מן הון להון


יצחק יורש על המחאה החברתית
יורש

על הקלקלה, יוקר המחיה והסולידריות החברתית

כפרניק 6. הון ושלטון מן הון להון

מחאת האוהלים גם לכפר ורדים:

אחרי עמל של שנים אנו חיים ומתקיימים בתוך בועה נפלאה הנקראת ”כפר ורדים“!

עם זאת, אני מאמין שגם פה, בישוב שלנו, שלא כפי תדמיתו, יש כאלו שהגיעו כשהם במיטבם, והיום זה לא בדיוק מצבם…

 

מזה ימים שאני מתלבט אם ואיך להשתלב בגל ההפגנות ומחאות הקוטג‘ (שם סימבולי משותף גם למאכל וגם למגורים)?  ואולי טוב שהמתנתי, כי בינתיים נכנסו למעגל שחקנים ואלמנטים חדשים, ביניהם גם כאלו שהחלו לחלק ציוני גנאי והגדרות למחאה הזו, כאילו שאינה אמיתית ולגיטימית אלא: ”בילוי זמן של מפונקים צפונים, זוללי סושי ונגני גיטרות, שהם לא ממש ובאמת מספיק מסכנים!”. טענה מרושעת שמשמעותה כאילו שרק למי שהוא דפוק ואומלל נואש, יש זכות להתקומם נגד עוולות.

רעייתי ואני נמנים על ברי-מזל שאחרי עמל של שנים, בפרק זה של חיינו, אנו חיים ומתקיימים בתוך בועה נפלאה הנקראת ”כפר ורדים“! אנו בין אלו שאל להם להתלונן. עם זאת, אני מאמין שגם פה, בישוב שלנו, שלא כפי תדמיתו, יש כאלו שהגיעו כשהם במיטבם, והיום זה לא בדיוק מצבם.

לא חשבתי בעבר ואינני חושב היום שבעבודותיי אני משפיע כהוא זה על התנהגות או על המציאות. אולם הרגשתי כמעט חובה להתייחס אל הדברים, ומדרך הטבע, באמצעות המדיה שאני עוסק בה.

האמת היא שבמכלול עבודותיי בנושא ה”ווריאציות על דגל ישראל”, שתחילתם בשנות השמונים (לפני כשלושים שנה), התייחסתי פעמים רבות, לענייני חברה וכלכלה. 

בתערוכות האחרונות קראתי למדור הרלוונטי בשם ”קלקלה“ עם קוף, לא בכף ולא במקרה! הוספתי תת-כותרת: ”מן הון להון“!

עוד בטרם שהחלו ההפגנות האחרונות, קוממו אותי ההכרזות ודברי ההלל של המומחים המקצועיים על הכלכלה שלנו המשגשגת ופורחת. אינני מתמצא בנוסחאות שברומו של עניין, אך מתמצא בחיים!

אני בן דור שחונך להרוויח ולהתפרנס מעבודת עצמו, אבל מבין ועיני לא צרה בצורך ובאפשרויות של עשיית רווחים מיגיעה של הזולת. השאלה היא האם צריך להיות גבול לקלות שבגריפת רווחים מוגזמת.

קיומן של משכורות ענק לראשי גופים ולמנהלים, מול שכר נמוך ומביש של אחרים, חיוניים יותר או פחות בתוך המערכות, הן תופעה לא בריאה, מצב מביש, ומסוכן לכל חברה בכללותה. וודאי שצריך להיות גמול למנהל מצטיין, אבל עד כמה רצויים פערים קיצוניים במערכות, זו כבר שאלה אחרת. המציאות שלנו הייתה חיקוי לאידיאולוגיה, לשיטה ולערכים שהיו נהוגים בארה“ב ואשר נראה שפשטו את הרגל.

עשיית הון בישראל אינה דומה לנעשה בשוויץ הנטרלית הרחוקה מעימותים ומסכנה קיומית. השגת הון בישראל, בכל תחום שהוא, נשענת על המציאות שיצרה החברה שבין בניה יש נדרשים לתת את נפשם לשם הגנה על קיומה ושלומה, מבלי שיהיה להוריהם ואו להם, סיכוי ליהנות מאותם שגשוג ופריחה.

בחברה בריאה צריכים להיות זכות קיום ותנאים ראויים, גם לאנשים פשוטים, לא רק לגאונים למיניהם.

ההתבטאויות וההלל של מומחי הכלכלה על ההצלחה של ישראל בתחום לא שכנעו אותי מעולם. האמנתי שלמען בריאותה וקיומה, חברה זקוקה גם לאידיאולוגיה, לאתיקה ולאמות מידה מוסריות.

בעצם כמעט הכל בנושא זה כבר נאמר באיזה שהם מקום או נסיבות ואין צורך להוסיף. אולי פרט לעובדה התמוהה שמשום מה, הבנקים ובעיקר רשתות המזון הגדולות, כמעט שאינם מוזכרים כמי שיש להם חלק משמעותי והשפעה על מחירם המוגזם של מוצרי הצריכה, מה שמהווה את נושא המחאה.

כאמור, במשך שנים התייחסתי לנושא, בצורה, בחומר, בצבע ובמילים. לא יצרתי עכשיו עבודות חדשות בנושא, לא שילבתי את צורת אוהל, כפי שמתבקש צורנית בתוך מגן הדוד של הדגל. רק הוספתי מעט פריטים בעבודות ישנות שנעשו בעבר, כשאמירה כזו נחשבה לגישה של פסימיות דיכאונית מיותרת…

 

מבקש להודות לעודד מנהל ועורך האתר, אשר מעודד אותי להציג בפניכם, את עבודותי!

והרי מעט מהרלוונטיות שביניהן

שלכם

 

יורש
 

*********


 

 1988 –  ”פרות קדושות“

מודל קטן בשלושה ממדים שהוצג גם בתערוכה במוזיאון ישראל בירושלים: הפרות קדושות כנושאים שכאילו אסור לבקר אותם. (עבודה שבממדי ענק הייתה זוכה לכותרות). נושא הביטחון, המגזר החרדי ( נושא עיניו השמימה ועם ישיבות היונקות ממנו) והבירוקרטיה…


 

כפרניק 1_%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA%20%D7%A7%D7%93%D7%95%D7%A9%D7%95%D7%AA%20-1 מן הון להון

 

 

***

 

1988 – ”משרד האוצר“

מתוך ספר מאותה שנה. עם תוספת עכשווית של עגלת קניות ריקה והפוכה.

 

כפרניק 2_%D7%92%D7%A8%D7%A3%20%D7%90%D7%95%D7%A6%D7%A8%20 מן הון להון


 

***

 

 

1988- ”משרד הבריאות“

מאותו מקבץ, אלא שבזמנו נעשתה העבודה בלי שום רמז של ביקורת. ואילו היום, עקב התחלואים והמתרחש במערכת הבריאות הכל קיבל משמעות סמלית חדשה !

 

כפרניק 3_%20%D7%9E%D7%A9%D7%A8%D7%93%20%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%95%D7%AA%20-1 מן הון להון

 


***

 

2004 – ”העשׁירון התחתון“

דברי ההלל על השגשוג הכלכלי מקוממים אותי . בעבודה, הגרף בנוי מהמילה עשׁירון עם שׁין כמו ”עשׁיר“, ולא עם שׂין מהמושג ” עשׂר “….

 

כפרניק 4_%20HAASHIRON%20%204_%20%20-1 מן הון להון

 

 

***

 

2004 – ”HomeLess“ = ”חסר-בית“.

המילה ”בית“ נבחרה כנושא לפרויקט משותף של אמנים מבלגיה עם אמני כפר-ורדים. חשתי אי-נוחות להשתעשע ולהתחכם גרפית עם המושג, מתוך ביתי החם והנוח בכפר ורדים. על רקע עיתונים ישנים, כפי שחסרי בית מתעטפים בהם (העיתונים עם דו“חות הבורסה). יצרתי חור במקום המילה ”בית“ כביטוי להעדר/חסר בית.

כפרניק 5_%20%D7%97%D7%A1%D7%A8%20%D7%91%D7%99%D7%AA%20%20 מן הון להון

***

 

2005 – ”הקשר שבין הון ןשלטון“.

עוד ועוד פרשיות שחיתות נחשפות, המילה ”הון“ בצבע זהב, המילה שלטון נטמעת בה כשהקשר ביניהן קשה להבחנה ברורה, כפי שהדבר במציאות.

כפרניק 6_%20%D7%94%D7%95%D7%9F%20%D7%95%D7%A9%D7%9C%D7%98%D7%95%D7%9F מן הון להון
 

 

***

 

 2006 / 2011  – ”חבלעלאזמן“:

על רקע מונחים שהשתרשו בחברה כמו ”ארץ נהדרת” ו”חבל על הזמן” כציון של איכות ב“הפוך על הפוך“ = עשיתי שימוש במונח במשמעותו הישנה כתיאור לשיבוש באידיליה שבה תוארה המדינה, המשבר והאירועים הנוכחיים.

 


כפרניק 7_%20%D7%97%D7%91%D7%9C%D7%90%D7%9C%D7%90%D7%96%D7%9E%D7%9F%207_%20%20 מן הון להון

 

***

 

2006 / 2011  – ”פתאום קם אדם “

= ביטוי לשיבוש והקרע בחברה. המגן דוד משני חלקים משולבים אבל שונים זה מזה, האחד כפירמידה ששיאה מוזהב והשני כהה בחלקו שחור.

כפרניק 8_%20%D7%A4%D7%AA%D7%90%D7%95%D7%9D%20%D7%A7%D7%9D%20%20%20%20 מן הון להון

  
  
***

 

 2009 / 2010  – ”מיצחק מילים“ 

 

כפרניק 9_%20%D7%9E%D7%99%D7%A6%D7%97%D7%A7%20%D7%9E%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D%20 מן הון להון

***

 

1988 – ”פריחה במדבר עוין“.

יש בעבודותיי משום בקורת ושלילה, ודווקא לכן אני מבקש לסיים בביטוי של הערכה לכל מה שהושג בארץ הזו , שהוא בבחינת נס בקנה מידה היסטורי: זו עדיין ארץ וחברה יחידים במינם שעל קיומם יש לברך ולהודות ואת איכותם יש לטפח ולשמר. 

 

כפרניק 10_%20%D7%A4%D7%A8%D7%99%D7%97%D7%94%20%D7%91%D7%9E%D7%93%D7%91%D7%A8%20-2 מן הון להון

 

 

תגובות פייסבוק


0 תגובות

  1. אורח/ת הגב

    דניאל, בשלב ג’ מתוכנן אזור תעשיה.
    זה יקדם תעסוקה איכותית.

  2. יורש הגב

    מן הון להון
    מבקש להודות למשבחים ומעריכים,
    מאוד רציתי לשתף אתכם בהגיגים הגרפיים ,
    תודה וגם שבע רצון מכך שנפתח איזהשהו ״ דו-שיח ״ בנושא,
    טיפה תוקפני ולא סובלני לטעמי, אבל מה זה חשוב !
    העיקר שחושבים ומחליפים דעות.

    שלכם

    יורש

  3. מיכל הגב

    אנחנו
    מרגש לראות את העבודות שיצרת עם השנים.כל אחת ואחת מייצגת את התהליך שרובנו מרגישים ועוברים. אני מזדהה ומרגישה חלק מהמחאה שמתרחשת עכשיו. מבחינתי האישית מרגישה שהיא עדיין מתרחשת חרש חרש לעומת העוצמות והכעס שהשלטון/ות מעוררים כבר הרבה שנים.אנחנו הינו דור שקט שנתן לפנתרים השחורים לעשות חלק מהעבודה. אני שמחה שהיום הפנתרים בכל מיני צבעים, הגדרות נפלו והחוות התערבבו.

  4. אביבה זוהר הגב

    יש נביא בעירו
    העבודות הראשונות שלך אקטואליות להיום.
    כל עבודה ופנים רבות לה.
    ממליצה שתעביר כתבה זו לעיתון ארצי או “קלקלי…”

  5. בן עמי הגב

    מחאה זעקה
    אין עליך יורש
    מדהים מיוחד וכואב

  6. אביבה זוהר הגב

    ליורש תודה על הגלויה
    בהתבוננות פנימה,העבודות שלך הן ללא גיל ומביעות את רחשי הציבור הרחב. יש תהליכים המניעים את החברה.
    המחאה וההפגנה של אתמול אומרת הכל.

    ניחנת בכישרון,יכולת בטוי וראיה שבעייני שווי ערך,אם לא יותר ליכולת ביטוי של צייר או עיתונאי הבית של עיתון או אחד מסוגי המדיה.

  7. אורח/ת הגב

    ל-6 תראה לי ילד אחד שמוכן
    להישאר הצפון אחרי צבא?

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן