איניס מלמוד: שילוב רב גילאי ורב תחומי.
ראיון עם אינס מלמוד מנהלת פעוטוני החורש:
משרדה של אינס קטן וחמים, מסודר בנוחיות. היא עלתה לישראל מארגנטינה שם למדה פסיכולוגיה באוניברסיטה של רוסריו והוסמכה כגננת במכללה הלאומית ברוסריו. לישראל עלתה לפני 7 שנים עם בן זוגה ומאז מנהלת את "פעוטוני החורש" בכפר ורדים.
בפעוטוני החורש 3 כיתות גיל המונות השנה 57 ילדים. לכל כיתה גננת מובילה+2 מטפלות+בת שירות מסייעת . "אנחנו החוליה הראשונה בשרשרת החינוך בכפר ומטרתנו לתת מענה מיטבי לצורכי הגיל הרך מלידה ועד גיל שלוש. זו תקופה בה ילדים שמקבלים מענה טוב והולם יפתחו בסיס יציב לחיים. לשמחתי במועצת כפר ורדים הבינו את חשיבות החינוך בגיל הזה ואיפשרו לנו צוות גדול ומתוגבר שיכול לראות כל ילד וילד. "
"אנו מקפידות על פעילויות משותפות רב-גילאיות בחגים, מסיבות משותפות, קייטנת קיץ. השילוב אינו רק רב-גילאי אלא רב-תחומי. בכל שנה מתקיים שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בכיתות. הילדים מתחנכים לקבל את ה"אחר" בטבעיות רבה, לתמוך זה בזה, להבין את השונות. אלו ערכים מאוד חשובים בעיני. תחום החינוך מתפתח ומתקדם בעולם המערבי ללא הרף ואני רואה חשיבות גדולה בהעשרת הצוות. מטרתנו ב"פעוטוני החורש" לעודד התפתחות עשירה של הילדים, לחשוף אותם לחויות ופעילויות רבות, לתת להם כלים הנדרשים להשתלבות אופטימלית בחברה. מפעוטוני החורש הילדים יעלו לגני המועצה כשהם עצמאיים וגמולים מחיתולים, יודעים לשבת במפגשים, בעלי יכולת ביטוי מילולית גבוהה וגאוותנו על כך. "
כבר כמה שנים מתקיים, בשיתוף מחלקת הרווחה, פרוייקט "תנועה וצליל" לאיתור ילדים עם עיכוב התפתחותי. בכל שבועיים מגיעה לכיתות הגן מרפאה בעיסוק אשר משחקת עם הילדים, משתלבת בפעילויות שלהם ומזהה ילדים שזקוקים לעידוד או חיזוק סנסו-מוטורי. היא מקיימת פגישות הדרכה עם ההורים ובמידת הצורך מציעה לקדם התערבות טיפולית דרך קופות חולים. ליווי הצוותים ע"י מרפאה בעיסוק מאפשר גיבוש תוכנית אישית וקבוצתית שמקדמת את יכולות הפעוטות.
בנוסף מגיעה מורה לתנועה שפעם בשבוע מפעילה קבוצות ילדים מכל שכבות הגיל, לאורך היום. מבנה השיעור והשיטה הייחודית מאפשרים לאתר מצבים חברתיים חריגים, בעיות התפתחות, התקדמות או נסיגה אצל הילד. המידע מועבר לגננות המובילות של הקבוצות במטרה לעזור ולאתר קשיים וחוזקות וכמובן מעודדים שת"פ עם ההורים לצורך חיזוק נדרש.
בנוסף התקיים שיתוף פעולה עם משכ"ל ונבנתה סדנה ייחודית עבור הצוות החינוכי שכללה תשעה מפגשי למידה בנושאי וויסות רגשי, תקשורת, שפה ותיווך תוך שימת דגש על עולמם של הילדים הוריהם והצוות החינוכי בפעוטונים. דגש רב הושם על למידה מתווכת, עקרונות התיווך, תיווך למשמעות, תיווך לויסות הרגשות ותיווך למסוגלות.
השארת תגובה