מביטים במראה


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
מערכת כפרניק

סיון יחיאלי: העשבים השוטים הם כבר מטע גדול. אלוף יאיר גולן: אין יותר קל מהתבהמות, התקרנפות והתחסדות.

כפרניק ya2 מביטים במראה

סיון יחיאלי: לזיכרון תכלית אוניברסלית, ערכית, מוסרית, והיא ההכרה בערכו של האדם. תמיד היו בחברה הישראלית חריגים, עשבים שוטים. אנשים חסרי ערכים, מוכי שנאה. כולנו רואים את אוהדי הכדורגל שקוראים “מוות לערבים”. בשנים האחרונות משתנה השיח בחברה הישראלית והעשבים השוטים הם כבר מטע גדול.

 

 סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן: הרי אין יותר קל ופשוט מלשנוא את הזר; אין יותר קל ופשוט מלעורר חרדות ומלהלך אימים; אין יותר קל ופשוט מהתבהמות, התקרנפות והתחסדות. ביום השואה ראוי לדון ביכולתנו שלנו לעקור מקרבנו ניצנים של חוסר סובלנות, ניצנים של אלימות, ניצנים של הרס עצמי בדרך ההידרדרות המוסרית.  

 

**

בטקס לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה שנערך אתמול באולם הספורט בבית ספר קשת בכפר ורדים השתתפו רבים מתושבי הקהילה.

תודות לעושים במלאכה: נגנים וזמרות של מרכז המוסיקה, חבורת זמר מעלות כפר ורדים, בנות מגמת המחול באמירים, קריינים וקרייניות בני נוער ומבוגרים מהקהילה. תפאורה( חלק): עודד ברנט ודינה שחר.

תודה גם לראובן מלאך, ורד רושניק, רבקה לוינגר, ודינה שחר. כמובן גם לעובדי המועצה: תושיה סוחריאנו עדנאן, יוסי וסער.

 

 

בטקס נשא דברים ראש המועצה, סיון יחיאלי:

טקס יום השואה שלנו עוסק השנה בשואה מנקודת המבט של נפש האדם. בוחן את היכולת האנושית המופלאה למצוא תעצומות נפש ואל מול הרשע לבחור בטוב.

בתחילת הטקס ציטטה נוי את דבריו של פרופסור בן ציון דינור: “כוח האומה הוא בזיכרונה – זה מותר האדם”. הדברים נכתבו זמן קצר אחרי השואה בשנת 1956. הכל טרי ומדמם. הניצולים, העדויות הכל חי ומוחשי ומפעל הנצחה כביר יצא אל דרכו. אנחנו כמובן חלק ממנו.

מאחורי גבי תמונות מדהימות אותן צייר סטפן כהן, הידוע כתומס גבע. אלו אינן תמונות אמנות. זהו תיעוד היסטורי מצמרר ומדויק של הרשע. תיעוד תהליכי שעשה ילד בן 15 אשר הבין כי העולם חייב לדעת את שעוללו הנאצים. בתבונתו הכין עשרות ציורים, מפות אמינות של הרשע. אנחנו לומדים ומלמדים אותן.

מקריאים שמות ומזכירים בני משפחה ואין ספור סיפורים אישיים. עדויות של צער וכאב על אנשים שנשרפו חיים, עדויות על רוע אנושי בלי גבולות. עדויות של תעצומות נפש וגבורה. גם אני, על הבמה הזו, סיפרתי קצת על המשפחה שלי – על פילו שנלחם בנאצים ועל אחיו והוריו שנספו.

אני מבקש מכם להצטרף אלי לרגע ולהטיל ספק בזיכרון. היה איש ואיננו עוד, אמר המשורר. למה לזכור. אנחנו לא מזכירים את שמותיהם של נרצחי תרפ”ט. אנחנו לא מזכירים את שמותיהם של נרצחי פרעות קישנייב. מדוע בכלל לטרוח לזכור.

“תכלית ידיעתה לעשותה” אמר הרמב”ם. המטרה של לימוד ההלכה היא עבודת הבורא. מהי תכלית הזיכרון. איזו מטרה יש לנו מלבד הידיעה שכך היה.

לטעמי, יש שתי תכליות לזיכרון. שתי רגלים המאזנות אותו. האחת, פנים יהודית ועניינה הוא הקמתה של מדינת ישראל. הקמת בית לאומי לעם היהודי וכוח מגן שישמור עליו על מנת שנעשה כל שביכולתנו לעמוד בציווי – לעולם לא עוד.

ויש לו, לזיכרון עוד תכלית, תכלית אוניברסלית, ערכית, מוסרית, והיא ההכרה בערכו של האדם. אני לא מדבר על הכרה מופשטת, אני מדבר על מעשה יום יום. על זכויות אדם, על שוויון, על מלחמה בגזענות. על כל אותם ערכי יסוד אשר קיומם הוא תנאי הכרחי למניעה של שואה נוספת.

אם הלקח האוניברסלי לא מופנם בחברה הישראלית, אם לא נשאף להיות אור לגויים, אם גם אצלנו – על רקע סכסוך לאומי – נשרף נער בחיים אז אוי לזיכרון ואוי לזוכר. הסכנה כפולה ומכופלת. זיכרון שכל עניינו הוא הצורך להיות חזק, ואין לצידו ההכרה בחובה ובתביעה הפנימית להיות ערכי וצודק, סופו פאשיזם.

 

 

כפרניק ya2_0 מביטים במראה

 

יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא הוא היום בו אנו עלינו לעסוק בפאשיזם. זה המועד בו ראוי לבחון האם אנחנו, היהודים, בראש ובראשונה אנחנו, מקיימים את הציווי לעולם לא עוד. לעולם לא עוד אנטישמיות, לעולם לא עוד שנאת זרים, לעולם לא עוד גזענות, לעולם לא עוד פאשיזם, לא עוד שריפת אנשים חיים.

תמיד היו בחברה הישראלית חריגים, עשבים שוטים. אנשים חסרי ערכים, מוכי שנאה. כולנו רואים את אוהדי הכדורגל שקוראים “מוות לערבים”. אבל בשנה האחרונה כולנו ראינו גם את העדות המחרידה של רוצח הנער “מוחמד אבו חדיר” שנשרף בעודו בחיים. כולנו עקבנו אחר שריפת הבית בדומא בה נהרגו סעד וריהאם דַוָואבְּשֶה ובנם הפעוט בן השנה וחצי עלי סעד. על קירות הבית, כמה נורא, צויר מגן דוד גדול ולצידו הכתובת – “נקמה”.

בשנים האחרונות משתנה השיח בחברה הישראלית והעשבים השוטים הם כבר מטע גדול. אז דווקא היום, דווקא ביום השואה אנחנו חייבים לחזור ולתבוע מעצמנו ומהם להיות אור לגויים. אני מבקש שנזוז קצת מאזור הנוחות, שנתבונן עמוק עמוק פנימה, נשאל את עצמנו את השאלות הקשות באמת, ונחפש להן תשובות אמת.

זוהי תכלית זיכרון השואה.

 

**

 

ממש באותה השעה נשא דברים סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בתל יצחק. ראוי להביא גם דברים אלו, בחלקם:

השואה, בעיניי, חייבת להביא אותנו להרהורים עמוקים בדבר טיבו של האדם, גם כשאדם זה הוא אנו עצמנו; היא צריכה להביא אותנו להרהורים מעמיקים בדבר אחריותה של מנהיגות, ובדבר איכותה של חברה, והיא חייבת להוביל אותנו לחשיבה יסודית, על איך אנו – כאן ועכשיו – נוהגים בגר, ביתום ובאלמנה, ובאלו שדומים להם. השואה חייבת להוביל אותנו לחשיבה אודות חיינו הציבוריים…

הרי אין יותר קל ופשוט מלשנוא את הזר. אין יותר קל ופשוט מלעורר חרדות ומלהלך אימים. אין יותר קל ופשוט מהתבהמות, התקרנפות והתחסדות. ביום השואה ראוי לדון ביכולתנו שלנו לעקור מקרבנו ניצנים של חוסר סובלנות, ניצנים של אלימות, ניצנים של הרס עצמי בדרך ההתדרדרות המוסרית. למעשה, יום השואה הוא הזדמנות לחשבון נפש.


0 תגובות

  1. ציטוט של עפר שלח הגב

    עפר שלח כותב את אותם הדברים
    “ביום השואה אנחנו נוטים להבליט את הלקח ההישרדותי: הטבח השיטתי הנורא כוון נגד העם היהודי, והשנאה שהולידה אותו עדיין מבעבעת. לא פחות מזה צריך לזכור את הלקח האנושי: את השואה חוללו בני אדם, שהיו להם משפחות וילדים ואמונות ובעיני עצמם גם מוסר. ההתמודדות עם הלקח הזה, הקשה כל כך כי משתמע ממנו שהחיה שבפנים מאיימת על כולנו – גם על אלה שהיו קורבנותיה הקשים ביותר – גם היא זיכרון השואה.
    זה הרקע לדבריו של סגן הרמטכ״ל אתמול: ההבנה, שבני דורנו גדלו עליה, שמצד אחד לקח השואה הוא שעל היהודים להגן על עצמם במדינה עצמאית וחזקה, ומצד שני שמי שלא ייאבק מדי יום על המוסר שלו, מי שלא יפנים שמוסר הוא מקור הכוח, עלול לאבד אותו. לזה כיוון האלוף יאיר גולן, וגם את זה צריך להשמיע, בעודנו מתייחדים עם קורבנם של מי שנלחמו ומי שלא יכלו להילחם.”

  2. שמאל קיצוני הגב

    מה רבו מעשיכם השמאלנים ראו מה כתב אודי ברנט בפייסבוק
    מתנגד שיהודים ישתמשו בספר התנך .
    מתנגד להצגת חזון העצמות היבשות שמסמן את תקומת עם ישראל.
    חבל שאודי גורם נזק עצום לשמאל הישראלי המתון.

  3. חייל קרבי הגב

    יאיר גולן
    פגעת בי מאוד.וכנראה בעוד רבים מעם ישראל.כך לא מתנהגים ומדברים,אתה לא יותר טוב מאחרים,והפוסל במומו פוסל.

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן