על תשתיות וחלמאות


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
יונתן אורון

הממשלה אוהבת לחבק ולדפוק את הפריפריה בו זמנית: המסילה לכרמיאל מעט מדי ומאוחר מדי.

כפרניק yoo על תשתיות וחלמאות

הממשלה אוהבת לחבק ולדפוק את הפריפריה בו זמנית. המסילה לכרמיאל מעט מדי ומאוחר מדי.

 

אני תושב חדש בצפון. לפני כשנה עברתנו, אני ומשפחתי, מחולון לכפר ורדים. עברנו ל"פריפריה". המילה פריפריה במובן הצפוני שלה תמיד מעלה כמה אמירות שבלוניות כגון: "אין פרנסה בצפון", "אין רפואה איכותית בצפון", "זה עולם אחר" ועוד כהנה וכהנה אמירות מהסוג הנ"ל. האמת היא, שכל האמירות הללו נכונות.

במאמר זה אתמקד בתחום התשתיות בפריפריה והחלמאות התמידית שמלווה את פרויקטי התשתיות בפריפריה, אותם חבלי ארץ שהממשלה כל כך אוהבת לחבק ולדפוק בו זמנית.

בשנים האחרונות משרד התחבורה עבד מאד קשה על פרויקט חיבור כרמיאל לרשת הרכבות הארצית. ראשית, כל הכבוד למדינת ישראל שהגיעה למסקנה, שצריך לחבר את אנשי כרמיאל והסביבה לרכבת לאחר 50 שנים פחות או יותר שכרמיאל קיימת.

עכשיו מגיעות שתי מילים שיהוו מוטיב מרכזי בהמשך הקטע: המילה "חבל", והמילה "מדוע". חבל שהיו צריכים לעבור 50 שנה ולא חשבו שכאשר מקימים עיר, הדבר הראשון שמניחים בצמוד לה הם פסי רכבת לחיבור אמיתי לשאר אזורי הארץ הקטנטונת שלנו. חבל שנבנתה רק תחנה אחת בכרמיאל ולא נבנתה תחנה נוספת באזור התעשייה של כרמיאל.

מדוע לא הקימו עוד תחנה באזור המזרחי של כרמיאל על מנת להוריד את הלחץ מהכבישים באזור זה ולתת לאזור הקניות של כרמיאל תנופה אדירה? מדוע הקימו תחנה אחת בלבד בכרמיאל, עיר של כ 50,000 תושבים ועוד כמות של מאות אלפי תושבים באזור הגליל? ושאלה מאד חשובה, מדוע כשהקימו את קוו הרכבת ובנו תחנה שעוברת באחד משני הצמתים הגדולים של כרמיאל, לא שיקעו את הכביש או המסילה על מנת לא ליצור פקקי ענק לאורך כל היום ביציאה המערבית של כרמיאל? שאלות רבות ותשובה חכמה אין.

דוגמא נוספת לחלמאות אדירה היא תחנת הרכבת בנהריה. לתחנה זו אין תשתית של חנייה, התחנה עצמה ממוקמת מתחת לבניין מט לנפול, מוזנח ועלוב. לא ברור איך עיר שבשנים האחרונות בונה בניינים בכמויות אדירות ומוסיפה עוד ועוד תושבים לא מרחיבה את התשתית החשוב ביותר על מנת להתמודד עם העומס הצפוי ( שקיים בצורה תמידית בתוך נהריה).

לדעתי, התשובה לחלמאות האדירה בתחום התשתיות היא שילוב קטלני של ראייה לטווח קצר בקרב הפוליטיקאים ואנשי התכנון, קמצנות של משרד האוצר, רצון תמידי של משרד התחבורה להגדיל הכנסות ממכוניות פרטיות, דלק ומסים –  ולא מרכבות ותחבורה ציבורית, וכמובן, פוליטיקה וסדרי עדיפויות, שמציבים את הצפון והדרום במקום מאד נמוך, עקב היותם של חלק לא קטן מהתושבים בצפון ובדרום בצד הלא נכון של החברה הישראלית והמפה הפוליטית.

אז מה צופה לנו העתיד בתחנת הרכבת של כרמיאל? עתיד מזהיר של פקקים אינסופיים באזור הצומת המערבית של כרמיאל ( צומת שהיא גם הכניסה ליישוב הערבי דיר אל אסד)? אולי תאונה קטלנית שתתרחש כאשר תהיה תקלה במחסום היורד וחוסם את הצומת כל פעם שעוברת רכבת? אולי לאחר מוות של כמה אנשים או חס וחלילה אוטובוס מלא בילדים, יבינו פתאום, שהיה צריך לעשות שיקוע של הקו בעלות של כמה עשרות או מאות מיליונים ובכך לחסוך מאות מיליונים נוספים וחיי אדם יקרים, וכן, גם לתת לתושבי האזור איכות חיים והגעה מהירה הביתה. אני מציע לעשות מחקר מהי השפעת עמידה בפקקים על אלימות בקרב נהגים גברים, אני מניח שהתוצאות לא יפתיעו.

 

מדוע במדינת ישראל הקטנטונת שלנו נושא פיתוח רשת הרכבות כל כך מסורבל, מדוע קובעי המדיניות לא מעוניינים לרשת את כל מדינת ישראל בקווי רכבת ומעדיפים לבנות עוד כבישים ועוד כבישים? כתבו לפניי ועוד יכתבו הרבה אחריי את הסיבות. לי נשאר רק להתריע ולשאול שאלות. הכל עוד ניתן לשיפור ולשינוי .

 


0 תגובות

  1. אחד שהתרגל... הגב

    בוקר טוב אליהו…
    אכן הטבת לתאר את המצב העגום, אבל אנחנו הוותיקים כבר מזמן הפסקנו לטפח אשליות, לנו אין ציפיות מהממסד הרקוב במדינה לאורך ארבעה עשורים לפחות. התברכנו בעם מטומטם שהפוליטיקאים דואגים ללא הרף לפילוגו ולקיטובו ולכן אנחנו מקבלים בכל פעם את אותה תוצאה, למרות שמצפים למשהו אחר. הפוליטיקאים דואגים רק לתחת של עצמם וליהנות ממנעמי השלטון, לכן החשיבה לטווח ארוך לא תואמת את האג’נדה שלהם. מכאן אתה יכול להבין שלאור המציאות העגומה בה אנו נמצאים, המצב רק ילך ויחמיר, כך שחבל לטפח אשליות… לא יהיה יותר טוב.
    מצטער אם העצבתי אותך תושב חדש בצפון.
    מצד שני, איכות החיים כאן נפלאה ושווה לחיות פה, אתה תראה זאת בהמשך.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן