מליאת מועצה מקומית כפר ורדים אישרה בשבוע שעבר את תקציב המועצה לשנת 2025: 74,669,000.
תמכו כל נציגי הקואליציה: ראש המועצה אייל שמואלי, קרן דרוקמן אדיב, דלית איינהורן, איתן היימן ויואב ניצב.
סיעת “דרך ערך” התנגדה: ניר שילה, גילי שחר קרפילובסקי ושי זלצר. מריסה שפר עזבה את הישיבה טרם הצבעה (מסיבות אישיות), ובדבריה התנגדה להצעת התקציב.


טרם הדיון, הודה שמואלי לכל העושים במלאכה וציין באופן מיוחד את “ועדת השלושה” – היימן, שילה וניצב – שהוקמה במטרה לגבש תקציב ללא עליית ארנונה “טייס אוטומטי” ( 5.29% בהנחיית משרד הפנים). כזכור, משרד הפנים דחה את בקשת כפר ורדים, והוועדה המשיכה בגיבוש התקציב “כולל עליית הארנונה”.
שמואלי, וחברים אחרים גם הודו לגזברית החדשה ענבל טדגי-צפריר, וכן למנכ”לית הוותיקה תמי חצ’ואל.
טדגי-צפריר הציגה את התקציב לחברי המועצה והגדירה אותו כ”אחראי ומאוזן”, הגדול במעט מתקציב 2024 שעמד על 72,427,000 ₪. הגזברית ציינה כי לאחר ירידה זמנית (פטירת הגזבר ספי בארי ז”ל ושינויים פרסונליים במחלקת הגביה) – התייצבה גביית הארנונה על כ-94% בשנת 2024.
זלצר אמר ששאלות רבות ששאל בנוגע לתקציב נשארו ללא מענה. לדבריו, עליית המע”מ באחוז ועליות השכר אינן מגולמות בתקציב. כן ציין כי “לא הגיוני” ירידה של 10% בתקציב התברואה ושל 37% בשירותי חירום (יותר נמוך גם מתקציב 2023, לפני המלחמה), ומנגד עליה לא מוסברת של 20% בתקציב ההנדסה.
עוד התייחס לסעיף של “תובע עירוני” בעלות 50,000 אש”ח והכנסות מפיקוח בסך 1000 ₪ – ללא שום בסיס, לדבריו.
עו”ד עדי הרטל, היועמ”ש: לאחר שקלטנו פקח חדש, אנחנו מחויבים למנות “תובע עירוני”.
בצד ההכנסות, ביקש זלצר לבחון את ההנחות בארנונה ולבצע את ההתאמות הנדרשות על מנת להימנע מגירעון בתקציב ולעודד משפחות צעירות. היות וההנחות הן חלק מצו הארנונה המתפרסם ביולי, חצי שנה לפני פרסום התקציב, צריך להיערך לכך מראש.
לסיכום דבריו הגדיר זלצר את התקציב כ”חסר שאר רוח, ללא חשיבה קדימה ולא ריאלי״.
שמואלי: אם נצטרך נעשה תיקוני תקציב במהלך השנה.

שפר אמרה כי בתקציב כמה שורות לא מוסברות של “הוצאות שונות”, וכן קיימות בו כפילויות לא מוסברות. היא ציינה כי היעוץ המשפטי של המועצה נעשה זה זמן רב ללא חוזה, ותהתה איך בכלל ניתן לקבוע עלות היעוץ ללא חוזה בתוקף.
שמואלי: מהניסיון.
שילה אמר כי תקציב המועצה צריך לבטא את תכנית העבודה, ואילו בתקציב המוצע יש רק “התאמות” לשנים קודמות, בשל דפוסי חשיבה מקובעים. לדבריו, התקציב איננו מביא לידי ביטוי את הזדקנות הכפר והצרכים הגדלים של הגיל השלישי, כולל הקמת מבנה למועדון גיל הזהב.
שמואלי: זה לא בשוטף. זה תב”ר.
לדברי שילה, חסר גם תקציב לשיווק ומיתוג הכפר.
שמואלי: תקצבנו דוברות במאה אש”ח. אפשר להגדיל שיווק בתב”ר ואולי גם בעזרת תקציבים חיצוניים.
שילה סיכם כי יתנגד לתקציב, וכי מבקש שבשנים הבאות דיוני התקציב יחלו יותר מוקדם ויתנהלו ללא לחץ זמן.
ניצב אמר כי דיוני התקציב הפעם היו המשמעותיים והרציניים ביותר בעשור האחרון, והוסיף כי בחלק הארי, המועצה היא רק “צינור” להעברת כספים לחינוך, רווחה וכו’ – ויש אולי 4% איתם באמת ניתן לקבוע סדר עדיפויות. כן הוסיף כי באמצעות תב”רים ניתן לקדם שינויים ופרויקטים מיוחדים.
היימן אמר כי אחרי כל-כך הרבה ישיבות משותפות, מאוד מופע מדברי שילה. הוא ציין כי שילה אכן ניסה לחפש דרכים יצירתיות להתייעלות וגמישות תקציבית, למשל באמצעות העסקת מתנדבים בתחומים התרבות והחברה – אולם הרעיונות לא צלחו לכדי מימוש. כן הוסיף כי רובו ככולו של התקציב הוא “קשיח” והיו “ויכוחים קטנים” על ניואנסים ובסך הכל היתה תחושת הסכמה.
שילה: ביקשתי לקצץ שכר של משרה במועצה בעלות של מיליון ₪.
שמואלי: לשיטתך יש במועצה משרה עם עלות שכר של מיליון ₪? לא מכיר. אפילו אני לא מתקרב לזה. אולי תסביר למה אתה מתכוון?
שילה: לא בפורום הזה. רק אצלך במשרד.
מכיוון שנרמז בישיבה כי אולי מדובר במנכ”לית, אמר היועמ”ש כי מדובר במשרה “סטטוטורית” שהמועצה חייבת ע”פ החוק.
לפני ההצבעה פנה שמואלי לגזברית וביקש לקבל בהקדם דיווח האם אכן יש עלויות שכר כאלו במועצה.
כאמור, הישיבה הסתיימה באישור התקציב: 5:3.
**
לפני דיון התקציב (בישיבה מוקדמת באותו היום) עלו עוד מספר נושאים:
המועצה אישרה פה אחד תב”ר של 220,287 ₪ עבור טרקטורון כיבוי אש במימון מלא של קרן קיימת לישראל.
שמואלי אמר כי התקציב התקבל לאחר ביקור מוצלח של הנהלת קק”ל בכפר ורדים. כן הוסיף כי מכינים במועצה תיק תורם עבור פארק המשפחה.
נערך דיון בדוחות מבוקרים 2022 / 2023 וכן בדו”ח חציוני 2024.
מדובר בגירעונות קלים של 265 אש”ח ב-2023 וכן גירעון מצטבר (מהקמת המועצה) של 5.574 מלש”ח.
חציון 2024: גירעון של כ-680 אש”ח.
הגזברית, טדגי-צפריר, ציינה כי אלו גירעונות סבירים שאפילו “מקובלים” על משרד הפנים, בתנאי שלא יחרגו מגבולות ה-12% מהתקציב. היא ציינה כי גביית הארנונה היתה:
2022: 94%
2023: 90%
2024: 94%
שילה וזלצר ביקשו פירוט לגבי חובות ארנונה “אבודים” ו”מסופקים”.
שמואלי אמר כי בשנים האחרונות עומס המלוות מאוד הצטמצם ונשאר להחזיר רק על אולם הספורט ועל תאורת הלד (שהחיסכון בחשמל מכסה על החזר ההלוואה).
שילה הציע להיכנס להשקעות חדשות בפרויקטים ובפיתוח הכפר.
ניצב ציין כי צריך לנהוג באחריות ולשמר את החוסן הפיננסי של המועצה.
שמואלי הזכיר כי הצליח לגייס לאחרונה תקציב ממשלתי של 1.88 מיליון ש”ח ממשרד הפנים בגין “מענק מיוחד” ועוד 272 אלף ש”ח מ”קרן הארנונה הממשלתית” – כך שיש מקורות גם לכיסוי הגירעונות.
בפתח הישיבה מסר ראש המועצה מספר הודעות ועדכונים:
* כולנו מייחלים לשובה במהרה ובחיים של רומי גונן, בת כפר ורדים.
* רמ”י פרסמה בסוף השנה מכרז ל-122 יחידות בשלב ג’ במסגרת “מחיר מטרה”, בעדיפות לבני המקום ומשרתי מילואים. במכרז מסלול מיוחד לנכי צה”ל ליחידות גדולות עם צימרים. לדברי שמואלי, זו “בשורה מדהימה” לכפר ורדים ופעם ראשונה שמכרז “מחיר מטרה” מתפרסם ברשות סוציו-אקונמי 9.
* יצא מכרז למנכ”ל “מינהלת שלב ג’”. עלויות השכר כ-600 אש”ח בשנה במימון רמ”י. ועדת המכרזים מורכבת חצי-חצי מעיריית מעלות-תרשיחא ומועצת כפר ורדים.
לדברי שמואלי, בחירת מנכ”ל המינהלת, תקדם שיווק אזור התעסוקה במסלולים שונים בשיתוף רמ”י ו/או משרד הכלכלה.
בתאריכים 23-27 בינואר 2025 שמואלי יהיה בחו”ל. סגניתו ומ”מ, קרן דרוקמן אדיב, תמלא את מקומו.
הוצגה למועצה רשימת סטטוס תב”רים. שי זלצר העיר כי חסר ברשימה תב”ר שילוט הרחובות שאושר לבקשתו. כן ביקש לעשות ברשימה הפרדה בין מימון פנימי וחיצוני.
לבקשת זלצר, נמסר עדכון כי התקבלו במועצה 40 ערכות לכיבוי אש. 29 מהן חולקו לתושבים ע”פ קריטריון של סמיכות לברז כיבוי (הידרנט) ולגבול החורש.
קב”ט המועצה, תושיה סוחיראנו אמרה כי שאר 11 הערכות במחסן המועצה כ”רזרבה”.
זלצר אמר כי יש לחלק את כל הערכות. כן ציין את הצורך לידע את התושבים היכן נמצאות הערכות.
סוחריאנו: זאבי בלום, מפקד כיתת כיבוי האש, ערך הדרכות בחלוקה לרחובות, והמשתתפים יודעים היכן הערכות ואיך לתפעל אותן.
השארת תגובה