5 ימי לימוד


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
מערכת כפרניק

בבית ספר קשת בוחנים קיצור שבוע הלימודים.

כפרניק  קשת_0 5 ימי לימוד

בבית ספר קשת בוחנים קיצור שבוע הלימודים.

 

בעד: 5 ימי לימוד מאפשרים נוכחות של כל הצוות החינוכי בביה"ס במהלך השבוע ולכך השלכות חיוביות תפעוליות ופדגוגיות משמעותיות. שיעור ההיעדרויות בימי ו' מאוד גבוה.

 

נגד: קושי לוגיסטי-תפקודי וחוסר במסגרת בימי ו'.

 

נכון לעכשיו אין דעה אחידה בפורום הנהגת הורים. הדעות נעות בין אי הסכמה מוחלטת למהלך לבין נטייה להסכמה עם הסתייגויות שונות.

 

***

 

מכתב שהועבר להורים של תלמידי קשת:

 

 

סיכום ישיבה של הנהגת הורים עם מנהלת ביה"ס ומנהלת מחלקת חינוך מ 19.3.14

נוכחים: ענת שורץ מנהלת ביה"ס, ורד אמר מנהלת מחלקת חינוך ונציגי הנהגת הורים

 

בפגישה הובאו עדכונים שונים ע"י ענת המנהלת לגבי תהליכים המתקיימים בביה"ס:

1. בי"ס קשת זכה במקום שלישי בתחרות משחקי חשיבה. הפרגון היה מיוחד והייתה "גאוות יחידה". (לידיעה על אולימפיאדת משחקי החשיבה)

2. צוות בי"ס מסיים השתלמות בנושא חוזקות, הנושא הוא חלק מהפסיכולוגיה החיובית והפך להיות חלק מהדיאלוג הבית ספרי.

3.  בית הספר נכנס לתהליך של למידת חקר משמעותית, מהלך בו נוטלת חלק כל מערכת החינוך היישובית.

 

הנושא העיקרי שסביבו נסבה הפגישה הוא נושא המעבר ל-5 ימי לימוד.

תיאור המצב הקיים:

6 ימי לימוד בביה"ס כאשר כל השכבות לומדות את אותו מס' השעות- 34 (6 שעות בימים א'-ה'+ 4 שעות ביום ו'). המצב הינו תוצר של החלטת הנהגת הורים יחד עם ביה"ס בשנים קודמות, ונבע מהרצון של ההורים ליצור אחידות במסגרות החינוך היסודי והגנים בכפר. בכדי לאפשר לאחים בוגרים ללוות אחים צעירים בהסעה ובבית, בזמן עד חזרת ההורים מהעבודה.


שעות הלימודים התקניות (=המוגדרות והמתוקצבות ע"י משרד החינוך) הן, נכון להיום:

 

כיתה

שעות תקניות

פער שעות קיים

א'

26

8

ב', ג'

27

7

ד'

30

4

ה', ו'

32-33

1-2

 

פער השעות מתוקצב ומושלם ע"י ההורים, כמפורט בחוזר תשלומי ההורים בכל שנה, וכולל שיעורי תל"ן (העשרה).

 

ענת העלתה לדיון את הרצון לעבור למתכונת של 5 ימי לימוד בביה"ס הנשענת על העקרונות הבאים:

דיפרנציאציה של שעות הלימוד בהתאמה לשכבת הגיל – יהיו שני מועדים אפשריים לסיום יום הלימודים: 13:45 ו- 14:30 כמובן תוך מתן פתרון להסעות בשני המועדים.  משמעות הדבר בחלוקה לשכבות גיל היא:

  • כיתות א'-ג'-ילמדו עד 13:45 כלומר יעברו לסך של 30 שעות שבועיות, פער השעות הנוספות יצטמצם מתוך שעות התל"ן.
    עבור כיתות ד'-ו' תיבנה תכנית דיפרנציאלית שתסתמך על השעות התקניות+ תל"ן המותאם לכל שכבה כאשר יום הלימודים שלהם יסתיים לכל המאוחר בשעה 14:30 (שיעור נוסף על המצב הקיים כיום).

 

5 ימי לימוד מאפשרים נוכחות של כל הצוות החינוכי בביה"ס במהלך השבוע ולכך השלכות חיוביות תפעוליות ופדגוגיות משמעותיות:

  • נוכחות המחנכות במשך כל השבוע.
  • גמישות גבוהה יותר בארגון המערכת מה שמאפשר גם תכנון נכון יותר של המערכת בשעות המאוחרות יחסית (התאמת התכנים לשעות הלימוד).
  • בכיתות הנמוכות ביטול הצורך למצוא "בכח" " תוכן לעודף השעות (7-8 שעות עודפות כיום) וניצול מיטבי של השעות הנוספות שיוותרו.
  • מימוש יעיל יותר של השעות הפרטניות.
  • בכיתות הגבוהות תיווצר גם יותר גמישות בתכנון תכניות התל"ן.

בשני הסעיפים האחרונים בשל כמות השעות האחידה המוגדרת כיום, נוצר בכיתות הגבוהות חוסר באפשרות לספק שעות פרטניות או שעות תל"ן במהלך יום הלימודים והתכנים האלו מועברים לשעות שמעבר ליום הלימודים (-שעה 7). בשעות אלה קיים קושי לוגיסטי שגורר אי השתתפות והתלמידים יוצאים נפסדים.
 

בנוסף ציינה ענת כי שיעור ההיעדרויות בימי ו' מאוד גבוה.

 

בדיון הועלו גם החסרונות/פערים מבחינתנו ההורים:

·  קושי לוגיסטי-תפקודי גם לאור מערכת ההסעות הקיימת. אין אמון רב במערכת וקשה לסמוך על כך שהשינוי הנדרש אכן יתרחש ונקבל מענה טוב גם בשעת הסעה נוספת.

בנוסף, הדיפרנציאליות בשעות הסיום של הצעירים (א'-ג') לעומת הבוגרים (ד'-ו') לא יאפשר ליווי של אחים בוגרים את אחיהם הצעירים מבית הספר הביתה.

· חוסר במסגרת בימי ו' גם מההיבט של הורים עובדים וגם מההיבט של הצורך במסגרת בעיקר בכיתות הנמוכות (אך לא רק). הושם דגש על הצורך במסגרת משמעותית ולא מתכונת יול"א/צהרון היות וזה לא יחזיק לאורך זמן מבחינת עניין ורצון של הילדים. (ולראייה במשגב המסגרות החלופות לא החזיקו מעמד ובוטלו)
ורד ציינה כי המועצה בודקת את האפשרות למתן מענה בימי שישי,  בעלות נמוכה יחסית, בפעילות שתכלול מעורבות של גופים שונים הקיימים כיום כגון: מרכז הגיל הרך, אגודת הספורט , הצופים וכד'. הפיתרון שדובר עליו כרגע לא היה מספק מבחינת השעות וההתאמה לכלל הילדים וכן גם נדרשת עבודה עדיין על נושא התכנים ואופי המסגרת.
ורד הדגישה, כי מעבר לחמישה ימי לימוד יהיה אך ורק אם יוחלט עליו ע"י ביה"ס + ההורים והמועצה אינה צד בהחלטה עצמה. המועצה תנסה לסייע כאמור בארגון מענה חלופי לימי ו במידה ואכן יוחלט על כך.

 

סיכום והמשך פעילות:

נכון לעכשיו אין דעה אחידה בפורום הנהגת הורים. הדעות נעות בין אי הסכמה מוחלטת למהלך לבין נטייה להסכמה עם הסתייגויות שונות כגון: הבנת התכנית הפדגוגית יותר לעומק בהתייחסות למעבר לחמישה ימים אל מול המצב הקיים, מה העיתוי המתאים לביצוע (שנה"ל הבאה? בעוד שנתיים ?- על רקע השינויים שביה"ס עבר בשנתיים האחרונות), והצורך בפיתרון מקיף כולל סוגיית המסגרת הלא-פורמאלית של ימי שישי.

 

 


סוכם שעל מנת להמשיך לדון ולבדוק את הנושא לעומק דרושים נתונים נוספים מענת ומורד:

· ענת תציג נתונים מספריים מדויקים לגבי ההיעדרויות בימי ו לאורך זמן.

·  ענת תגבש תכנית פדגוגית מפורטת יותר שתבהיר את היתרונות במעבר לחמישה ימים.

·  ורד תגבש תכנית למסגרת לימי שישי תוך למידה ממסגרות מוצלחות דומות הקיימות כיום במקומות אחרים.

·  ורד תציג את המשמעות הכספית בין הורדת שעות התל"ן "העודפות כיום" לעומת עלות המסגרת החלופית.

תגובות פייסבוק


0 תגובות

  1. הורה מודאג הגב

    לימודים מקוצרים
    נשמע מעניין
    למי שלא מעודכן יש תכתובת ענפה
    בפייסבוק “כפר ורדים תושבים”
    שם זה נשמע אחרת והזוי.
    ראש המועצה לא שם על ההורים
    שלח את נציגו האיש המתנסה
    כמחנך הדור.
    שיורד על כל מי שפותח פה
    ……
    והכל כשליח ציבור
    של ראש המועצה שהתעורר
    וגם התחיל לחנך את הציבור.
    אני כהורה ל2 ילדים במוסדות החינוך
    מביע אמון בהנהגת ההורים
    ואי אימון בראש המועצה ו עוזריו.
    מקווה שהציבור יציג את מה שבאמת הוא רוצה
    ושלא תמשך הכפיה של ראש המועצה.
    …..
    ואני ממתין להחלטת ההנהגה הבית ספרית
    לבחון אמיתי מה טוב לילדים.
    השאר יסתדר בהמשך
    זו אולי הזדמנות
    לנצל את קווי האוטובוסים בכפר
    ולבצע התאמה ללוח הזמנים של
    הלימודים . זה הזמן לבחון
    את המנהיגות שלא קיימת במועצה
    ולהתאים את האוטובוסים לזמני הלימודים.

    הם שם למעלה מנותקים
    ולא מחוברים לרחשי ליבו של הציבור
    ודוגמאות יש למכביר וחבל

  2. מבוגר הגב

    היעדרויות רבות בימי שישי – וזה הפתרון?
    נגמרו הסנקציות? ישר מוותרים? מתייאשים מהתופעה? אז מה יגידו הילדים אם המבוגרים מרימים ידיים כשלא יכולים להתמודד?

  3. רונן שכבר לא מ... הגב

    שישי בבוקר יום יפה….
    חבריה,למה לשקר?שישי בבוקר,הילדים בגן ובבית הספר,ואנחנו לבד בבית…בלי חשש להרעיש או שמישהו יתעורר פתאום…(ואחר כך קופצים למרכז לקפה עם חיוך על הפנים..)אל תקחו לנו את ימי שישי בבוקר,בבקשה!

  4. הורים חושבים הגב

    הרהורים ומחשבות בעד ונגד…
    אני מציע ממקבלי ההחלטות לא לנסות להמציא את הגלגל.ראשית,בואו נבדוק מה השינוי גרם במקומות אחרים.נכון שניתן ל”נצל” את ימי שישי לפעילות חוץ בית ספרית (יום המשפחה,פורים,חג הישוב,מרוץ כפר ורדים וכו’),אך הדבר חייב להיות מתאים ל- 85% מהאוכלוסייה ולא 50.1%. ואם המועצה כן נכנסת לעניין – כנראה שנגיע לשלב המימוני,ומה אז? ודבר נוסף, מעניין לבצע משאל בעד ונגד אצל המורים,דעתם מאוד חשובה!

  5. עלאק מודאג הגב

    הורה מודאג מזה שלא יוכל לשתות קפה בשישי בבוקר במרכז
    בכיינים נמאסתם !

    קחו אחריות על הילדים שלכם במקום להשתלח בכל העולם.
    קשה לך הורה מודאג? תשלח את הילדים לפנימייה ויהיה לך הרבה זמן לשתות קפה.

  6. חן הגב

    אימוץ רק מה שנוח ?
    כרגיל במדינת היהודים –

    מאמצים רק מה שנוח !!!!
    אימצנו יפה מאוד 2 ימי מנוחה בשבוע (שישי/שבת) אך רק למבוגרים…צבא… וגם….לבני הנוער (חלקי בלבד).

    מדוע לא גם (כמו בכל העולם) לכלל הילדים/נוער ?
    האם בשאר העולם דואג להם הממסד לפעילות ביום שבת/ראשון ?

    האם לא נאמץ זאת בשל “עצלנות” הורית לקחת חלק מתחייב מדאגה לאלו שהביאו אותם לעולם ?

  7. לא ידוע הגב

    קבלתי את סיכום הפגישה שנערכה
    קבלתי את סיכום הפגישה שנערכה עם הנהלת בית הספר והנהגת ההורים וברצוני להעלות נושא חשוב שאף אחד לא התייחס אליו, והוא האוכל.

    1. מעבר לחמישה ימי לימוד ככל הנראה יאריך את יום הלימודים (גם לפעם או פעמיים בשבוע ישנה השפעה).
    2. ילדים נמצאים בתהליך גדילה הדורש רכיבי מזון מגוונים ואיכותיים. כדיאטנית אני שמה דגש רב על האיכות המזון ועל סדר יום באכילה.
    3. ישנה חשיבות רבה לאכילה מסודרת לאורך כל היום ובייחוד לארוחת הצהריים- גם לילדים, למבוגרים שמנים או רזים.
    4. על מנת שהילד יקבל את כל מה שהוא צריך בצורה האופטימלית הוא צריך לאכול ארוחת צהריים מלאה וטובה בשעת הצהריים.
    5. ארוחת הצהריים לכולם היא עוגן, שמספק את עיקר רכיבי המזון- ברזל, חלבונים ויטמינים ומינראלים.

  8. בנימין הגב

    עכשיו התעוררת ?
    האם בחטיבה לא צריך את כל מה שפירטת ?
    כיצד הם לומדים 5 ימים בשבוע ,עד שעה 3 ?
    אינני אומר שהטיעון אינו מוצדק, אך היכן הפתרון לכך בחטיבה לדוגמא ?

  9. יוחאי הגב

    יפסקו שיעורי תכנות ביום שישי
    את שיעורי התכנות לכיתות ג,ד ו-ה אני נותן בהתנדבות ביום שישי שזה היום החופשי היחיד שלי.
    לצערי, אם בית הספר קשת יפסיק ללמד ביום שישי אז השיעורים יופסקו.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן