פרידה משלמה דה הרטוך


שלמה דה הרטוך ז”ל
אסתי דוד

כיצד ממשיכים החיים בלי שלמה בכפר, במניין המשפחתי, ב״פרלמנט״ שבמרכז, בביתו ובמשפחתו?!

כפרניק dh3 פרידה משלמה דה הרטוך

כיצד ממשיכים החיים בלי שלמה בכפר, בקהילת המניין המשפחתי, ב״פרלמנט״ שבמרכז, בביתו ובמשפחתו?!

 

תודה לך שלמה על כל אשר עשית למען הכלל. על טוב הלב, הנדיבות ועל כל אשר הבאת עמך לכולנו.  

 

 

  נוח בשלום על משכבך איש יקר  

 

 ואנו נישא את זכרונך עמנו ונחסר אותך מאד מאד.   

 

**

ליווינו אותו אתמול בדרכו האחרונה אל בית עולמו, המקום שהוא כל כך מזוהה עמו. קהל של אנשים עצובים, מכבדים ומאד שקטים; איש ואישה שקועים בכאב הפרידה מן האיש היקר הזה.  נדמו שיחות חולין והצבור כולו הצטרף לתפילת "קדיש" לעילוי נשמתו. 

ממקום של כאבי ילדותו בתקופת השואה, הבדידות במקומות המחבוא הרבים שדרכם הועבר בהולנד בתקופת הנאצים, יצא בארץ ישראל לדרך של עשייה, של תרומה למדינה ולחברה. ספור חייו, למי ששמע אותו היה תמיד דוגמא לאדם שלא נכנע לכאב ולעצב, ובחר בשמחת חיים, הומור ומעשים טובים. תמיד מצא את המילים הנכונות כדי להוסיף גוון מעלה חיוך לרגעים של רצינות. איש מאמין תוך כדי בקורת, משל היה לו הרבה מה לומר לרבונו של העולם.

 

 

TixgIrxoKyk

 

 

 

מאביו למד משמעותה של מצוות חסד של אמת ויישם אותה בבית העלמין בכפר במשך שנים רבות. רק בזמן האחרון כשכבר לא יכול היה לעמוד בכך פרש. באיזו מידה של עדינות נפש ידע לדאוג למלא משאלות לב האבלים בדרך בה הם רוצים להפרד מיקיריהם בטקס הקבורה. בהשראתו היה בית העלמין תמיד מקום של שתוף פעולה וכבוד הדדי בין חילונים, מסורתיים ואורתודוכסים, אשר לבטח ימשך גם בהיעדרו,  כל עוד יהיה לכפר בית עלמין משלו.   לא דבר פעוט כלל וכלל.

חשוב להזכיר גם את עשייתו בזכרון השואה. הוא ארח קבוצות של מתנדבים בכפר וגם את חניכי תנועת הנוער המסורתי. ספר את ספורו וענה לשאלות בדרכו המכסה בהומור על דברים שהמח אינו יכול אף לתפוס. והם נשבו בקסמו ולעולם יזכרו.

תודה לך שלמה על כל אשר עשית למען הכלל. על טוב הלב, הנדיבות ועל כל אשר הבאת עמך לכולנו. נוח בשלום על משכבך איש יקר ואנו נשא את זכרונך עמנו ונחסר אותך מאד מאד.

יהא ברוך זכרך!

 

*

שלמה דה הרטוך בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

 


0 תגובות

  1. רנה זמיר הגב

    שלמה דה-הרטוך
    שלמה במילה אחת היה נ-ש-מ-ה. הכרתי אותו לפני שנים בחדר הכושר היָשָן ולא עבר יום שלא נהנינו מחוש ההומור הנהדר שלו ותמיד מצאתי עצמי מסכימה לדעותיו.
    גם בנושא טיפול בנפטרים הוכיח עצמו כאדם רגיש ומיוחד (מענטש).
    כן ירבּו

  2. עופר דוד הגב

    פרידה משלמה
    במהלך ביקור לניחום אבלים, שמענו אתמול מזוגתו, ליאונה, על הסיפורים שמסופרים במהלך השבעה על ידי המבקרים. לכל אחד שהכיר את שלמה, יש סיפור אחד לפחות עליו. אני מבקש ממי שיכול שירשום את הסיפור, האנקדוטה וכל מחשבה או הגיג אחר על שלמה. אנחנו נרכז את החומר וננסה להוציא חוברת לזכרו לקראת יום השלושים לפטירתו.
    את החומר נא לשלוח לעופר דוד
    bambtush@gmail.com
    אשמח אם תפיצו בקשה זו.
    תודה

  3. דפנה דה הרטוך הגב

    חוברת לזכרו
    אשמח לקחת חלק בחוברת. כשישקעו מעט כאבי הלב,אכתוב.
    דפנה דה הרטוך ( dafid18@gmail.com)

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן