יש מתנ”ס


מתנס כפר ורדים. ליאת בלייכר.
עודד שלומות

 

המועצה אישרה פה אחד הקמת המתנ"ס בניהולה של ליאת בלייכר.

כפרניק IMG_4520 יש מתנ"ס

בישיבת מועצת כפר ורדים שנערכה אמש אישרה המליאה פה אחד את הקמת המתנ"ס בשיתוף "החברה למתנ"סים" וכן את מינויה של ליאת בלייכר למנהלת המתנ"ס.

 

ההחלטה התקבלה לאחר דיון ארוך ומתוח. ישראל ברוך, יו"ר אגודת הספורט, ומנחם מרגוליס, ראש שבט הצופים "עפר" – הביעו חששם מהמהלך.

**

 

בפתח הדיון הציג ראש המועצה, סיון יחיאלי, את השלבים השונים בהתפתחות קהילת כפר ורדים ושירותי המועצה (לפני כן אגודת המשתכנים) בתחום תרבות הפנאי – וציין כי עמותת "חוויה" שהוקמה בשנת 2003 (רון מוסקוביץ ראש המועצה) לצורך ריכוז פעילות זו בכפר ורדים, למעשה "שקופה וריקה" בכל הנוגע לניהול מרכזי. לדבריו, למרות ההישגים הרבים בתחומי הנוער, קתדרה, מוזיקה, מועדון הזהב, הספורט וכו' – המבנה הנוכחי הגיע לתקרת זכוכית הניתנת לפריצה על-ידי הקמת המתנ"ס. הוא הסביר כי בעבר החברה למתנ"סים לא הציבה מנהל בשכר, במימון מלא של החברה, בישובים ברמה סוציו-אקונומית כמו כפר ורדים; ומשנפתחה האפשרות, יש לקחת אותה בשתי ידיים. בשלב ראשון מדובר בהחלטה עקרונית על הקמת המתנ"ס, והמבנה (הארגוני! בשלב זה לא מדובר ב"מבנה" עם קירות וגג…) יבחן לאחר שליאת בלייכר, המנהלת הנבחרת, תגבש תכנית.

"קהילת כפר ורדים הולכת וגדלה, ואנחנו לקראת המשך שיווק רחב של מגרשים", אמר יחיאלי. "יש להכיר בכך כי במבנה הנוכחי קצרה ידנו מלתת שירותי פנאי ברמה הנדרשת ולפתח אותם; ולכן ראוי, מבחינה אסטרטגית, להקים מתנ"ס בכפר ורדים".

עוד אמר יחיאלי, כי החששות וחוסר הנוחות מובנים, אולם יש לזכור כי השליטה בדירקטוריון המתנ"ס תהיה של תושבי כפר ורדים (40% נציגי הרשות, 40% נציגי ציבור ו-20% החברה למתנ"סים). כן ציין כי נקבל מהחברה למתנ"סים מימון מלא לשכר המנהלת וכן ידע רב, תכנים, תמיכה ארגונית וכח קניה חזק.

משה חזות, מנהל מחוז צפון בחברה למתנ"סים, הצטרף לדברי יחיאלי, ואמר כי לחברה ממוחיות רבה בבניית קהילות והעצמתן, כאשר אופי הפעילות וסגנונה איננה מוכתב, אלא נעשה על-פי צרכי הקהילה הספציפית.

ליאת בלייכר, שנבחרה על-יד החברה למתנ"סים ובתיאום עם מועצת כפר ורדים לנהל את המתנ"ס, הציגה את עצמה: בת 47, תושבת גילון שבמשגב ואמא לשלושה. במשך 21 שנה עסקתי בניהול מתנ"סים בעכו, ברמת ישי ובמשגב. הקמתי לפני יותר מ-15 שנה את מתנ"ס משגב וניהלתי אותו עד לפני ימים אחדים. התבקשתי על-יד החברה למתנ"סים להקים את המתנ"ס בכפר ורדים, ונעניתי בשמחה ובהתלהבות למשימה כאשר רואה לנגד עיני את איכות החיים בישוב קהילתי בגליל. גם במשגב היו התלבטויות רבות במהלך השנים, ולמדנו שבסופו של דבר המדיניות נקבעת על-ידי הקהילה ואיננה מוכתבת מבחוץ.

 

חברי המועצה ציפי דיקמן (מיוזמות הקמת המתנ"ס), נורית שפירא ועופר כהן, צידדו בחום במהלך. כהן אמר כי למרות ההישגים הרבים במקומות כמו אגודת הספורט ומרכז המוזיקה, גם שם יש מקום נרחב לשיפורים. שפירא ציינה את הצורך להיערך להכפלת מספר התושבים בעשור הבא; ודיקמן ביקשה כי יחיאלי יערוך כנס תושבים ויציג בפניהם את נושא המתנ"ס.

 

 

כפרניק IMG_4518 יש מתנ"ס

 

 

חבר המועצה יורם איילון אמר כי החששות של הגופים השונים לקראת הקמת המתנ"ס, הם מובנים וכי יש לשלב את כולם בהסכמה ולא בכפיה. כן הוסיף, שחבל שלא נעשתה קודם לכן עבודת מטה שהיתה יכולה להפיג חלק מהחששות. כן שאל איילון האם נבדקה התאמת המבנים הקיימים, לסטנדרט שנקבע על-ידי החברה למתנ"סים? מהנדס המועצה, שי קולונימוס, השיב כי למעט הבלון (שאולי גם אותו יהיה אפשר לאשר) – כל שאר המבנים מתאימים לפעילות הנדרשת.

חברת המועצה איריס וקנין שאלה האם תהיה האפשרות לצאת מההסכם במידה ולא יעלה טוב? היועץ המשפטי למועצה, עדי הרטל, והגזבר, אילן עמרם, השיבו כי לא מדובר בחתונה קתולית ובמקרה הצורך ניתן יהיה לפרק את החבילה.

וקנין צידדה בהשארת אגודת הספורט מחוץ למתנ"ס, ואמרה שבמודל המוצע, יהיה קושי גדול בגיוס תקציבים מסוימים המיועדים לאגודות ספורט בלבד.

בלייכר הפריכה אמירה זו, ואמרה שבמסגרת מתנ"ס משגב נערכה פעילות ספורטיבית ענפה, עממית ותחרותית ("קיבלתי את פרס שרת הספורט"), עם כל התקצוב המקובל.

ישראל ברוך, יו"ר אגודת הספורט, אמר כי איננו מתנגד להכנסת פעילות הספורט תחת המתנ"ס, אבל מבקש להמתין עם כך, בשל החשש לפגיעה בפעילות. לדבריו, האגודה נכוותה בעבר בממשק עם "חוויה", והיו גם מתנ"סים רבים שנכשלו – כך שמבקש להמתין עם צירוף אגודת הספורט למתנ"ס. עוד הוסיף, כי לב פעילות האגודה נמצא בספורט התחרותי (כרגע בעיקר בכדורסל ואמנויות לחימה) והאגודה תשמח להעביר למתנ"ס אירועים עממייםת כמו העפיפוניאדה ומרוץ הלפיד.

חזות: הספורט הוא נדבך מרכזי וחיוני בפעילות המתנ"ס, לטובת כל הגורמים.

מנחם מרגוליס, ראש שבט הצופים "עפר" (לאחרונה בשותפות עם צור בשרי), שאל על מידת האוטונומיה החינוכית והארגונית שתהיה לשבט. הוא הביע דאגה מהתערבות גורמים חיצוניים בפעילות.

בלייכר: במשגב פועלות 7 תנועות נוער. עבדנו עם כולן בשיתוף ובסנכרון הדדי. כח הקניה של החברה למתנ"סים ייתן גם יתרון גדול בכניסה לאתרי נופש ובילוי של הנוער והצופים.

בסיכום הדיון, אמר חזות כי החברה איננה "מנכסת" לעצמה נכסים, אלא יודעת לקדם פעילויות וליצור סינרגיות בין תחומי הפעילות השונים.

בישיבה השתתפו גם מספר אימהות  צעירות – יפעת הרץ טברסקי, אורית מוטלינגר, הילה יבין, מיקה רגב והילה לודו – אשר צידדו בחיוניות הפעלת המתנ"ס עם דגש על הגדלת היקף הפעילות, התאום בין כל הגורמים והרצף ההגיוני והנוח.

כאמור, מליאת המועצה החליטה פה אחד (סיון יחיאלי, נורית שפירא, דבירה גזית, ציפי דיקמן, איריס וקנין, יורם איילון, עופר כהן ויואב ניצב. בהיעדרותו של מאיר גרינפלד) לאשר את הסכם התקשרות עם החברה למתנסים ואת מינויה של ליאת בלייכר למנהלת מתנ"ס כפר ורדים.

 

בהצלחה!


0 תגובות

  1. עצוב הגב

    עוד בדיחה כפרית

    הקמת מתנ"ס לא בחנו עם כל העוסקים במלאכה לפני קבלת החלטה כפי שנכתב "עכשיו" נזכר ראש המועצה לבדוק עם כל המפעילים/עוסקים מה עושים ואיך. החלטה אנטי קהילתית לחלוטין. אבל מתיימרים להציג שהמועצה היינה קהילתית . עבודה בעיניים. רוצים עוד תיזכרו בנושא של חגיגת חג הישוב שרוב רובו של הציבור כמעט 80 אחוז רוצים חג ישוב על בסיס כוחות מקומיים והמועצה בשלה. יש לה עודף כסף. מועצה שאינה מקשיבה לרחשי הציבור זוכרים ש"פעם" היה יריד קרמיקה בישוב, אבל בוטל כי אין כסף. תבחנו היטב מי היום חברי המועצה. זוכרים שנשות המאמאנט …..  את ילדי א.ס. המשחקים בליגות כדור סל?….. חשובות יותר מילדי הכפר. וראש המועצה החליט … ,וחזר בו  המילה קהילה לא מוכרת להם ושאתה מדבר עם חלק מחברי המועצה הם "רצים למילון לבדוק" מה משמהות המילה קהילה. כל אחד יוסיף את מה שהור ראה ושמע ונקבל מגילה כאורך הגלות על ניפלאות המועצה שנה טובה לכולם

  2. האופימי הגב

    מתנס בא לכפר
    יש בכפר הרבה גופים שמתעסקים בחינוך לא פורמלי ובתרבות.
    השאלה מי יהיה בתוך העגלה הזאת ?
    החוגים של הילדים שלנו אחרי הצהריים?
    בית ספר למחול ביד ליד? בית המוזיקה? הספורט ? מאמנט?
    קתדרה? 50+-הספריה ? הגיל הרך? נועם ? צופים?
    מה תעשה המועצה אם יהיו כאלה שלא ירצו להיות מתחת הכובע של מתנס? יכריחו אותם ? או יהיו כאלה שיהיו בפנים ויהיו כאלה שיהיו בחוץ ?
    האם העובדים במועצה שעל הכובע שלהם רשום תרבות יעזרו לה?
    לציפי דיקמן יש לה כוונות טובות.נקווה שזה יצליח.
    וגם צריך שיהי סוף סוף בית למתנס כמו בהרבה מקומות בארץ.

  3. תודבת מודאגת הגב

    החלטה אומללה
    כפר ורדים הינה על 4000 תושביה… הינה שכונה קטנה מאוד בכל עיר אחרת, תפקיד כמו ראש אגף חינוך יכול להכיל את הפעילות הבלתי פורמלית בכפר , אין צורך ב”גורם חיצוני” שיגזור קופון על החוגים וישלם פרוטות למדריכים, .. ראה מקרה ערים שכנות.
    רשת המתנסים אולי טובה במקומות גדולים, או מבוזרים כמו משגב, למה כפר קטן זקוק להם ? ועוד להעסיק מישהו חיצוני… הרי המשכורת תשולם מחוגי ילדנו.. לא מדובר בפילנטרופיה.. אלא רק “בסיבוב הכסף”
    אבל כנראה למועצה יש כסף העסקת מנכ”ל, מנהלת מתנ”סים וראש אגף חינוך , שלא יספרו סיפורים אנחנו עשירים…

  4. אביבה זוהר הגב

    המתנ”ס
    צריך לברך על ההחלטה להקים מתנ”ס בישוב שלנו ולציין את ציפי שקידמה את הנושא. כל שינוי מלווה בחששות. לנו יש מפעלי תרבות,חברה וספורט שקיימים והגיעה השעה לרכז הכל תחת כותרת אחת. חברת מתנסים בחרה עבורנו מנהלת בעלת רזומה מוכח וכדי שצעד זה יצליח יש לשתף פעולה ולא לשים מקלות בגלגלים. עד היום לא הוקם מבנה ויש לומר “תודה ” בלשון סגי נהור לחברה לפיתוח כפר ורדים. לעומת זה ניתן להשתמש בכל המבנים שבכפר ובמקביל לבנות את המתנ”ס. יש לנו אוכלוסיה שצורכת ספורט,תרבות,ועוד מכל הגילאים. אנחנו רק נרוויח מהקשר עם החברה,כמובן על ידי שיתוף פעולה פורה ובלי מלחמות אגו…

  5. אורית מוטלינגר הגב

    תמיכה במתנס
    אני רוצה לדייק את נושא התמיכה שלי. אני הייתי בטוחה שמדובר על הקמת מתנ”ס פיזי. כזה שיש בו אולם אודיטוריום ואולם ארועים וצהרון של רשת המתנסים וחוגים מוזלים כמו שיש במעלות.
    הייתי בטוחה שקראתי פעם שסיוון אמר שבשטח שליד הגנים לשעבר בשלב ב, איפה שהיתה עבודת טרקטורים, יוקם מבנה של מתנס.
    הרעיון הוא לבנות מקום מרכז בתוכו את כל הפעילויות באופן מסונכרן ובזה אני תומכת גיליתי שזו לא המטרה כרגע וזה אכזב אותי.
    לא אכפת לי מי נגד מי בכל עניין השליטה, מי משלם המשכורות ועוד. בכל יישוב שמכבד את עצמו יש מתנס. אפילו במעונה השכנה וזה מה שהיה לי חשוב. בינתיים הכל פוליטיקה ואני מחכה לראות איך זה יועיל לנו – התושבים, בסנכרון בין החוגים, במגוון ובהוזלת המחירים.

  6. כבר לא מודאג הגב

    שאלה ? לפותרים נכונה סוף שבוע חינם בישוב סמוך.

    מי הגיח/ה לכפר מישוב סמוך ומנסה
    לנהל את הכפר במה שלמד/ה שם???
    לא מכיר/ה בקהילת כפר ורדים.
    מגיח/ה וגוזר/ת החלטות שיעלו כסף רב תשאלו את הגזבר
    למה כל הזמן התנגד להקמת המתנס- נכון כסף והרבה.
    ולא םבין/ה שהצופים א.ס בית ספר למוזיקה, מועדון הזהב ועוד
    היו פעלו והצליחו לפני שהגיע/ה לישובינו
    של/י נעליך מעל רגליך
    ותתחיל/י להאזין לרצון הושבים

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן