אפרת פלדמן: ילד במלחמה

ספר ביכורים של אפרת פלדמן, תושבת כפר ורדים * אשת חינוך, זמרת ומדריכה במוזיאון. עכשיו גם סופרת * "מאמינה גדולה בהורות"


 

בתזמון מפתיע יוצא לאור ספר הביכורים של אפרת פלדמן: “ילד במלחמה – בלי להסב מבט”.

אפרת פלדמן, בת 56, תושבת כפר ורדים, אשת חינוך, מדריכה במוזיאון לוחמי הגטאות, זמרת ושחקנית – עכשיו גם סופרת, לאחר פרסום ספרה המאגד סיפורי חיים עלילתיים ותובנות מעשיות לכל אדם, ובמיוחד להורים אשר להם ילדים במערכות החינוך השונות

הספר ארוג שתי וערב: זיכרונות, סיפורים שאירעו וכאלה מפרי הדמיון, עם תובנות חיים ניתוחיות – דבר המייצר ספר מיוחד במינו.

בין המקרים והתובנות, הקורא יילקח אל נקודות מבט בשלבים השונים בחינוך ילדנו: מנקודת המבט של הילד, של ההורה ועד נקודת המבט של הצוות החינוכי. מנקודת המבט ה’ממווארית’ של הכותבת ועד הכתיבה מנקודת המבט ה”ביקורתית-מקצועית” ממרום שנות ההורות והקריירה החינוכית,  בכנות, מקוריות ופתיחות.

 

כפרניק FF1-scaled אפרת פלדמן: ילד במלחמה
אפרת פלדמן: ילד במלחמה

 

מתוך הספר:

“מה חשבתי לעצמי? אמנם היום לא ראיתי את הילדים מהכנופייה האלימה בשטח בית הספר, אך עוד לא הכרתי את כל האזורים בו והייתי משוכנע שהם מתכנסים בפינה כלשהי, מתכננים את ההתנפלות הבאה עלי ועל עוד ילדים. כעסתי מאוד. לא קלטתי שום דבר שנאמר בכיתה על ידי המורים החדשים. כל כך רציתי להרגיש אחרת! כל כך רציתי לפתוח דף חדש ונקי!”.

 

בדרך ייחודית מציעה אפרת פלדמן להורים ולמורים, אל תסבו מבט: “אני משתמשת בסיפור, מציתה דרכו זיכרונות, הזדהות ורגש, ולאחריו מזמינה למחשבות ודיון עלינו כבוגרי מערכת החינוך, על הילד/ה שהיינו וההורה שאנחנו. ומי שרלוונטי עבורו – המורה שאנחנו.

“אני מאמינה גדולה בהורות. בעומק השפעתה על ילדינו, ובהשקעה בנפשו של ההורה ובכלים שיש לו. מאמינה שכולנו נפגעים בצורה זו או אחרת מהיעדר הכלים של הורינו, אבל כהורים לילדים – רוצים לעשות הכול כדי שפגיעה זו תהיה קטנה ככל הניתן, ולא תשפיע על נפשו של ילדנו עד כדי שיתוק וקיפאון. לכן הורים רבים מוכנים ללמוד ולעשות הרבה על מנת להעניק לילדיהם חוויה שונה מזו שחוו, או לשכפל חוויות טובות, כשברור שסגנון ההורות מאוד שונה מדור לדור ומהורה אחד למשנהו.

“יחד עם זאת הספר מבקש להעניק סוג של עמוד שדרה,  סימנים בדרך עבור ההורים, כדי שידעו מתי הם נוהגים באופן זהיר, רגיש ונכון עם ילדיהם, גם אם אין בכך מניעה מוחלטת של חוויות קשות במערכת. המטרה אינה “הפצת” עצות, אלא חזרה אל אותם דברים בהורות שיכולים באופן עקבי לשמש ליצירת סביבה יציבה.”

 



 

 

לדברי פלדמן, נוכחותם של ההורים חשובה תמיד. אך במיוחד בגילאים בהם ההורים ב”שיא הקריירה” וילדיהם בכיתות הנמוכות, אז מעורבותם ביום-יום של ילדיהם חיונית מתמיד. בתקופת הגן ועד כיתה א’ ההורים מעורבים מאוד ומרגישים השפעה ישירה ומלאה על חיי ילדיהם.

החל מכיתה א’, ההורים חשים ירידה בכוחם מול המערכת, ולוקחים צעד לאחור, וחשוב דווקא בתקופה זו לשמור על אותו ריקוד טנגו עדין עם הילדים ועם מערכת החינוך.

פלדמן: “כשאנחנו מזהים שהילד שלנו סובל או חרד ממשהו, נצטרך להגביר את עוצמת המוסיקה או את הקצב בקשר עם המורה. פה נכנס עניין של סגנון. ברור שאני לא מעודדת אגרסיביות או תובענות כלפי המורה. אבל אני בהחלט רוצה לטעת בהורים את ההכרה בכך שמה שהם לא יעשו – אף אחד לא יעשה עבור ילדם. ולכן עמידה מהצד אינה באה בחשבון! היא עשויה להזיק לא פחות מעודף אקטיביות – לא להסב מבט!”

 

כפרניק EFF-scaled אפרת פלדמן: ילד במלחמה
ילד במלחמה – בלי להסב מבט. מאת אפרת פלדמן

 

 

הספר נוגע גם בנושא חרמות והצקות, ואפרת מדגישה:

“זהו לב הספר. מהסיפור ‘ילד במלחמה’ הכל התחיל. הוא גם המנוע העיקרי שהביא אותי להפציר בהורים לשים לב, להיות עבור ילדיהם מה שהם עצמם לא תמיד יכולים. ולא להסב את המבט. וזה אומר עין, אוזן, פה ולב. הכוונה היא בעיקר לכך שנפש ההורה לא תבטל, תכחיש, תעלים. קודם כל עבור הילד עצמו, כמובן, אבל גם עבור המערכת.

“אין לי ספק בכוחה של ההורות, אני מאמינה גדולה באהבה וביכולת שהיא מקנה. כמובן שבין האהבה והיכולת לבין שימת לב יומיומית ופעולה כשיש צורך – נכנסים השגרה והלחצים שהיא מזמנת, הפחד, המורא מפני המערכת, תפיסות שגויות של חברות עם הילד במקום הורות ועוד ועוד.

“אבל כן, אני לגמרי חושבת שההורים רק זקוקים לחיזוק ולאמון ביכולותיהם, על מנת לעמוד לצד ילדיהם באופן מכבד, כזה שמשאיר מרחב פעולה. זה לא ספר הדרכה, אבל יש לי בהחלט תקווה שהוא ייטע מחשבות ורעיונות לכיווני פעולה, ואת השאר אני מאמינה שאשלים בהרצאות ובמעגלי שיח שאני מתעתדת לקיים.

“ניתוח שכלתני לא תמיד עולה בקנה אחד עם הקשר הרגשי שלנו עם ילדנו. אך האמירה היא שזו בדיוק חובתו של הורה – לבדוק היכן עליו לעשות ניתוחים שכאלה, היכן הוא מסוגל להניח את האמוציות ולפעול לטובת ילדו. איני יכולה להגיד שתמיד הצלחתי בזה, אבל בדיוק מהלימוד שלי הייתי רוצה לתמוך באחרים. חשוב לזכור- גם פעולות שמעורבות בהן אמוציות, אפילו כאלה שעלולות להזיק – עדיפות בעיני מאשר קיפאון וחוסר פעולה. אני נוטה להאמין שהורה שיפעל ירגיש הקלה בעצמו, מעצם המעורבות וטיפוח מקומו הראוי של ילדו בסביבה. הקלה שתסייע לילדו.

 

הספר נמצא להשאלה בספריית כפר ורדים

ניתן להשיג את “ילד במלחמה” בחנויות הספרים המובחרות או באתר האינטרנט של הוצאת אופיר.

או דרך המחברת בטל’:  050-6574047

מחיר מומלץ לצרכן 78 ש”ח.

 

 




תגובה אחת

  1. דוח המבקר הגב

    יצא לי לשמוע שני מחברים של ספרי שירה מקריאים מספרים שכתבו והוציאו לאור. לא הגבתי אבל הרגשתי שחסר בשירים משהו שלא ידעתי לזהות. גם אני הוצאתי לאור שני ספרים, שאחד מהם הוא ספר שירים שהיה הספר הראשון שלי שיוצא לאור מאושר כפי שצריך להיות. ואחרי ששאלתי וראיתי הבנתי מה היה חסר לי וזה היה “ברקוד” בדף הכריכה האחורי של שני הספרים שבעולם הספר זה נקרא “דנהקוד”, שניתן לספר שעבר עריכה רשמית של עורך מוסמך שזה אומר שהשירים או הסיפור נמצאו ראויים לדפוס על פי כללים מוסכמים השומרים על איכות הכתיבה. ובאחד המפגשים אני הקראתי את שני השירים שלי מתוך הספר שיצא לאור במסלול הרשמי. מהספר השני שלי שממתין למימון לא הקראתי. ודי הפתיע אותי שעל מדפי הספרייה של כפר ורדים נמצאים ספרים שאין עליהם סימון של ה”דנאקוד”. לתשומת לב הנוגעים בדבר.

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן