אימון חוסן בנהריה

שירות חדש במרפאות כללית: התמודדות עם מצוקה רגשית באימוני חוסן ממוקדים * מוריה אביסדריס: קו עימות בתקופה אינטנסיבית רגשית * גאדה גנאמה: הפחתת תסמיני חרדה ודיכאון


 

אלו ימים מורכבים עבור כולנו. איך שלא נבחן זאת, נדמה כי אירועי השביעי באוקטובר הצליחו במובן מסוים לטלטל את חיינו מקצה לקצה. רבים מאיתנו מתמודדים מאז עם תחושה כי הקרקע נשמטה מתחת לרגלינו, בשילוב היעדר תחושת ביטחון אישי ומציאות הטומנת בחובה מדי יום שורה של אתגרים כמותם טרם הכרנו עד היום.

גאדה גנאמה, רכזת המיזם החדש: “שירות מאמני חוסן הוא שירות חדש וייחודי הפועל בשיתוף פעולה עם רופאי המשפחה והצוותים הרפואיים. מאמני החוסן מעבירים למטופלים מודלים טיפוליים מובנים, שמטרתם להפחית תסמינים חרדתיים ודיכאוניים בעוצמה מתונה עד בינונית, כתוצאה ממשבר בחיים”.

מוריה אביסדריס, מאמנת חוסן במרפאות כללית בנהריה, מחוז חיפה וגליל מערבי: “אנו נמצאים באיזור שמוגדר כקו עימות, בתקופה אינטנסיבית רגשית, וחווים רגשות בעוצמה ולאורך זמן. זה מצב שכדאי לתת לו מענה כדי לא להגיע להחמרה במצב הנפשי. טיפול מיידי וממוקד בעת מצוקה רגשית נמצא יעיל לא רק בהתגברות על המשבר הנוכחי אלא גם בלמידה של דרכי התמודדות וכישורי חוסן והסתגלות בעתיד”.

 

כפרניק 77775678855-scaled אימון חוסן בנהריה
מוריה אביסדריס, מאמנת חוסן במרפאות כללית בנהריה

 

מוריה היא עובדת סוציאלית אשר הוכשרה בבית ספר של “עמית נפש” מבית החולים שלוותה שהוקם ע”י פרופ’ שלמה מנדלוביץ (בי”ס נקרא ע”ש הפרמדיקית עמית מן הי”ד שנרצחה בבארי). “הרעיון בהקמת בי”ס היה למען הגדלת ההיצע של המטפלים בתחום הרגשי נפשי ובכך לשפר את הזמינות לשרות של בריאות הנפש במערכת הציבורית, שאיננה יכולה לעמוד בעומס בגלל העלייה בפניות של המטופלים” מסבירה מוריה.

מדובר בטיפול קצר מועד (9 מפגשים), ממוקד הנותן מענה נקודתי למצוקה הרגשית.

קושי בשגרת חיים יכול להתבטא בקשיי שינה, תזונה -חוסר תאבון, עודף תאבון, מחשבות שליליות, מצוקה נשימתית ואחרים. לדוגמא: מטופל שסבל מבעיות שינה ונעילת לסתות כתוצאה מלחץ, למד טכניקות להרפיה ונשימה שסייעו לו להירדם בקלות רבה יותר .מטופלת שחוותה חרדה בעת אזעקה, למדה טכניקות להתמקדות בחשיבה חיובית והפחתת חרדה. מטופל פנסיונר שסבל מדיכאון לאחר שגולת השיא של חייו (גלישה ושייט) נמנעה ממנו בגלל שטחים סגורים, מצא פעילות חלופית (סדנת אומנות) שגרמה לו להרגיש טוב יותר.



 

מוריה נותנת שירות של אימוני חוסן ברוב ימות השבוע, בשלוש מרפאות כללית בנהריה: עמידר, טרומפלדור ואוסשקין וכן מקבלת מטופלים המעוניינים להגיע מראש הנקרה ועד נהריה. בקו החוף, מטה אשר, מעלה יוסף, מעלות-תרשיחא וכפר ורדים.

איך זה להיות מאמנת חוסן?

מוריה: “זהו תפקיד חדש, ואנו בכללית חלוצים ושייכים לקבוצה שפרצה דרך, אז כן, זאת בהחלט גאוות יחידה ואני מודה על הזכות לקחת בה חלק”.

השירות הוא ללא תשלום לחברי כללית ומיועד לציבור הרחב, אלה שבעיקר זקוקים לטיפול מונע או התערבות נקודתית וממוקדת. ניתן לפנות לשירות דרך מוקד ארצי 8703* עם הפניה מהרופא המטפל או צוות המרפאה.

גאדה גנאמה: “אנו לא מבקשים מהציבור לדעת לטפל בעצמו אלא להגן על עצמו. להכיר מיומנויות חדשות, להיחשף לשיטות וטכניקות להקלה תסמיני חרדה ודיכאון, וללמוד ליישם אותם על עצמם והסביבה הקרובה שלהם. כך נוצר ‘אפקט אדוות הגלים’, ההשפעה שיש למטופלים על מי שנוגע בחייהם. במילים אחרות, לפרוץ את החממה של חדר הטיפול ושכל מטופל יוכל להעביר הלאה את מה שלמד ויישם”.

יש לציין כי השירות אינו מתאים למטופלים הנמצאים בטיפול פעיל בבריאות הנפש, הזקוקים בדחיפות לטיפול תרופתי, או ייעוץ פסיכיאטרי, הנמצאים במצב של מסוכנות, אובדנות או שימוש בחומרים ממכרים, ואינם מסוגלים להיצמד לטיפול. חשוב לפנות לעזרה מקצועית אם אתם חווים תסמיני חרדה ודיכאון.

 




השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן