10,000 שתילים בגליל המערבי

"חקלאות תומכת סביבה" עם מילופרי, רשות הניקוז גליל מערבי, איגוד ערים איכות-סביבה גליל מערבי, מטה אשר ומכון דש"א * הפרויקט בגשר הזיו, יחיעם, כברי, סער, כפר מסריק וראש הנקרה – על פני כ-76 דונם


 

חברת מילופרי מקבוצת מילואות, מסרה לאחרונה על סיום השלב השלישי בפרויקט החלוצי “מגדלי מילופרי”, אשר במסגרתו לראשונה בישראל מיושמים עקרונות חקלאות תומכת סביבה אל תוך הוראות הגידול של שטחים פתוחים בקנה מידה רחב.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2023-07-20-at-09.49.12-1-scaled 10,000 שתילים בגליל המערבי
חקלאות תומכת סביבה בגליל המערבי

 

הפרויקט מתוקצב ע”י הקרן לשטחים פתוחים של רמ”י, לאחר קול קורא שהוגש ע”י איגוד ערים לאיכות הסביבה גליל מערבי. השלב השלישי בפרויקט שהסתיים עתה התחיל לפני שנה בהובלת האקולוגית אביב אבישר ממכון דש”א, ובניהולם של איתמר יפה מנהל אגף תכנון באיגוד ערים לאיכות הסביבה גליל מערבי ויעל הרטמאיר אקולוגית האיגוד – ועוסק בשיקום משארי השדה. הוא כלל טיפול באתגרים סביבתיים שונים ושיקום בית הגידול הטבעי של אזור הגליל המערבי בתחומי המועצה האזורית מטה אשר.

זהו פרויקט רב שלבים ושותפים, בו חברו חקלאי מילופרי, רשות ניקוז ונחלים  גליל מערבי, מוא”ז מטה אשר, ובהובלה של מכון דש”א ממוזיאון הטבע ע”ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב. המכון מלווה את מילופרי זו השנה החמישית במגוון פרויקטים פורצי דרך בתחומים המשלבים שמירת טבע לתוך גידול האבוקדו. אחד הפרויקטים הללו כלל את שיקומו של המסדרון האקולוגי-חקלאי הראשון בישראל.

מאמצי השיקום כללו שורה של צעדים מקיפים וביניהם פינוי מפגעי פסולת, טיפול במינים פולשים ואיסוף זרעים מצמחים מקומיים. הזרעים שנאספו טופחו בקפידה במשתלה עד שהגיעו לגודל הרצוי, ולאחר מכן הוכנסו מחדש לאזור ונשתלו לצד צמחי בר נוספים.

כדי להבטיח את קיומם ארוך הטווח של השדות המשוקמים, הפרויקט כלל גם שלבים מעשיים שונים ביניהם הקמת מערכת השקיה יעילה, ייעוד אסטרטגי של אזורים מסוימים למניעת נזק פוטנציאלי של חיות בר ויצירת חלונות מעבר בגדרות כדי להקל על תנועת בעלי חיים קטנים.

במסגרת הפרויקט נשתלו 10,000 שתילים באזור גשר הזיו, יחיעם, כברי, סער, כפר מסריק וראש הנקרה, בסה”כ שיקום נרחב של משארי שדה בכ-76 דונם. באמצעות שיקום של משארי שדה, דוגמת שולי דרכים, גדרות ותעלות חקלאיות ניתן לייצר בתי גידול יצבים שיאפשרו מעבר גם במרחב המעובד.

לצד התרומה לחקלאות, שיקום משארי השדה מעלה את חשיבותם האקולוגית של השטחים החקלאיים ע”י שיקום מערכת אקולוגית של קרקעות כבדות, שימור מיני צומח המצויים בסכנת הכחדה ושיפור הקישוריות האקולוגית של השטחים הפתוחים במרחב המועצה לטובת חיות הבר.

כמו כן, שיקום משארי השדה יאפשר למצב את השטחים החקלאיים כעוגן תיירותי ותרבותי ייחודי במועצה. וכמובן, יש חשיבות עצומה ללימוד, תיעוד ופרסום המתודולוגיה שנבנתה במהלך הפרויקט.

 



 

אורי כובס, מנכ”ל מילופרי: “אני שמח להודיע על השלמת פרויקט שיקום אקולוגי יוצא דופן המבטא את אחריותה של מילופרי לטיפוח חקלאות בת קיימא. לפרויקט זה חשיבות אקולוגית עצומה, שכן הוא מספק מענה לאתגרים סביבתיים, ובראשם משבר האקלים, ומסייע בשימור מיני צמחים בסכנת הכחדה. צמחים אלו מאכלסים חרקים מועילים למטע ומסייעים בצמצום היקף השימוש בחומרי הדברה. כמו כן העשרת המגוון הביולוגי מסייע בקיבוע פחמן בקרקע במקום פליטתו לאטמוספירה. קצרה היריעה מלהרחיב עוד על התועלות הגלומות בפרויקט לקהילה ולדורות הבאים. אני מבקש להביע את תודתי מעומק הלב לצוות המסור של מילופרי: שגית חיים, תמיר קרימר ואלמוג פלור על הובלה נחושה ותרומתם המכריעה להישג המשמעותי הזה”.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2023-07-20-at-09.49.16-scaled 10,000 שתילים בגליל המערבי
צוותי העבודה בחקלאות תומכת סביבה בגליל

 

לורנס עמר מנכ”לית איגוד ערים להגנת הסביבה גליל מערבי: “פרויקט זה היא דוגמה נוספת לפרויקטים ייחודים המתרחשים במטה אשר בתחום הסביבה והאקולוגיה. השפעת הפרויקטים הללו על המגוון הביולוגי בגליל המערבי מדגישה כי יש חשיבות עצומה לחקלאות בשימור ופיתוח ערכי טבע”.

אורלי גבישי סוטו, מנכ”לית רשות ניקוז ונחלים גליל מערבי: “אנו רואים בפרויקט צעד חשוב בשמירה על הסביבה והגנה על המגוון הטבעי באזורנו, רשות ניקוז ונחלים גליל מערבי רואה בשיתוף פעולה עם משרד החקלאות והאגף שימור קרקע כלי משמעותי בשמירה על ערכי הטבע באזור ושמחה להיות חלק משמעותי בפרויקט חשוב זה”.

כחלק מהמאמץ הבלתי נלאה לשמור על המגוון הביולוגי בגליל המערבי, מילופרי תמשיך לצעד הבא של הפרויקט. בימים אלו מתבצע סקר משארי שלב ב’ שמסגרתו נבדקים שטחים של מילופרי  שלא נסקרו בשלב א’. מטרת הסקר היא לזהות שטחים פוטנציאליים נוספים בעלי ערכי טבע שראוי לשמר.

 

צילומים: יח”צ מילואות

 




השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן