חינוך ירוק בכפר ורדים

גני הילדים בנגריה ובגינה הקהילתית * אמירים עם ביוגז והידרופוניקה * חני יאיר: משאבים מקומיים וחוסן קהילתי


 

מסכמים שנה של יוזמות ירוקות במערכת החינוך בכפר ורדים

שנת הלימודים שהסתיימה זה עתה הייתה מאתגרת ביותר לילדים, להורים וכמובן גם לאנשי החינוך. בין סגרים, בידודים, קפסולות ושלל הנחתות הם נאלצו להמציא את עצמם מחדש כמעט מדי שבוע. ולמרות זאת, אפשר לומר שגם בשנה הלא פשוטה הזו הצליחו בכפר ורדים להתניע תהליכים משמעותיים ולספק לילדים חוויות מרגשות ומעצימות.

 

כפרניק 88791436 חינוך ירוק בכפר ורדים
חינוך סביבתי בגינה הקהילתית בכפר ורדים

 

 

לדברי מנהלת אגף החינוך במועצה, חני יאיר, “השנה התמקדנו בחיזוק הקשרים בין בתי החינוך ביישוב עם עוגנים קהילתיים כדוגמת הגינה הקהילתית, הנגרייה של הכפר או החנות לבגדי יד שנייה. במקביל הושם דגש על חיבור לתכנים מעולם הקיימות והחינוך הסביבתי כמו תרבות הצריכה, צמצום בזבוז מזון, טיפול בפסולת אורגנית, משאבים מקומיים וחוסן קהילתי. התוכנית מתחברת לתפיסה החינוכית שלנו, השמה דגש על כישורים ומיומנויות חברתיות ורואה בקהילה כוח מחבר ומקשר וסביבת לימוד לכל דבר ועניין”.

 

 



 

גני הילדים: חיבורים לנגרייה ולגינה

לאורך השנה השתתפו הגננות במפגשי העשרה של הרשת הירוקה, עם ליווי ותמיכה צמודים של צוות ההדרכה המקומי: המדריכה עדנה סרי, המפקחת ענת קדם וג’ני שעתל מנהלת האשכול.

“המטרה הייתה לפתח קשר בין מוקדי הפעילות בגנים למוקדים הדומים בקהילה”, מסבירה ג’ני. “לדוגמה את מוקדי הנגרות של הגן לפתח בהתאמה לפעילות של הנגרייה הקהילתית. באחד הגנים נפתחה פינת נגרות, הילדים ביקרו בנגרייה של הכפר ועשו שם פעילות משותפת. בהמשך קיימנו בנגרייה סדנה בשיתוף ההורים, בה בנו בית עץ לציפורים. באחד הגנים יצרו שלטים עבור הגינה הקהילתית”.

 

כפרניק 88790211 חינוך ירוק בכפר ורדים

 

בגן אחר, שהוא גן צעיר לבני 3-4, נרקם קשר הגינה הקהילתית ועם התושבים הפעילים בה. הילדים ביקרו בגינה, למדו מהפעילים ותרמו לה זרעים. בגן עצמו עברו תהליך פדגוגי של היכרות עם עצים מהסביבה הקרובה. בזכות שיתוף עם קק”ל קיבל הגן תרומה של שני עצים והילדים, יחד עם הגננת, החליטו לתרום אחד מהם לקהילה ושתלו אותו סמוך לגינה הקהילתית. כך יוכלו “לפגוש” אותו בכל פעם שיגיעו למקום.

 

כפרניק 8876864556 חינוך ירוק בכפר ורדים

באחד הגנים התמקדו השנה בנושא של מחזור. המטרה של הילדים הייתה לשדרג את פינת החי. לצורך זה הם אספו הרבה בקבוקי שתייה, וכל יום הלכו לסופר להחזיר את הבקבוקים. הם אספו קרוב לאלף שקל ובנו כלוב חדש לארנבים.

גם בגני תפן התרחש תהליך חשוב ומעצים והצוותים יצאו לתהליך של תכנון מרחב משותף לשני הגנים. זו תהיה מעין יצירת אמנות תלת מימדית, המשלבת אלמנטים מחיי הכפר (מכולת, נגרייה, מוסך וחניה למכוניות, גינת ירק ועוד), יחד עם פינות פעילות שונות לילדים בשילוב פרחים וצמחייה מקומית. ביישום ובהגשמה של החלום הזה ישתתפו בעתיד גם ההורים מקהילות הגנים.

 

כפרניק 88970766 חינוך ירוק בכפר ורדים

 



 

בתי הספר: מביוגז ועד פודקאסט

לא רק ילדי הגנים נהנו השנה. בבית הספר אמירים החלו לבנות מרחב שמדגים פתרונות מקיימים. ביה”ס רכש מערכת הידרופונית לגידול ירקות במים (ללא אדמה) ומתקן ביוגז, שלתוכו מכניסים את הפסולת האורגנית של בית הספר והוא מייצר ממנה גז לבישול ודשן איכותי.  תלמידי כיתות י’ למדו על הפסולת כמשאב ועל תהליך הקומפוסטציה. הם יהיו אחראים לתפעול המערכות,  כשהרעיון הוא ליצור מרכז הדגמה והדרכה לקהילה.  התלמידים גם השתתפו בהרצאה מרתקת על תרבות הצריכה מפי רוהאן פלאות, המתגורר בכפר ורדים.

 

כפרניק 88797808 חינוך ירוק בכפר ורדים
מתקן ביוגז בבית ספר אמירים

 

“המטרה שלי היא להוציא את התלמידים מהמסכים לעשייה אחרת, במיוחד בתקופת הזום זה הוציא את התלמידים להתאוורר, זה חלק מהבריאות הנפשית”, אומר תומר אליצור, מורה (וד”ר) לביולוגיה ולמדעי הסביבה ורכז מעורבות חברתית בחטיבה העליונה, ומי שריכז את הפרויקט.  את תלמידי הכיתה הקטנה בשכבת ח’ הוציא תומר לגינת הירק – גם זו הקהילתית וגם בבית הספר. הם למדו עם סוגי חקלאות, גידלו ירקות עונתיים כמו כרוב, גזר ובצל וראו במו עיניהם את ההתפתחות המעגלית מזרע לירק ושוב לירק (בניגוד לירקות הארוזים בפלסטיק שרוכשים בחנות). “כשמקשרים את הידע למציאות שלהם זה הופך אותו לרלבנטי וזה יוצר חוויה מהנה ורב חושית שנצרבת בזיכרון”, מוסיף תומר.

 



 

 

בתפן תלמידי כיתות ג’ החליטו להשמיע את קולו של הטבע ויצרו פרויקט של פודקאסטים בשם “מה קול הסיפור”.  הילדים כתבו סיפורים יפים, שעוסקים בעיקר ביחסי האדם והסביבה ובהם הביעו דאגה, חמלה ואהבה לטבע. תוכלו להאזין לשני פודקאסטים לדוגמה:

 

ציידי הקופים – מאת טליה אדם, רות לובל ויהלי לוי איפרגן:

 

 

חבר אמת – מאת שגיא וייס ואיתי רוזן:

 

 

ומה התוכניות לשנה הבאה? “החזון שלי הוא שמהקהילה כולה, למשל משתתפי המארג וביה”ס היסודי בוודאי, יבואו ויכירו את מתקן הביוגז”, אומר תומר אליצור. “התלמידים ידריכו אותם ויכינו להם ארוחת בוקר מהגז שיוצא מהמתקן הזה. כך כולם יהנו מתרבות ירוקה. חשוב לי לחבר את בית הספר כולו לחיים האמיתיים ולהעצים את נושא האקולוגיה והקיימות”.

 

אז בתקווה שהקורונה לא תפתיע לרעה, אנחנו מקווים להעמיק את הקשר וליצור יותר מפגשים בין קבוצות ילדים – למשל הגנים ובביה”ס היסודי, או התלמידים הצעירים והבוגרים, וכמובן לחזק את הקשר למוסדות הקהילה.

ראש מועצת כפר ורדים, אייל שמואלי: “הטמעת האחריות שלנו כיחידים וכחברה כלפי הסביבה היא משימה חשובה שמשקפת את התלות שלנו עם הטבע מסביב. כפר ורדים הוא כפר הטובל במרחבים ירוקים ומאפשר לכל הילדים סביבת למידה, רכישת ידע וכלים מעשיים ובעיקר הבנה רחבה בתחומי הטבע והסביבה. אני מברך על הפעילות, היוזמות והתהליך החשוב שעברו ילדי בתי החינוך. מאחל המשך עשייה ברוכה, התמקצעות ולמידה חווייתית.”

 

 

 

 




תגובה אחת

  1. אריק הגב

    כיף לראות את ההשקעה של המועצה והיישוב בבית הספר תפן

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן