תרבות הנזקקות והטבות המס

הסיבה שלא מחליטים: כאשר פוליטיקאי נותן הטבת מס הוא מייצר יחסי פטרון וצמית מול התושבים * למרות חוסר הוודאות, מחירי הנדל"ן בכפר ורדים עולים


 

יונתן אורון

 

תרבות הנזקקות של הפריפריה מתחילה שנים רבות אחורה, אחד ממאפייניה הבולטים היא הטבות המס לאזרחים הגרים בפריפריה. באופן עקרוני ההטבות חלות על יישובים הממוקמים על גבולות המדינה וזכאים להטבות מס.

 

כפרניק WhatsApp-Image-2021-04-21-at-13.43.330000 תרבות הנזקקות והטבות המס
יונתן אורון: מחשבה נוספת על הטבות המס

 

פעם, לפני הרבה שנים היה סוג של הגיון בעניין כדי למשוך אנשים נוספים לפריפריה. מאז, דברים השתנו, לא חסרים אנשים ברמה המספרית בפריפריה, בוודאי שלא בגליל, ובוודאי שלא בגליל המערבי. בנוסף, כל נושא הטבות המס הפך להיות כלי משחק פוליטי בין ימין לשמאל ואיבד את המטרה שלשמה הומצא. מה שכן חסר בפריפריה הוא החיזוק הכלכלי והחברתי של המדינה בצורת עזרה מערכתית. השאלה הגדולה היא למה לתת הטבות מס ליחידים ולא לתת הטבות ועזרה כללית ליישובים?

 

 



 

בסופו של דבר הטבות מס הכנסה ליחידים מחזקות את החזקים ומשאירות את החלשים באותו מקום ולא נותנות להן שום מענה אמיתי לצמיחה כלכלית. ככל שאדם מרוויח יותר, כך ההטבה לה הוא זכאי גדולה יותר במונחים כספיים, לדוגמא: עשרה אחוז או שבעה אחוז ממשכורת של 20 אלף ₪  שווה הרבה יותר מאותו אחוז ממשכורת של 6,000 ₪ . למעשה, הטבות המס לא עוזרות לפריפריה ולא באמת משפרות את מצבם של הזוגות הצעירים והאוכלוסיות החלשות. נשאלת השאלה למה המדינה לא בוחרת לתת הטבות יישוביות כמו: כל יישוב בפריפריה יהיה זכאי לצהרונים חינם עד כיתה ב’ לכל הילדים, או לדוגמא: כל תושב פריפריה יהיה זכאי לנסיעות חינם בתחבורה הציבורית לכל מקום בארץ.

הסיבה שלא מחליטים כאלו החלטות היא מאד פשוטה: כאשר פוליטיקאי נותן הטבת מס לתושבים ביישוב כזה או אחר הוא מייצר יחסי פטרון וצמית מול התושבים ויוצר תלות אדירה בין התושבים לבין אותו פוליטיקאי שדואג ל”מגזר שלו”. כך נוצרת לה תרבות של שנור, בכיינות סחטנות ועליבות, במקום תרבות של ממלכתיות, רווחה חברתית כלל אזרחית וכוח קהילתי. הטבות המס לא סוגרות את הפערים אלא רק מגדילות אותם.

ובאופן יותר ספציפי לכפר ורדים, בשלוש השנים האחרונות מחיר הנדל”ן בכפר רק עולה. מציאות זו מתרחשת למרות שכל הזמן יש איום להורדת הטבות המס מכפר ורדים ולמרות שהטבת המס בכפר ורדים היא הנמוכה ביותר מכל יישובי הסביבה.

 



 

ישנן סיבות רבות  לעליית מחיר הנדל”ן בכפר, וסביר מאד להניח שאם יודיעו שמורידים את הטבת המס מהכפר מחירי הנדל”ן לא יקרסו. אני לא קורא להפסיק את  המאבק לשמירה על הטבות המס בכפר ורדים אבל לדעתי האישית, כל הקולות שנשמעים ברשתות עד כמה הורדת הטבות המס תפגע בתושבים ותהיה נהירה החוצה מהכפר, הם קולות מוגזמים. ויותר מזה, אם תושבים נמצאים ביישוב הזה רק בגלל הטבות המס ולא בגלל איכות החיים, החינוך, האוכלוסיה האיכותית והשקט, אז אולי הם מפספסים דבר או שניים בחיים. כסף הוא דבר חשוב אך הוא לא חזות הכל.

בנוסף, עוד לא מאוחר להפסיק את השת”פ מול מעלות בנושא אזור התעשייה וללכת לדרך עצמאית. את השטחים באזור התעשייה של כפר ורדים יהיה ניתן לנצל לטובת אזור תעשייה ייחודי שיכלול בתוכו אומנות תרבות ותיירות בשילוב הייטק. אפשר לחשוב יותר יצירתי ממה שחשבו עד עכשיו ואולי יהיה ניתן לייצר מציאות של כוח כלכלי ויוזמה ולא הישענות על נזקקות ותחנונים להטבות מס.

 




2 תגובות

  1. אריק הגב

    צודק..ההטבות מיותרות לחלוטין…

    כפר ורדים כבר פשט את הרגל ללא קשר להטבות מס.

  2. אברום רותם הגב

    מסקרן לדעת מספרים בשקלים, בתכלס.
    כמה המדינה מפסידה בהינתן הטבות מס לאזרחים בישובים הסביבה וכמובן בבכפר-ורדים. על מה מדובר בעצם מבחינה לאומית-כלכלית.

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן