שותפות יהודית ערבית

ח"כים איימן עודה יו"ר הרשימה המשותפת ומוסי רז ממרצ בכנס בתרשיחא: להקים חזית משותפת חוץ פרלמנטרית


 

כ-30 איש מהגליל המערבי (בעיקר, מעלות-תרשיחא, כפר ורדים ומעיליא) השתתפו השבוע במפגש בתרשיחא (בכנסיה האורתודוקסית)  תחת הכותרת “השותפות היהודית ערבית – לאן פניה ומה הפוטנציאל האמיתי שלה”. הכנס נערך ביוזמת סניף חד”ש בתרשיחא ובהנחיית באסל טאנוס.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-09-30-at-14.44.27-scaled שותפות יהודית ערבית
מימין: מוסי רז, איימן עודה ובאסל טאנוס. צילום באדיבות סלים חמיסה אתר אהלן

 

 

ח”כ רז אמר כי הישיבה בקואליציה מחייבת אותו ואת חבריו במרצ להצביע פעמים רבות בניגוד למצפונם, אולם לנוכח האלטרנטיבה של ממשלת ביבי-בן גביר-סמוטריץ – הוא בהחלט שלם עם ההחלטה להצטרף לממשלה.

למרות שתקף בחריפות את נאומו של בנט באו”ם, אמר רז כי ברוב התחומים התפקוד הממשלתי משביע רצון, וכי עצם השותפות הערבית של מנסור עבאס בקואליציה, בעלת ערך ענק ופריצת דרך משמעותית לעתיד.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-09-30-at-14.44.36-scaled שותפות יהודית ערבית
מוסי רז (משמאל): מרצ מחויבת לקולאליציה. צילום סלים חמיסה אתר ahlan

 

 

עודה אמר שמרצ איננה עושה מספיק “שרירים” (מבלי לפרק את הממשלה…), בנושאים חשובים ועקרוניים למפלגות השמאל כמו חיבור בתים לחשמל, חוק הלאום ועוד. עם זאת, אמר עודה כי מפלגתו מגלה אחריות ובמקרים מסוימים אפילו “עוזרת” מעט לקואליציה.

עודה גם הרחיב בעניין הצורך לייצג במקביל לא רק את הקול הערבי, אלא הקול האזרחי והדמוקרטי, והדגיש כי רק שילוב של החזיתות, יכול להביא לתוצאות.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-09-30-at-14.44.28-1-scaled שותפות יהודית ערבית
איימן עודה (במרכז): להקים חזית משותפת יהודית ערבית. צילום באדיבות אתר אהלן, סלים חמיסה

 

חברי הכנסת רז ועודה אמרו כי יש ביניהם הסכמה רחבה על רוב הנושאים (80-90 אחוז) וניתן לחיות בהבנה כי לא על הכל מסכימים. מתוך הבנה זאת, יצאה מהכנס קריאה/יוזמה, להקמת גוף/חזית משותפת יהודית ערבית שתפעל במרחב הציבורי לקידום הדמוקרטיה והשוויון – תוך בחינה עתידית להקמת גוף פוליטי משותף שיתמודד בבחירות לכנסת.

בהקשר זה ציין עודה את “ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל” כדוגמה לגוף בו מרכיבים רבים ואף שונים (איסלמיסטים, קומוניסטים, ראשי רשויות, חברי כנסת ועוד) הפועל באופן משותף לאינטרסים של המגזר הערבי. לדבריו, כאשר יש מכנה משותף רחב, ניתן לפעול גם בהיעדר הסכמה מלאה.

 



 

בסוף הכנס נשאלו שאלות מקבל וחודדו העמדות וחילוקי הדעות בנוגע לסוגיות כמו הציונות והנכבה.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-09-30-at-14.44.28-scaled שותפות יהודית ערבית
תושבי הגליל המערבי בכנס עם ח”כים עודה ורז. צילום סלים חמיסה אתר אהלן

 

 

נועם בן יעקב הזכיר את שיתוף הפעולה היהודי-ערבי המוצלח במעלות תרשיחא (ארקדי פומרנץ ראש עיר מ”ישראל ביתנו” וסגנו  נחלה טאנוס מ”הרשימה המשותפת”), ועודה השיב כי ליברמן מחרים אותו לאורך כל הדרך. בהמשך רמז עודה כי ליברמן גם מספיק פרגמטי, כדי לא לשלול על הסף שיתוף פעולה קואליציוני עם הרשימה המשותפת.

 




השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן