד אינו יכול הד’ לעשות, לסלוח על חט שחטאנו בין אדם לחברו,ועל חברו לומר:סלחתי.זאת יכול לעשות איש לרעהו,לבקש סליחה על מעשה לא טוב שעשה מחברו ,או משכנו.אתם המתגוררים שם בגליל,אתם זה אנחנו.ואנחנו זה אתם.כולנו בני עם אחד.אל לנו לחיות בריב ובמדון…החיים קצרים והצלאכה מרובה…חגית כותבת שלום ושלום הוא שכרה…חודש טוב לכולכם…ישר

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן