לא רק בכפר ורדים


כפר ורדים , כפרניק: מאמר בוי-נט בנושא חרדים-חילוניים
מערכת כפרניק

מאמר בוי-נט: חרדים מהשכנים החרדים. המאבקים הבולטים

כפרניק _003_1 לא רק בכפר ורדים

 

"הלכתם בשכונה שלכם ומישהו ביקש שתניחו תפילין? עברתם את פינת הרחוב ונתקלתם בקבוצת תלמידי ישיבה המתנגדים לפתיחת בית הקפה השכונתי בשבת? נראה שצביון השכונה שלכם עומד בפני שינוי". 
 – כך מתחיל מאמרו של עופר פטרסבורג, המתפרסם היום בוי-נט.
 
כפרניק _003_0 לא רק בכפר ורדים
 
למרות שאדם קרוב אצל עצמו, כנראה שמאבקי החילוניים-חרדים אינם רק בכפר ורדים. למאבקים אלו גם השלכות נדל"ניות, ופטרסבורג דן בהיבטים אלו (נדל"ן) של הסכסוכים הדתיים.
המאמר, אגב, עוסק ברמת אביב, חולון, יפו, פתח תקווה וגבעת שמואל.
אף מילה על כפר ורדים…

תגובות פייסבוק


0 תגובות

  1. שרה הייל הגב

    לשם מה?
    עודד למה להכניס כתבה זו?
    לגרום לעוד פחדים ודימיונות?
    בנתיים רק משפחות דתיות נסות על נפשן משנאת החינם שישנה בישוב.
    או שמא הכנסת את הכתבה כי אתה מחפש ריטינג
    וכשאני שלחתי לך כתבה על דברים שהתרחשו בחודש אב תגובתך היתה העניין לא קשור בכפר ורדים?
    איך אתה מוצא קשר לכפר ורדים בפירסום כתבה מYNET?
    האם אי פעם ביקשו ממשהוא בכפר להניח תפילין? או לשמור שבת.
    חשבתי שהשם שלך מאוד הולם אותך עודד שלמות אך לרגע מתחילה לתהות האם הרוע משפיע עד כדי כך על אחרים?

  2. אורח/ת הגב

    שרה יקרה
    שלום לשרה ולגולשים.

    אכן, שרה מעלה כאן סוגיה רצינית ומעניינת המצדיקה, לטעמי, תשובה מפורטת.
    להבדיל מכל מיני טוקבקסיטים אנונימיים ומלאי ריר ומרירות, שרה הופיעה בשמה המלא וגם היכרותנו רבת השנים (לטובה!) מחייבת אותי לתגובה.

    מבלי לנקוט עמדה, הנושא הדתי-חילוני מעיב על שמי כפר ורדים כבר מספר שנים, והיה אחד הנושאים המרכזיים בבחירות האחרונות, כמו גם בשיח הציבורי לאחר הבחירות.

    לכן כשנושא כזה, המשיק לשיח הציבורי בכפר, עולה בעיתונות הארצית, מן הראוי להביאו לידיעת גולשי “כפרניק” מבחינת “הרחבת הדעת” והפרספקטיבה.
    קיבלתי ממספר גולשים לינק לכתבה בוי-נט ובקשה לפרסם. שקלתי והכרעתי.

    בנוסף: עניינים השנויים במחלוקת (למשל, גני השעשועים) הינם ראויים לדיון ציבורי, למרות הכאב והחיכוך. מכאב וחיכוך יכולים לצאת גם דברים נפלאים וחדשים, ואל לנו לחשוש מעימותים (ברמה הנסבלת והמכבדת). לעיתים הדיון, אפילו הקשה והנוקב, יכול להביא בסופו של דבר לריפוי, להבנה ולהשלמה…

    ולבסוף: “ריטינג” איננה מילת גנאי בתקשורת. להיפך! הרי תושבים רבים נעזרים באתר גם לחיפושי עבודה, נדל”ן, עסקים וכו’ (ואני שמח, שרה, שאת עושה זאת לעיתים קרובות). כך ש”ריטינג” יכול לשרת כל מני מטרות. או כפי שנאמר: מתוך שלא לשמה בא לשמה.

    הרי בזכות “הריטינג”, ובין היתר בזכותך, שרה, הפך האתר תוך זמן קצת לכלי התקשורת המעודכן והתוסס בכפר ורדים.

    תודה.
    עודד שלומות, עורך האתר

  3. רפי הגב

    לשרה (ומשהו קטן לעודד)
    ראשית, קראנו את המאמר (את מתארת לעצמך?) בעצמנו בעיתון. אז כך שאנו מגיעים למידע גם בכוחות עצמנו.
    ומה לעשות, וזאת הופכת לעובדה: החרדים משתלטים על כל מה שאפשר בארץ.
    אז את חושבת שאם נפנה מבטנו הצידה, זה ישנה את העובדה? לא נדע מה קורה בכל ערי הארץ החילוניות? לא נדע על השתלטות החרדים?
    אני דווקא חושב שזה ממש כן שייך לכפר ורדים: גם כאן המצב בדיוק כזה. אז את חושבת שאם נטמון ראשנו בחול, זה יועיל לנו? או אולי את חושבת שאם תגידי שזה לא נכון, אז נאמין.
    אז שרה, היי אמיצה, עמדי מול העובדות וקבלי אותן. ואל תדרשי מאיתנו לבחור בדרכך התבוסתנית והמכחישה.
    ואם המשפחות הדתיות רוצות לנוס על נפשן, זה בסדר מצידי. שינוסו ליישובים דתיים/חרדיים המתאימים להן.
    אגב, לאחרונה שמעתי, שגם מעלות, אליה את נסת על נפשך מתחרדת. סיפרה לי זאת משפחה, שנסה על נפשה ממעלות המתחרדת ל…כפר ורדים.
    לעודד: שרה הופיעה בשמה המלא (ולא המלה).

  4. אורח/ת הגב

    באמת, למה לחרחר עוד מלחמה?
    ולמה להוסיף שמן למדורה הבוערת ומכלה כל חלקה טובה.
    אולי קצת שקט מהנושא הזה?
    ריפוי??? לא ע”י התססה נוספת.

  5. אורח/ת הגב

    לשרה הייל – למה לא תקדישי את זמנך למעלות , ותעזבי אותנו במנוחה?

  6. יעל הגב

    ל 7. לא, לא השתגענו. המצב נכפה עלינו שלא ברצוננו
    בראשית דברי אומר שאני סבלנית וסובלנית, ויחד עם זאת, אני נגד התחרדות הכפר בו אני גרה.
    המצב נכפה על הכפר. לפני מס’ שנים הובאו/נשלחו לכאן אנשים ששינו את האיזון העדין ואת כל מה שהכפר ידע עד אז.
    חבל לחזור על ההיסטוריה והסיפורים שכולם מכירים.
    מדוע את או אתה מאשימים את אלה שעליהם כופים? ההתנגדות להתחרדות הכפר היא לגיטימית !
    עדיף היה שבאי בית הכנסת ואלה שהביאו (כן, כך ממש) את גולדפרב ומרינובסקי לכפר, הם אלה שיקחו אחריות, וגם ידאגו להחזיר את המצב לקדמותו.
    בניגוד לך, אני רואה כבריונות לשמה את הבאת הפיגורות הללו לכפר, כדי שיהפכו אותו על פיו.
    אז מה את/ה אומר/ת עכשיו?

  7. קראתי בעיתון הגב

    לשרה
    עודד לא יצר את התופעה הכתובה בכתבה. הוא רק מביא אותה למודעות.
    קראתי את הכתבה בעיתון ידיעות אחרונות. ונאנחתי.
    כפר ורדים לא היה מוזכר שם, אבל קראתי ממש עלינו.
    התעלמות מן הבעיה אינה מעלימה את הבעיה.
    כן, שרה, יש נסיונות השתלטות חרדית גם בכפר ורדים. ואני מודה לעודד שמביא זאת למודעות, בין שאר הכתבות, התכניות הרדיופוניות וכו’ שאנו מוזכרים בהן.
    את קוראת לזה: “פחדים ודימיונות”. לצערי זאת המציאות.
    כל החרדים עימם אני מדבר קוראים לזה: פחד, הפחדה, אין השתלטות חרדית, גזענות, שואה.
    אנחנו מדברים ב 2 שפות שונות, ומנתחים את המצב ואת השלכותיו העתידיות אחרת.
    אז הניחי לנו להתמודד עם הבעיה בדרכנו, ואנו נניח לכם להתמודד עם הבעיה בדרככם (שהיא, אגב, נראית לנו מאוד: לצאת לגור במקומות המתאימים לאורח חייכם).
    רק אל תנסו לשנות אותנו ואת אופי הכפר.

  8. אורח/ת הגב

    תגידו חבר’ה, השתגעתם???
    מה עם טיפה סובלנות?
    אתם מתנהגים כמו בריונים, מה זה צריך להיות.
    משפחות שלא עשו רע לאף אחד בורחות מפה בגלל העליהום ואתם עוד ממשיכים בקרב הזה?!
    פשוט גועל נפש.

  9. אורח/ת הגב

    האם גם בעירית חיפה לא אוהבים חרדים?
    http://www.haredim.co.il/ViewArticle.aspx?catID=1&itmID=1027

    הקרב על בית הכנסת הגדול בחיפה: העירייה דורשת פינוי

    אחרי שחסידי גור ובעלזא הגיעו להסכמה ביניהם על חלוקה במבנה בית הכנסת הגדול בחיפה שעמד שומם ממתפללים, הגיעה תורה של העירייה להתערב. היום הוציאה העירייה צו פינוי והודיעה כי המבנה הוא עירוני ושייך לה. הקרב על המבנה עובר לבית המשפט
    יוסף לוק כתב ‘חרדים’ בצפון
    22/07/09 | 22:45

    אחרי הסיכומים שהגיעו חסידי בעלזא עם חסידי גור על השליטה בבית הכנסת הגדול בחיפה, הגיעה תורה של העירייה. היום הודיע ראש עיריית חיפה, יונה יהב, על התנגדותה הנחרצת להיותם במקום.

    המאבק על השליטה בבית הכנסת הגדול בחיפה, נמשך כבר תקופה ארוכה. היה זה לאחר שמתפללי בית הכנסת הגדול בחיפה, פנו לראשי קהילת בעלזא בעיר, וביקשו מהם לבוא ולקיים את התפילות במקום, זאת לאור הקושי להשיג מניין באמצע השבוע. ראשי קהילת בעלזא, נענו להצעה בחפץ לב, בפרט כשבית הכנסת של החסידות ברחוב חרמון צר מלהכיל את כל המתפללים.

    חסידי בעלזא הגיעו לסיכומים מסודרים עם אנשי ועד קהילת בית הכנסת הגדול, וגם קיבלו את הסכמתו של הנשיא, הרב הראשי הרב שאר ישוב כהן. אז, ביקשו חסידי גור, שהקימו כולל בקומת הלובי של בית הכנסת, לקבל לידיהם את השליטה בבית הכנסת.

    בין שתי החסידויות החל מאבק מתיש וממושך כשבסופו של דבר, יצאו חסידי בעלזא כשידם על העליונה. בין שתי החסידויות הייתה הסכמה שבשתיקה, שאחת לא מפריעה לשניה. הצדדים חזרו לחיים תקינים, לפחות כלפי חוץ, ובית הכנסת הפך להיות שוקק בכל שעות היממה, כשהוא משמש כשטיבלעך מרכזי בעיר.

    בשבועות האחרונים החלו ראשי קהילת בעלזא בהתקנת מערכת מיזוג אויר חדשה, בעלות של מאות אלפי שקלים. כאן החליטה העירייה להתערב. ראש העיר, יונה יהב, שיגר פקחים לבית הכנסת שתיעדו את עבודות ההתקנה. הפקחים פנו לראשי קהילת בעלזא בתביעה חד משמעית להתפנות מהמקום. העירייה גם שיגרה אזהרה חמורה בנושא עם איום משפטי.

    ראשי קהילת בעלזא הארצית הפעילו לובינג למען קהילתם בחיפה. שר הדתות יעקב מרגי וחברי כנסת ממספר סיעות, שיגרו מכתבים נזעמים לראש עיריית חיפה. בכל המכתבים מתבקש יונה יהב לא להתערב בנעשה בבית הכנסת, שהועבר בהסכמת ועד בית הכנסת, לידי קהילת בעלזא בחיפה.

    הפניות ליונה יהב לא עשו עליו כל רושם. היום קיבלו ראשי חסידות בעלזא בחיפה מכתב ובו הם מתבקשים לעזוב את בית הכנסת לאלתר.

    מנכ”ל הקהילה בחיפה הרב אליעזר נחמן מגולל את הפרשה בפני ‘חרדים’: “ראש העיר השתלט על בית הכנסת, למרות שזה לא מבנה ששייך לו. הוא הקים בבניין בית הכנסת הגדול ארכיון לעירייה ומחסן. את משרדי המועצה הדתית, שיכן בעזרת הנשים. זה משהו שהוא עשה מבלי לשאול אף אחד ממתפללי בית הכנסת. העירייה מנסה פשוט להשתלט בכוח על המבנה. ראש העיר הציב בפנינו דרישות חמורות, על מנת שנוכל להישאר בבית הכנסת, אבל הדרישות הן בלתי הגיוניות. אנחנו כאן ברשות ועד בית הכנסת ואנחנו מתפללים ומתפעלים את בית הכנסת, ונמשיך להיות כאן”.

    הרב אליעזר נחמן מדגיש כי הם נשארים בבית הכנסת הגדול לאחר שקיבלו חוות דעת משפטית. לדבריו, “אם ראש העיר לא יגיע איתנו להסדר, נפנה לבית משפט ונוכיח שהוא פולש ומנסה להשתלט בכוח”.

    הרב נחמן גם מאשים את ראש העיר בנקמנות. “הוא מזכיר לנו כל הזמן את העובדה שלא תמכנו בו”, הוא אומר.

    רוני גרוסמן, דובר עיריית חיפה מסר בתגובה ל’חרדים’: “בית הכנסת הגדול של חיפה הוא מבנה שמשרת את כלל האוכלוסייה וחייב להיות פתוח בפני כל. חסידי בעלז השתלטו על בית הכנסת ללא תיאום עם העירייה וללא רשות, תוך ביצוע עבודות הטעונות היתר ועל כן הוצא צו הסילוק”.

  10. אורח/ת הגב

    על מתפללי בית הכנסת לעשות מעשה !
    הם אלה שהזמינו והביאו את גולדפרב לכפר. הוא לא הגיע כרב תמים, אלא כעסקן חרדי (בעל עמותה) המקים מוסדות חינוך חרדיים, מקוואות וכו’.
    מאז בואם של גולדפרב ומרינובסקי לכפר, הכל השתבש, והחלו כאן מאבקים על רקע דתי, שכמותם לא נראו לפני כן בכפר.
    על באי בית הכנסת להפסיק את “כהונתו” של גולדפרב. 
    יש להחזיר את החיים התקינים לכפר.

  11. אבי הגב

    מסכים עם 10
    מסתבר של”אדונים הנכבדים”, החבדניקים, גולדפרב ומרינובסקי, בגלגול הקודם שלהם, לא היו להם עמותות, כי הם לא היו זקוקים להן. ממתי העמותות שלהם פועלות? מתי הקימו אותן? מזמן הגעתם לכפר ורדים.
    מה הדבר מלמד? 2 התמימים, עאלעק, הגיעו לכאן עם תכניות מוסדרות ומתוכננות מראש, ועם דרכי פעולה מוסדרות.
    וכל באי בית הכנסת שטוענים שהשניים לא שייכים למה שקורה עכשיו, לכו ובידקו את הנתונים.
    ואנו, תושבי הכפר, לא ניתן לתכניותיהם לצאת אל הפועל.
    אכן, צודק 10, על אנשי בית הכנסת לתקן את מה שקילקלו.

  12. אורח/ת הגב

    די נמאס מכל ההתעסקות הזאת
    למערכת כפרניק.
    אולי די!!!
    כמה אפשר להתעסק עם הנושא הלעוס והמאוס הזה.

  13. אורח/ת הגב

    חמודה, לכי תקראי על קט-רגל, או נחש צפע. אותנו מענין גורל הכפר!
    ):

  14. אחד שאיכפת לו הגב

    תתעסקי רק בעניינייך הפרטיים. גורלו העתידי של הכפר מעניין אותנו !
    .

  15. אורח/ת יהודי ישראלי הגב

    הנחת תפילין
    האם בגלל מרינובםקי אתנגד להניח תפילין? או לעשות ברית מילה לבני? האם מרינובסקי מייצג את אלוהים שאני אתכחש ובהתלהמות למסורת של עם ישראל?
    לא נגזים ולא נקצין,המסורת חלק מהעבר שלנו וחלק מהעתיד.
    ויש לנו!יהדות יפה ועשירה.
    עם הספר….לא?!

  16. בן נוער הגב

    שאף אחד לא ידבר על עמיחי הוא אחלה של בנאדם ואני יודע את זה
    עליתי איתו לתורה
    עמיחי בן אדם נפלא ללא שום כוונות רעות
    ואולי תפסיקו כבר תהתעסק בזה
    הכפר לא יהפוך ליהיות דתי
    אבל מה זה מפריע שיש פה מקווה
    ומה זה מפריע שיש פה בכפר דתיים?
    הכפר הזה מידרדר מרגע לרגע

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן