במליאת מ.מ. כפר שנערכה השבוע העלתה חברת המועצה מריסה שפר סוגיה מעוררת דאגה באשר להתנהלות המועצה ומחלקת הגביה בחודשים האחרונים.
לדבריה, בשל שינויים בשיטת הגביה (תזכורות טלפוניות לחיוב כרטיס האשראי) – לא התבצע חיוב לתושבים רבים במשך חודשים ארוכים, והם צברו חובות כבדים מבלי להיות מודעים לכך.
חלק מהחובות הנם מעל עשרת אלפים ₪ לכל משק בית – והדבר מטיל עול כבד ובלתי צפוי על התושבים.
ראש המועצה, אייל שמואלי, הסביר כי שיטת הגביה שהיתה מקובלת בכפר במשך שנים איננה תקינה, וכרגע יש כוונה ומאמץ להעביר את כל התושבים להוראת קבע: בבנק (כולל 2% הנחה) או בכרטיס האשראי. לדבריו, שוברי תשלום נשלחים בדואר (שעובד לאט) וחובה על התושבים לבדוק את השוברים.
שמואלי ציין כי המועצה מאפשרת לתושבים לפרוס את החובות שנצברו וכן תחליף את מערכת ניהול הגביה בסמס אוטומטי (למי שלא יעשה הוראת קבע) עם לינק לתשלום מיידי.
שפר הביעה פליאה על כך שהמועצה לא עלתה על התקלה במשך חודשים ארוכים, וכיצד לא נכנסה לקושי תזרימי.
ראש המועצה השיב כי לקח כשלושה חודשים לזהות את התקלה ועוד כשלושה חודשים להפעיל חברה חיצונית לטיפול בגביה. לדבריו, החובות שהצטברו נוגעים ליותר ממחצית (!) ממשקי הבית בכפר ורדים, והמועצה כבר התקשרה לכל בעלי החוב ותאפשר פריסת תשלומים.
ניר שילה ביקש לנסות לפרוס את החובות עד כמה שניתן, ושמואלי השיב שצריך לבדוק חוקית ותזרימית.
במליאה לא דווח היקף ה”בור” התקציבי כתוצאה מהפיגור בגביה, אולם ברור שעומד על כמה מיליוני שקלים.
לאחר הישיבה התקבלה תשובת המועצה: מתוך כ-23 מלש”ח ארנונה כוללת לשנת 2024, נגבו עד יוני (חציון) כ-10 מלש”ח.
(שאלנו עד אוגוסט, אבל זו התשובה שקיבלנו…)
**
בהמשך הישיבה אישרה המועצה פה אחד תב”ר של 500 אש”ח למחסן חירום ישובי: 250 אש”ח משרד הביטחון ו-250 אש”ח קרנות הרשות.
**
המועצה גם אשרה תב”ר של 150 אש”ח לפרויקט רחובות ירוקים במימון קרנות הרשות ברוב של 5:3 (בעד: אייל שמואלי, יואב ניצב, קרו דרוקמן אדיב, איתן היימן ודלית אינהורן. נגד: ניר שילה, מריסה שפר וגילי שחר קרפילובסקי. נעדר: שי זלצר).
טרם ההצבעה אמר שילה כי בעת הזו ראוי לדחות את ההוצאה.
שפר שאלה אם יש תכנית לרחובות הירוקים. שמואלי השיב כי מיועד לנטיעת עצים ובאחריות ניצב והועדה לאיכות הסביבה להגיש תכניות. ניצב השיב כי מיועד לשיקום בוסתנים והשלמות היכן שצריך.
שמואלי גם אמר שיש תקציב לנטיעות והשווה לנחיצות התב”ר לשילוט רחובות שלב א’ ביוזמת שי זלצר. שילה הדגיש כי תב”ר השילוט נולד מצורך דחוף לצרכי ביטחון והתמצאות כוחות פינוי והצלה, וכי זלצר הדגיש זאת בבקשה. שמואלי הסתייג מכך.
בהמשך בחר ראש המועצה שלא להעלות להצבעה את תב”ר השילוט שהיה על סדר היום – וזאת, לדבריו, בשל היעדרותו של זלצר מהמליאה.
**
עוד שני סעיפים שהיו על סדר היום, לא הועלו (נדחו) ב”זכותו” של זלצר: דו”ח מבוקר 2023 ודו”ח רבעון ראשון 2024.
עוד טרם הישיבה כתב זלצר כי הגשת הדו”חות לעיל נעשתה באופן רשלני (שמואלי במליאה: שי צודק בהערותיו).
אחרי שעברתי על הדו”חות הכספים בנספח שצורף לזימון לישיבת המועצה הקרובה, להלן הערותיי:
- הדוח נקרא “דו”חות מבוקרים” אבל לא מצאתי את חוות הדעת של רו”ח שביקר אותו וחתם עליו. נא להעביר דו”ח מלא, כולל חוו”ד הרו”ח וחתימתו.
- הדו”ח אינו כולל תוכן עניינים ודפיו לא ממוספרים. אני לא מכיר צורה כזו של הגשת דו”ח. התוכן והמיספור חשובים כדי שנוכל לעקוב ולהתמצא בדו”ח וגם כדי שנוכל לוודא שלא נשמטו דפים וביאורים.
- בדקתי באתר של המועצה את דו”חות השנים הקודמות 2020-2022 וראיתי שאכן הדו”חות חתומים, הערות הרו”ח כלולות בדו”חות, קיים תוכן עניינים והדפים ממוספרים. איכשהו הדו”ח של 23 “רזה” משמעותית מהדו”חות של 2020-2022. בין היתר ראיתי שחסר למשל ביאור בדבר הנחות הארנונה שהוענקו ב-23 (מופיע בעמוד 30 בדו”ח 2022).
- העמוד האחרון לדו”ח לשנת 2023 (דו”ח לתושב) בכלל לא שייך לדו”ח הכספי המבוקר.
- ככל שלמדתי את הנוהל בעניין, מנהל אגף הביקורת במשרד הפנים אמור היה לצרף מכתב מלווה לדו”חות המבוקרים והחתומים ובו הנחיות לביצוע. אני מניח שהיות ויש לנו עכשיו ועדת כספים, היא זו שצריכה לעיין בדו”חות ראשונה, אחריה יתקיים דיון בדו”חות ובהערות וועדת הכספים במליאת המועצה. אם אני טועה, אבקש לראות את ההנחיות הרשמיות בעניין.
- בהקשר לדיון בדו”ח הרבעוני (רבעון 1), אנחנו עומדים לקראת סיומו של רבעון 3 ולכן אני חושב שאם היתה הצדקה כלשהי לדחייה בהצגת רבעון 1 במועדו (גזברית חדשה וכו’), צריך להזדרז ולצמצם את הפער ולהגיש כבר עכשיו את הדו”ח של רבעון 2 (שאגב, הוא גם נכון יותר לבחינה, היות ואין את סטיית הכנסות ארנונה של אפריל המעוותות את תמונת מצב ההכנסות של רבעון 1).
בהערת אגב, אוסיף, שפניתי פעמיים במהלך השבועות האחרונים לגורמים הרלבנטיים וביקשתי שהתקציב המוצג באתר ושהועבר לידנו, יוצג בפורמט אקסל (כפי שמוגדר בקובץ “הנחיות להנהלת חשבונות ודווח כספי ברשויות המקומיות”) וישמור על המבנה כמו בשנים הקודמות, על מנת שאפשר יהיה לנתחו והסיק ממנו מסקנות.
בנסיבות הקיימות, אני לא רואה אפשרות לדון בדו”חות הכספיים בישיבת המועצה הקרובה.
שי זלצר
**
המועצה אישרה הארכת תוקף גביית היטל שמירה. שמואלי הסביר כי ההיטל מאושר כל שנה מחדש, וכי מיועד לצרכי שמירה בלבד (משק סגור): שכר ורכב של סייר המועצה, ושמירה בלילה דרך קבלן.
**
כן אושרו פרוצדורלית סגירת תב”רים שהסתיימו.
**
נושאים נוספים שהיו במליאת כפר ורדים ספטמבר 2024
2 תגובות
השארת תגובה
בתחילת 2024 הייתי ער לשינוי שחל בנושא גביית הארנונה – לא רק שפסקו התזכורות אלא שלא ניתן להשיג מענה טלפוני במחלקה.
לכן ניגשתי למחלקה והסדרתי את החוב, אלא שאז נודע לי שהעובדת המסורה זה שנים הוחלפה ומאז שינו את הכללים.
ראש המועצה אומר 2 דברים קצת סותרים: מצד אחד שיטת הגבייה הקודמת לא היתה תקינה, מצד שני לקח 3 חדשים לזהות את ‘התקלה’, שהוגדרה על ידו כתיקון שיטת הגביה.
1( אשמח לדעת על מה התושבים משלמים אגרת שמירה אם לכל בעיה שצצה מפנים אותנו למשטרה. על מה משלמים רכב ושכר לבטחון בכפר ?
2) כשחברת הגבייה החיצונית התקשרה לגבות “חוב” ארנונה שהמועצה יצרה, היא לא הציעה 2% הנחה כפי שאייל שמואלי הציע על הכתבה, מדוע ?