אופרה ישראלית והקשר לכפר ורדים

כבוד לבני הכפר: עודד רייך, הילה פחימה, איתן דרורי, נועם גרינפלד וכפיר דקל * האופרה הרצל רלוונטית ואקטואלית


 

עדי גרינפלד

 

בשבוע שעבר (10.5.2023) התקיימה הפרמיירה בבכורה עולמית לאופרה ״תיאודור״ באופרה הישראלית. בפתיחה החגיגית נוכחו אח”מים ביניהם נשיא המדינה.

שלושה מבני כפר ורדים משתתפים בהפקה.

 

כפרניק OPERA-scaled אופרה ישראלית והקשר לכפר ורדים
הרצל באופרה הישראלית. באדיבות האופרה הישראלית, צלם: יוסי צבקר

 

האופרה היא פרי יצירה על טהרת הישראליות, נכתבה על ידי עידו ריקלין. המוסיקה חוברה על ידי יונתן כנען ומבוצעת על ידי זמרים ונגנים ישראלים, רובם בוגרי מיתר, סטודיו האופרה הישראלית המכין עתודת זמרים צעירים. מנצח נמרוד דוד פפר, מתזמר ערן זהבי.

בתפקיד הראשי שני זמרים המגלמים את הרצל הצעיר והרצל המבוגר, בביצוע נפלא ומדויק.

 

כפרניק OP-scaled אופרה ישראלית והקשר לכפר ורדים
מימין: עודד רייך ונועם היינץ. באדיבות האופרה הישראלית, צלם: יוסי צבקר

 

עודד רייך בתפקיד הרצל המבוגר מבצע תפקיד מרשים ומרגש, אחד מפסגות הקריירה שלו. בתפקיד הרצל הצעיר נועם היינץ, גם הוא בביצוע מרשים.

 



 

 

המעניין הוא שעודד רייך בתפקיד הראשי, הוא בן כפר ורדים (בנם של אורית ומשה רייך). כמו עוד שני “כפרניקים” מהנגנים באופרה הישראלית:

נועם גרינפלד (בנם של עדי וישראל גרינפלד) טרומבון (בס וטנור),

וכפיר דקל (גדל בכפר ורדים אצל מיכל וצבי שאנן) בקונטרבס.

והם כמובן בוגרי תזמורת הנוער בניצוחו של ראובן מלאך ובני כפר ורדים.

 

 

כפרניק Nog-scaled אופרה ישראלית והקשר לכפר ורדים
נועם גרינפלד באופרה הישראלית. צילום: מיכאל לב

 

 

כפרניק KD-scaled אופרה ישראלית והקשר לכפר ורדים
כפיר דקל באופרה הישראלית

 

איתן דרורי (בנם של מרים ואיציק דרורי) והילה פחימה (בתם של רוחמה ומשה פחימה. זמרת אופרה בינלאומית) – זמרי האופרה שלא משתתפים בהפקה זו, משתתפים בהפקות אחרות, גם הם מבני הכפר.

נציגות מכובדת זו של בני הכפר באופרה הישראלית, מעניינת ומביאה כבוד לתושבי כפר ורדים. היא תקווה לצעירים הלומדים מוסיקה ומנגנים בתזמורת ובמסגרות אחרות, כמו במגמות המוזיקה בכפר ובאזור, ומוכיח שיש הזדמנות גם לבני הפריפריה להגיע להישגים משמעותיים.

כאשר רוב עתודת המוסיקאים בארץ באים מאזור המרכז, מבתי הספר תיכוניים יוקרתיים, אנו גאים בנציגינו באופרה הישראלית.

ועוד על תיאודור:

האופרה מספרת את הסיפור של הרצל בתחילת דרכו, על הלבטים והדרך הארוכה עד שהגיע למסקנה שהפתרון לאנטישמיות שהוא חווה הוא הקמת מדינה ליהודים. כיום, בנקודת הזמן שאנו עומדים בה, הדבר מובן וידוע לכל, אולם בתחילת הדרך ספרו “מדינת היהודים” נתקל בהתנגדויות ובבוז. היוצרים בחרו להציג את חייו המוקדמים של הרצל, עד אותה הארה גורלית שאנו מכירים, ההגות של מדינת ישראל.

מנצח ההפקה נמרוד דוד פפר, מציין בקטלוג את השפעות על המוסיקה, מהמוסיקה ישראלית בת זמננו, כמו מסשה ארגוב, ממשינה, מאביב גפן. משולבות רמיזות של קברט גרמני, משהו מכליזמר וגם ציטוט מואגנר. האופרה נכתבה ועובדה בשיתוף בין היוצרים, גם שיתוף הזמרים הראשיים, השפה היא לירית וגם דרמטית, נגישה לאוזן הישראלית. על היצירה עבדו כבר מזה כמה שנים, כולל חזרות רבות עד לגיבוש הגרסה המוצגת.

בהקראת יסודות ההצהרה על חזון המדינה כמדינה ליברלית על יסוד כבוד האדם וחירותו כפי שהוגדרו על ידי הרצל, וכפי שבאו לביטוי באופרה, הקהל מחה כפיים למילים החשובות שנאמרו בביצוע המוסיקלי.

“כל אדם יהיה חופשי בלי הגבלות, באמונה שלו, או באי אמונה שלו, ובלאום שלו. ואם יחיו ביננו אנשים בני אמונה אחרת או לאום אחר, אנחנו נעניק להם כבוד והגנה והם יהיו שווים בפני החוק”

״תיאודור״, אופרה בעברית, רלוונטית מתמיד בימים אלו, ובאה להזכיר לנו הישראלים מעט מההיסטוריה שנשכחה זה מכבר על ידי הפוליטיקאים.

 

הצילומים באדיבות האופרה הישראלית והנגנים.

 

 




5 תגובות

  1. אור מרוני הגב

    כבוד גדול ומלמד משהו מאוד חיובי על הכפר

  2. אורית רייך הגב

    לעדי
    שאפו על הכתבה המעולה והמאירה
    ובהצלחה לכל האמנים ולהפקה “תיאודור”!
    בנוסף כדאי לספר גם על המוסיקאי המצליח מכפר הורדים עילם רותם ( בנם של יעל ואברום) שהקים עם עודד רייך ואיתן דרורי את “אנסבל נביאי הקווינטה”לשירה עתיקה.
    כיום האנסמבל בניהולו של עילם ויצירתו המוסיקלית בעל שם בינלאומי ! עילם גם יוצר שירים מיוחדים מאד לילדים בעברית באתר שלו הנקרא “פוצים פוצים”. אלפי ילדים והורים נהנים כיום משירים אלו.

  3. פנחס הגב

    כבוד גדול ליוצרים. ראוי גם לציין שמלחין בארוקי נפלא יצא מכפר וורדים ושמו עילם רותם

  4. מנלה רבקה הגב

    מקווה לצפות כאשר יגיע לצפון,( אזור הקריות-יגור

  5. ציפי נטל הגב

    רק לידיעת כותב המאמר ,יש נציגות נוספת לפריפריה כמו דותן טל( נטל) מנהל הנגנים ומוביל כנור שני גדל וקיבל את החינוך המוזיקלי שלו בכרמיאל . יש את שרוו פולק שהוא מנהריה

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן