משרד התחלואה והפייק

משרד הבריאות והבלבול: לא נעביר נתוני תחלואת קורונה בפילוח יישובי * המפות לא מעודכנות


 

בכמעט שנתיים האחרונות, מאז פרוץ משבר הקורונה, ניסינו בפורטל כפרניק (https://kfarnik.co.il/ ) להעביר לתושבי הגליל המערבי תמונה עדכנית של מצב המאומתים באזור, בפילוח יישובי של עשרות ערים, מועצות, כפרים, קיבוצים, ישובים קהילתיים ומושבים. וזאת בנוסף לעדכון שוטף על מתחמי בדיקות, חיסונים וכו’.

בחודשים הראשונים של המגפה משרד התחלואה וההסתרה (בריאות) איבד את הצפון (לא רק בהתנהלות הבריאותית המופקרת והמבולבלת, גם בהפצת המידע): חלק מהנתונים היו לא מדויקים באופן מטריד עד כדי כך שהיו למעשה במסגרת הפצת “פייק ניוז” – וככל שידוע לנו התפרסמו דיווחים בלתי מהימנים בלשון המעטה גם על מספר הנפטרים מקורונה!

 

כפרניק BRIUT33445 משרד התחלואה והפייק
התכתבות עקרה עם דוברות משרד התחלואה, בימים שעוד ספרנו כל מאומת

 

במהלך הזמן מצאנו מקורות עוקפים, הרבה יותר מדויקים ומהימנים ממשרד הפייק-בריאות, ולא נזקקנו לטובות ולמידע החלקי והשגוי של דוברות משרד הבריאות.

אלא לאחר חילופי השלטון ושינויים במערך הדוברות של משרד התחלואה, שיגרנו לפני מספר חודשים פניה מחודשת לענת דניאלי הדוברת הטריה של משרד הבריאות –  ולא נענינו. לאחר מספר שבועות הופנינו לגל רותם-גולן “דוברת הקורונה של משרד הבריאות” – ושוב ללא תשובה.

 

כפרניק BRIUT3245-scaled משרד התחלואה והפייק
ניסיונות נואשים לקבלת מידע ממשרד הבריאות

 

 

כפרניק BRIUT112-scaled משרד התחלואה והפייק
דוברות משרד הבריאות? קול קורא במדבר

 

אולי היינו גם תמימים, כי חשבנו שאם התחלף שלטון הרמייה וההסתרה (30 שנה חיסיון על דיוני הקורונה!), הסגרים הפוליטיים והאכיפה הבררנית – נוכל לקבל סוף-סוף בצורה מסודרת את פילוח הקורונה לפי ישובים (כאמור, מדובר בכמה עשרות רשויות/ישובים בגליל המערבי).

אם בעבר חשבנו שמדיניות ההסתרה של משרד הבריאות נובעת מטעמים פוליטיים – כנראה שלא כך הדבר. למרות ששר הבריאות החדש, ניצן הורביץ, היה עיתונאי בעברו ואולי מבין משהו בתקשורת (בבריאות בטח שלא) – נראה כי הוא המשך ישיר וכושל לקודמיו הבלתי ראויים ומתאימים: יעקב ליצמן ויולי אדלשטיין.

 



 

יש לציין כי כלי נוסף שיכול היה לעמוד לרשות התושבים והמדיה, זו מפת הרמזור של משרד התחלואה.

 

כפרניק BRIUT22123-scaled משרד התחלואה והפייק
זהירות, פייק ניוז! מפת הרמזור הבלתי מעודכנת של משרד הבריאות

 

אלא שבחודשים האחרונים הציגה המפה את “רמזור החינוך” (עוד כלי הזוי שנקבע תמיד שבוע מראש!…) שאיננו מייצג את הרמזור בפועל.

קיווינו, בתמימותנו, כי עם ביטולו סוף-סוף של רמזור החינוך – יעודכנו המפות (וגם התרענו בפני הדוברות). ושוב התבדינו: כרגע מפורסמת באתר משר הבריאות מפת פייק של רמזור שאיננו בתוקף ולא רלוונטי לשום דבר.

 

כפרניק BRIUT345 משרד התחלואה והפייק
דוגמא: ינוח-ג’ת ירוקה במפה, כאשר הצבע בפועל כתום.

 

ייתכן וחלק מהגולשים יראו דברים אלו כזוטי-זוטות לנוכח התפרצות הגל החמישי, אלפי המאומתים, חוסר הוודאות וכו’ – אולם זירת הפעילות של משרד התחלואה חייבת להיות בשני ערוצים:

  1. שירות בריאות, בדיקות, תרופות, חיסונים וכו’.
  2. הסברה.

אין ספק כי בתחום ההסברה נחל משרד התחלואה כישלון מהדהד, שמשמעותו סיכון חיים ואבדן כסף ומשאבים. היעדר אמון הציבור במשרד הבריאות, בהוראותיו ובאמינותו – הוא כישלון אדיר במאבק בנגיף הקורונה!

זאת ועוד, במידה ומשרד התחלואה היה יודע לעבוד עם התקשורת המקומית, יכול היה לרתום אותה למאבק במגפה: מעבר לפרסום נתוני המאומתים האמורים, להעביר מידע מעובד על קצב ההתחסנות היישובי/אזורי, לפרסם מוקדי בדיקות וחיסון ועוד – אולם כל פניותינו היו כקול קורא במדבר.

 

גילוי נאות: הח”מ מחוסן 3 פעמים ואיננו מאמין בתיאוריות הקונספירציה.

 

**

*  למען הדיוק: חלק מהמידע הנוגע למספרי מאומתים בפילוח יישובי נמצא (בחלקו) באתר משרד הבריאות. אלא שמטעמים בלתי מובנים (“משפטיים” בתשובה ההזויה של משרד הבריאות) אין נתונים בישוב מסוים במידה ויש בו פחות מ-15 מאומתים.

כך שמאומת אחד, 10, או 14 בכפר ורדים, במושב חוסן או בקיבוץ כברי אינם “מדווחים” ולרוב הקהילות אינן יודעות בזמן אמת את מצב התחלואה המקומית.

כמו כן, ביקשנו לא פעם לעזור לנו להנגיש את המידע באופן יותר מסודר – וכאמור סורבנו.

 

 




3 תגובות

  1. לאה הגב

    היי עודד לאחר התכתבויות כה רבות האם אתה יודע מה מצבנו לגבי חולים ומבודדים.אשמח לדעת. איני מבינה את ההסתרה של משרד הבריאות והזלזול בנו האזרחים.

  2. צבע אדום | כפרניק הגב

    […] 13/01/2022 13:19 משרד התחלואה והפייק […]

  3. אדום בורדו | כפרניק הגב

    […] נהריה מובילה את הטבלה האזורית עם 2146 מאומתים (יתכן והנתונים אינם מדויקים בשל מערכת הכשלים והמידע הבל…) […]

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן