חדש בכללית: אשפוז פסיכיאטרי בבית

ד"ר טטיאנה ז'לוז'ין, מנהלת בריאות הנפש במחוז חיפה וגליל מערבי: 11 מטופלים ראשונים, צמצום אשפוזים חוזרים


 

סוף לאשפוזים חוזרים והידרדרות שניתן למנוע – מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית הקים מערך אשפוז בית פסיכיאטרי המסייע לצמצום אשפוזים חוזרים והדרדרות המטופלים. הצוות פוגש את המטופל בביתו ונותן מענה מקיף לכל אורחות החיים.

כבר שנים רבות שבעולם הרפואה מכירים את הדלת המסתובבת וריבוי האשפוזים של מטופלים פסיכיאטריים ובכללית מחוז חיפה וגליל מערבי החליטו להרים את הכפפה וליצור שינוי מהותי – לספק פתרון של אשפוז בית פסיכיאטרי. האשפוז הייחודי נועד לצמצם אשפוזים חוזרים בבתי החולים ולחזק את קשרי המטופלים עם הגורמים השונים בקהילה, דבר שיקנה להם איכות חיים.

 

כפרניק 111221879877-scaled חדש בכללית: אשפוז פסיכיאטרי בבית
דר טטיאנה ז’לוז’ין ורינת בסל – אשפוז בית פסיכיאטרי

 

 

ד”ר טטיאנה ז’לוז’ין, מנהלת מערך בריאות הנפש במחוז חיפה וגליל מערבי של כללית: “אשפוז הבית מיועד למטופלים שלא יוצאים מהבית, לא יוצרים קשר עם גורמים בקהילה ויש להם אשפוזים חוזרים. השירות מיועד לבני 18-60 עם אבחנה פסיכיאטרית ידועה או כשהם נמצאים במשבר ראשון ואינם מגיעים למרפאה ולטיפול. עוד קריטריון חשוב הוא שיהיו גורמי תמיכה – בני משפחה שיוכלו להיות אנשי הקשר במידה ותהיה החמרה”.

“הצוות הנו רב מקצועי ומורכב מרופאים, עובדים סוציאליים וצוות סיעוד – אח או אחות, שמגיעים יחד לבצע הערכה ראשונית. לאחר מכן מתקבלת החלטה על תכנית הטיפול שיכולה לכלול טיפול תרופתי, טיפול סיעודי, הדרכות לאורח חיים בריא, סדר יום, מיצוי זכויות וסל שיקום. אנחנו רואים את המטופלים בבית, אנחנו מבינים את הצרכים שלהם ויכולים לקשר אותם לגורמי הרווחה או למרפאה ראשונית אם הם זקוקים לכך. לפעמים מדובר על אנשים שלא עשו בדיקות דם שנים רבות וצריך לבדוק את המצב הבריאותי הכללי שלהם”.

השירות החדש שיצא לדרך לאחרונה ייחודי לכללית במחוז חיפה וגליל מערבי, המטופלים מגיעים דרך רופאי המשפחה ולדברי ד”ר ז’לוז’ין כיום יש כבר 11 מטופלים שנמצאים בלב התהליך: “אנחנו רואים כיצד המשפחה מרגישה הקלה, שסוף סוף מצאו פתרון, גם מרופאי המשפחה אנחנו מקבלים משובים שהם ניסו המון זמן להביא את המטופלים לטיפול ללא הצלחה, וכמובן שכל אשפוז נוסף של אותו אדם לא תורם לו”.

ד”ר ז’לוז’ין מסבירה שבכל העולם הרפואה עוברת להתערבות ביתית: “עצם זה שמישהו מגיע לביתו של המטופל, מתעניין ומדרבן לפעילות, הוא מגייס אותו לצאת מהמיטה ולעשות דברים בסיסיים. כמובן שמדובר בתהליכים ארוכים, ובתוכנית שלנו יש איזון תקופתי”.

 



 

 

מי שאמון על ההקפדה בלקיחת התרופות ועל תפקודי היום יום הם האחים והאחיות הסיעודיים. רינת בסל, מנהלת הסיעוד המחוזית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, מסבירה שלאחר ההערכה הראשונית, הצוות מתייחס לכל תפקודי היום יום.

מיכל אידלמן אחות מרכזת בריאות הנפש במחוז מספרת על בית אליו הגיעו לאחרונה, שם שני אחים עם אבחנה פסיכיאטרית חיו בהזנחה קשה, התערבות הצוות תוך סיוע מאחד מבני המשפחה הובילה לייצוב מצבם והחזרת הבית למצב תפקודי.

“המסלול הוא לשלושה חודשים, העובדת הסוציאלית מבצעת שיחות ותרפיה, הרופא מפקח על ההליך והצוות הסיעודי מיישם את תוכנית הטיפול”, מסבירה בסל. “אנחנו הולכים עם המטופלים לקופת החולים כדי שהצוות יכיר אותם, שהקשרים שלהם בקהילה יתחזקו וכדי שיוכלו לעשות עליהם מעקב, לא רק על מצבם הפסיכיאטרי אלא גם אחר התחלואה הנוספת שלהם. במקביל אנחנו נותנים למטופלים משימות תפקודיות, מתאימים את אותן משימות ליכולות המטופלים ולומדים את שיתוף הפעולה שלהם, צעד אחר צעד.

“הטיפול הייחודי מאפשר למטופלים ליהנות מהצוות המקצועי של כללית, כמו גם מהצוות הסיעודי בעל הניסיון הנרחב וההכשרה הייעודית. כשאנחנו ניגשים לתיק הרפואי אנו רואים את התחלואה הכוללת ומעניקים טיפול מקיף, צריך לזכור שתחלואה פיזית יכולה להוציא את אותם מטופלים מאיזון, לכן הטיפול בה מונע  סיבוכים של תחלואה כרונית נלווית ומכניסה את המטופלים למסגרת מעקב. זו אוכלוסייה מוחלשת שלא תמיד מקבלת את המענה המתאים בקהילה, אנחנו מלווים אותם גם במצב הסוער שלהם ומאפשרים להם להיות בסביבה הטבעית הראויה להם כשהם מוקפים בגורמים תומכים”.

בסל מספרת שהליווי הוא גם למשפחות המטופלים: “המשפחות משלמות מחיר גבוה, זו מורכבות גדולה מאוד עבור המשפחה והם עלולים להישאב לחוסר היכולת להתמודד, לכן אנחנו כאן גם עבורם להתייעצות”.

במקרה אחד, כך היא מתארת, הגיעו לביתו של מטופל פסיכיאטרי ומצאו בן משפחה מבוגר מאוד במצב של הזנחה: “הצוות דאג לקשר אותו עם הגורמים המתאימים, אנחנו כאן עבור כל הבית ואנחנו משמשים כעיניים נוספות שרואות מה המצב של אותו מטופל, בין אם מבחינה פסיכיאטרית ובין אם בביתו, מול משפחתו ומול בריאותו הכללית”.

 



 

רונן נודלמן מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי של כללית מסכם ומברך על ההצלחה בזמן קצר מרגע הפעלת השירות: “שירות אשפוז הבית הפסיכיאטרי מצטרף לשירות האשפוז הביתי האקוטי שהתחלנו להפעיל במחוז בשנה האחרונה וביחד משלים את המענה עבור מטופלים הזקוקים לשירות רפואי ונחסך מהם הצורך להגיע לאשפוז בבתי החולים. השירות ניתן לראשונה בכללית ע”י עובדי המחוז, צוות רב מקצועי, מיומן שעבר הכשרה ייעודית ועובד בשיתוף פעולה למען שיפור איכות החיים ובריאותם של המטופלים הזקוקים לטיפול ומעקב פסיכיאטרי ונמנעים מלקבל אותו. אני שמח לראות שיש היענות מצד המטופלים וכי הם ובני משפחתם שבעי רצון מהשירות”.

 




השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן