שמגע וסופרשלל…


יורש מתייחס ליוקר המחיה בכפר ורדים

 

כפרניק %20%D7%A9%D7%9C%20supr%20%D7%A9%D7%9C%D7%9C%20%D7%95%D7%A9%D7%9E%D7%92%D7%A2%202011 שמגע וסופרשלל...

 

 האיור המקורי הוא משנת 2005, והוא נעשה כהערה וויזואלית עוקצנית (תרתי משמע) על אלו שנקראים  "היושבים על הגדר" ( ביניהם לפעמים גם על עצמי), היושבים בצד, מנדבים עצות בעניינים שונים ולא נוקטים עמדה של ממש, שלא לדבר על מעורבות מעשית במתרחש.

האמת היא (לפחות לדעתי ) שלכולם יש זכות להיות בור, לא לדעת או להבין, להיות נאיבי וגם פסיבי בכל מיני עניינים. אבל כשבעל התחום או העניין שבו מדובר מחריש מתוך עניין של כדאיות, וכשמדובר בעניין ציבורי, זו כבר בעיה ולפעמים גם שערורייה.

יותר חמור כשמתקיימת התרחשות באיזה תחום ובעל הדבר נמנע מכל תגובה והתייחסות !

היו גם מדינאים כאלה, שזכו לביקורת או הושמצו; וברוב חוכמה או עורמה, פשוט לא הגיבו, וידעו שדבר תגובתם יפנה רק עוד תשומת לב לעניין, ואי-תגובה יסייע לכל הפרשה להישכח.

ונזכרתי בכך שבכל המהומה והמחאה האחרונה בארץ שתחילתה בסך-הכל מגבינה די פשוטה, כשהרשתות הגדולות בעלות העניין – החרישו כמעט לחלוטין והמשיכו בשקט ב"גזל" שבתחומן .

הרי יכלו, במאמץ צנוע מזערי, לצמצם קצת רווחים ולהרגיע את המוחים הנזעמים, אבל הם יותר חכמים ומתוחכמים, הם ידעו, לא ממש להעלם, אלא בשוליים בצד ל "התישב על הגדר" ולהשאיר לאחרים להילחם, לחטוף את האש והריקושטים ובשקט בהמשך, להמשיך בשלהן.

אין לי יומרות של הבנה בכלכלה ואינני מומחה בתחשיבים מסובכים, אבל הבחנתי מזה זמן רב,

בעליה המזדחלת במחירים של מוצרים חשובים ומשניים, שדווקא לבור כמותי בענייני "קלקלה",

קל להבחין בהם כממחישים את אופי הבעיה.  בהבדלי מחיר של מוצרים גדולים, פשוט אינני מבחין, ובתמימותי או טיפשותי, אני בוחן לפעמים שינויים קטנים שנראה שהם תמימים ומאוד סמליים !

מזה זמן רב קיימת התגנבות ערמומית ולא הגונה. אולי לא התגנבות, אלא "גניבת דעת" של הציבור. כדוגמא יוכל לשמש מחיר של חפיסת מסטיק מסוג מסוים שהיה בעבר פחות מ -5 שקלים, אשר לפתע בעקבות שינוי במחיר הדלק, זינק למחיר של 5.79 ₪ . עליה של בערך 16 אחוז,  הדבר היה תמוהה וקומם בתחילה, ואז הייתה לי  הארה" והבינותי את חומרת הבעיה: כל חפיסות המסטיק הקטנטנות תופסות המון מקום במשאיות ומשקלן הרב והתפוסה של השטח מעלה את ההוצאות בשינוע מוצר זה, כשהמשמעות היא תוספת % 15 למחיר לצרכן לכל חפיסה בודדה.

וזה מה שב"עברית עכשיווית" נקרא ב"קטנה" !

ואשר ל"גדולה" לשם זה הוספתי את שהוספתי לקריקטורה החדשה .

עכשיו אתם מבינים מה זה "קלקלה "  ????  ואפילו כשהצרכן נעשה "צרחן" זה לא מזיז להן  ! ! !

ועוד תופעה מקוממת: לאט-לאט הרשתות הגדולות הבחינו ב"מה שהולך", והזמינו חיקוי משלהן, של מוצרי צריכה שונים אצל יצרנים שונים, החביאו את שמם תחת ראשי תיבות, הסוו עם כתובת אינטרנטית ללא ציון כתובת ומיקום, במקרה הטוב עם מספר טלפון עם מערכות/מרכזות אוטומטיות סבוכות/מטרידות, והותירו את הצרכן כמעט קורבן לתעלומת זהות  יצרן, "מה של מי, איך ולמה"   ? ? ?

ובדיוק הבוקר הקדימו אותי ואחת מהן המציאה "טריק" חדש, תחמן, בצבע תמים לבן !

והיבואנים שהם לא פחות מתוחכמים, יודעים שכולם יודעים שכמעט הכל, ה"טובים" וגם ה"רעים", מייצרים היום בסין, ושקיים חוסר אמון בטיבם של חלק מהמוצרים, לכן הם בטכניקה מאוד דומה רושמים ראשי תיבות מוזרים, ולך תהיה חכם ומספיק משוכלל לפענח ש" יוצר ב P.R.C. " פירושו :  People's Republic of China שהיא "הרפובליקה של העם הסיני " ! 

  

0

      

וזה מוביל אותנו לסיום ל"סופר" שלנו פה בכפר :

קוראים לו "שלי" ואל תיטעו, הוא לא שלכם ובקושי גם בשבילכם !

אפשר להבין ולהצדיק שהנהלה לעשות רווחים שואפת ומבקשת,

אבל למה המחירים פה גבוהים בהרבה מהסניפים של אותה רשת ?

וזה ממש גזל לא הוגן עבור רבים, כלפי כל מי שאין לו אלטרנטיבה, לא אמצעים כאלה ולא אחרים

מבלי להיכנס אל הפרטים.

גם בישוב הזה עם התדמית של "בני טובים",

יש כאלה שחייהם קשים.

 

כבר היו רבים שהתקוממו נגד הגזל, עשו מחקר, יזמו תגובות ומחאות, ביניהם אמנון ירון , אנוכי, עמוס לוי ואחרים שאיני זוכר את שמם ( את שמי עדיין אני זוכר ! ). אבל כולנו עייפנו.

לו צעיר הייתי היום, הייתי מארגן מחאה מאורגנת, חרם והסעה לקניות בסביבה לאותם התושבים שהם חסרי אמצעי תובלה, אבל עייפתי ואני רק מסתפק בלהביע מחאה.

יודע ומבין את ההסברים, יודע שבעסקים לא משתלם להיות הוגנים, אולם אין זה מעניין אותי !

בשל המחירים המוגזמים, אני קונה פה רק מעט ובעיקר כיון שאני רוצה שבישוב שלנו למרות הכל תהיה חנות זמינה, וגם כדי שלמעט מהסימפטיים שבין העובדים פה אצלנו, תהיה תעסוקה קבועה.

לסיכום, בין האחראים הראשיים לעוולה, לא נראה לי, שיש סימני חרטה . . !

****

 

לינק למאמר של צילה שנהר בנושא זה

 

לינק לעוד 10 עבודות של יורש המתייחסות להון ושלטון ולמחאה החברתית

 

 

 

 

 

חדשות

0 תגובות

  1. מאיר גרינפלד הגב

    רבים מהכפר קונים במעיליה מעלות ותרשיחא
    הנהלת הסופר בכפר מתעלמת מהמתחרים שלה באיזור ולכן מקבלת החלטות שגויות הן במגוון המוצרים והן ברמת המחירים(מחירי צפון ת”א).
    התוצאה הינה שניתן לפגוש את תושבי הכפר במרכזי הקניות של מעלות מעיליה תרשיחה ואפילו בנהרייה.
    רווחי הסופר היו גדלים בסדר גודל אילו היו מתחשבים בנתונים הכלכליים הבסיסיים של האזור בו אנו גרים.

  2. אורח/ת לא קונה בסופרזל הגב

    נא לא לקנות בסופר שלי יש בסביבה זולים וטובים ממנוהווארי דבאח וכו
    נא לא לקנות בסופר שלי יש בסביבה זולים וטובים ממנוהווארי דבאח וכו

  3. אורח/ת הגב

    לדעתי לא הבנתם את השיקול העיסקי של הסופר בכפר
    מעולם לא ראיתי שם מישהו עם עגלת קניות רצינית
    אבל, יש להם למשל מאפיה טובה,איטליז טוב,ירקות ופירות טריים (בזכות שלמה) ורבים מהתושבים רוכשים מוצרים בסיסים שחסרים באותה הרגע בבית.
    על זה הם מתבססים, ואגב, יש להם מידי פעם מבצעים משתלמים. כך שלמעשה, הם אינם מנסים להתחרות בסופרים הגדולים אלא להשלים אותם. אני אישית אוהב את השירות ואיכות המוצרים בסופר, ואמשיך לקנות שם כל עוד זה לא ישתנה לרעה.

  4. אורח/ת הגב

    תקנו במעיליה ובתרשיחא.!!!!!!!!!!!!!!!!!! את זה לא אמר יורש שאני
    מעריכה את כשרונו והמסרים אשר מעביר בעבודותיו. בבקשה לכו לקנות אצל בני דודינו. הכסף שם נכנס ישר לכיס שלנו. איזה תמימות. עאסי שלי,הווארי שלי! איזו גאווה.גם אצלם יש טייקונים….
    לגבי הקאנטרי אתם טועים,לכו וראו בשעות שונות של היום את החוגים,חדר הכושר והבריכה. י מאות של מנויים מרוצים.תבדקו בריכות אחרות. ניקיון,מחירים. אל תעוורו אנשים. המחירים סבירים . אנחנו מקבלים מלא התמורה. לא כולם נכנסים כמוני לכפרניק ומגיבים.

  5. אורח/ת הגב

    זה כמו הבריחה של הקאנטרי
    שמבריחה אנשים בשל המחירים הגבורים
    כך הסופר – לא סופר אנשים.
    את חווית הקניות מחוץ לכפר ורדים חולקים אנשים רבים שנפגשים
    במקומות מרוחקים מאד מכאן, כדי להוזיל את סל הקניות.
    במרכז המסחרי יש דוגמית מכל חנות, כמו חלון ראווה שבו יש בובה של חנות בגדים, בובה של מאפיה, בובה של פיצריה, בובה של חנות צעצועים וכו’ אנשים מתבוננים וחושבים ‘איזה חבל שהכל יקר בחנות הזו’, נאנחים ויוצאים מגבולות הישוב לקנות את מה שראו בחלון הראווה של המרכז המסחרי – רק יותר זול.
    אז נכון – זה לא שלי ולא שלך ולא של אף אחד. רק ההחלטה להוזיל את המחירים בחנויות – היא שלנו והיא תקבע האם החיים בכפר ורדים הם שלנו ובשבילנו, או לא.

  6. אורח/ת הגב

    צודק יורש
    אבל מה זה חשוב, התרגלנו לקנות בחוץ, בנהריה, בעין המפרץ לחזור עם עגלה מלאה וליהנות ממחירים הוגנים. קצת מפצלים קנייה, כי אף סופרמרקט הוא לא ‘צדיק’, ובמקומות שהוא מוזיל, הוא מעלה מחירים של אחרים. אז בודקים, משווים, ומפצלים. זה לא נורא. התרגלנו. ככה זה. מתרגלים וזה נהיה הרגל.
    והאמת – שום סופרמרקט הוא לא שלנו, שום בריכה היא לא שלנו, שום חנות היא לא שלנו – ואפילו הכסף הוא לא שלנו. הוא רק עובר דרכנו, ומשאיר אצלנו עגלת קניות או בגד או צעצוע וממשיך לידיים הבאות. אז מי שרוצה שהכסף ישאיר יותר דברים אצלו, שיתאמץ. הידיים שמגלגלות את הכסף שלנו כבר ילמדו את חוכמתו של הלקוח, וגם הם יתאמצו שהלקוח יגיע אליהם.

  7. אורח/ת הגב

    צודק יורש
    הסופר כבר לא שלנו ושום חנות בכפר לא שלנו, וגם הבריכה היא לא שלנו וגם הכסף לא שלנו למען האמת, הוא רק עובר דרכנו ומשאיר אצלנו עגלת קניות, או בגד או צעצוע בדרך לידי הסוחר הבא. ככה זה. אם אנחנו רוצים שהכסף הזה ישאיר אצלנו קצת יותר דברים, נתאמץ, נעשה סקר שווקים ונקנה היכן שזול. גם נפצל קנייה, כי אף סופרמרקט לא ‘צדיק’ ויש מוצרים שהוא מוזיל ובאחרים מייקר כדי לשמור על מתח רווחים סביר. נפצל קנייה ואז הסוחרים יראו את כוחו של הלקוח, וירצו מאד להיות שלנו ובשבילנו.

  8. אורח/ת הגב

    מה כל הסיפורים
    יחד עם כל הסיפורים הסופר של כפר ורדים מלא בקונים!

  9. אורח/ת הגב

    השבוע הייתי בשופרסל דיל במעלות
    הם אכן הוזילו מחירים של מוצרים מסוימים, אבל ייקרו הרבה מוצרים אחרים.
    למשל טונה של שופרסל במארז עלתה בשבוע שעבר 18.49
    השבוע היא התייקרה ועלתה 19.59, התייקרות של 1.10

    יד אחת מלטפת ומוזילה ויד שניה נותנת אגרוף.

    גם הקוטג’ הוזל אבל גבינה לבנה קטנה ופשוטה התייקרה לכמעט 8 שקלים, כמו מחיר הקוטג’ השערורייתי שגרם למחאה.
    גבינה לבנה קטנה עולה כמו ליטר דלק

  10. אורלי הגב

    יש להשוות מחירים – גם אצל הווארי לא זול – לכו ל”שווק כרמיאל”
    גם אצל הווארי לא זול. גם אצל דבאח יש עלית מחירים. המסקנה: יש להשוות מחירים. אנו מצאנו, שאצל “שווק כרמיאל” הקניה היא הזולה ביותר. בנוסף למחירים זולים של מוצרים רבים, מקבלים שם הנחה עבור תשלום במזומן. ב”שופרסל דיל” במעלות כבר מזמן לא זול – ופעמים רבות עדיף לקנות במבצעים של “שופרסל שלי” בכפר. אני מסכימה עם יורש, שהאינטרס שלנו הוא, שתהיה צרכניה בכפר. מנהל הצרכניה רצה לארגן הנחה לתושבים הותיקים – אני מציעה, שועד מועדון 50+ ירתם למשימה. בזמנו סרבו להעביר רשימת השמות.

  11. איצקוביץ תמר הגב

    שופרסל הוזיל 1,000 מוצרים במיתר
    והנה ידיעה מדה מרקר 14/9מ- :”תושבים ביישוב מיתר מנהלים באחרונה מאבק נגד שופרסל, המפעילה את הסופרמרקט היחיד במקום…. בתגובה להקמת קבוצת פייסבוק בנושא, הודיע שופרסל על הוזלת 1,000 מוצרים במיתר”. למה אנו מחכים???

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן