לקראת כנס הגליל במרכז בעכו

פרופ' אסנת עקירב לקראת הכנס ב-14/10/21: להקים נמל תעופה בינלאומי בצפון, תחברה ציבורית יעילה ופתיחת אוניברסיטה בגליל


 

הגיע הזמן לשים את הגליל במרכז ולצמצם פערים: משילות יציבה ומספר עוגני פעולה יזניקו את הצפון קדימה.

“כמעט חמישית מאוכלוסיית ישראל מתגוררת בצפון, חבל הארץ השני בגודלו במדינה, אך כמעט בכל תחום המדדים בו הם הנמוכים ביותר. אחרי שנים של חוסר יציבות שלטונית, כעת ניתן בכמה צעדים לחולל תוך חמש שנים מהפכה”, אומרת פרופ’ אסנת עקירב, ראשת המכון לחקר הגליל, אשר תציג את הנתונים והפערים בפני מקבלי ההחלטות בכנס “הגליל במרכז” שייערך ב-14 באוקטובר בהיכל התרבות החדש בעכו.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-10-03-at-10.24.47-scaled לקראת כנס הגליל במרכז בעכו
פרופ’ אסנת עקירב, ראשת המכון לחקר הגליל. צילום יחצ

 

 

“נתחיל מהבעיה הבסיסית והמייצגת ביותר”, אומרת פרופ’ עקירב תושבת כפר ורדים. “נתונים! הממשלה לא אוספת ולא מנתחת נתונים עדכניים שמועברים אליה בנוגע לגליל. לא ניתן לבנות תכניות ארוכות טווח, לקבל החלטות ולמדוד את השפעותיהן כאשר אין מסד נתונים עדכני השוואתי להתחיל ממנו. אנו מתחננים למשרדי הממשלה לקבל נתונים למדד הגליל 2021 –  ולא מצליחים לקבל נתונים עדכניים יותר משנת 2019, עוד לפני פרוץ הקורונה. זוהי תוצאה ישירה של בעיית משילות מתמשכת, חוסר מעקב והזנחה”.

לדברי פרופ’ עקירב, מחוז הצפון עתיר הפוטנציאל וההון האנושי סובל מפער עצום ביחס לשאר המחוזות במדינה בכל היבט: חינוך, השקעות ותעשייה, תחבורה, תעסוקה, רפואה ועוד.

כמעט 17% מאוכלוסיית המדינה מתגוררת בצפון, מחציתה מיעוטים לא יהודים, וייתכן שזו הסיבה לאפליה בתקציבים ובהשקעות. בכנסת הנוכחית מכהנים  23 חברי וחברות כנסת מהגליל, נציגי כל סיעות הבית. זהו מספר חסר תקדים המהווה הזדמנות למהפך בר השגה.

 



 

 

כדי להבין את הפערים, שולפת פרופ’ עקירב כמה נתונים השוואתיים:

בתחום התעסוקה – שיעור השתתפות בכוח העבודה במחוז צפון עמד בשנת 2019 על  59% (כשהממוצע הארצי הוא 63.5%), לעומת 62% בחיפה, 69.9% במרכז, 68.8%  בתל אביב, 61% בדרום, ובאיו”ש 68.9%. המחוז היחיד ששיעור התעסוקה בו בשנת 2019 היה נמוך ממחוז צפון היה מחוז ירושלים- 52.1%,  אך זהו שיעור תעסוקה הנובע מהרכב האוכלוסייה במחוז (חרדים שלא עובדים ותושבי מזרח ירושלים שלא מועסקים). 40% מהמועסקים במחוז צפון עוסקים בענפי כלכלה הכרוכים בעבודה פיזית קשה, בעוד שבמחוז תל אביב שיעור המוסקים בעבודה פיזית  עומד על 21% ואילו במחוז דרום 34%.

 

כפרניק 443564345-scaled לקראת כנס הגליל במרכז בעכו
השתתפות בכח העבודה לפי מחוזות

 

 

שיעור הזכאות לבגרות לשנת תש”פ עמד על 76.1% במחוז צפון, 82.1% במחוז חיפה, 86.1% במחוז מרכז, 82% במחוז תל אביב ו- 77.8% במחוז דרום. גם כאן, המחוז היחיד ששיעור הזכאות לבגרות היה נמוך בו  ממחוז צפון הוא מחוז ירושלים עם 72.4%, שוב בשל מאפייני האוכלוסייה החרדית.

 

 

כפרניק 445466-scaled לקראת כנס הגליל במרכז בעכו

 

 

גם בשיעור הזכאות לבגרות 5 יחידות  באנגלית לשנת תש”פ נשמר הדפוס בין המחוזות: 50% צפון, 60.8% חיפה, 67.8% מרכז, 68.1% תל אביב, 63.5% ירושלים ו- 52.9% דרום.

 

כפרניק 4434345666-scaled לקראת כנס הגליל במרכז בעכו

 

 

תמונה כמעט דומה רואים בשיעור הזכאות לבגרות 5 יחידות במתמטיקה לשנת תש”פ לפי מחוזות: 19.8% צפון, 23.8% חיפה, 27.7% מרכז, 27% תל אביב, 22.2% ירושלים ורק מחוז דרום נמוך ממחוז הצפון עם 19.2%.

 

 



 

“כדי לסגור את הפערים ולשנות את התמונה לא צריך להמציא את הגלגל” אומרת פרופ’ עקירב, “הבסיס קיים. די בבניית תכנית של 4-5 עוגני פעולה ממשלתיים לחמש שנים, ואנו נחזה במהפכה של ממש, מהפכה שהיא אינטרס לאומי ממדרגה ראשונה בהתחשב בצפיפות האוכלוסין ויוקר המחיה במרכז”.

על אילו עוגנים מדובר?

“תחבורה ציבורית ונמל תעופה בינלאומי – גשר לתעסוקה ותיירות. ללא תחבורה ציבורית יעילה, גישה בינלאומית ותשתיות כבישים לא ניתן לייצר פיתוח וצמיחה! הבדיחה המקומית אומרת שאנחנו צריכים להגיד תודה לחיזבאללה, כי רק אחרי מלחמת לבנון השנייה סללו כבישים נורמליים בגליל. לא לשימוש התושבים חלילה, אלא כדי שאפשר יהיה להעלות את כוחות הביטחון במהירות לאזור”.

“כל מערך התחבורה הציבורית בצפון סובל מחוסר יעילות, חוסר תדירות וחוסר סנכרון ההופך אותו לבלתי רלבנטי. אוטובוסים מגיעים פעם בשעה או שעתיים במקום כל 20 דקות, ולכן גם הביקוש נמוך ולא כלכלי. הגדילו את ההיצע ויהיה גם ביקוש. יש למפות את כל הערים המרכזיות בצפון ולרשת אותן במערך הסעות של אוטובוסים, מיניבוסים, רכבות ורכבת קלה בתוכנית אב מחוזית מתוכננת ומסונכרנת בין כל הישובים.

“כמו כן, יש הכרח להקים נמל תעופה בינלאומי לצפון אשר ישנה מקצה לקצה את תמונת התעסוקה והתיירות. הגליל הוא מרכז עולמי של מקומות קדושים לנצרות. לא ייתכן שדבר כה משמעותי עבור כלכלת האזור והמדינה אינו זוכה לטיפול ממשלתי הולם. נמל תעופה בינלאומי יזניק את תיירות הדת למחוזות שלא הכרנו ויספק עבודה ל-50,000 איש”.

 



 

 

פרופ’ עקירב מציינת כי אין בכל הגליל אף לא אוניברסיטה אחת. לדבריה, אוניברסיטאות חדשות מוקמות במרכז ובדרום, אך לא בצפון. אוכלוסייה של מיליון וחצי איש נאלצת לשלוח את ילדיה ללמוד במקומות אחרים ומגדילה את סיכויי ההגירה שלהם מהצפון.

“גם כאן”, אומרת פרופ’ עקירב, “לא צריך להמציא את הגלגל, הבסיס כבר קיים. סגל מצטיין וכוח אדם איכותי המגיש מחקרים ומגיע לפרופסורה במכללות. בכל ניתוח של פיתוח כלכלי אזורי, אוניברסיטה מקומית היא עוגן הכרחי המושך אוכלוסייה, משאיר את הצעירים ומהווה כוח מניע לתהליכים אזוריים”.

לדבריה, גם בחינוך הקדם אקדמי יש הרבה מה לעשות. הקורונה טלטלה לא רק את עולם התעסוקה אלא גם את עולם ההוראה. הגבולות הפיסיים נפרצו, וניתן להשתמש במערכת החינוך בגליל כפיילוט מהפכני שיזניק אותה אל המאה ה-21. למידה בטבע, למידה עם מורים מצטיינים והוראה לתלמידים ללא תלות במקום המגורים. במחוז הצפון אחוז התלמידים לחמש יחידות במתמטיקה נמוך יותר ממקומות אחרים – זה ניתן לשינוי ע”י ניעור המערכת והתאמתה לדרכי למידה חדשות ע”י השקעה ממשלתית.

“הכל בר השגה, התשתיות קיימות”, אומרת פרופ’ עקירב. “התקציבים אינם כאלו שהממשלה לא יכולה לעמוד בהם, בהתחשב בתקציבים שהיא מקצה למקומות אחרים. נדרש רק לאסוף את הנתונים, לעשות את החיבורים ולטוות את החזון המעשי ממנו יזנק הצפון להיות מה שהוא ראוי ויכול להיות – גאווה לאומית ואבן שואבת לטובי האנשים”.

 

כפרניק 443556780098-scaled לקראת כנס הגליל במרכז בעכו
הגליל במרכז, 14 באוקטובר 2021 בעכו

 

כנס הגליל במרכז ייערך ב- 14.10.21 בהיכל התרבות בעכו בהשתתפות חברי כנסת, שרים, תעשיינים, אנשי אקדמיה ובריאות, פעילים במגזר השלישי ובכירי הכלכלה והחברה באזור הצפון.

בכנס  ידונו המשתתפים בדרכים לקדם את הגליל כאינטרס לאומי ראשון במעלה ע”י יצירת כוח צפוני חזק ומוביל בממשלה ובכנסת, יוצגו בו תכניות עבודה ויינתן דגש מיוחד על תחומי התחבורה, הבריאות והכלכלה.

לאתר ההרשמה לכנס: https://galil.forms-wizard.biz/

 

 




2 תגובות

  1. אינשאללה בית חולים בקריות ואוניברסיטה בגליל | כפרניק הגב

    […] בהמשך הכנס הציגה פרופ’ אסנת עקירב, ראש המכון לחקר הגליל במכללת גליל מערבי נתונים מדאיגים על פערים גדולים בבריאות, בתעסוקה, בשכר ו… […]

  2. תהיו בריאים | כפרניק הגב

    […] נתונים קשים על מצב הבריאות (תעסוקה, חינוך ועוד) בגליל: פרופ’ אסנת עקירב בעכו ואיש הטלוויזיה מתן חודורוב […]

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן